نمونه دعاوی ملکی

نمونه دعاوی ملکی

بدون شک در بین دعاوی که در دادگستری مطرح می شود یکی از مهم ترین های آن دعاوی ملکی می باشد که هم بخش مهمی از دارایی افراد به آن وابسته می باشد و هم به علت ارزش بالایی که این گونه از دعاوی دارد معمولا حساسیت بالایی نیز همراه این دعاوی می باشد. البته که پرونده های ملکی از تنوع بالایی برخوردار می باشند و از این رو در این مطلب برخی از مهم ترین نمونه دعاوی ملکی برای شما اورده شده است و امکان دانلود دادخواست آن ها نیز برای شما میسر شده است. 

با ما در این صفحه همراه باشید و در خصوص نمونه دعاوی ملکی به کسب اطلاعات پرداخته و در صورت تمایل به دانلود آن ها نیز بپردازید.

منظور از دعاوی ملکی چیست ؟

دعاوی ملکی دعاوی می باشد که در حوزه املاک و خانه مطرح می شود و در حقیقت طرفین ادعای ذی حق بودن بر روی یک ملک را دارند. این دعاوی می تواند کیفری یا حقوقی باشد که بسته به نوع و موضوع دادخواست در دادگاه های کیفری یا دادگاه های حقوقی مورد برسی قرار می گیرد. دعاوی ملکی که در پی دریافت حق می باشد معمولا در دادگاه حقوقی و دعاوی ملکی که توام با ارتکاب یک جرم می باشد معمولا در دادگاه کیفری مورد برسی قرار می گیرد.

البته بهتر است در خصوص برسی صلاحیت دادگاه خود با یک وکیل ملکی صحبت کنید تا این دعوا را در دادگاه درستی طرح نمایید.

مهم ترین دعاوی ملکی چیست ؟

نمونه دعاوی ملکی

به طور کلی می توان دعاوی ملکی را در سه حوزه برسی نمود :

نمونه دعاوی ملکی حقوقی

این دعاوی نه تنها در دادگاه های حقوقی مورد برسی قرار میگیرد بلکه آیین دادرسی مدنی نیز بر آن حاکم است و بر اساس مفاد این حوزه مورد برسی قرار گرفته می شود. پرونده های مختلفی در این دادگاه مورد برسی قرار میگیرد که از مهم ترین های آن می توان به این موارد اشاره کرد :

  1. الزام به تنظیم سند رسمی
  2. خلع ید
  3. تخلیه ید
  4. رفع تصرف عدوانی
  5. رفع مزاحمت و ممانعت از حق
  6. حقوق مربوط به سرقفلی و حق کسب و کیشه
  7. فسخ قرارداد های ملکی
  8. دریافت خسارات ناشی از مشکلات ملکی
  9. درخواست تسلیم ملک
  10. دریافت پایان کار های ملکی
  11. دعاوی مربوط به صلح املاک
  12. دعاوی ارث ملکی

و…

ممکن است دعوایی که شما مطرح می کنید موارد زیادی را در این حوزه در این لیست در بر بگیرد و البته هیچ موردی را نیز در بر نگیرد. با این وجود رایج ترین دعاوی ملکی که در دادگاه های ما در حوزه حقوقی طرح می شوند به این شرح می باشد.

نمونه دعاوی ملکی ثبتی

بر خلاف آنچه تصور می شود این دعوا ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد چرا که مشکلات ثبتی می تواند به طور کامل مالکیت شما را متزلزل کند و حتی و مشکلات زیادی برای استفاده از منافع ملکی شما ایجاد کنند. همچنین نمونه دعاوی ملکی ثبتی معمولا از چم و خم های خاص خود برخوردار است که از این رو ما در این قسمت از این مطلب سعی کرده ایم تا در خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و برخی از مهم ترین و رایج ترین های آن را معرفی کنیم :

  • دعاوی مربوط به ابطال سند رسمی
  • دعاوی مربوط به ابطال سند عادی
  • دعاوی تغییر حد و حدود اراضی و ممالک
  • دعاوی مربوط به افراز املاک
  • دعاوی مربوط به تقسیم املاک
  • توقیف عملیات های اجرایی ملکی

و به طور کلی تمامی دعاوی که در آن با اسناد مالکیت رو به رو هستیم که برخی از آن ها در دادگاه های حقوقی و برخی دیگر در دادگاه های دیگری مورد برسی قرار میگیرند. همچنین ممکن است که برخی از این دعاوی با سایر نمونه دعاوی حقوقی به صورت واحد درآمده و در یک دادگاه مطرح شوند که الزام به تنظیم سند رسمی و افراز املاک نیز از یکی از این موارد می باشد.

دعاوی ملکی کیفری

از دیگر نمونه دعاوی ملکی که از اهمیت ویژه ای نسبت به دو مورد قبلی برخوردار می باشد می توانیم به دعاوی کیفری اشاره کنیم که به علت اهمیت خاص خود در صلاحیت دادگاه های کیفری نیز قرار می گیرد. این دعاوی و موضوعات آن در قانون مجازات به طور دقیق مشخص شده است و ما در ادامه این مطلب قوانین جزایی که در خصوص نمونه دعاوی ملکی می باشد را برای شما ذکر کرده ایم که به این شرح می باشد :

  1. جعل اسناد ملکی
  2. کلاهبرداری های ملکی
  3. فروش مال غیر
  4. انتقال مال غیر
  5. خیانت در امانت ملکی
  6. تخریب املاک و اموال غیر
  7. تجاوز به حریم ملکی
  8. موارد مربوط به اراضی کشاورزی
  9. تغییر کاربری غیر قانونی املاک
  10. و…

نمونه دعاوی ملکی

خوب است بدانید که در خصوص هر کدام از این موارد شما می توانید به کمک دادگاه کیفری حق ابتدایی خود یعنی ملک و … را به دست بیاورید اما در خصوص خسارات ناشی از جرم باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید تا در خصوص آن حکم لازم را بدهد. در ادامه نیز همراه ما باشید و برخی از مهم ترین نمونه دعاوی ملکی را دانلود نمایید.

دانلود دادخواست نمونه دعاوی ملکی

با کلیک بر روی هر کدام از لینک های زیر این امکان برای شما میسر می باشد تا در خصوص مربوطه خود به دانلود و مشاهده نمونه دعاوی ملکی و دادخواست آن بپردازید :

شما می توانید در خصوص نمونه دعاوی ملکی در سایر موارد نیز با گروه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید و به نوشتن نمونه دادخواست ملکی انحصاری در حوزه مربوطه خود بپردازید. برای تماس با وکیل متخصص در این زمینه نیز بر روی این لینک کلیک کنید.

هزینه ثبت نمونه دعاوی ملکی چقدر است ؟

معمولا در دادگاه های کیفری هزینه ثبت شکواییه چندان بالا نمی باشد و با هزینه کمی خدمات قضایی انجام می شود. اما وقتی نوبت به دادگاه های حقوقی و یا پرونده های ثبتی می رسد می توانیم حسب موضوع انتظار هزینه بالاتر دعاوی را داشته باشیم. البته با توجه به ارزش پرونده های ملکی این هزینه های لازم و ضروری می باشد.

در آخر در نظر داشته باشید که در صورت پیروزی شما در پرونده امکان دریافت هزینه های دادرسی از فرد مقابل وجود دارد.

آیا برای پیگیری دعاوی ملکی نیاز به وکیل داریم ؟

باید گفت که بله ! در هر سه تا حوزه ای که فوقا برای شما برسی کرده ایم پرونده ها از اهمیت و البته حساسیت خاص خود برخوردار می باشند که طبیعتا ریسک بزرگی است که برسی آن را به افراد عادی بسپاریم. همچنین باید در نظر داشته باشید که دادگاه های ما از چم و خم مربوط به خود برخوردار است که اهمیت وجود یک وکیل را بالا تر می برد. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم در این حوزه به خصوص به کمک وکیل اقدام کنید تا انواع نمونه دعاوی ملکی شکست نخورید.

نمونه دعاوی ملکی

برای چه دعاوی ملکی با وکیل مشورت کنیم ؟

مواردی که فوقا گفتیم علاوه بر اینکه رایج ترین نمونه دعاوی ملکی بوده اند مهم ترین نیز بوده اند و هر کدام از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که حتی اگر حق تماما با شما باشد شاید به نتیجه رسیدن این پرونده ها بسیار طول بکشد مگر آنکه به کمک یک وکیل ملکی اقدام نمایید که در این صورت می توان انتظار داشت که در سریع ترین زمان ممکن حکم مورد نظر شما دریافت و به نفع شما صادر شود.

سخن آخر در خصوص نمونه دعاوی ملکی

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص نمونه دعاوی ملکی نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دهیم. در آخر اگر همچنان نیاز به کسب اطلاعات لازم در این زمینه را داشتید می توانید به مشاوره ملکی بپردازید تا در حوزه مخصوص به پرونده خود اطلاعات حقوقی تخصصی دریافت نمایید. بدیهی است که این اطلاعات را می توانید به کمک مشاوره ملکی موسسه حقوقی عدل و حق دریافت کنید که هم به صورت آنلاین و هم حضوری برای شما امکان پذیر می باشد.

4.7/5 - (8 امتیاز)

چگونه با یک وکیل ملکی در تهران صحبت کنیم ؟

شما به کمک این صفحه می توانید با یک وکیل خوب ملکی در این حوزه مشورت کنید.

هزینه پرونده های ملکی چقدر می باشد ؟

این پرونده شماست که در آخر در هزینه های پرونده های ملکی تاثیر زیادی دارد و تعیین کننده می باشد.

برای مشاوره ملکی با کجا تماس بگیریم ؟

امکان انجام مشاوره ملکی برای شما در موسسه حقوقی عدل و حق به سادگی میسر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *