الزام به اخذ پایان کار

الزام به اخذ پایان کار چیست؟

برای ساخت و ساز همواره با دو سند مواجه می شویم یکی پروانه ساخت و دیگری پایان کار، برای اینکه در انجام ساخت و ساز و احداث بنا و همچنین معاملات خود با مشکل مواجه نشویم لازم است تا با این مفاهیم و شیوه ی الزام به اخذ پایان کار نیز آشنا شویم.

الزام به اخذ پایان کار و پروانه ساختمانی اولین مرحله ای است که در طی ساخت یک ساختمان باید نسبت به دریافت آن اقدام نمود.

الزام به اخذ پایان کار

مالک می تواند به تنهایی یا با مشارکت دیگر افراد اقدام به ساخت ساختمان کند، که اخذ پروانه در این مورد الزامی است.پایان کار در واقع مدرکی است که پس از اتمام عملیات ساختمانی، در شرایطی که ساختمان از طرف شهرداری تائید شود و عواملی همچون خلافی یا بدهی وجود نداشته باشد، توسط شهرداری و یا سازمان متولی صادر می شود.

این مدرک نشان دهنده پایان عملیات ساختمانی است. یکی از مهم ترین مدارکی است که در آن کاربری ملک مشخص می شود و اخذ آن امری حیاتی و ضروری است. در واقع الزام به اخذ پایان کار سندی است که نشان دهنده اتمام عملیات ساختمانی است و معمولا با تقاضای مالک یا وکیل وی با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ارائه می شود.

پروانه ساختمان

پروانه ساخت یا پروانه ساختمان ، مجوزی محسوب می شود که شهرداری پس از بررسی ها و انجام مراحل اداری و قانونی لازم توسط خود متقاضی به وی می دهد و با این پروانه اجازه ی شروع ساختن بنا به وی مطابق مندرجات پروانه داده می شود و هرگونه ساخت و سازی بدون داشتن و دریافت پروانه ساخت برای آن ممنوع است. الزام به اخذ پایان کار و پروانه ساختمان از موارد ضروری ساخت ساختمان است.

مراحل اخذ پایان کار

پایان کار زمانی صادر می شود که ساخت و ساز به پایان رسیده باشد و عملیات و ماحصل پروژه مورد تایید شهرداری نیز باشد. پایان کار به منزله ی تکمیل پروسه ی ساخت و ساز است در روند صدور پایان کار کارشناسان شهرداری ساختمان ساخته شده را با پروانه ساخت و جزییات نقشه ای باید ساختمان مطابق آن ساخته می شد تطابق می دهند و از همسانی اقدامات با مجوز های قانونی یقین حاصل می کنند.

الزام به اخذ پایان کار

پس از اخذ پایان کار، ملک قانونی محسوب می شود. به همین علت، الزام به اخذ پایان کار مورد تاکید است. نکته مهم آن است که گواهی پایان کار باید به تایید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.

در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده 100 مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می‌شود.

گواهی پایان کار می بایست برای صدور به تایید ناظران ساختمانی برسد و به دست سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد. علاوه بر این کارشناسان دفتر شهرداری نیز از ساختمان تکمیل شده بازدید خواهند کرد، چرا که تایید آنان نیز امری ضروری در الزام به اخذ پایان کار است.

پس اخذ مدارک پایان کار، نظر کارشناس مهم است که در صورت عدم خلافی ملک تایید می شود. ممکن است طبق رای کمیسیون ماده 100 مبتنی بر جریمه باشد که اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان با اخذ گواهی نامه پایان کار ساختمان انجام می شود. در صورت عدم پرداخت جریمه پرونده به تجدید نظر ارسال شده و ممکن است رای تخریب از سوی کمیسیون صادر شود.

اگر سازنده ساختمان در موعد مقرر پایان کار نگیرد مالک می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست «الزام سازنده به اخذ پایان کار» را تقدیم نماید. در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم، در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم در این خصوص را به عمل می آورد.

الزام به اخذ پایان کار

تا زمانی که گواهی پایان کار را از شهرداری دریافت نکرده باشید امکان منتقل کردن سند به صورت رسمی در قالب فروش یا دیگر عقود امکان ندارد و برای انجام انتقال ملک و انعقاد عقد روی ملک نیاز به داشتن گواهی پایان کار است و قبل از آن مراجع رسمی مانند دفتر اسناد رسمی از ثبت معامله خودداری می کنند چرا که ملک به عنوان یک ملک قانونی شناخته نشده و امکان تخریب ملک یا جریمه های سنگین  در صورت نقض مقررات در روند ساخت ملک وجود دارد.

اخذ پایان کار به معنای پایان ساخت ملک و تایید انطباق ساختمان  با اصول فنی و مهندسی و قوانین و مجوز ها بوده و با اخذ پایان کار می توان نسبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت محل اقدام نموده  و  می توان نسبت به اخذ سند شش دانگ تفکیکی تک برگ اقدام نمود.

 

مزایای الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل پایه یک دادگستری:

  • مدت زمان الزام به اخذ پایان کار کاهش می یابد.
  • نیازی به حضور خریدار در دادگاه و مراحل رسیدگی نیست.
  • خسارتی که در قرارداد پیش بینی شده است از سوی وکیل پایه یک دادگستری به سرعت قابل باز پس گیری است.
  • در شرایطی که ملک در رهن است وکیل می تواند به راحتی از فروشنده درخواست فک رهن کند.
  • در شرایطی که شخص فروشنده الزام به اخذ پایان کار را زیر پا بگذارد وکیل خریدار می تواند خسارت وارده را مطالبه کند و وی را ملزم به دریافت پایان کار کند.
  • در رابطه با الزام به اخذ پایان کار سوالات متداولی پیش می آید که در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ داده شده است.

وظیفه اخذ گواهینامه پایان کار با مالک است یا سازنده ساختمان؟

در اولین مرحله برای دریافت گواهینامه پایان کار می بایست تشکیل پرونده انجام گیرد. برای تشکیل پرونده مدارکی از جمله اصل و تصویر سند، اصل شناسنامه، پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری لازم است. علاوه بر این حضور مالکین، وکیل قانونی در صورتی که وجود داشته باشد و همچنین گزارش مهندس ناظر.

الزام به اخذ پایان کار

وضع موجود ساختمان با میزان تخلفات گزارش می شود و کروکی ملک نیز ترسیم می شود. از این رو گفته می شود وظیفه دریافت پایان کار با سازنده ساختمان است.

آیا امکان برگشت زدن چکی که از سوی فروشنده برای الزام به اخذ پایان کار دریافت شده است را می توان برگشت زد؟

خریدار می تواند به علت عدم انجام تعهد و عدم اخذ پایان کار در خصوص چک اقدام نمایید و خسارت وارده را مطالبه نماید.

امکان اخذ پایان کار در صورت توقیف بودن یک واحد امکان پذیر است؟

لزومی به آزاد بودن کل ملک نمی باشد و می توان گواهی پایان کار را اخذ کرد.

هزینه های مربوط به گرفتن سند و پایان کار بر عهده مالک است یا سازنده؟

به طور معمول هزینه هایی از این دست بر عهده سازنده است اما می توان به نحو دیگری هم توافق کرد.

الزام به اخذ پایان کار

اگر سازنده در زمان تعیین شده اقدام به اخذ گواهی پایان کار نکند مالک چگونه می تواند اقدام کند؟

مالک می تواند در جهت عدم تعهد به  الزام اخذ پایان کار به مراجع قضایی مراجعه کرده و نسبت به مطالبه خسارات وارده اقدام کند.

آیا امکان فروش واحد پیش از اخذ پایان کار امکان پذیر است؟

بله اما فروشنده باید زمان مقرر را تعیین کند و در صورت عدم انجام تعهد ملزم به پرداخت خسارت است.

ویژگی های گواهی پایان کار چیست؟

گواهی پایان کار باید توسط کلیه ناظران ساختمانی تائید شود که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.

 

اخذ پایان کار به چه معناست ؟

با این پروانه اجازه ی شروع ساختن بنا به وی مطابق مندرجات پروانه داده می شود.

به چه علت بر اخذ پایان کار تاکید میشود ؟

زیرا پس از اخذ پایان کار، ملک قانونی محسوب می شود.

کدام مرجع در صلاحیت صدور پایان کار قرار دارد؟

پایان کار به دست سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.

4 دیدگاه

  • باسلام لطفا راهنمایی بفرمایید در صورت ابطال پایان کار توسط شهرداری الزام فروشنده را به اخذ پایان کار برای انتقال سند به خریدار را چگونه باید درخواست نمود

  • باسلام لطفا راهنمایی بفرمایید در صورت ابطال پایان کار توسط شهرداری الزام فروشنده را به اخذ پایان کار برای انتقال سند به خریدار را چگونه باید درخواست نمود

  • با سلام و احترام
    ضوابط از شهرداری گرفتم و کلیه پول ها و عوارض مربوطه را پرداخت نمودم و نقشه های مورد تایید نظام مهندسی را تحویل شهرداری نمودم ولی به مجرب تعطیلی ادارت به دلیل ویروس کرونا اقدام به پر کردن فوندانسیون نمودم کارشناس شهرداری در بازدی اعلام نمود کار تعطیل شود و تا پروانه اخذ نگردید کارگاه تعطیل باشد الان سه ماه است کارگاه تعطیل است حالا می گوید باید پرونده برود ماده صد گفتم اشکال ندارد ولی فوندانسیون که هنوز بنا یی ساخته نشده آیا قابل طرح در ماده 100 است اعلام می کنند بله تازاه به شما اصلا پروانه داده نمی شود باید کل ساختمان را بسازی و همه باید به کمیسیون ماده صد برود
    من غیر ازط فوندانسیون کاری انجام نداده ام .براساس کدام قانون می توانم شهرداری را مجاب نمایم که بعد از اخذ جرایم ماده 100 فقط آنچه را که اجراء شد مابقی پروانه صادر شود . شهرداری زیر بار نمی رود
    متشکرم از الطاف جنابعالی

    • سلام و عرض ادب
      در این خصوص شما بهتر است که مشاوره داشته باشید و با شماره واتس آپ درج شده در سایت موضوع را مطرح نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *