نحوه شکایت عدم تحویل ملک

عدم تحویل ملک و نحوه شکایت آن

عدم تحویل ملک بعد از خرید توسط فروشنده یکی از مشکلات حقوقی و ملکی است که ممکن است برای هر فردی بعد از قرارداد بستن پیش آید، اما مهم آن است که با رعایت ترفند ها و اصول حقوقی بتوانید احتمال ضرر کردن خود را به کمترین حد ممکن برسانید.

در هر قرارداد یا عقدی شخصی در مقابل شخص دیگر متعهد به انجام کار یا دادن مبلغی می شود یعنی هر دو طرف تعهدی را برعهده می گیرند، برای مثال یکی متعهد می شود مالی را به دیگری منتقل کند و دیگر متعهد می شود در مقابل آن مبلغ معینی را به وی بپردازد. یکی از تعهداتی که ممکن است زیر پا گذاشته شود عدم تحویل ملک می باشد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازید.

نحوه شکایت عدم تحویل ملک

دو نوع عدم تحویل ملک  در غیر بیع قابل تصور می باشد که در ادامه آن هارا توضیح داده و سپس نحوه شکایت را بیان می کنیم :

نحوه شکایت عدم تحویل ملک توسط فروشنده

معمولا رایج ترین شکایتی که از عدم تحویل ملک می شود مربوط به فروشنده است. این حالت زمانی متصور می شود که عوض معین در عقد بیع ملک می باشد و در ازای ثمن پرداخت شده ملک تحویل نمی گردد. در این شرایط دو نکته را باید در نظر داشته باشید :

  1. حقی وجود دارد به نام حق حبس ! در این حق ذکر می شود که اگر شما از پرداخت ثمن معامله خودداری کنید تا فرد ملک را تحویل دهد بدیهی است که طرف مقابل نیز ملک را تحویل نمی دهد تا شما ثمن را پرداخت کنید ! عدم تحویل ملک توسط فروشنده زمانی مطرح است که شما ثمن را پرداخت کرده باشید !
  2. همچنین اگر ایفای تعهد و یا تحویل ملک مدت دار می باشد در این صورت شما نمی توانید پیش از فرا رسیدن مهلت تحویل آن را طلب کنید مگر آنکه فرد فوتکند که در این صورت می توانید فورا از وراث او ملک را طلب نمایید.

نحوه شکایت عدم تحویل ملک

نحوه شکایت عدم تحویل ملک توسط سازنده

همچنین حالت دیگری تصور می شود که در آن شما به صورت پیش فروش ملکی را خریداری کرده اید و هم اکنون پس از تکمیل آن فرد مال را تحویل نمی دهد که در این صورت دعوای عدم تحویل ملک توسط سازنده و الزام به تحویل ملک قابل طرح می باشد. اما فراموش نکنید در این حال لزوما باید ثمن ملک نیز به طور کامل پرداخته شده باشد !

در ادامه در خصوص شیوه و نحوه شکایت از عدم تحویل ملک توضیحاتی به شما ارائه می کنیم پس همراه ما باشید.

عدم تحویل ملک

نحوه شکایت عدم تحویل ملک

در عقد بیع اگر طرفین بر خرید و فروش مالی به قیمت مشخص توافق کنند ولی پس از آن که مشتری ثمن (پول) را پرداخت کرد، مالک اقدام به عدم تحویل ملک کرد. در واقع به تعهد خود عمل نکرده است و بر همین مبنا شما به عنوان مشتری می توانید از دادگاه تقاضای الزام مالک به تخلیه و تسلیم مبیع را داشته باشید. نحوه شکایت عدم تحویل ملک به این شرح می باشد :

  1. ابتدا بهتر است طی یک اظهار نامه از طرف مقابل درخواست کنید که ملک را تحویل دهد.
  2. اگر چنین نکرد باید طی یک دادخواست که می توانید در شورا حل اختلاف یا دادگاه ثبت کنید الزام به تحویل مبیع یا ملک را درخواست کنید.
  3. در این دادخواست باید تمامی مدارکی که ذی حق بودن شما بر روی ملک را ثابت می کند را تقدیم کنید.
  4. سپس توسط شورا حل اختلاف یا دادگاه وقت دادرسی تعیین می شود که در صورت ذی حق بودن شما رای در این زمینه صادر می شود.

البته شما باید بتوانید در دادگاه وقوع معامله و تسلیم ثمن (پول) به فروشنده را ثابت کنید چرا که اصل بر عدم وقوع معامله و وجود تعهد است مگر اینکه خلافش را ثابت کنید که طرف مقابل به شما طلبکار است.

عدم تحویل ملک

لازم است شما اصل مبایعه نامه به همراه سندی که نشان دهنده ی پرداخت پول به فروشنده است، را به دادگاه به عنوان مدارک ارائه کنید. این سند پرداخت می تواند فیش مربوطه بانکی یا چکی که توسط او وصول شده نیز باشد که نشان خرید و عدم تحویل ملک توسط فروشنده باشد.

اینکه فروشنده چه زمانی باید ملک را تحویل دهد می تواند به قرارداد و نحوه ی توافق شما بستگی داشته باشد که همان است که در متن قرارداد ذکر شده است در غیر این صورت ممکن است، بر طبق ماده ی ۲۲۵ قانون مدنی عرف و عادت در یک مورد آن چنان واضح باشد که حتی ذکر نکردن آن در قرار داد هم نمی تواند مانع اجرای آن شود و عدم ذکر آن تاثیری در عدم اجرا نمی گذارد.

عدم تحویل ملک

اگر نه عرف و عادت و نه در قرارداد مدتی برای تحویل مبیع در نظر گرفته شده بود اصل براین است که مالک باید بلافاصله و فی المجلس مبیع و مال را تسلیم مشتری کند. مطابق ماده ی ۲۲ و ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت با تنظیم سند رسمی ملک را رسما منتقل کند.

مطابق ماده ی ۳۶۷ قانون مدنی نیز تحویل ملک باید به صورتی باشد که مشتری بتواند تصرف کاملی بر مالش را داشته باشد، مثلا اگر کلید بدهد ولی در باز نشود، یعنی تسلیم نکرده است و قابل پیگیری قانونی است. اما اگر الزام به تسلیم ملک یا الزام به ایفای تعهد نیز امکان پذیر نبود خریدار حق فسخ خواهد داشت و برای آن نیز می تواند دادخواست بدهد.

خسارت عدم تحویل ملک و دیرکرد آن !

این مسئله بسیار در قرارداد های فروش و ساخت آپارتمان رایج است. بدین صورت که طرفی که ملزم به تحویل اپارتمان در تاریخ مقرر بوده است در آن تاریخ ملک را تحویل نمی دهد، سوالی که پیش می آید این است که در مقابل عدم تحویل ملک چه می شود کرد؟

عدم تحویل ملک

پیشنهاد می شود که در متن قرارداد حتما وجه التزام بابت خسارت تاخیر تسلیم تعیین کنید. بدین معنا که بابت دیرکرد تحویل آپارتمان یا زمین و ملک شما ملزم است. برای مثال روزی ۱۵۰ هزار تومان خسارت بپردازد که شما می توانید این مبلغ را پس از طی مراحل قانونی که عبارت است از تنظیم دادخواست تاخیر در انجام تعهد مشخص کرده و از ثمن نهایی که می بایست در انتها بابت تحویل گرفتن می پرداختید کسر کنید یا از وی مسترد کنید.

اگر مبلغ خسارت را در قرارداد تعیین نکرده اید با تنظیم دادخواست فوق الذکر برای تعیین میزان خسارت قاضی احتمالا قرار ارجاع به کارشناس را صادر کرده و پس از تعیین مبلغ می توانید اقدام به احقاق حق خود کنید.

استفاده از دستور موقت برای عدم تحویل ملک

دستور موقت در اموری صادر می شود که رسیدگی به آنها فوریت دارد، یعنی کارهایی است که باید خارج از نوبت و مهلت، تکلیف آنها معلوم شود. این که فوریت چیست به تشخیص دادگاه است اما معنای عرفی آن در نظر گرفته می شود. بنابراین، نمی‌توان برای فوریت موضوع، معیار دقیقی بیان نمود و در مورد هر پرونده، شرایط ممکن است به کلی متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید فروشنده بعد از آنکه ملک را به شما فروخته است به فکر این است که آن را به شخص دیگری نیز بفروشد یا هر اقدام دیگری انجام دهد که تملک و تحصیل ملک توسط شما را به خطر بیندازد یا اقدام به عدم تحویل ملک کند می توانید از شیوه های فوری آیین دادرسی استفاده کنید مانند تامین خواسته یا دستور موقت.

عدم تحویل ملک

درخواست صدور دستور موقت را می توانید قبل از آنکه دادخواست اصلی را تقدیم دادگاه کنید، به دادگاه محل وقوع ملک تسلیم کنید و تا بیست روز بعد فرصت دارید تا دادخواست اصلی را تقدیم دادگاه کنید.

اگر دادگاه فوریت موضوع را تشخیص دهد می تواند بدون ابلاغ به خوانده دستور اجرای دستور موقت را صادر کند. رسیدگی به درخواست دستور موقت مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل ۰۰۰/۰۰۰/ ۱ ریال می باشد. در رابطه با عدم تحویل ملک می توانید از تجربه وکلای ملکی و پایه یک دادگستری تیم حقوقی عدل و حق کمک بگیرید.

امیدواریم این مطلب در خصوص عدم تحویل ملک مفید بوده باشد و از آن استفاده برده باشید.

برای شکایت عدم تحویل ملک توسط فروشنده یا سازنده باید چه دعوایی مطرح کنیم ؟

دعوای الزام به تحویل مبیع باید مطرح شود.

برای شکایت عدم تحویل ملک باید به چه دادگاه مراجعه کنیم ؟

می توانید طرح این دعوا را از شورای حل اختلاف شروع کنید و یا مستقیم به دادگاه حقوقی مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه شکایت عدم تحویل ملک با چه کسی مشورت کنیم ؟

وکیل ملکی در این زمینه می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

20 دیدگاه

  • اپارتمانی را دو سال پیش پیش خرید کردم سال قبل چک امانت اقساط توسط فروشنده برگشت زده شد ودر دادگاه بدوی و تجدید نظر رای گرفتم سازنده از ادامه گرفتن اقساط امتنان میکند و با خلاف رای قاضی میگوید معامله فسخ است ضمنا تحویل ملک برج بهمن ۹۹است و هنوز یک سالی کار دارد و در قرارداد ضرر و زیان لحاظ نشده و اینجانب مستاجر هستم و تا الان سه جا نقل مکان کردم باید چه کار کنم

    • با سلام خسارت تاخیر تحویل ملک بر چه مبنایی تعیین میشود. کارشناس دادگستری چگونه خسارت را مشخص میکنند؟

      • سلام و عرض ادب
        با شماره واتس آپ درج شده در سایت موضوع را مطرح نمایید تا راهنمایی کنند

        • سلام ماملکی راخریداری کردیم که سازنده این ملکو دیرتحویل داده حدودچهارماه وهرماه پنج میلیون ولی سازنده ازدادن خسارت امتناع میکنه ومیگه زیادی حرف بزنیدیه قولنامه قبل مال شماتنظیم میکنم حالابدودنبالش حالاشمالطفابفرماییدباهمچین آدمی چه کنم

        • سلام ماملکی راخریداری کردیم که سازنده این ملکو دیرتحویل داده حدودچهارماه وهرماه پنج میلیون ولی سازنده ازدادن خسارت امتناع میکنه ومیگه زیادی حرف بزنیدیه قولنامه قبل مال شماتنظیم میکنم حالابدودنبالش حالاشمالطفابفرماییدباهمچین آدمی چه کنم

  • سلام علیکم.بنده درتاریخ ۳۰بهمن۹۸آپارتمان۸۸متری پیش خریدکردم متری ۶میلیون الانم شده متری۱۲میلیون وپانصدکه کل ثمن معامله میشد۵۲۸میلیون که ۲۰۰میلیون دادم مونده ۳۲۸میلیون که۲تاشریک بودن زمین هرکدوم۲۰۰متر که گفتن یکی دوروز دیگه تجمیع میشه و گفتن تایک هفته دیگه پروانه میگیرن وبرج۳سال۹۰تاریخ محضر وشروع بکار وتحویل برج۳ سال۱۴۰۰توقراردادنوشتیم امادرموعدمقررنساختن هیچی ،یکیشون صدمترزمینشو فروخت به غیر.پیگیر که شدم از سازمان اسنادتاییدکرد.بعدبه بهانه تغییرمتراژقولنامه فسخ کردیم وقولنامه جدید نوشتیم وتاریخ پروانه وثبت محضریشو نوشتیم برج۸ سال۹۹وتحویل آن برج۸سال۱۴۰۰ اما تا امروز که ششم اسفند ۹۹هستش اون زمینه خاک خالیه وهیچ اقدامی نکردن حتی پروانشم نگرفتن بااینکه تو دوتا قراردادها هم اظهارنامه دادم ولی بی نتیجه بوده حالا من و زن وبچّم سرگردان و اجاره هستیم لطفا راهنمایی کنید خواهش میکنم .

    • سلام و عرض ادب
      در این خصوص شما بهتر است که مشاوره داشته باشید و با شماره واتس آپ درج شده در سایت موضوع را مطرح نمایید

  • ملک فروختم ۸۰۰میلیون گرفتم واحد تا اسفند۹۹ اماده کردم خریدار ۵۵۰ میلیون بدهکاره نمیاره پول بده میگه ندارم و نمیفروشم داخل قولنامه گفته شده بقیه پول موعد تحویل ولی در کد رهگیری نوشته شده در صورت عمل نکردن هرکدام از طرفین به تعهدات روزانه مبلغ۵۰هزارتومان باید خسارت بدهند جالب اینکه پول مانده داخل بانک حداقل ماهی ۱۰ میلیون سودش هست باید چکار کنم برای فسخ یا گرفتن پولم

  • باسلام و عرض ادب
    من برج۱۲ سال ۹۸ یک واحد۸۰متری خریدم ۷۰درصد ساختمان آماده بود وبه من گفتند تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود وقرار بود 30/5/99تحویل بگیرم.اما هنوز ساختمان کامل تکمیل نشده در ضمن چندین سال قبل صاحب زمین ۴.۵ میلیارد از بانک وام میگیره وچندطبقه میسازه ومیره نفر بعدی ۶ طبقه میسازه در مجموع ۳۰ واحد.
    از اینکه واحد۱۰واحد برای یک نفره که قرار شد ساختمان را تکمیل کند و بعد هزینه ها رو از واحد ها بگیره ولی ایشان آخر کار ساختمان را رها می‌کند و صاحب اولی میاید از این آقا شکایت میکند و دوباره ناپدید میشود.
    الان از کسی که ما این واحد راخریدیم پیگیر میشویم میگوید هر موقع واحد رابه من تحویل دادند به شما تحویل میدم .الان ماباید چیکار کنیم.
    لطفا مارا راهنمایی کنید. باتشکر

      • سلام
        عالی بود بنده یک آپارتمان خریدام ۸۵ درصد پول را پرداخت کردم سند را هم زده قراره ۷۰۰ میلیون باقی مانده را زمان تحویل ۱۴۰۱٫۳٫۳۰ پرداخت کنم و آپارتمان را تحویل بگیرم گفتند اگه زودتر پرداخت کنید تحویل میدهم حالا بنا به دلایلی لج کرده نه جواب بنگاه را میدهد و نه جواب تلفن من را و از محلی که در قرادد بوده نقل مکان کرده خونه نیز خالی اگه سر مود تحویل نده باید چه اقدامی کرد ضرر و زیان روزی یک میلیون در قرارداد زده شده
        اگه تحویل نده خیلی مشکل میخورم چون من هم بایدخونه فعلی را تحویل دهم چه بایدکرد
        باتشکر

  • سلام، ابتدا ممنونم از راهنمایی واطلاعاتی که در اختیار قرار میدید .. من برج10سال 98 واحد پیش خرید کردم . بنا بود 1399/4/30 تحویل ملک باشه و 1399.9.30 تنظیم سند باشه .و یکماه مهلت توافقی در صورت تاخیر . بنده از مالک این واحد رو خریدم طی 5 فقره چک و مابقی زمان تحویل و سند . آخرین چک 1399.02.30 بود که برگشت خورد ولی بعد از یکهفته موجودی تامین و تو حساب مسدود شد . ولی فروشنده تا 1400.2.08 اقدام به وصول چک نکرد و ملک رو هم تحویل نداد . با توجه به اینکه ملک تموم شده و سازنده واحدهای خودش رو فروخت و حتی ساکن شدند . مالک از تحویل واحد به اینجانب امتناع میکنه و میگه از سازنده تحویل نگرفتم و باهاش اختلاف دارم چون درست نساخته و ازین حرفا …. مبلغ تاخیر انجام تعهد روزی 200 تومن تو قرار مشخص کردیم . دفترخونه فقط برگه دست نویس اعلام حضور اینجانب رو مهر و امضاء کرد در تاریخ تنظیم سندبا درنظزر گرفتن مهلت یکماهه ، یعنی عدم حضور بهم نداد . میشه راهنمایی کنید بهترین گزینه و روش برای به نتیجه رسیدن چی هست ؟؟ وایا میتونم جریمه تاخیر تحویل و تنظیم سند بگیرم و ملک رو تحویل بگیرم ؟؟؟؟؟ سپاسگذارم

  • سلام .فروشنده هستم .مبایعه نامه با خسارت ذکر کرده ام ولی به علت مبتلا شدن خودم و شریکم به کرونا و مشکلات گرانی تحویل به تاخیر افتاده و خریدار شکایت کرده .اصلا قصد اذیت نداریم شاید تا یکماه دیگر تحویل دهیم ولی خریدار شکایت کرده .به نظرشما چه اقدامی بکنیم

  • سلام. من اپارتمانی رو از پسرم خریدم. پول رو مامل پرداخت کردم. اون هم ۶ ماهه که سند رو زده به نامم و تخلیه هم کرده. اما کلید رو به من نمیده. ضمنا قولنامه ای ننوشته بودیم و صرفا من پول رو‌دادم و اونهم سند رو به نامم زده قطعی. ولی ۶ ماهه که کلید نمیده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که میتونم در رو بشکونم یا باید قانونی پیگیری کنم حتما ؟

  • سلام یک منزل ویلای رابه یک خانم فروختم پسرش جهت بازدید منزل کلیدراگرفت بدونه اطلاع از روی گلید کپی کرد وبدونه اجازه درمنزل ساکن شده معامله بعلت پاس نشده چک فسخ کردیده ولی پسر خریدارکه هیچ نقشی در معامله ندارد منزل راتحویل نمیدهد ومرتب اس دادن تحدید میکند طفا راهنمای کنید چکار باید بکنم تشکر

  • سلام من یه ملکی رامعامله کردم که یک واحد آپارتمان دادم ویک دستگاه سواری پژو والباقی پول نقد که فروشنده سرموقع ملک را تحویل نداد به بهانه ای که ارزون فروختم مجدداً مبلغی گذاشتم روش دوبار سرموقع همون کارو کرد من الان چکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *