گرفتن مهریه بعد از فوت

نحوه گرفتن مهریه بعد از فوت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید شما به خوبی در مورد مراحل و شرایط دریافت مهریه بعد از فوت اطلاعات لازم را داشته باشید. بسیاری از افراد بعد از اینکه همسرشان فوت می شود می خواهند که مهریه خود را دریافت کنند. در واقع امکان دارد که شوهر آنها دارایی زیادی داشته باشد و به همین دلیل قصد دریافت مهریه را نمایند. چگونگی دریافت مهریه بعد از فوت شوهر قوانین و شرایط خاصی دارد و وکیلان در این زمینه تخصص بیشتری دارند. بنابراین بهتر است که شما به وکیلان در این زمینه اعتماد بیشتری نمایید.

بسیاری از افراد شاید بر این باور باشند که مهریه خود را تنها در صورت زنده بودن همسر می توانند دریافت کنند. ولی باید بدانید که این باور غلط است و شما می توانید بعد از مرگ او هم مهریه خود را دریافت کنید. برای گرفتن مهریه بعد از فوت بهتر است به وکیلانی که در این زمینه تخصص و تجربه بیشتری دارند مراجعه کنید. آنها می توانند در کمترین زمان و بدون هیچ کم و کاستی مهریه شما را دریافت نمایند. البته که باید بدانید در مورد دریافت مهریه بعد از مرگ شوهر  به نکاتی توجه داشته باشید. در ادامه برخی از این نکات را بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

نکاتی در مورد گرفتن مهریه بعد از فوت :

بهترین وکیل برای گرفتن مهریه

به طور کلی باید بدانید زمانی که شوهر از خود ارثی به جای گذاشته باشد، شما می توانید برای گرفتن مهریه بعد از فوت اقدام کنید. نکات بسیار زیادی در این مورد وجود دارد و شما بهتر است به خوبی آنها را زمان دریافت مهریه در نظر داشته باشید. این نکات عبارت می باشد از :

1-در صورتی که شوهر فوت شود و هیچ دارایی نداشته باشد زن نمی تواند از وراث او درخواست مهریه داشته باشد. در واقع شما نمی توانید از پدر شوهر خود درخواست مهریه بعد از فوت همسر داشته باشید. تنها در صورتی که همسر دارایی داشته باشد می توانید برای دریافت مهریه بعد از فوت شوهر اقدام کنید.

2-اگر اموالی که از شوهر به جای مانده کم باشد و طلبکاران زیادی هم داشته باشد هر فردی که زودتر اقدام کند می تواند آن اموال فرد متوفی را دریافت نمایند. به عنوان مثال فرد متوفی یک خانه به ارزش 600 میلیون دارد و و مهریه همسر او هم 500 سکه می باشد. از طرف دیگر فردی دیگری از او طلب 400 میلیون دارد که با چک آن را به بانک ارائه می دهد. در صورتی که فرد طلبکار برای دریافت چک زودتر از همسر اقدام کند، خانه در مصادره او قرار می گیرد. بنابراین وکیل شما باید برای گرفتن مهریه بعد از فوت به صورت تخصصی عمل کند و به محض فوت برای دریافت مهریه اقدام نمایند. در این صورت شما می توانید مهریه خود را دریافت کنید. البته که وکیل باید در مورد دارایی های همسر شما اطلاعات لازم را داشته باشد.

3-در صورتی که شوهر دارایی های زیادی داشته باشد، هم طلبکاران و هم همسر می توانند بدهی خود را دریافت کنند. شما باید بدانید که در این مورد ابتدا به مهریه همسر اهمیت داده می شود و در ابتدا حق او را می پردازند.

4-اگر بین زوجین نزدیک واقع نشده باشد و زن دوشیزه باشد می تواند بعد از فوت شوهر هم مهریه خود را دریافت کند. اگر مهریه زن وجه نقد باشد باید تا زمانی که شوهر زنده بوده است آن را به نرخ روز حساب کنند. در صورتی هم که مهریه سکه باشد باید فارغ از قیمت آن مهریه را به او ارائه دهند.

5-در صورتی که زن باکره باشد و شوهر فوت شود، زن می تواند تمامی مهریه را بعد از فوت دریافت کنید. در واقع شما باید بدانید که تنها در صورت طلاق مهریه زن نصف می شود. اما در صورتی که زن باکره است و شوهر او فوت می شود می تواند تمامی مهریه خود را دریافت کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت :

شرایطی که برای گرفتن مهریه بعد از فوت وجود دارد بر اساس قوانین مشخص شده ای می باشد. زن می تواند بعد از فوت شوهر خود وکیل حرفه ای را بگیرد و به او دریافت مهریه اش را بسپارد. او باید به دادگاه خانواده محل اقامتش شکایت کند تا مهریه را طلب نماید دادگاه بر اساس اموال باقی مانده ای که شوهر دارد به او مهریه اش را می دهد. در واقع برای شما بیان نمودیم که نکاتی در مورد دریافت مهریه بعد از فوت وجود دارد. دادگاه هم به این نکات نهایت توجه و دقت را نشان می دهد و سپس مهریه زن را به او ارائه خواهد داد. والدین شوهر از آن دسته افرادی هستند که بعد از مرگ پسر خود می توانند از او ارث ببرند. اما پرداخت ارث به آنها تنها در صورتی امکان دارد که بدهی های شوهر صاف شود. در غیر این صورت والدین هیچ ارثی از پسر خود نمی برند.

مهریه همسر یکی از مهمترین بدهی هایی می باشد که بعد از فوت باید به او ارائه داده شود. زمانی که شوهر فوت کند زن می تواند هر زمان که مایل بود به دادگاه مراجعه نماید و مهریه خود را مطالبه کند. در صورتی که شما یک وکیل حرفه ای داشته باشید به خوبی کار شما را انجام می دهد و می تواند به زودی مهریه شما را دریافت کند. همانطور که در بالا بیان کردیم در صورت وجود داشتن بدهکاران زیاد به زن مهریه اش امکان دارد نرسد. به همین دلیل اگر شما از وجود بدهکاران شوهر خود اطلاع دارید باید به محض فوت او برای دریافت مهریه خود اقدام کنید. در این مورد وکیل به شما مشورت های لازم را ارائه می دهد.

گرفتن مهریه بعد از فوت و محاسبه مهریه بر اساس شاخص سال فوت شوهر :

اگر مهریه زن وجه نقد باشد، باید بر اساس شاخص آن سالی که وجه نقد به نام مهریه او زده شده ست آن را محاسبه کنند. هر زمانی که زن برای دریافت مهریه خود اقدام کند به سال فوت او توجه می شود و دادگاه در ابتدا سال فوت را مورد بررسی قرار می دهد. اما در صورتی که مهریه زن سکه باشد باید بر اساس نرخ روز سکه او را پرداخت نماید. از دارایی شوهر هر مقدار که باشد باید به میزان سکه هایی که مهریه زن است، ارائه داده شود. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد قوانین گرفتن مهریه بعد از فوت وجود دارد این است که، زن به طور طبیعی از اموال غیر منقول ارث نمی برد. در واقع باید بدانید زن از قیمت آنها ارث می برد و اگر مهریه زن اموال غیر منقول باشد باید آنها را به زن ارائه دهند. قواعد ارث در این مورد جاری نمی شود، چرا که زن در مهریه ای اموال غیر منقول داشته است.

شرایط گرفتن مهریه بعد از فوت از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی :

زن می تواند برای گرفتن مهریه بعد از فوت به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کند. به این صورت که او باید قباله ازدواج خود را به محل ثبت عقد ارائه دهد تا درخواست صدور اجرائیه خود تحویل دهد. در واقع باید بدانید که اگر زن این اقدام را انجام دهد و یا ندهد فرقی ندارد، چرا که او می تواند مهریه خود را به هر صورت دریافت نماید. البته که مهریه زن تنها در صورتی ارائه داده می شود که اموال شوهر کافی باشد. در برخی از مواقع امکان دارد که اموال شوهر را خانواده او پنهان کنند. در این صورت زن از طریق اجرای ثبت اسناد می تواند اقدام نماید. بعد از اینکه ثابت شود مرد به نامش ملک و یا دارایی های دیگری دارد، دادگاه آنها را توقیف می کن. بعد از توقیف کردن هم حق زن را می دهد تا مهریه اش را دریافت نماید.

گرفتن مهریه

بهترین وکیل برای گرفتن مهریه بعد از فوت :

در برخی از مواقع امکان دارد که شرایط پیچیده شود و شما باید برای گرفتن مهریه بعد از فوت از وکیل کمک بگیرید. در واقع بهتر است بدانید که وکیل در این زمینه تخصص بیشتری دارد و به شما می تواند مشورت ها و راهنمایی های لازم را ارائه دهد. در این صورت بهتر است که بهترین وکیل را که در این زمینه تخصص دارد انتخاب کنید و پرونده خود را به او بسپارید. شما برای اینکه بهترین وکیل را برای پرونده انتخاب نمایید باید به ویژگی های او دقت زیادی داشته باشید. آن دسته از وکیلانی که تعداد زیادی از پرونده های مشابه شما را برنده شده اند انتخاب مناسبی به شمار می روند.

نتیجه گیری :

شما باید زمان انتخاب وکیل جهت دریافت مهریه بعد از مرگ شوهر به تخصص و تجربه کاری او دقت داشته باشید. زمانی که وکیل تجربه زیادی داشته باشد می تواند در کمترین زمان و بدون هیچ مشکلی پرونده شما را به دادگاه برده و مهریه تان را دریافت کند. شهرت وکیل را هم زمان انتخاب وکیل باید باید به خوبی در نظر داشته باشید تا بهترین وکیل را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که قابل اعتماد بودن وکیل امر بسیار مهمی است و زمان انتخاب او باید به خوبی این نکته را در نظر داشته باشید.

2 دیدگاه

  • سلام
    من پرسیدم و گفتند که می توانم مهریه مادرم را از پدرم مطالبه کنم! آیا درست است؟ یعنی به عنوان فرزند پسر می توانم مهریه مادرم را بگیرم ؟
    همچنین اکنون پدرم خرجی نمی دهد! آیا می توانم چون خرجم پای خودم است!! یارانه ام را جدا کنم؟ آیا گواهی حصر اینجا کاربرد دارد؟
    ببخشید! اکنون تنها سه میلیون وجه نقد دارم. آیا می توانم مالیات بر ارث و هزینه وکیل و دیگر هزینه‌ها را منوط به دریافت حق ارث کنم؟ چه باید کرد؟
    سند خانه پیش پدرم است. همچنین عقدنامه و « مهریه » چه باید بکنم ؟ آیا ثبت شده؟ چون ازدواج و سند خانه مربوط به اوایل انقلاب یا شاید قبل از آن هست!!! آیا کپی ای که دارم بدرد می خورد ؟ در سند نوشته شده که سه دانگ را مادرم خریده ولی سند و همچنین عقدنامه در دست ما نیست! همچنین پدرم می گوید این فقط نوشته هست و ثبتی نیست! مادرم قبل از مرگش پرسیده بود و سردفتر گفته بود که ثبت شده و گفته بوده که هروقت بخواهی نامه برای ثبت و تفکیک سند به شما می دهیم ! ولی به فرض اگر در حصر وراثت استعلام نشد باید چکار کنیم؟ آیا کپی را ارائه دهیم تجدید و بازبینی و اعمال حق صورت می گیرد ؟ آیا سند را می خواهند ؟ چون خودم دیدم که در سند نوشته بود و مهر برجسته خورده بود. سند قدیمیه! آیا نسخه دومی ، مطابق نسخه اول با اعمال تغییرات وجود داره؟ در دفتر ثبت و غیره؟
    هزینه وکیل چقدره ؟؟؟
    ببخشید. ممنون می شوم چون سوال دیگران نیز احتمالا هست.

  • با سلام، برای گرفتن مهریه بعد از فوت همسر، در صورت مفقود بودن عقد نامه، شرایط به چه صورت هست؟ عقد سال ۱۳۶۰ صورت گرفته و عقد نامه مفقود شده، ایا میتوان مهریه را بعد از فوت همسر مطالبه نمود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *