اخذ و دریافت پایان کار

دریافت و اخذ پایان کار

امروزه با گسترش شهر ها و افزایش رو به رشد ساخت و ساز ها و نیاز افراد به مسکن ، قوانین و مقرارت گوناگونی در این حوزه به وجود آمده تا جلوی هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات ساختمانی را بگیرد یکی از مراحلی که برای هر ساختمان پس از به اتمام رسیدن ساخت و ساز وجود دارد اخذ پایان کار می باشد. اما شیوه گرفتن  ، دریافت و اخذ پایان کار به چه صورت می باشد ؟

ما در این مطلب سعی داریم تا صفر تا صد دریافت و اخذ پایان کار را برای شما توضیح دهیم پس با ما در این زمینه همراه باشید.

منظور از دریافت و اخذ پایان کار چیست ؟

پیش از آنکه در خصوص دریافت و اخذ پایان کار اطلاعات کامل مورد نظر شما را در اختیارتان قرار دهیم ابتدا باید این مفهوم را به طور کامل برای شما تعریف کنیم. منظور از اخذ پایان کار چیست ؟

همانطور که از اسم این کلمه پیداست باید گفت که اخذ پایان کار نوعی کارنامه است که شهرداری در پایان کار ساخت و ساز به ساختمان ساخته شده می دهد.

گرفتن این پایان کار شرایطی دارد که در ادامه به طور کامل به ان می پردازیم.

شرایط دریافت و اخذ پایان کار چیست ؟

گرفتن پایان کار شرایطی دارد :

  1. از قبیل اینکه سازنده باید تمام مقررات در ساخت و ساز و اصول مهندسی را رعایت کرده باشد.
  2. کاری خلاف جهت مقررات و اصول ساخت و ساز انجام نداده باشد تا سازنده بتواند پایان کار را اخذ کند
  3. باید مقررات ساختمانی رعایت شود در صورت عدم رعایت مقررات در ساخت و ساز در زمان اخذ پایان کار ممکن است اگر تخلفی صورت گرفته باشد شامل جریمه یا حتی تخریب ساختمان شود .

از این رو در حقیقت وقتی اقدام به دریافت و اخذ پایان کار می نمایید کارشناسان مربوطه در محل کار قرار میگیرند که مطمئن شوند تمامی این اصول به درستی رعایت شده است و این ساختمان به طور اصولی ساخته شده است و هم اکنون می تواند پایان کار دریافت شود.

اخذ و دریافت پایان کار

مدارک لازم لازم برای دریافت و اخذ پایان کار چیست ؟

مدارک لازم برای دریافت پایانکار عبارتند از:

  • 1.داشتن اصل و کپی برابر اصل سند مالکیت.
  • 2.اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک، سازنده و یا وکیل که وکیل باید باید کپی برابر اصل مدارک وکالتنامه را همراه خود داشته باشد.
  • 3.در صورت فوت مالک اصل و کپی برابر اصل مدارک انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه لازم است.
  • 4.اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه.
  • 5.اصل و کپی فیش آب ، برق ، گاز و تلفن.
  • 6.ارائه کارت سازنده ، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز.
  • 7.اصل و کپی پروانه ساختمانی.
  • 8.نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه سی دی.

مراحل اخذ و دریافت پایان کار چیست ؟

قطعا برای شما مهم است که در خصوص مراحل دریافت و اخذ پایان کار نیز به کسب اطلاعات بپردازید. ما در ادامه به طور کامل این مراحل را برای شما ذکر می کنیم.

  1. اول از همه باید تشکیل پرونده داد که با در دست داشتن مدارک لازم که در بالا به آن ها اشاره شد  باید به شهرداری که برای گرفتن جواز ساخت مراجعه کردیم رفته و فرم درخواست اخذ پایا کار را گرفته و تکمیل نماییم .
  2. بعد از آن که فرم درخواست اخذ پایان کار را در شهرداری تکمیل کردیم باید مدارکمان را از جمله سند ملک و مدارک شناسایی را ارائه کنیم تا کارشناسان بخش دفتر فنی آن هارا برسی و در صورت نبود مشکلات و  نقص مدارک آن ها را  تایید کنند .
  3. لازم به ذکر است باید تمام صورت حساب های مالیاتی و عوارض های مقرر شده را پرداخت نمود و در صورت نوساز بودن ملک عوارض نو سازی را پرداخت کرد و رسید مربوطه را اخذ نمود سپس بعد از اینکه تمام این مراحل طی شد درخواستمان را در دبیرخانه شهرداری  ثبت می کنیم .
  4. پس از تمام این مراحل کارشناسان بخش  دفتر فنی تعیین وقت می نمایند تا در موعد مقرر از ساختمان مورد نظر بازدید به عمل آورند.
  5. زمانی که  موعد مقرر برای بازدید کارشناس بخش دفتر فنی شهرداری رسید حتما مدارک شناسایی و در صورت فوت مالک گواهی انحصار وراثت و مدارک وارثین یا در صورت حضور وکیل مدارک شناسایی و وکالت نامه را باید همراه داشت حتما به خاطر داشته باشید که فرم روند اجرای عملیات ساختمان توسط مهندس ناظر تکمیل شده باشد و همراهتان باشد .
  6. در زمان بازدید کارشناس بخش دفتر فنی شهرداری از ساختمان ، وی گزارشی از وضع موجود تهیه می کند .پس از طی شدن این مراحل باید منتظر نظر کارشناس بود  که اگر ملک تخلفی نداشته باشد پس از مدتی پایان کار ساختمان صادر شود .

موانع دریافت دریافت و اخذ پایان کار

همانطور که در بالا مراحل اخذ پایان کار گفته شد حال قصد داریم موارد و آثار عدم اخذ پایان کار را برایتان بگوییم .

زمانی که کارشناس بخش دفتر فنی از ساختمان ساخته شده بازدید به عمل می آورد در صورت مشاهده تخلف در سازه آن را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهد .

ساختار و وظایف کمیسیون ماده100  به شرح مذکور است: کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، نماینده شورای اسلامی، نماینده شهرداری، در داخل شهرداری تشکیل شده که وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی و تعیین تکلیف در خصوص این تخلفات را دارد.

مواردی تخلفی که مالک ساختمان انجام داده و کمیسیون ماده 100 به ان می پردازند عبارتند از:

 

*عدم استحکام بنا :

از مهم ترین دلایل دریافت و اخذ پایان کار می باشد که در حالتی که بنا از نظر استحکام دچار نقص باشد ولی بتوان نقص را بر طرف کرد کمیسیون مذکور رای به جریمه و رفع نقص می دهد و مالک فورا باید نقص را برطرف و ساختمان را مستحکم نماید اما اگر نقص به صورتی باشد که نتوان آن را برطرف کرد رای به تخریب ساختمان می دهند چراکه مستحکم نبودن بنا بسیار خطر ساز بوده و عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

*حذف پارکینگ یا طراحی غیر اصولی که سبب بلا استفاده شدن پارکینگ شود :

در این خصوص کمیسیون رای به جریمه مالک می دهد که در این مورد مالک می تواند از مهندس ناظر شکایت کرده و مطالبه خسارت نماید .

* عدم رعایت بَر و کف ساختمان:

  عدم رعایت بَرِ ساختمان می تواند موجب ورود ملک به داخل معبر و عدم کف موجب افزایش ارتفاع ساختمان یا افزایش طول ستون ها شده و در نهایت پرونده در کمیسیون مذکور مطرح شده و منجر به تخریب یا پرداخت جرائم سنگین شوند.

این تخلف می تواند موجب ورود ساختمان به معبر و پیاده رو  شود که در این خصوص به کمیسیون مذکور ارجاع داده می شود که حکم تخریب را در بر خواهد داشت.

*رسیدگی به اضافه ساخت های املاک قدیمی:

گاهی برای ساختمان‌های قدیمی یا کلنگی سند و پایان کار قدیمی دارید اما تغییری در ملک انجام داده‌اید، مثل اضافه کردن طبقه در ساختمان ویلایی  در این صورت بر اساس قوانین شهرداری باید مجوز اضافه کردن بنا را در همان زمان دریافت می‌کردید اما اگر این مجوز را از شهرداری نگرفته باشید، کار شما با مشکل مواجه می‌شود در این حالت باید تمام مدارک ذکر شده برای اخذ پایان کار ساختمان را ارائه دهید.

سپس این اضافه کردن یا تغییرات در بنا به کمیسیون ماده صد ارجاع داده می‌شود و باید جریمه‌ای پرداخت کنید تا پایان کار جدید ساختمان قدیمی و کلنگی صادر شود.

*احداث بنا خلاف ضابطه به صورت پیشروی طولی:

از دیگر دلایل مهم رد دریافت و اخذ پایان کار در این مورد این است که میزان ساخت بنا نباید بیشتر از حد مجاز باشد یعنی در خصوص ساخت طولی تا 60 در صد، اجازه ساخت بر روی زمینی که بنا بر روی آن احداث می شود هست .

اخذ و دریافت پایان کار

*احداث ساختمان مغایر با کاربری:

در این مورد اگر کاربری شما مسکونی باشد اما به کاربری تجاری بنا را احداث کنید اگر قابلیت اصلاح را داشته باشد باید اصلاح شود و مالک جریمه را پرداخت کند . اما گاها پیش آمده که حکم به تخریب در این خصوص صادر شود اگر قالیت اصلاح را نداشته یا سبب به وجود امدن ضرر شود.

*تخلف اضافه بنا در منطقه مسکونی و تجاری:

در این خصوص اگر بنا بیشتر از مساحت زمین احداثی آن ساخته شود کمیسیون مذکور رای به پرداخت جریمه می دهد که در صورت عدم پرداخت ممکن است رای به تخریب هم صادر شود .

همانطور که در مطالب بالا خواندید تخلف در ساخت نتایج بسیار پر هزینه و مشقت باری را به همراه دارد اگر شما دچار مشکل در اخذ پایانکار شدید یا در مواردی که پرونده ملک شما به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شده است و در خصوص دریافت و اخذ پایان کار دچار مشکل شده اید حتما با وکلای مجرب در این زمینه مشورت کرده تا از بروز حوادث و ضرر های شدید جلو گیری شود .

دعوای الزام به دریافت و اخذ پایان کار چیست ؟

شاید برای ما و اطرافیانمان پیش آمده باشد که وقتی ملکی را پیش خرید می کنیم یا به دست پیمانکاری جهت ساخت می سپاریم این افراد پس از به پایان رسیدن تمام مراحل ساخت، پایان کار را اخذ نمی کنند یا از روی عمد این کار را انجام نمی دهند و راهی جز اقدام قانونی برای حل مشکل باقی نمی گذارند .

اولین کار برای مطالبه حقوقمان رفتن به دادگاهی می باشد که محل وقوع ملک بوده و سپس باید دادخواستی با عنوان  الزام به اخذ پایانکار تنظیم کنیم . برای این کار بهتر است که با مراجعه به پیش وکلای مجرب در زمینه ملکی کار خویش را تسهیل کرده تا در وقت و زمانمان صرفه جویی شود .

حتما به یاد داشته باشید که هنگام تنظیم دادخواست الزام به اخذ پایان کار حتما مدارک شناسایی واسناد و قراردادی را که مرتبت با معامله شما و شخص فروشنده می باشد به همراه داشته باشید تا ضمیمه دادخواست شما شود . پس از طی شدن این مراحل دادگاه حکم الزام به اخذ پایان کار را صادر می کند .  لازم به ذکر است که شما می توانید هزینه های تاخیر در تادیه و تمام هزینه های دادرسی و وکیل را از شخص فروشنده بخواهید .

در پایین نمونه متن دادخواست الزام به اخذ پایان کار را قرار می دهیم .

نمونه متن دادخواست الزام به اخذ پایان کار:

ریاست محترم دادگاه های عمومی

با سلام

ریاست محترم مجتمع قضایی  _نام شهرستان _محل وقوع ملک

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب به نشانی مذکور برابر قرارداد مورخ ……..،‌ …. دانگ ……. باب آپارتمان واقع در نشانی ………………………………. از پلاک ثبتی ……… / ……… بخش … “شماره و نام شهرستان” را از خوانده/خواندگان خریداری نموده و مبلغ ……………….. ریال از بهای آن نیز پرداخت شده است. علیرغم ایفاء تعهداتم بعنوان خریدار، متأسفانه خوانده/خواندگان مذکور از اجرای مفاد قرارداد امتناع نموده و در جهت تکمیل ساختمان احداثی و اخذ صورت مجلس تفکیکی اقدامی ننموده اند . اینک اولاً پیش از حلول جلسه رسیدگی صدور دستور استعلام ثبتی و صدور گواهی توسط دفتر دادگاه جهت اخذ تأییدیه  حضور در دفترخانه و با وصول پاسخ استعلام صدور دستور موقت بر منع نقل و انتقال پلاک مذکور و اجرای فوری آن مستنداً‌ به مواد ۳۱۰ و ۳۲۰ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب استدعا می شود.

ثانیاً با عنایت به مراتب فوق و امتناع خوانده/خواندگان از اجرای مفاد قرارداد، صدور حکم محکومیت ایشان به تکمیل ساختمان احداثی (موضوع قرارداد مذکور ) و اخذ صورت مجلس تفکیکی  تنظیم سند رسمی انتقال مورد معامله و تحویل مبیع به اینجانب به استناد مواد۱۰، ۲۲۰ الی ۲۲۵، ۲۳۸، ۲۳۹ و ۱۳۰۱ قانون مدنی به انضمام جمیع لوازم و لواحق شرعیه و عرفیه و خسارات و هزینه دادرسی درخواست می گردد.

اخذ و دریافت پایان کار

هزینه دریافت و اخذ پایان کار چقدر است ؟

ابتدا باید بدانید که هزینه پایان کار به طور دقیق مشخص نمی باشد و بر اساس فاکتور های زیر مشخص می شود :

  1. نوع کاربری ساختمان
  2. متراژ
  3. موقعیت جغرافیایی و ارزش آن

باید در نظر داشته باشید که گاهی هزینه های بیشتری نیز مشمول هزینه های اخذ و دریافت پایان کار نیز می شود .

برای مثال هزینه عوارض نوسازی و هزینه پسماند به شهرداری برای ساختمان های کلنگی و بسیار قدیمی باید به شهرداری پرداخته شود.

اخذ و دریافت پایان کار چقدر طول می کشد ؟

البته اگر با ارجاع کارشناس به ملک شما مشکی در آن وجود نداشته باشد دریافت و اخذ پایان کار در سریع ترین زمان ممکن صورت میگیرد. اما در صورتی که همانطور که گفتیم دریافت این سند به کمیسیون 100 ارجاع داده شود در این صورت شما 10 روز فرصت دارید تا ایراد و تخلف خود را بر طرف کنید.

خوب است بدانید که متخصصین حقوقی می توانند در تسریع گرفتن این سند به شما کمک کنند که می توانید از آن ها بهره مند شوید.

سخن آخر در خصوص دریافت و اخذ پایان کار

برای ساخت و ساز حتما باید مطابق جواز ساخت که از شهرداری اخذ می شود اقدام نمود و در زمان ساخت باید از مهندسین ناظر مجرب استفاده کرد تا در زمان ساخت و ساز و احداث بنا دچار قصور یا تخلف ساختمانی نشویم چرا که در زمان اخذ پایان کار ممکن است عواقبی همچون جریمه های سنگین یا تخریب ساختمان را برایمان به همراه داشته باشد.

در خصوص پیش خرید کردن ملک در حال ساخت هم حتما باید به صورت قانونی و با مدارک کامل اقدام به معالمه کرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل در حین ساخت یا عدم اخذ پایان کار توسط فروشنده اقدامات لازم قانونی را با در دست داشتن اسناد و مدارک لازم انجام داد .اگر در خصوص اخذ پایان کار یا دعاوی با شهرداری ها یا دعاوی با کمیسیون ماده 100 دچار مشکل شدید بهترین روش برای حل مشکل یاری گرفتن از وکلای مجرب ملکی در این خصوص می باشد تا از خسارت های احتمالی جلو گیری شود.

اخذ پایانکار به چه معناست؟

اخذ پایان کار نوعی کارنامه است که شهرداری در پایان کار ساخت و ساز به ساختمان ساخته شده می دهد.

  عدم رعایت بَرِ ساختمان چه عواقبی دارد؟

  عدم رعایت بَرِ ساختمان می تواند موجب ورود ملک به داخل معبر و عدم کف موجب افزایش ارتفاع ساختمان یا افزایش طول ستون ها شده و در نهایت پرونده در کمیسیون مذکور مطرح شده و منجر به تخریب یا پرداخت جرائم سنگین شوند.

گرفتن پایان کار چه شرایطی دارد؟

از قبیل اینکه سازنده باید تمام مقررات در ساخت و ساز و اصول مهندسی را رعایت کرده باشد و کاری خلاف جهت مقررات و اصول ساخت و ساز انجام نداده باشد تا سازنده بتواند پایان کار را اخذ کند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *