تصرف ملک توسط شهرداری

شهرداری یکی از مراکزی است که در تمام‌ استان‌ ها دایر بوده و فعالیت می کند.‌ در اداره شهرداری یک فرد صالح را به عنوان‌ رئیس و مسئول آن انتخاب می کنند. شهرداری ها می بایست تمام شهر ها را برسی کنند و اگر لازم به ایجاد تغییرات در شهر بود در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهند. البته انجام تغییرات توسط مامورین شهرداری همیشه هم بدون دردسر نبوده و گاهی با برخی مشکلات همراه است. تصرف شدن ملک توسط شهرداری یکی از مواردی است که در سال های اخیر بسیار شاهد آن بوده ایم و با برخی مشکلات نیز همراه بوده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص تملک اراضی توسط شهرداری، تصرف ملک توسط شهرداری، تصرف عدوانی توسط شهرداری و موارد از این قبیل توضیحات کامل تری را خدمتتان ارائه دهیم، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تصرف ملک توسط شهرداری به چه منظور انجام می شود؟

شهرداری یکی از مراکزی است که می بایست در جهت زیباسازی شهر ها و تکمیل امکانات هر شهر اقداماتی را انجام دهد. در برخی موارد مامورین شهرداری قصد تاسیس مکانی را دارند و یا می خواهند تغییراتی در شهر انجام دهند که نیاز به تصرف املاک دیگران دارند.
در اینجا شهرداری اقدام به تصرف املاک مردم می کند و با پرداخت هزینه آن ملک سعی می کند تمام حقوق فرد را به او بپردازد و رضایت او را جلب کند. برای مثال گاهی ممکن است شهرداری بخواهد عرض یک خیابان را بیشتر کند و برای این کار نیاز باشد که خانه های اطراف آن خیابان کمی عقب نشینی داشته باشند.
مثلا هر خانه باید دو متر عقب تر برود که برای این کار می بایست دیوار آن خانه فرو بریزد تا بتوان زمین آن را برای گسترده تر کردن عرض خیابان استفاده نمود. پس به توضیح ساده تر می توان گفت تصرف ملک توسط شهرداری به منظور ایجاد تغییرات در شهر، زیباسازی شهر و یا ایجاد برخی امکانات شهری مانند تاسیس بانک، پارک و ….انجام می گیرد.

مشکلات تصرف ملک توسط شهرداری

همانطور که گفتیم تصرف شدن ملک توسط شهرداری ها همیشه هم بدون دردسر نیست و گاهی مشکلاتی را به بار می آورد. اولین مشکلی که این کار می تواند به همراه داشته باشد آسیب زدن به ملک های مجاور ملک تصرف شده است.
در برخی موارد شهرداری برای اینکه ملکی را فرو بریزد باعث آسیب به ملک های همسایه آن‌ می شود که این یک‌ مشکل اساسی بوده و شهرداری موظف به پرداخت خسارت واحد آسیب دیده می شود. مشکل دیگر نیز این است که شهرداری با تصرف ملک ممکن است برخی حقوق فرد صاحب ملک را از بین ببرد و موجب نا رضایتی او شود.
برای حل این مشکل قوانینی طرح شده اند که همه شهرداری ها این قوانین را رعایت می کنند. برای مثال شهرداری وقتی ملک فرد را تصرف می کند تمام سعی خود را می کند تا با پرداخت هزینه به مالک و …رضایت او را جلب کند و حقوق او نیز نادیده گرفته نمی شود.

تملک اراضی توسط شهرداری

املاکی که توسط شهرداری ها مورد تصرف قرار می گیرند مختلف می باشند و در برخی موارد شهرداری برخی اراضی را نیز تصرف می کند. گاهی دیده می شود که زمینی در یکی از نقاط شهر مناسب ترین گزینه برای اجرای طرح شهرداری می باشد و شهردار دستور تصرف آن را صادر می کند.
در این صورت قبل از تصرف زمین تمام هزینه آن به مالکش پرداخت می شود. برای مثال تصور کنید که در یک نقطه از شهر زمینی وجود دارد و از نظر متراژ و موقعیت مکانی مناسب ترین‌ گزینه برای احداث پارک می باشد و همچنین شهرداری نیز قصد دارد پارکی را در آن منطقه احداث کند.
در این صورت شهرداری زمین را به تصرف خود در می آورد و می توان گفت که آن زمین در طرح شهرداری قرار گرفته است

در صورت تصرف ملک توسط شهرداری هزینه ملک چگونه پرداخت می شود؟

یکی از موضوعات مورد بحث در شهرداری های هر استان در خصوص تصرف املاک، نحوه محاسبه هزینه ملک و پرداخت آن به صاحبش می ‌باشد. تعیین هزینه ملک به صاحب آن با توجه به نظر کارشناسان انجام می گیرد.
قبل از تصرف ملک شهرداری چند کارشناس را برای بازدید از ملک می فرستد تا با روئیت ملک و در نظر گرفتن مشخصات آن هزینه اش را مشخص کنند. کارشناسان هزینه ملک را با توجه به قیمت ملک در بازار معین کرده و اگر آن ملک برای سکونت مورد استفاده قرار گرفته باشد ۱۵ درصد به هزینه آن اضافه خواهد شد.
برای مثال هزینه خانه دارای سکنه ۱۵درصد بیشتر از هزینه زمین خالی از سکنه می باشد. پس از تعیین ارزش ملک توسط کارشناس شهرداری هزینه آن را به صاحبش پرداخت خواهد کرد. اما گاهی اوقات ممکن است صاحب ملک با دریافت هزینه رضایت ندهد و از شهرداری درخواست کند که به او ملکی برابر املاک تصرف شده خودش اهدا کند.
در این صورت شهرداری موظف است که به او املاکی را ارائه نماید و سپس املاک او را تصرف کند. گاهی اوقات ممکن است شهرداری برای تصرف یک ملک زمان زیادی نداشته باشد و شرایط به گونه ای باشد که تصرف فوری ملک ضروری باشد و در غیر این صورت ضرر و زیان زیادی به شهرداری وارد شود.
اگر چنین شرایطی پیش بیاید شهرداری به سرعت ملک را تصرف کرده و برای انجام این کار نیازی به حضور صاحب ملک و … نخواهد بود. در این موارد شهرداری تا مدت زمان سه ماه پس از تصرف ملک هزینه آن‌ را به مالکش پرداخت خواهد کرد.
نکته مهم: در صورتی که مالک درخواست تعویض ملک خود را داشته باشد شهرداری به او املاک یا ارضی دولتی را اهدا می کند.

چرا شهرداری برخی املاک را تصرف می کند؟

هرگاه شهرداری بخواهد تغییراتی در شهر انجام دهد و نیاز به برخی املاک داشته باشد با جلب رضایت صاحب ملک آن ها را تصرف خواهد کرد.

هزینه ملک تصرف شده چگونه پرداخت می شود؟

هزینه ملک تصرف شده ابتدا توسط کارشناس تعیین می شود و سپس به صاحب آن پرداخت خواهد شد که توضیحات بیشتر در مقاله شرح داده شده است.

برای گسترده کردن عرض خیابان ممکن است شهرداری املاک را تصرف کند؟

بله برای انجام این کار اگر ملکی در طرح شهرداری قرار بگیرد تصرف می شود و هزینه آن به مالکش پرداخت خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *