اخذ سند مالکیت اراضی

اخذ سند مالکیت اراضی

همانطور که می دانید اراضی که که در زمره املاک شما می باشد از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار می باشد. بدیهی است که هر کسی برای چنین اموال مهم و با ارزشی باید یک سند معتبر مالکیت داشته باشند که مارا به سمت اخذ سند مالکیت اراضی سوق می دهد. ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص اخذ سند مالکیت اراضی اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات تخصصی تر به مشاوره ملکی با موسسه حقوقی عدل و حق نیز بپردازید.

منظور از اخذ سند مالکیت اراضی چیست ؟

ما در این مطلب بارها و بارها به اهمیت گرفتن سند برای اراضی شما به عنوان مالک تاکید می کنیم. اما باید بدانیم که وقتی از سند حرف میزنیم منظور چیست. در این خصوص خوب است به دو ماده از قانون مدنی توجه نمایید :

سند چیست ؟ ماده 1284 قانون مدنی سند را به این شکل توضیح می دهد : سند، عبارت است از، هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد

اما وقتی از گرفتن و اخذ سند مالکیت اراضی صحبت می کنیم منظور یک سند رسمی است که به موجب قانون مدنی در ماده 1287 به این شکل تعریف می شود :

 اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است

این اسناد از اهمیت و اعتبار زیادی برخوردار می باشند و مالکین باید آن را در دست داشته باشند. چرا ؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

چرا به اخذ سند مالکیت اراضی نیاز داریم ؟

پیش از هر اقدامی جهت اخذ سند مالکیت اراضی باید به خوبی چند نکته مهم را شناسایی کنید تا بتوانید بر اساس آن نکات به خوبی اقدام نمایید. برخی از زمین ها هستند که سند ندارند و شما می دانید آن زمین ها برای خودتان است. بر همین اساس برای اینکه از دست اندازی افراد دیگر روی زمین های خود جلوگیری کنید باید اقدام به دریافت سند نمایید. هر یک از این اسناد بر اساس مراحل بسیار زیادی که باید طی کنید به شما داده می شود و بهتر است به خوبی با این مراحل آشنایی داشته باشید.

اخذ سند مالکیت اراضی

شرایط اخذ سند مالکیت اراضی چیست ؟

شما باید برای اخذ سند مالکیت اراضی به خوبی برخی از نکات را در نظر داشته باشید که این نکات عبارت می باشد از :

  • 1-قانون مربوط به تعیین و تکلیف اراضی و آن دسته از ساختمان های ثبتی که بدون سند می باشد شامل زمین ها و چهار دیواری ها اصلا نمی شود و تنها آن دسته از ساختمان هایی را که احداثی هستند را شامل می شود.
  • 2-هر یک از انواع ساختمان ها و زمین های کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ای باشند که مربوط به سند است. در واقع باید برای هر یک از آنها پلاک ثبتی و مشخص شده ای تعیین شده باشد.
  • 3-تنها برای آن دسته از املاکی می توانید درخواست سند دهید که دسترسی به مالک آن زمین یا وراث او اصلا مقدور نباشد.
  • 4-شما باید به خوبی بدانید که این قانون مهلت و تاریخ انقضاء خاصی ندارد. بر همین اساس هر زمان که ساختمانی ساخته شود شما می توانید برای آن سند دریافت کنید. به شرایط دریافت سند آن اهمیت دهید. دقت داشته باشید که شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و در مورد از وکیلان راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مراحل اخذ سند مالکیت اراضی چیست ؟ (0 تا 100 مراحل آن)

برخی از مهمترین مراحلی که مربوط به اخذ سند مالکیت اراضی می باشد و باید به آن اهمیت دهید عبارت می باشد از :

1-اطمینان از وجود مدارک و تهیه کردن آنها :

مدارکی که شما به آنها نیاز دارید چند دسته می باشد و باید به خوبی آنها را آماده کنید تا ایرادی در کار شما به وجود نیاید. یکی از این مدارک مربوط به املاک قولنامه ای می باشد که آن را چند دسته کرده اند :

اسناد قولنامه ای برای اخذ سند مالکیت اراضی
  • – از سند مالکیت خود که همان سند اولیه می باشد باید کپی بگیرید. اینکه ملک شما سند مالکیت داشته باشد امر مهمی است و شما باید به آن توجه داشته باشید.
  • – هر یک از قولنامه و یا آن دسته از قولنامه هایی که متقاضی را به مالک اولیه آن مربوط می سازد را شما باید به طور کامل ارائه دهید. در این صورت بیشتر مدارک شما دارای اعتبار می باشد و زودتر می توانید عملیات سند زدن آن را انجام دهید.
املاک و اسناد مشاعی برای اخذ سند مالکیت اراضی
  • – سند مشاعی فردی که متقاضی است را باید آماده سازید.
  • – در صورتی که آن سند مالکیت به نام نام فرد متقاضی نباشد، باید وکالتنامه های مربوطه را به طور کامل تحویل دهد.

2-تهیه کردن نقشه ملک با مختصات یو تی ام و فایل مربوط به آن 

شما در زمان اقدام به ثبت درخواست اخذ سند مالکیت اراضی باید نقشه ملک را تهیه کرده باشید. البته در زمان ثبت درخواست می توانید تهیه نقشه یو تی ام را نیز تقاضا کنید که هزینه مربوط به آن باید پرداخت شود.

در این مرحله از اخذ سند مالکیت اراضی باید چند نکته را در نظر داشته باشید که این نکات عبارت است از :

  1. –  بعد از اینکه اطمینان لازم را از وجود شرایط و مدارکی که ذکر کردیم به دست آورید باید به یکی از مهندسین که نقشه کش می باشد مراجعه کنید. او می تواند به خوبی نقشه آن زمین را ترسیم کند. مختصات آن را  به درستی وارد کردن اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.
  2. – بعد از اینکه نقشه را به طور کامل ترسیم کردید و مهندس به خوبی مشخصات آن را هم وارد نمود باید از سوی سازمان مشخص شده آن ر تایید کنید. این فایل تهیه شده مربوط به نقشه زمین را باید به سازمان ارائه دهید تا آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. در این صورت می توانید در کمترین زمان آن را تایید کرده و دریافت نمایید.

اخذ سند مالکیت اراضی

3-فراهم کردن مدارک و تهیه عکس یا اسکن با حجم 150 کیلوبایت :

در آخر زمانی که به سامانه مربوطه برای درخواست اخذ سند مالکیت اراضی مراجعه می کنید از شما انواع مدارک هویتی و … می خواهد. در اینجا لیستی قرار داده ایم که می توانید از آن بهره مند شوید :

  1. – اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی یکی از مهمترین مدارکی است که باید همراه داشته باشد. این مدارک از جمله مهمترین و اصلی ترین مدارکی می باشد که باید آماده شود.
  2. –  از سند مالکیت اولیه که همان قولنامه و یا … می باشد باید یک کپی بگیرید و تحویل دهید.
  3. – اصل و کپی هر یک از انواع قولنامه های استنادی را باید همراه خود داشته باشید. این مدارک باید به گونه ای آماده شود که سند را به نام او صادر کنند.
  4. – اصل سند مالکیت را باید در آن دسته زا اسنادی که مشاعی هستند به طور کامل ارائه دهید.
  5. – نقشه ملک را همراه با مختصاتی که روی آن وارد شده است باید به طور کامل پرداخت کنید.
  6. – فرم تکمیل شده ای که مربوط مختصات ملکی می باشد باید به صورت کامل ارائه داده شود.
  7. – فیش بانکی که هزینه اخذ سند مالکیت اراضی را واریز کرده اید را هم باید تحویل دهید. این فیش نیاز به اسکن ندارد و همین مورد یکی از مهمترین ویژگی های آن می باشد.

مدارک اخذ سند مالکیت اراضی باید در کجا قرار داده شود ؟

شما برای آپلود این مدارک باید به سامانه مخصوص این کار مراجعه کنید. شما می توانید این سایت را از طریق این مطلب مشاهده کنید کافیست بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : sabtemelk.ssaa.ir

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد گرفتن سند قولنامه ای و … بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : گرفتن سند زمین قولنامه ای

4-تکمیل فرم درخواست پذیرش و دریافت کردن شماره ورود به سامانه :

بعد از اینکه مراحل بالا را به درستی انجام دادید باید با در دست داشتن آن مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فرم درخواست پذیرش خود را دریافت نمایید. بعد از اینکه فرم پذیرش خود را پر کردید به شما کد و شماره ورود به سامانه داده می شود.

5-ورود به قسمت تکمیل درخواست :

با استفاده از آن شماره ای که در مرحله قبل دریافت کرده اید و کد ملی تان باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و درخواست خود را برای اخذ سند مالکیت اراضی تکمیل کنید. دقت داشته باشید که این مراحل را باید به درستی وارد کنید، در غیر این صورت سند شما به درستی تحویل داده نمی شود.

6-ارسال مدارک به واحد ثبتی :

بعد از اینکه مدارک پرینتی خود را تکمیل کردید باید به دفتر پست بروید و یک کد 30 رقمی که آن را به عنوان کد رهگیری می شناسند تحویل بگیرید. شما می توانید از دفتر پستی آن را تحویل گرفته تا به سامانه وارد شوید. در واقع شما با استفاده از این کد می توانید به سامانه بروید و شماره پرونده خود را دریافت کنید.

اخذ سند مالکیت اراضی

بهترین وکیل برای اخذ سند مالکیت اراضی :

هر یک از مراحلی که در بالا برای اخذ سند مالکیت اراضی بیان نمودیم دارای روش ها و اصول مشخص شده ای می باشد. شما باید به خوبی با این مراحل آشنایی داشته باشید که برای برخی از افراد دشواری های زیادی دارد. برخی از این مراحل را که بهتر است به خوبی رعایت کنید، وکیل می شناسند و به درستی آنها را سپری می کند.

بر همین اساس شما بهتر است تنها به وکلایی که در این زمینه تخصص زیادی دارند مراجعه کنید. این وکلا به خوبی در این مورد تخصص دارند و شما را می توانند به درستی راهنمایی کنند. دقت داشته باشید که زمان انتخاب وکیل باید به تخصص و تجربه او دقت زیادی داشته باشید. اینکه وکیل انتخاب شده شما تخصص کافی برای دریافت سند داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.

چنین وکیلی یک وکیل ملکی است که شما می توانید برای تماس با او بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : وکیل ملکی

سخن آخر خصوص اخذ سند مالکیت اراضی

امروزه بسیاری از افراد هستند که برای اخذ سند مالکیت اراضی اقدام می کنند، چرا که زمین های آنها دارای سند نمی باشد. اینکه زمین سند داشته باشد دارای مزیت های بسیار زیادی است و به همین دلیل شما باید برای دریافت سند زمین خود اقدام کنید. امیدواریم این صفحه به خوبی در این زمینه شما را یاری کرده باشد.

همچنین اگر در مورد مراحل و شیوه درخواست خود اطلاعات زیادی ندارید و نمی توانید به درستی اقدام کنید باید با وکلا که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت کنید. آنها به خوبی در مورد قوانین ثبت سند آشنایی دارند و شما را می توانند به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند، همچنین مراحل ثبت سند شما را هم برای انجام دادن بر عهده می گیرند.

برای مالکیت اراضی چه سندی باید دریافت کنیم ؟

سندی که مهم است شما به عنوان مالک برای اراضی خود داشته باشید سند رسمی است که معتبر ترین سند موجود در نظام حقوقی هر کشوریست.

ایا گرفتن سند مالکیت برای اراضی امکان پذیر است ؟

بدون شک شما به عنوان مالک می توانید برای اراضی خود سند مالکیت بگیرید تنها کافیست مراحل آن را به درستی طی کنید.

چه کسی می تواند در سریع ترین زمان ممکن اقدام به گرفتن سند مالکیت کند ؟

شما می توانید برای گرفتن سند مالکیت بی دردسر از یک وکیل خوب یعنی وکیل ملکی کمک بگیرید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *