مجازات فرار از صحنه تصادف

مجازات فرار از صحنه تصادف

قطعا تا به حال در خیابان‌ها شاهد بوده‌اید که رانندگانی پس از وقوع تصادف به محض آنکه متوجه می‌شوند، مقصر وقوع حادثه هستند، فرار را بر قرار ترجیح می دهند! حال این اقدام می تواند به علل مختلفی باشد از جمله، ترس و واهمه از وقوع تصادف یا شاید هم فرار از جبران خسارت وعاقبت انجام کار خود. این دسته از افرادی که پس از وقوع تصادف فرار را بر ماندن و کمک به مصدوم و برعهده گرفتن مسئولیت خویش ترجیح می دهند، شاید از عاقبت کار خود خبر نداشته و ندانند که پس از این اتفاق چه عاقبتی گریبانگیر آن‌ها خواهد شد. خوب است بدانید که برای این دسته از افراد، ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته شده و آنها به عبارتی مجرم می‌باشند. چنانچه مایلید بدانید که مجازات فرار از صحنه تصادف چیست تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

انواع تصادفات رانندگی

حوادث و تصادفات رانندگی که متاسفانه روزانه شاهد تعداد زیادی از آنها در کوچه و خیابان هستیم به دو دسته تقسیم می‌شوند، تصادفات رانندگی جرحی و تصادفات رانندگی غیرجرحی. منظور از تصادفات رانندگی جرحی‌ آن است که در وقوع حادثه زخم و جراحت یا به عبارتی دیگر، آسیب بدنی به یکی از سرنشینان یا افراد سوار بر اتومبیل وارد می‌شود و منظور از تصادف رانندگی غیر جرحی آن است که فقط خودروها آسیب دیده و به افراد سوار بر خودرو آسیبی وارد نمی شود. حال خوب است بدانید، چنانچه تصادف رانندگی منجر به یک حادثه جرحی و آسیب بدنی برای یکی از طرفین شود و راننده مقصر نیز از صحنه تصادف فرار کند، مجرم بوده و دارای ضمانت اجرای کیفری می‌باشد.

اما اگر تصادف رانندگی به صورت غیرجرحی باشد و فقط اتومبیل‌ها دارای آسیب شوند، فرد دارای ضمانت اجرایی کیفری نبوده یا به عبارت خودمانی مجرم شناخته نمی‌شود. پس با توجه به آنچه گفته شد، چنانچه مقصر در تصادف رانندگی جرحی از صحنه تصادف فرار کند، می‌توان علیه وی شکایت کیفری مطرح کرد و در غیراینصورت یعنی چنانچه جراحتی به کسی وارد نشود، تنها می‌توان شکایت حقوقی علیه او مطرح نمود و جبران خسارت کرد.‌

مجازات فرار از صحنه تصادف

کمک به مصدوم سبب تخفیف جرم می‌شود!

با توجه به آنچه گفته شد، چنانچه راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند و وقوع حادثه و تصادف نیز سبب آسیب بدنی به دیگری شده باشد، قطعاً وی مجرم بوده و دارای ضمانت اجرای کیفری می باشد. حال خوب است بدانید، چنانچه راننده مقصر به جای فرار کردن بماند و به شخص مصدوم کمک کند و وی را به بیمارستان برساند، قانونگذار تخفیف بسیاری برای مجازات وی قائل شده است.

 

اگر تصادف رانندگی باعث ضعف دائمی یا نقصان منافع یا یکی از اعضا شود، مجازات آن چیست؟

یکی از ابهامات و پرسش‌های مهمی که معمولاً در رابطه با حوادث و تصادفات رانندگی برای افراد بوجود می‌آید، میزان مجازات مقرر تعیین شده در قانون مجازات اسلامی می‌باشد. توجه داشته باشید، چنانچه بر اساس بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی یا عدم مهارت راننده یا عدم رعایت نظامات دولتی، راننده مقصر به هرعلت سبب ضعف دائم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو بدن گردد یا باعث نقصان آن شود، حتی اگر آن عضو بدن از کار نیفتد یا چنانچه باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی آن گردد، مجازات مقرر شده برای مجرم حبس از ١ ماه تا ٣ ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم می باشد.

حال نکته حائز اهمیت در خصوص این جرم آن است که چنانچه مصدوم در این واقعه احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده نیز با وجود آن که امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی را داشته یا بتواند از مامورین انتظامی کمک بگیرد، اما با این حال محل حادثه را ترک کرده و به عبارتی دیگر از محل وقوع تصادف فرار کند به بیش از دو سوم حداکثر مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده است، یعنی بیش از دو سوم سه ماه حبس مقرر محکوم خواهد شد و دادگاه نیز تخفیفی برای وی قائل نمی‌شود.

 

اگر تصادف رانندگی سبب صدمه لاعلاج به دیگری شود، مجازات آن چیست؟

چنانچه به هرعلت از جمله عدم مهارت راننده مقصر، عدم رعایت نظامات دولتی، بی‌احتیاطی و بی مبالاتی راننده مقصر به هر صورت باعث مرض دماغی یا مرض جسمانی غیرقابل علاج شود یا سبب سقط جنین زن یا از بین رفتن یکی از حواس پنج گانه وی یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن دیگری شود به طوری که وی نتواند، وظایف ضروری زندگی خود را انجام دهد یا سبب تغییر شکل دائمی عضو یا صورت شخص شود، مجازات مرتکب آن حبس از ٢ ماه تا ١ سال می‌باشد و در صورت مطالبه از طرف مصدوم نیز ملزم به پرداخت دیه خواهد بود.‌

حال توجه داشته باشید که همانند جرم قبل، چنانچه مرتکب بتواند به مصدوم کمک کند اما از این کار خودداری کرده و از محل وقوع تصادف فرار کند به بیش از دو سوم حداکثر مجازاتی که برای وی در نظر گرفته شده است، یعنی بیش از دو سوم یک سال حبس محکوم خواهد شد و امکان تخفیف برای وی نیز وجود ندارد.

 

اگر تصادف رانندگی منجر به کشته شدن دیگری شود، تکلیف چیست؟

متاسفانه روزانه شاهد تعدادی از وقوع حوادث و تصادفات رانندگی هستیم که به هر علت از جمله عدم مهارت راننده مقصر، عدم رعایت نظامات دولتی، بی مبالاتی و بی احتیاطی و… منجر به کشته شدن فرد دیگری می شود. حال خوب است بدانید که در صورت بروز چنین اتفاقی، مجازات در نظر گرفته شده برای راننده مقصر ۶ ماه تا ٣ سال حبس می‌باشد و چنانچه اولیای دم نیز درخواست دیه کنند، راننده مقصر ملزم به پرداخت دیه نیز خواهد بود.

در این نوع جرم نیز همانند سایر جرایم گفته شده، چنانچه راننده از کمک به مصدومین خودداری کرده و صحنه تصادف را ترک کند به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر برای این جرم محکوم شده و تخفیفی نیز برای وی در نظر گرفته نخواهد شد.

 

آیا امکان تغییر مکان وسیله نقلیه در صحنه تصادف وجود دارد؟

توجه داشته باشید که راننده در صورتی می‌تواند، وسیله نقلیه را در صحنه تصادف حرکت دهد که راه دیگری جهت کمک به مصدوم وجود نداشته باشد.

 

کمک به مصدوم و تخفیف مجازات راننده مقصر!

همانطور که شاهد بودید، چنانچه راننده مقصر از کمک به مصدوم خودداری کرده و از صحنه تصادف فرار کند به دو سوم حداکثر مجازات مقرر در آن نوع جرم محکوم خواهد شد. حال توجه داشته باشید، چنانچه راننده به هر طریقی به مصدوم کمک کرده و وی را به نقاطی برای استراحت یا درمان برساند یا مامورین مربوطه را از وقوع تصادفات اگاه کند و به هر روشی بتواند، موجبات معالجه، استراحت و کاستن دردها و رنج‌های مصدوم را فراهم نماید، دادگاه برای وی تخفیفاتی در نظر خواهد گرفت.

 

خودداری از کمک به مصدومین و مجازات فرار از صحنه تصدف

لازم به توضیح است که در قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۵۴ شمسی به تصویب شورای ملی رسیده است، چنانچه شخصی دیگری را در معرض خطر جانی مشاهده کرده و بتواند با اقدامی فوری به وی کمک کرده یا به مراجع یا مقامات صلاحیتدار وقوع حادثه را اطلاع دهد و از وقوع خطر یا تشدید بیشتر آن جلوگیری کند و با وجود این اقدام نیز خطری به او یا دیگری وارد نشود و با وجود استمداد و دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک از اقدام به این امر خودداری نماید، مجازات در نظر گرفته شده برای وی جزای نقدی تا ۵۰۰۰۰ ریال یا مجازات حبس تا ١ سال می باشد.

حال توجه داشته باشید که چنانچه شخص مرتکب از افرادی باشد که به اقتضای حرفه خود می‌توانسته کمک شایسته و موثری به مصدومین نماید، مجازات وی جزای نقدی از ۱۰ هزار ریال تا ١٠٠ هزار ریال یا حبس از ٣ ماه تا ۲ سال می باشد، حال چنانچه چنین شخصی از مراکز درمانی بوده و از پذیرفتن شخص آسیب دیده و مصدوم امتناع ورزد، حداکثر مجازات برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

 

در چه صورت مجازات تصادف رانندگی تشدید می‌شود؟

همانطور که ملاحظه کردید، چنانچه راننده مقصر از صحنه تصادف رانندگی فرار کند، سبب تشدید مجازات وی می‌شود. حال خوب است بدانید که موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت وقوع آنها سبب تشدید مجازات برای مرتکب می باشد.

مواردی از جمله؛

  1. چنانچه راننده مست باشد.
  2. چنانچه راننده دارای گواهینامه نباشد.
  3. چنانچه راننده در محل‌هایی که برای عبور پیاده روعلامت مخصوص گذاشته شده مراعات و احتیاط لازم را انجام نداده و از آن محل‌ها که ممنوع می‌باشد، عبور نماید.
  4. چنانچه راننده دارای سرعت غیرمجاز باشد.
  5. چنانچه خودرو راننده دارای نقص فنی بوده باشد.

توجه داشته باشید که در صورت بروز چنین شرایطی راننده به بیش از دو سوم حداکثر مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده، محکوم خواهد شد و همچنین قاضی نیز حق خواهد داشت که علاوه بر این مجازات برای متهم، وی را از ١ تا ۵ سال نیز از رانندگی محروم نماید.

 

با راننده مقصر فراری چه کنیم؟

شاید تا به حال شاهد وقوع چنین اتفاقاتی بوده باشید که راننده‌ای پس از وقوع تصادف به محض آنکه متوجه تقصیر خود در رانندگی می‌شود، صحنه تصادف را ترک کرده یا به اصطلاح از صحنه تصادف فرار می کند. حال ممکن است، سوالی که برای شما پیش می‌آید آن باشد که با این اتفاق چه کنیم؟

چنانچه خدای ناکرده قربانی چنین حوادثی بوده یا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در سطح شهر باشید، بهتر است که در ابتدا مشخصات خودروی مقصر را ثبت و ضبط نمایید، بعد از آن لازم است که در اولین فرصت با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و اعلام کنید که خودروی مقصر فرار کرده است، بعد از آن نیز یک صورتجلسه از حادثه تنظیم کرده و همچنین افرادی که در صحنه تصادف حاضر بوده‌اند نیز شهادت داده و صورتجلسه را امضا کنند.

توجه داشته باشید که اگر تصادف منجر به آسیب بدنی به دیگری شده باشد، لازم است که مأمورین اورژانس ۱۱۵ را نیز خبر کرده تا آنها نیز گزارش تهیه نمایند، پس از آن گزارش خود را به هیئت حل اختلاف تسلیم کرده تا هیئت حل اختلاف پس از بررسی‌های لازم آن را به دست کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات ابلاغ نمایند.

 

چنانچه راننده مقصر یافت نشود، تکلیف خسارات بدنی چه می‌شود؟

چنانچه در صحنه تصادف نتوانستید، پلاک خودروی اتومبیل مقصر را ثبت کرده یا به هر علتی موفق به یافتن راننده مقصر نشدید، می توانید پس از طی مراحل لازم خسارات بدنی خود را از صندوق تامین خسارات بدنی دادگستری دریافت نمایید.

 

در آخر…

از همراهی تمامی شما مردم شریف و عزیز میهنمان متشکریم. چنانچه در خصوص مجازات فرار از صحنه تصادف پرسش و ابهامی در ذهن داشتید، می توانید از ما بپرسید. همچنین چنانچه خدای ناکرده قربانی بروز تصادفات رانندگی شدید، می توانید از وکلای پایه یک و کارشناسان و مشاورین متخصص و متبحر ما که در زمینه جرایم کیفری دارای تجارب کافی هستند، کمک بخواهید. منتظر تماس شما هستیم.

4.7/5 - (311 امتیاز)

اگر راننده مقصر صحنه تصادف را ترک کند، مجازات وی چیست؟

چنانچه راننده مقصر صحنه وقوع تصادف را ترک کند به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

مجازات تصادف به منجر به قتل دیگری چیست؟

مجازات این نوع جرم ۶ ماه تا ٣ سال حبس و در صورت مطالبه اولیای دم پرداخت دیه نیز می‌باشد.

آیا کمک به مصدوم سبب تخفیف مجازات مقصر می‌شود؟

بله. چنانچه راننده مقصر به هر طریق به مصدوم کمک کند، تخفیفی برای مجازات وی در نظر گرفته خواهد شد.

1 دیدگاه

  • سلام ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید
    من امروز یک تصادف با اتوبوس خط واحد داشتم. تصورم این بود که ایست کامل داشتم ولی با عبور اتوبوس از جلوی من سپر به سپر گیر کرد و بخشی از سپر او و پر من آسیب دید. راننده خط واحد از شماره پلاک من عکس برداشت. من جلوتر رفتم تا مسیر برای ترافیک باز بشه ولی ترافیک طوری بود و بخاطر نداشتن مدارک به مسیر خودم ادامه دادم و در واقع صحنهتصاوف رو ترک کردم.
    آقایی که اونجا بود ادعا میکرد مقصر من هستم. آیا با داشتن شماره پلاکم می تونند بدون حضور خودم از بیمه من خسارت بگیرند ؟ (به فرض خطاکار محسوب شدن من)
    2 – من چه راهکاری دارم تا این اتفاق (استفاده از بیمه) اتفاق نیفته ؟
    3 – آیا تبعات دیگری هم این ماجرا برای من داره ؟
    4 – از راننده واحد حتی شماره پلاک ندارم راهی هست که بتونم پیداش کنم و حلالیت بگیرم؟

    ممنون از وقتی که می گذارید و پاسخ می دهید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *