پرداخت مهریه بعد از فوت

یکی از مهمترین مسائلی که در مورد دریافت مهریه زن وجود دارد، پرداخت مهریه بعد از فوت همسر می باشد. نحوه دریافت مهریه بعد از فوت شوهر به عوامل و شرایط متنوعی بستگی دارد که قانون آن را مشخص کرده است. در واقع شما باید بدانید مهریه یکی از حقوقی است که به زن بعد از عقد تعلق می گیرد. او می تواند بعد از عقد آن را دریافت کند و یا دریافت نکند. شوهر موظف است که بعد از خوانده شدن خطبه عقد مهریه زن خود را بدهد، چرا که مهریه یکی از مهمترین حقوق او می باشد.

قانون مدنی در مورد پرداخت مهریه بعد از فوت هم اعلام می کند که مهریه مانند بدهی می باشد و باید بعد از مرگ شوهر به زن داده شود. در واقع باید بدانید در ابتدا مهریه زن است که پرداخت می شود و بعد از آن اگر چیزی از مال شوهر بماند بین ورثه تقسیم می شود.  زن بعد از اینکه شوهر فوت می شود باید دادخواستی را تنظیم کند و آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد. دادگاه خانواده هم آن دادخواست تنظیم شده را به ورثه متوفی ابلاغ می نماید. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد مهریه زن بعد از فوت وجود دارد این است که آن را به عنوان ارث در نظر نمی گیرند. در واقع ارثیه زن مبلغ دیگری است که باید به او ارائه شود.

چگونگی پرداخت مهریه بعد از فوت :

چگونگی پرداخت مهریه بعد از فوت

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد پرداخت مهریه بعد از فوت وجود دارد این است که با روش ها و قانون آن آشنایی داشته باشید. مهریه از آن دسته حقوقی می باشد که باید به طور کامل پرداخت شود و زمانی که شوهر فوت می کند بسیاری از افراد بر این باور هستند که دیگر مهریه ای به آنها تعلق نمی گیرد. قوانین بسیار زیادی در این مورد وجود دارد و شما باید به خوبی با این قوانین آشنایی داشته باشید. برخی از این قوانین که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در مورد آنها اطلاعات لازم را داشته باشید عبارت می باشد از :

1-در صورتی که که شوهر بعد از مرگ ارثی از خود به جای نگذاشته باشد به زن هیچ چیز نمی رسد. در واقع زن در این صورت نمی تواند به نزد خانواده شوهر برود تا مهریه خود را دریافت کند. خانواده شوهر هیچ دینی در مورد پرداخت مهریه زن بعد از مرگ همسر ندارند.

2-در صورتی که شوهر ارث به جای گذاشته باشد و تعداد طلبکاران زیادی هم داشته باشد، در ابتدا مهریه زن باید پرداخت گردد. البته که در بسیاری از مواقع امکان دارد طلبکاران زودتر برای دریافت بدهی خود اقدام کنند. آنها به محض مرگ فرد می توانند از فرد شکایت کرده و طلب خود را به اجرا بگذارند. یکی از قوانین بسیار مهم در این مورد، این است که هرکس زودتر برای دریافت مهریه و یا طلب خود اقدام کند زودتر می تواند مهریه خود را دریافت نماید.

3-پرداخت مهریه بعد از فوت بستگی به این دارد که همسر بدهی زیادی نداشته باشد. اگر همسر تمامی دارایی هایش 600 میلیون باشد و نزدیک به 400 میلیون آن را بدهکار باشد، فرد طلب کار می تواند برای دریافت بدهی خود اقدام کند. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد وجود دارد و شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید این است که زودتر برای دریافت مهریه خود اقدام کنید.

4-اگر شما وکیل حرفه ای داشته باشید می تواند در کمترین زمان برای دریافت مهریه شما اقدام کند. در این صورت اگر بدهکار هم بخواهید برای دریافت بدهی خود اقدام نماید شما زودتر رخواست مهریه خود را داده اید. بنابراین در چنین شرایطی باید از وکیل حرفه ای که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید.

طلاق بعد از فوت

5-اگر پرداخت مهریه بعد از فوت شوهر به طور کامل انجام شود و زن مهریه خود را دریافت کند می تواند دادخواست سهم ارث را تنظیم نماید. در واقع باید بدانید مهریه حق زن می باشد و هیچ ربطی به ارث او ندارد. بعد از مرگ شوهر اگر او مال و اموال زیادی داشته باشد و مهریه زن را هم از طریق آن اموال پرداخت شود، به زن ارث هم تعلق می گیرد. بر اساس قانون اسلام آن حق و حقوقی که زن در ارث شوهر می برد را باید دریافت کند. در واقع باید بدانید دادگاه به این مورد رای می دهد و ارث زن را هم پرداخت می کند.

6-در صورتی که زن باکره باشد و شوهر او فوت کند، باید بدانید که مهریه او کامل است. تنها در آن مواقعی که زن و شوهر طلاق می گیرند و زن باکره است، مهریه نصف می شود. بنابراین شما باید بدانید در صورت مرگ شوهر این قانون وجود ندارد و زن می تواند مهریه خود را به صورت کامل کامل بعد از مرگ شوهر دریافت کند.

7-مهریه زن بعد از مرگ شوهر به هر بدهکاری و طلبکاری اولویت دارد. زن برای پرداخت مهریه بعد از فوت می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و درخواست مهریه خود را ارائه دهد. خانواده شوهر هم بهتر است به خوبی این مورد را در نظر داشته بشند و جهت ارائه دادن مهریه زن امتناع نکنند.

8-در صورتی که مهریه زن سکه باشد باید بر اساس قیمت روز سکه به او سکه های مهریه اش ارائه داده شود. اما باید بدانید در صورتی که مهریه زن وجه نقد است باید بر اساس قیمت و نرخ آن دوران وجه نقد را حساب کنند و به زن تحویل دهند. این مورد هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

بهترین وکیل برای پرداخت مهریه بعد از فوت :

در برخی از مواقع شما خودتان برای دریافت و پرداخت مهریه بعد از فوت شوهر نمی توانید اقدام کنید. در این صورت تنها باید از آن دسته مشاوران و کارشناسانی که تخصص زیادی در این زمینه دارند مشورت های لازم را دریافت کنید. شما باید تنها از وکیلانی که در زمینه دریافت و پرداخت مهریه فعالیت می کنند  درخواست کمک داشته باشید. آنها به خوبی شما را راهنمایی می کنند تا به بهترین نحو ممکن و در کمترین زمان مهریه خود را دریافت کنید. برخی از مهمترین ویژگی هایی که یک وکیل حرفه ای باید داشته باشید و شما زمان انتخاب باید به آن دقت داشته باشید عبارت می باشد از :

1-تخصص وکیل :

زمان پرداخت مهریه بعد از فوت باید به خوبی تخصص وکیل را مورد بررسی قرار دهید. برخی از وکیلان هستند که در این زمینه فعالیت نمی کنند و شما از آنها نباید کمک بگیرید. در واقع مشا زمان انتخاب وکیل باید به خوبی تخصص او را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت بهترین وکیل را می توانید برای خودتان انتخاب کنید. دقت داشته باشید که زمان انتخاب وکیل باید به خوبی آگاهی و دانش او را در زمینه دریافت و پرداخت مهریه مورد بررسی قرار دهید.

2-شهرت وکیل :

از دیگر مواردی که نشان دهنده ویژگی های بهترین وکیل در زمینه مهریه می باشد شهرت او است. بسیاری از وکیلان هستند که شهرت زیادی برای پرونده های مهریه دارند، شما بهتر است که تنها آن وکیلان را برای پرونده خود انتخاب کنید. بنابراین به این مورد مهم هم نهایت دقت و توجه را داشته باشید. شما با یک جستجوی ساده می توانید به خوبی شهرت وکیل را مورد بررسی قرار دهید تا از انتخاب او مطمئن شوید.

بهترین وکیل برای پرداخت مهریه بعد از فوت

3-تجربه وکیل :

تجربه وکیل برای پرداخت مهریه بعد از فوت را هم باید به خوبی در نظر داشته باشید. برخی از وکیلان تجربه زیادی برای انجام دادن این پرونده ها ندارند، به همین دلیل آگاهی آنها نسبت به وکیلان دیگر بسیار کمتر است. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید تا بهترین وکیل را برای پرونده خود انتخاب کنید. بسیاری از وکیلان هستند که در زمینه کاری خود تخصص زیادی ندارند و به همین دلیل تجربه بالایی هم به دست نیاورده اند. شما باید آنها را برای پرونده خود انتخاب نکنید، در واقع بهتر است بدانید که تجربه وکیل امر بسیار مهمی است و بادی به آن توجه شود.

4-پرونده های وکیل :

پرونده هایی که وکیل برای پرداخت مهریه بعد از فوت انجام داده است و بر عهده گرفته از دیگر نکاتی است که زمان انتخاب وکیل باید به آن دقت داشته باشید. بسیاری از وکیلان هستند که تعداد پرونده های زیادی را در دادگاه برنده شده اند. شما بهتر است برای پرونده خود آنها را انتخاب کنید، در این صورت بدون شک بهترین وکیل را توانسته اید روی پرونده تان بگذارید. هرچه که وکیل تعداد پرونده های بیشتری را برنده شده باشد بدون شک تجربه زیادی هم دارد.

5-آشنایی وکیل برای انجام کارها در سازمان ها و اداره ها :

از دیگر نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که وکیل انتخابی شما با سازمان ها و اداره های زیادی آشنایی داشته باشد. در این صورت می تواند پرونده شما در کمترین زمان به دادگاه برده و دادخواست شما را عملی کند. اینکه وکیل آشنایان بیشتری داشته باشد برای پیش بردن پرونده شما اهمیت بسیار زیادی دارد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *