فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

امروزه خرید یک ملک به تنهایی نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد و به همین علت است که افراد زیادی اقدام به خرید شریکی ملک می کنند. خرید ملک شریکی یا مشاع شاید در زمان خرید آسان به نظر بیاید اما در زمان فروش مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت و به همین علت ما قصد داریم تا در این مطلب به طور کامل در مورد فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

با ما در این صفحه همراه باشید به طور کامل در خصوص فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

منظور از ملک مشاع چیست ؟

پیش از آنکه در مورد فروش ملک مشاع بدون اذن شریک توضیحات لازم را ارائه دهیم لازم است که به خود مفهوم ملک مشاء بپردازیم. این مفهوم را می توان این گونه توضیح داد که ملک مشاع، به ملکی گفته می شود که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک است، اصطلاح حقوقی این شرایط را «اشاعه» می نامند و این معنا را می دهد که در ملک مشاع تمام شرکا در جز به جز ملک حق مالکیت دارند. مالکیت ملک از چند طریق می تواند مشاع شود:

  • فردی شش دانگ از یک ملک را در اختیار داشته باشد و بخشی از این ملک را مثلاً دو دانگ را به نام شخص دیگری کند.
  • در حالت بعدی شرایط اشاعه در ماترک است که طبق آن ملکی به چند نفر ارث می رسد. هر یک از اشخاص به اندازه سهم الارثی که دارند در این ملک شریک می شوند. در این شرایط افراد می توانند هر کدام سند مالکیتی جداگانه داشته باشند که در هر کدام از آن ها میزان سهم فرد ذکر شده باشد. افرادی که به طور شریکی اقدام به خرید یک ملک می کنند و در هر قسمت از آن ملک بر اساس دانگ یا سایر توافقات سهمی دارند.

شریک شدن چند فرد در یک ملک موجب می شود که فروش آن محدودیت هایی داشته باشد و فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک نیز ضمانت اجراهای مخصوص خود را به دنبال داشته باشد.

منظور از فروش ملک مشاع بدون اذن و اجازه شریک چیست ؟

وقتی ملکی در حالت مشاعی می باشد یعنی هر کسی در جزء جزء آن ملک مالکیت دارد و نمی توان یک قسمت خاص از ملک را به یک شخص نسبت داد که خرید و فروش آن نیز تنها به دست او باشد. وقتی تصمیم می گیریم یک قسمت از یک ملک مشاع را به فروش برسانیم حتی اگر یک متر باشد متعلق به تک تک مالکین می باشد و در حقیقت دارید مالی که متعلق به همه می رساند را به فروش می رسانید.

فروش ملک مشاع به این معناست و از این رو فروش آن نباید بدون اجازه سایر شرکا انجام بگیرد.

فروش ملک مشاع به دلیل تعداد زیاد مالکینی که دارد معمولاً با اختلافات و مشکلات فراوانی همراه است. همین امر در بسیاری از موارد باعث می شود که قیمت ملک هایی که مشاع هستند نسبت به املاکی که تنها یک مالک دارند پایین‌تر باشد. اما در هر صورت باید راهی باشد که شما به کمک آن بتوانید به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک و اذن او بپردازید. در ادامه به این روش ها می پردازیم.

 

فروش ملک مشاع بدون اذن شریک

آیا فروش ملک مشاع بدون اذن شریک امکان پذیر است ؟

با توجه به مشکلات ذکر شده باید بدانیم که تمام مالکان می توانند اقدام به فروش و اجاره سهم خود کنند. این در حالی است که اگرچه سهم فروش رفته است اما تصرف مادی در آن بابد با اذن دیگر مالکین صورت گیرد. در واقع بدان معناست که فروش ملک نوعی از تصرف حقوقی است که به خریدار اجازه تصرف مادی تا رضایت دیگر مالکین نباشد را نمی دهد.

همین به نوعی فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک را یک اقدام غیر جایز به شمار می رود چرا که در هر صورت اذن یا اجازه مالکان دیگر برای تصرف نیاز می باشد.

کسب اذن از سوی دیگر مالکین برای تصرف مادی از آن جهت است که تمام افراد در ذره ذره مال حق دارند. با توجه به مشکلاتی که در خصوص تصرفات مادی ملک مشاع وجود دارد، مالکین سعی دارند تا ملک را از حالت مشاع خارج کنند.

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

اگر شریک حاضر به فروش ملک مشاع نباشید چه کنیم ؟

نوع و ماهیت مال اهمیت ویژه ای در پایان دادن به مالکیت مشاع دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در قانون با توجه به نوع مال احکام و شرایط خاصی وجود دارد. در خصوص اموال غیر منقول همچون زمین و ملک، مالکین می توانند با توافق ملک مشاع را میان خود تقسیم کنند. در چنین حالتی است که فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر می شود و بدین ترتیب با تنظیم یک تقسیم نامه عادی یا رسمی که توسط دفترخانه انجام می شود اقدام به این عمل کنید.

البته در صورتی می توان از این طریق اقدام کرد که میان مالکین غایب، کودک و شخصی که دارای سلامت کامل ذهنی نیست نباشد. در صورت وجود این شرایط دادگاه صلاحیت تصمیم درباره نحوه چگونگی تقسیم را دارد و این موضوع از طریق دادگاه پیگیری می شود.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

افراز املاک چه تاثیری در فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک دارد ؟

همواره مالکان یک به توافق یکسانی در خصوص فروش ملک نمی رسند، در نتیجه هر کدام از شرکا می توانند در جهت تقسیم ملک که افراز ملک مشاع نامیده می شود اقدام کنند. در حقیقت افراز ملک همان تقسیم ملک مشاع میان افراد است که گاهی توافقی به نتیجه می رسد و گاهی به طرح دعوا نیاز دارد.

افراز ملک موجب می شود تا قدر السهم هر کس در ملک مشخص شود و در نتیجه آن فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر شود. البته که این فروش می تواند در ابتدا با موانعی رو به رو است که از آن به نام حق اخذ به شفعه یاد می شود.

آیا فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک باطل است ؟

همانطور که فوقا گفتیم شما بدون مجوز یا افراز ملک نمی توانید به فروش ملک مشاع بپردازید. چرا که در حقیقت به فروش مال دیگران پرداخته اید که در هر صورت مجاز نیستید. اما نمی توان گفت که این معامله باطل است. این معامله فضولی می باشد که غیر نافذ می باشد. یعنی اگر سایر شرکا تنفیذ نمایند معامله صحیح می باشد و در غیر این صورت می توانند درخواست اعلان بطلان معامله را طلب کنند و اقدام به اعاده مال به وضع سابق نماید. 

از این روست که به شما پیشنهاد می کنیم تا به فروش مال مشاع بدون اجازه شریک نپردازید چرا که در نهایت متضرر می شوید.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

اخذ به شفعه و فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

حق اخذ به شفعه یکی از حقوقی است که قانون برای شرکای یک ملک در نظر گرفته اند. اگر بخواهیم این حق را به طور ساده تعریف کنیم به این شرح است :

اگر در مالی غیر منقول که میان دو نفر به صورت مشاع است یکی از طرفین قصد فروش سهم خود را داشته باشد باید ابتدا برای فروش سهم خود به شریک ملک مراجعه نماید. یعنی شریک فروشنده حق شفعه خوهد داشت.

  • اگر در چنین مالی فرد اقدام به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک خود کند یعنی برای فروش سهم خود به طرف دوم مراجعه نکند فرد می توان از این حق استفاده کرد و معامله فروش را باطل کند.
  • ملک حتما باید غیر منقول باشد یعنی ملکی باشد که به طور ذاتی امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد.
  • ملک باید حتما میان دو نفر مشاع باشد در غیر این صورت حق شفعه وجود نخواهد داشت.
  • اگر فرد دوم یا شریک به هر علتی به خرید سهم شریک خود اقدام نکند در این صورت حق شفعه ساقط و فرد می تواند اقدام به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک خود کند.

فروش ملک مشاع بدون اذن شریک و افراز ملک

قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۲۲ دی 1357 در راستای فروش مال مشاع توسط یکی از شرکا، این امکان را به مالکان مشاعی می‌ دهد که در صورت عدم توافق اداره ثبت برای افراز ملک‌ ها، هر یک از مالکان مشاعی می‌ توانند از دادگاه درخواست دستور فروش ملک مشاعی را داشته باشند.

تصمیم دادگاه به عنوان دستوری صادر می‌ شود و به عنوان حکمی محسوب نمی‌ شود، بنابراین از طریق تجدید نظر قابل تغییر نیست و نیازی به تشکیل جلسه و اطلاع رسانی به سایر شرکای مشاع ندارد، اگرچه برخی از محاکم ممکن است جلسه‌ هایی را برگزار کنند. (به منظور بررسی موارد خاص یا رفع ابهامات.)

فروش ملک مشاع بدون اذن شریک

برای فروش ملک مشاع بدون اذن شریک چه کنیم ؟

  1. تقاضای فروش ملک مشاع بر اساس اطلاعات ارائه شده، از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می‌ شود و دادگاهی که ملک در آن واقع شده است، به این تقاضا رسیدگی خواهد کرد. در دادخواست باید اسامی تمامی شرکاء ملک مشاع نوشته شود.
  2. اگر برخی از شرکاء فوت شده باشند، باید گواهی انحصار وراثت آن‌ها اخذ شده باشد. پس از صدور دستور فروش از طرف دادگاه، ملک به وسیله‌ کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده و به مزایده گذاشته می‌ شود. در مزایده، کل 6 دانگ ملک به فروش می‌ رسد و وجه فروش به صندوق دادگستری واریز می‌ شود.
  3. هر یک از شرکاء، به میزان سهم خود، می‌ تواند وجه فروش ملک را برداشت کند. با احتساب سهم هر شریک، مابقی وجه فروش ملک بین شرکاء تقسیم می‌ شود و هر کس به اندازه سهم خود می‌ تواند وجه خود را دریافت کند. این فرآیند جهت حل اختلافات و فروش ملک‌ های مشاع به طور معقول و منصفانه طراحی شده است و به کمک دادگاه و مراحل مشخص و شفاف، به فروش ملک می‌ انجامد و حقوق هر شریک مشاعی حفظ می‌ شود.

برای حل اختلاف شرکا ملک مشاع به کجا باید مراجعه کرد؟

برای آنکه اقدام به حل اختلاف کنید بستگی به آن دارد که ملک شما دارای سابقه ثبتی در دفتر املاک اداره ثبت داشته باشد یا خیر.

 

در صورتی که ملک در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد به راحتی می توانید از اداره ثبتی که در محل وقوع ملک قرار دارد اقدام به افراز ملک مشاع کرد یا اختلافات ناشی از فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک را مورد برسی قرار داد. در غیر این صورت برای پیگیری این دسته از پرونده نیاز به مراجعه به دادگاه می باشد.

به شما پیشنهاد می کنیم برای پیگیری این دسته از پرونده های حتما از طریق یک وکیل ملکی اقدام نمایید.

فرآیند اداره ثبت برای افراز ملک مشاع

  • 1-در مراجعه به اداره ثبت و ارائه درخواست افراز، در اولین مرحله نماینده ثبت به ملک مشاعی که ذکر شده مراجعه می کند.
  • 2-در ادامه بررسی های مامور ثبت بر اساس شماره پلاک ثبتی که در سند مالکیت درج شده است، پرونده را به نقشه بردار ثبت ارائه می کند. در صورتی که مساحت ملک مورد نظر حد نصاب تعیین شده را دارا باشد، در روزی معین شرکا ، نماینده ثبت و نقشه بردار حضور می یابند و نقشه بردار صورت جلسه ای را تنظیم می کند که به امضای شرکا خواهد رسید.
  • 3-در ادامه نیز نسبت به عملی بودن افراز ملک مشاع توسط نقشه بردار تصمیماتی گرفته خواهد شد و در صورت عدم اعتراض امکان فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک ممکن می باشد.
  • 4-تصمیم واحد ثبتی مبنی بر عدم قابلیت افراز از طرف هریک از شرکا، ظرف ده روز قابل اعتراض در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک است.
  • 5-در صورتی که ملک دارای سابقه ثبتی نباشد باید جهت تصمیم درباره ملک مشاع به دادگاهی که ملک در حوزه آن واقع شده است مراجعه کنید و درخواست افراز ملک مشاع کنید.
  • 6-در برخی از مواقع با وجود مراجعه به اداره ثبتی ملک مورد نظر به دلایلی امکان افراز را ندارد که از جمله این دلایل می توان به مساحت کم ملک اشاره کرد. در این صورت متقاضی ناگزیر است تا با مراجعه به دادگستری نسبت به طرح دعوی اقدام کند.

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع غیرقابل افراز بدون اذن شریک

در برخی از موارد پس از مراجعه به اداره ثبتی مورد نظر ملک غیرقابل افراز تعیین می شود، در این صورت متقاضی ناچار است با استفاده از گواهی که نشان دهنده افراز ناپذیری ملک است به همراه سایز مدارک مورد نیاز دادخواستی را مبنی بر درخواست فروش ملک را به دادگاه حقوقی حوزه ملک ارسال کند تا اجازه فروش ملک مشاع بدون اذن شریک صادر گردد.

با توجه به مدارکی ارسال می شود پرونده ای برای ملک مورد نظر تشکیل داده خواهد شد که دادگاه دستوری مبنی بر فروش را خواهد داد و در انتها مدیر اجرا با توجه به قوانین حاکم اقدام به فروش یا مزایده ملک مشاع مورد نظر خواهد کرد.

وکیل ملکی برای فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص فروش ملک مشاع بدون اذن شریک لازم می باشد را در اختیار شما قرار دهیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید از یک وکیل ملکی نیز کمک بگیرید تا بهتر در این زمینه راهنمایی شوید و بتوانید به حل مشکل خود بپردازید. ما می توانیم در پیدا کردن یک وکیل ملکی خوب در زمینه فروش ملک مشاع در تهران به شما کمک کنیم.

در صورتی که به هرگونه مشکل در فروش ملک مشاع خود برخورده اید، می توانید با برقراری ارتباط با وکلای پایه یک دادگستری تیم حقوقی در حوزه زمین و ملک عدل و حق نسب به حل آن اقدام کنید.

افراز ملک مشاع به چه معنی است؟

همواره مالکان یک به توافق یکسانی در خصوص فروش ملک نمی رسند، در نتیجه هر کدام از شرکا می توانند در جهت تقسیم ملک که افراز ملک مشاع نامیده می شود اقدام کنند.

ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع، به ملکی گفته می شود که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک است، اصطلاح حقوقی این شرایط را «اشاعه» می نامند و این معنا را می دهد که در ملک مشاع تمام شرکا در جز به جز ملک حق مالکیت دارند.

برای حل اختلاف شرکا ملک مشاع به کجا باید مراجعه کرد؟

برای آنکه اقدام به حل اختلاف کنید بستگی به آن دارد که ملک شما دارای سابقه ثبتی در دفتر املاک اداره ثبت داشته باشد یا خیر. در صورتی که ملک در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد به راحتی می توانید از اداره ثبتی که در محل وقوع ملک قرار دارد اقدام به افراز ملک مشاع کرد.

32 دیدگاه

  • در خصوص املاک قولنامه ای بخصوص آپارتمان اگر ملک مشاع باشد وچند مالک داشته باشد آیا در آینده مشکلی برای خریدار در آینده بوجود نمی آید؟

    • سلام من با دو نفر دیگر یک مغازه خریدم هرکدام دودانگه و مغاز نیز به ثورت قولنامه ووکالتی در دفتر خانه می باشد و الان به مشکل خوردیم آیا قانونی میتوانم بفروشم یا نه شریک نیز نه می فروشن و نه سهم من میخوان من چکآر کنم رهنمایی بفرمایید

  • درود . من آپارتمانی را شریک هستم که ۲ دانگ سهم من هست و ۴دانگ سهم دیگری . حال او چندین سال بی اذن من خانه را اجاره میداده و هفته گذشته نیز ساکن آن شده . من چندین سال است که قصد فروش دارم اما شریک هربار قبول نمیکند . لطفا راهنمایی کنید که چکار باید انجام بدم.

    • سلام . وقت بخیر
      درخواست افراز ملک مشاع رو بدید و اگر بدون اذن شما از سهم مشاع شما استفاده شده درخواست اجرت المثل ایام تصرف هم مطرح کنید .

    • سلام زمینی دارم دو دانگ از شش دانگ هست به ثبت مراجعه کردم بقیه شرکارا پیدا کنم دودانگ اسمی ثبت نشده بود ودو دانگ دیگر به ایم شخصی بود واوهم وکالتی فروخته بود متاسفانه صاحبشو نتونستم پیدا کنم زمین هم غیر قابل افرازه لطفا راهنمایی بفرمایید

    • با عرض سلام ما ملک رو خریداری کردیم که در آن از ۶ دونگ سهم ۳ دونگ را ما داریم مالک ۳ دونگ قبلی سهم خود را به همسرش داده الان این خانوم اجازه استفاده از مشاعات ملک رو به ما نمی دهد و همه جوره مارو اذیت می‌کند و مبایعه نامه که ما از مالک قبلی داریم را قبول ندارد والان هم می خواهد سهم ما رو هم به قیمت که خودش تعیین کرده بخرد ما از چه راهی باید اقدام کنیم

    • شریک ، تصرف غیرقانونی در ملک مشاع کرده و جهت شکایت باید به مراجع قضایی ذیصلاح مراجعه کنید

  • سلام. من يك دانگ از شش دانگ يك ملك را صاحب ميباشم. آيا بانك ميتواند يك دانگ من را تصرف كند

    • سلام خسته نباشید .من ۳ونیم دانگ یک ملک ورثه ای را خریدم و ۲ونیم دانگ مابقی متعلق به ۳ خانم است و آنها حاضر به فرش سهمشان به من نشدندو در خواست مزایده کردند و وقتی قاضی دستور فروش داد آنها سهم خود را به یک شخص ثالث با وکالت بلاعزل کردندو در دادگاه اعلام کردند که سهم خود را واگذار کرده اند والان آن شخص ثالث چون می داند من قصد فروش ندارم هر روز یک قیمت مطرح می کندو قصد کلاشی دارد آیا من هیچ حقی ندارم و آیا حق شفعه با وجود اینکه همه آنها به یک نفر واگذار کرده اند آیا به من تعلق می گیرد؟

  • سلام. من يك دانگ از شش دانگ يك ملك را صاحب ميباشم. آيا بانك ميتواند يك دانگ من را تصرف كند

  • آیا دادگاه می تواند کل ملک مشاع غیر قابل افراز را بدون تمایل صاحب چهار دانگ از ملک مذبور به فروش رساند یا صرفا 2 دانگ را بصورت مشاعی به فرد دیگر منتقل می شود؟

    • سلام و عرض ادب
      در این خصوص شما بهتر است که مشاوره داشته باشید و با شماره واتس آپ درج شده در سایت موضوع را مطرح نمایید

    • من ١١/٥دانك از يك ملك بمن تعلق دارد و اين مقدار سهم توسط دادكاه بازداشت شده ، آيا دادگاه ميتواند آنرا تصرف كند

      • ١/٥دانگ از ملكى مربوط بمن هست حالا اين مقدار سهم توسط دادكاه بازداشت شده آيا دادگاه ميتوان. اين مقدار سهم را به كسى ديكر انتقال دهد

  • سلام من مالک یک ملک مشاع مسکونی هستم که زمین است خودم بیشترین سهم را دارم و چهار مالک دیگر دارد که دوتا از انها حاضر به فروش به من هستن ولی دوتای دیگه فوت کردند که بچه های انها خارج از کشور زندگی میکنند که سهم هر کدام از انها
    مقدار ناچیزی از نظر مساحت میشه حالا من بلا تکیف مانده ام ایا راهی برای خرید یا مشخص شدن وضعیت من وجود دارد در ضمن من از ادرس انها بی اطلاع هستم فقط خیلی وقت پیش ها شنیده بودم به دلیل وضع مالی خوبی که در اونجا دارند دیگر مایل به بازگشت ندارند من هم همینجور بی تکلیفم کاش راهی بود مقدار سهم انها را میخریدم البته قانونی

  • درود
    بنده قطعه زمینی به مساحت مشخص و معلوم دارم که سه طبقا سفت کاری کردیم در قدیم و یکبار بازدید کننده ثبتی مراجعه کرده و یکبار نقشه برداری از طریقGps و سند مشاع تحویل گرفتیم. الان هیچ مشکلی با افراز نداریم ولی اداره ثبت هربار یه مانع سر راهمون قرار میده واسه افراز شدت و اینکه ششدانگش کنیم.لطفا راهنمازی بفرمایید که اگر نخوایم مراحل دادگاه را پیش بریم چکاری باید انجام بدیم.ممنون

  • سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون
    یک سوال
    ما الان دو تا مجتمع هست هر مجتمع ۱۶ واحد با متراژ های یکسان یک شرکت میخواد اینجارو بخره ساخت و ساز کنه کل واحد ها ۳۲ تا هست از این ۳۲ نفر ۳۰ نفر موافق فروش هستند ما چطور میتونیم قانونی اینجا رو بفروشیم

  • سلام من یک ملک مشاع 14سال قبل خریدم الان که رفتم که زمین را تحویل بگیرم می گویند به کسی دیگری فروختن چکار باید بکنم؟

  • چگونه می شود ۴دانگ از ۶دانگ مشاع از سهام یا امتیاز واحد مسکونی در حال ساخت را بدون وجود شرکا فروخت؟

  • سلام من یک دنگ از شش دنگ تجاری به نامم هست .کل مساحت شش دنگ ۱۸۷ هست و چهار مغازه ۳۱ متر میباشد و دو مغازه دیگر که یکی مغازه من میباشد بزرگتر از مغازه بغلی هست یعنی مغازه من حدود ۴۸ متر هست و مغازه بغل ۱۵ متری میباشد اما توی تمام سندها یک دنگ مشاع خرده ک انگار هر ملک ۳۱ متر میباشد .یعنی مغازه من ۱۸ مترش خرده تو سند مغازه بغل ک ۱۵ متره الان ما باید چیکار کنیم ک سند درست بشه و اینکه صاحب مغازه بغل اگر نیامد سهم بندی کنیم چیکار کنیم .ممنون از سایت خوبتون

  • سلام من 5شعیر از کل آبادی رو دارم ولی اکنون یکی از شرکت 22شعیر رو فروخته ولی او با همکاری شورا نمی‌گذارد من ملکم رو بگیریم میگویند باغات رو اعیانی میفروشیم و زمین کشاورزی هم چون در ید ماست نمی‌گذاریم صاحب شوید من گواهی مالکیت از ثبت و جهاد کشاورزی دارم و اکنون شخصی ده هکتار از زمین شخصی ما رو تصرف کرده و درخت کاشته

  • ضمن سلام و شب شما بخیر ؛
    عزیز بنده زمین مسکونی با برادرم شریک بودم و تعهد محضری دادم که به هر شخص حقیقی و حقوقی بفروشم باطل هست
    و بعداز یک سال بنده زمین را به همون شخصی که خریده بودم فروختم حالا بعداز پنج سال آیا برادرم میتونه اقامه دعوی کنه و فسخ معامله از طرف برادرم وجود دارد ؟ متشکر و ممنونم

  • با سلام- پدر من 28 سال پیش ملک مشاع و قدیمی را با یکی از بستگانمان در آبادان خرید، و هر کدام از آن دو یک سند سه دانگ جداگانه داشتند، و قرار گذاشتند هریک مالک یک نیمه مشخص ملک باشند، و به اختیار خود در آن سرمایه گذاری، کنند، و هر کس فقط از عواید قسمت خودش بهره مند شود (البته این قرار غیر مکتوب بود). پدر من 6 سال پیش با هزینه خودش دو مغازه به مساحت کلی تقریبا 90 متر، و دو آپارتمان کوچک روی آن، هر کدام به مساحت تقریبا 65 متر ساخت. اما مالک دیگر در نیمه متعلق به خود ساخت و ساز چندانی انجام نداد، آن قسمت کهنه ساز مربوط به حدود 70 سال پیش می شد و ارزش مسکونی نداشت و فقط در بنای قدیمی آن مغازه ای به مساحت سی متر ساخته بودند. سه سال پیش آن مالک قسمت کهنه ساز، سه دانگ خود را قیمت تقریبا 450 میلیون تومان به فرد دیگری فروخت، با این شرط که خریدار تنها مالک قسمت کهنه ساز ملک باشد و حق تصرف و ادعایی درباره قسمت نوساز ملک نداشته باشد، و همه اینها در قرارداد فروش قید شده است، ضمن اینکه در این معامله هیچ مبلغی به پدر من تعلق نگرفت، و حتی از انجام معامله هم بی خبر بود. اکنون خریدار جدید مدعی سهم در قسمت نوساز ما شده است و کار را به شکایت کشانده و دادگاه هم به نفع وی رای داده است، یعنی اینکه ملک اول از ما خلع ید شود، و بعد به مزایده گذاشته شود و قیمت آن میان دو مالک نصف گردد، با وجود اینکه قسمت نوساز این زمین، که متعلق به پدر 86 ساله من است، فقط یکصد متر تجاری دارد، ضمن اینکه بابت سه سالی که از خرید آن گذشته است، طبق نظر کارشناسان، حدود 850 میلیون تومان اجرت المثل هم بریده اند که باید به خریدار بدهیم، گرچه مبلغ اجاره، طبق اجاره نامه ها در سال جاری هر ماه تقریبا 10 میلیون بیشتر نبوده است!!! البته خریدار شر خر معروفی بوده و تمام عمرش هم در دادگاه ها مشغول همین کارها بوده است، به گونه ای که یکبار خانه اش را هم آتش زدند، و سابقه اش در این کارها به حدی سیاه بود، که این ملک را اینبار به نام خواهرش خرید و با وکالت از او از ما شکایت کرده است. البته فعلا ما با اعتراضی گذاشته ایم، اما حکم قطعی است و تنها با اعتراض مستاجرها و مهلت خواهی برای تخلیه اجرای آن را چند روز عقب انداخته ایم. آیا می توانیم از خریدار به جرم کلاهبرداری شکایت کنیم؟ چون اگر قرار بود او در کل ملک شریک باشد، باید هنگام خرید دست کم سه برابر آن مبلغ پول پرداخت می کرد، و مبلغ 450 میلیون با این شرط بود که او در قسمت نوساز ملک ادعایی نداشته باشد. جز این، چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟ البته وکیل ما هم اعتراض هایی گذاشته است، ولی خوب حکم قطعی است و معلوم نیست اعتراض را بپذیرند. ضمن اینکه خریدار کارمند شرکت نفت و یک نجومی بگیر است که طبق فیش حقوقی اش در دو یا سه سال پیش، بیش از 40 میلیون تومان در ماه حقوق می گرفت و خیلی بیشتر از ما می توان پول وکیل بدهد!!!!!! با تشکر

  • سلام
    شخصی در ملک بنده به مقدار 10 حبه شریک و برای آن سهم سند تک برگ گرفته است . اکنون دادخواست خلع ید علیه بنده داده و اعدا دارد که میخواد در ملک اسکان کند. آیا چنین چیزی امکان پذیر هست که بنده را با تعداد سهم بیشتر خل ید کنند و به وی ملک را تحویل برای اسکان کنند؟
    اگر بخواهم سهم وی را بخرم چکار باید بکنم چون راضی به توافق نیست؟
    با تشکر

  • سلام ملکی را به صورت مشاعی با کسی شریک هستم شریک من می‌خواهد سهمش را بفروشد و من هم خریدار سهم او هستم ولی قیمتی که اعلام می‌کند بسیار بیشتر از ارزش واقعی ملک هست چگونه میتوانم سهم او را به قیمت عادلانه بخرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *