شرایط و قوانین حضانت فرزند

paper family and a cut house concept divorce


ازدواج امر مقدسی می باشد که می تواند زن و مرد را از مزایای زیادی بهره‌مند کند. ازدواج زن و مرد علاوه بر اینکه می تواند یک زندگی پر از آرامش را برای آن‌ ها به ارمغان بیاورد می تواند باعث فرزند آوری و تداوم نسل آن‌ ها نیز شود. پدر و مادر پس از به دنیا آمدن فرزند مسئولیت حضانت او را به عهده خواهند داشت. اما شرایط و قوانین حضانت فرزند می تواند متفاوت باشد و حتی گاهی ممکن است حضانت به شخص دیگری به غیر از پدر و مادر محول شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص شرایط و قوانین حضانت‌ فرزند توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

حضانت فرزند به چه معناست؟

همانطور که در بالا گفته شد فرزندان نتیجه ازدواج می باشند و پس از به دنیا آمدن پدر و مادر عهده دار حضانت آن ‌ها خواهند بود. حضانت به این معناست که پدر و مادر تمام نیاز های عاطفی و مادی فرزندان را تامین کرده و از آن‌ ها به خوبی مراقبت نمایند.

پدر و مادر برای این مسئولیت می بایست دارای صلاحیت باشند و به گونه ای باشند که حضانت آن‌ ها به صلاح فرزند باشد. والدین در حالت کلی می بایست در نگهداری فرزند خود قوانین حضانت را رعایت کرده و قیم صالحی برای او باشند.  اما گاهی ممکن این مسئولیت به یکی از والدین محول شود.

شرایط و قوانین حضانت فرزند

شرایط و قوانین حضانت فرزندان بعد از فوت پدر یا مدر

فوت والدین یکی از عواملی است که می تواند باعث تغییر حضانت کننده فرزندان شود. پدر یکی از افرادی است که از زمان به دنیا آمدن فرزند تا بالغ شدن او حضانت کننده اش خواهد بود و در صورت طلاق نیز باز هم در یک سن خاصی را حضانت کودک را خواهد داشت.

اما اگر پدر فوت کند حضانت نمودن فرزند به عهده چه کسی خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم در صورتی که پدر فوت کند قانون حضانت نمودن فرزند را به مادرش محول خواهد کرد.

این به این معناست که اگر پدر فوت کند مادر به عنوان حضانت کننده فرزندان تعیین می شود و تمام مسئولیت به عهده او خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که اگر پدر قبل از فوت خود برای فرزندش قیمی را تعیین کرده باشد در صورت فوتش آن قیم نمی تواند فرزند را به حضانت بگیرد و تنها کسی که می تواند حضانت کننده فرزند باشد مادر او خواهد بود.

برخی افراد تصور می کنند که اگر پدر فوت کند جد پدری می تواند قیم فرزند باشد. می بایست بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و قانونگذار بعد از فوت پدر تنها مادر را به عنوان حضانت کننده در نظر گرفته است.

اما گاهی ممکن مادر دارای صلاحیت اخلاقی برای حضانت نمودن فرزند خود نباشد که در این صورت دادگاه حضانت را از او سلب کرده و به نزدیکان، قیم و … فرزند واگذار می کند. برای مثال اگر بعد فوت پدر مادر دچار اعتیاد شده باشد حضانت او به صلاح فرزند نبوده  و حضانت از او سلب می گردد.

طبق توضیحات بالا حق حضانت بعد از فوت پدرش با مادر خواهد بود اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر مادر فوت کند حضانت با چه کسی خواهد بود؟

در این باره باید بگوییم در صورت فوت مادر نیز تنها کسی که می تواند حضانت نمودن فرزند را به عهده بگیرد پدرش خواهد بود. درصورتی که پدر در قید حیات نباشد نیز شرایط دیگری برای حضانت کودک در نظر گرفته می شود.

اگر پدر و مادر هر دو فوت کنند حضانت بر عهده کسی خواهد بود؟

در بالا گفتیم که بعد از فوت پدر حضانت کننده فرزندان  مادر بوده و بعد از فوت مادر نیز  پدر می تواند حضانت کننده فرزندان خود باشد. اما در برخی موارد دیده می شود که پدر و مادر هر دو باهم فوت نموده و هیچکدام از آن ها برای حضانت نمودن فرزند در قید حیات نیستند که در این صورت حضانت کننده فرزند فرد دیگری خواهد بود.

چنانچه فرزند پدر و مادر خود را از دست داده باشد در درجه اول جد پدری او به عنوان قیم تعیین می شود. یعنی پدر فرزند می بایست حضانت ‌او را بر عهده بگیرد. اما گاهی ممکن است جد پدری فرزند نیز در قید حیات نباشد و یا به دلایل مختلف توانایی پذیرفتن این مسئولیت را نداشته باشد. در این صورت حضانت به وصی واگذار می شود.

وصی کسی است که پدر و مادر قبل از فوت خود اورا برای حضانت نمودن از فرزند و تربیت و اداره اموال او بر می گزینند. در صورتی که وصی تعیین نشده باشد دادگاه فردی را به عنوان قیم انتخاب می کند تا حضانت کودک را عهده دار شود و برای تعیین قیم نیز ابتدا خویشاوندان فرزند و نزدیکان در اولویت هستند.

حضانت فرزند

شرایط و قوانین حضانت فرزند بعد از طلاق

طلاق یکی از عوامل وارد شدن آسیب به خانواده ها در جامعه امروزی ما به شمار می رود و گاهی باعث پدید آمدن برخی مشکلات برای فرزندان خواهد شد.

حضانت فرزندان بعد از طلاق یکی از مسائلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و با توجه به افزایشی بودن آمار طلاق قانونگذار نیز در خصوص این مسئله حساسیت زیادی نشان داده است. در بخش مشاوره طلاق ما به برخی دیگر از قوانین مربوط به طلاق پرداختیم.

طبق قانون حضانت کننده فرزند بعد از طلاق با توجه به سنی که فرزند دارد تعیین می شود. در سال های گذشته مطابق قانون حضانت فرزند پسر از زمان تولد تا دو سالگی با مادر و از دو سالگی تا پانزده سالگی نیز با پدر بوده است.

همچنین حضانت فرزند دختر نیز بعد از طلاق از زمان تولد تا هفت سالگی با مادر و از هفت سالگی تا نه سالگی با پدرش است.

اما‌ به این دلیل که مدت زمان  که مادر حضانت کننده پسر خود است تا دو سالگی تعیین شده بود و از دو سالگی به بعد می بایست کودک از مادر جدا شود به خاطر دشوار بودن جدایی مادر از فرزند و آسیب هایی که در این سن به فرزند پسر وارد می شد قانونگذار قوانین دیگری را در این خصوص وضع نمود.

طبق این قوانین که در سال ۱۳۸۲وضع گردیده اند بعد از طلاق مادر می تواند از زمان تولد تا هفت سالگی حضانت کننده فرزند پسر خود باشد و سپس تا سن ۱۵سالگی حضانت پسر با پدرش خواهد بود.

نکته حائز اهمیت این است که حضانت کننده فعلی اجازه ندارد از ملاقات والد دیگر با فرزندش جلوگیری کند و هردوی والدین می توانند در مدت زمان حضانت طرف دیگر فرزند خود را ملاقات کنند.

در چه صورت حضانت از والدین سلب می شود؟

در برخی موارد ممکن است پدر و مادر دارای شرایطی باشند که حضانت آن‌ ها به مصلحت فرزندشان نباشد و از لحاظ اخلاقی و جسمی به کودک خود آسیب وارد کنند.

از این رو قانونگذار برخی موارد را در نظر گرفته است که در صورت وجود آن‌ ها حضانت از پدر یا مادر سلب شده و به فرد صالح دیگری سپرده خواهد شد. مواردی که می توانند باعث سلب این مسئولیت از پدر و مادر شوند به شرح زیر هستند:

  1. چنانچه حضانت کننده فرزند از او سو استفاده کند و او را وادار به انجام‌ اعمال غیر اخلاقی، فساد و فحشا و …نماید طبق قانون حضانت از او سلب خواهد شد.
  2. در صورتی که حضانت کننده فرزند را مورد ضرب و جرح قرار دهد و این کار او از حد متعارف خارج گردیده باشد می تواند باعث سلب حضانت شود.
  3. در برخی موارد ممکن است پدر یا مادر به بیماری های روانی مبتلا شوند که در این صورت اگر پزشکی قانونی این مسئله را تایید کند حضانت از آن ها سلب می شود.
  4. اگر پدر یا مادر دارای فساد اخلاقی، فحشا و…باشند حضانت از آن ها سلب می شود.
  5. اعتیاد پدر و‌ مادر به مواد مخدر، الکل و…

در صورت وجود یکی از موارد بالا حضانت از پدر یا مادر سلب شده و به والد دیگر، قیم، جد پدری، وصی و یا هر فردی که دادگاه حضانت‌ او را به صلاح فرزند بداند واگذار خواهد شد.

نکته مهم: سلب حضانت تنها شامل موارد ذکر شده در بالا نمی شود و گاهی ممکن است مقام قضایی شرایط دیگری را نیز در نظر بگیرد و با استناد به آن ها حضانت را از پدر و مادر سلب کند. به طور کلی هر عاملی که باعث شود حضانت پدر و مادر به صلاح فرزند نباشد جز موارد سلب کننده حضانت آن‌ ها به شمار خواهد رفت.

نحوه سلب حضانت از قیم فعلی

اگر یکی از موارد ذکر شده در بالا وجود داشته باشند والد دیگر، اقربای طفل، قیم و … می توانند با ارائه دادخواستی از مقام قضایی بخواهند حضانت را از پدر یا مادر سلب کند.

در صورتی که دادخواست سلب حضانت برای دادگاه ارسال شود قاضی آن‌ را بررسی کرده. سپس در صورت صحیح بودن ادعای مطرح شده  حضانت فرزند را از والد او سلب خواهد کرد‌ اما اگر ادعای مطرح شده در دادخواست صحیح نباشد و ثابت نشود حضانت سلب نخواهد شد.

برای مثال اگر مادر حضانت کننده فرزند باشد و پدر با مطرح نمودن این مسئله که مادر دارای بیماری روانی است خواهان سلب حضانت از او شود، پزشکی قانونی می بایست این مسئله را تایید کند و در غیر این صورت حضانت از مادر سلب نمی شود.

حضانت کننده فرزند بعد از فوت پدرش چه کسی می باشد؟

حضانت کننده فرزند بعد از فوت پدر مادرش خواهد بود.

اگر مادر فوت کند حضانت کودک به عهده چه کسب است؟

در صورت فوت مادر حضانت کودک به عهده پدرش است.

در صورت فوت والدین چه کسی عهده دار حضانت کودک خواهد بود؟

در صورت فوت والدین در درجه اول جد پدری کودک حضانت کننده او خواهد بود.

اگر بعد از فوت پدر یا مادر دارای اعتیاد باشد تکلیف حضانت کودک چیست؟

در این صورت حضانت کودک از فرد دارای اعتیاد سلب شده به فرد دیگری محول میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *