مدت زمان فرار از دین مهریه

مدت زمان فرار از دین مهریه چه قدر است؟

در واقع می توان در رابطه با مهریه گفت که مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی است که به محض ایجاد رابطه زوجیت در عقد نکاح برای زوجه به وجود می آید. مهریه یکی از حقوقی است که زوجه می تواند با وجود شرایطی همچون فوت همسر، خیانت زوج، فسخ نکاح باز هم آن را دریافت بنماید. در رابطه مدت زمان فرار از دین مهریه و خود پرداخت مهریه باید گفت که پس از ایجاد عقد نکاح، زوجه می تواند طلب مهریه را از زوج بخواهد. پیشنهاد می شود برای مطالب دقیق تر و مشاوره دقیق درباره مدت زمان فرار از دین مهریه به وکیل مهریه مراجعه شود.

گرچه پرداخت مهریه به استطاعت و توانایی زوج بر می گردد. به این منظور که اگر مهریه در عقد نکاح عندالاستطاعه تعیین شده باشد، پرداخت مهریه به صورتی می شود که زوج توانایی پرداخت آن را داشته باشد. اما اگر در عقد نکاح مهریه عندالمطالبه ذکر شده باشد، به این معناست که به محض طلب آن باید پرداخت شود، در این صورت زوجه در هر زمانی که بخواهد مهریه را طلب می کند (حائز اهمیت است که گرفتن مهریه بعد از فوت نیز امکان پذیر است.) و زوج وظیفه پرداخت آن را دارد، مگر آن که اعسار خود را در دادگاه اثبات کند.

توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی خانواده بهره مند گردید.

مدت زمان فرار از دین مهریه

به طور کل می توان در این زمینه گفت که عندالاستطاعه اصل بر این می باشد که زوج توانایی پرداخت را ندارد، ولی در عندالمطالبه اصل بر توانایی پرداخت زوج می باشد‌. به برخی از مواد قانونی مربوط به مهریه می پردازیم:

  • ماده 1078 قانون مدنی: هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرار داد.
  • ماده 1080 قانون مدنی: تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.
  • ماده 1082 قانون مدنی: به مجرد عقد زن مالک مهر می‌ شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
  • ماده 1084 قانون مدنی: برای تادیه تمام و یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد.

در راستای مدت زمان فرار از دین مهریه خوب است که به روش های تادیه مهریه اشاره کنیم. در برخی موارد، مهریه به صورت قسطی پرداخت می‌ شود. برای قسطی کردن مهریه، نیاز به اثبات اعسار یا عدم توانایی در پرداخت مبلغ کامل مهریه توسط زوج وجود دارد. اگر شوهر نتواند مبلغ کامل مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند و خواهان به قسطی کردن آن باشد، باید به دادگاه مراجعه کند و اعسار خود را اثبات کند.

مدت زمان فرار از دین مهریه

دادگاه پس از بررسی و تایید عدم توانایی شوهر در پرداخت مهریه به صورت یکجا، ممکن است تصمیم بگیرد که مهریه به صورت قسطی پرداخت شود. در این صورت دادگاه مبلغ قسط‌ های مهریه و زمان پرداخت آن‌ ها را تعیین می‌ کند. زوج ملزم است طبق تعیینات دادگاه، قسط‌ های مهریه را در زمان مقرر پرداخت کند. مهریه به صورت قسطی در مواردی ممکن است تعیین شود که زوج قادر به پرداخت مبلغ کامل مهریه در یک بار نباشد، مانند مواردی که درآمد شوهر کافی نباشد یا دارای بدهی‌ های مالی دیگر باشد.

بررسی مدت زمان فرار از دین مهریه

درباره مدت زمان فرار از مهریه در قانون ایران ماده معین و به خصوصی تعیین نشده است. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که در دادگاه فرد اگر بعد از مطالبه مهریه، مال خود را به شخص دیگری منتقل یا واگذار نماید، انتقال آن باطل است. در واقع به طور ساده تر می توان در مدت زمان فرار از دین مهریه گفت که در قانون ایران در هر زمانی که زوج بعد از دادخواست اقدام به انتقال اموال خود کند، این انتقال باطل خواهد بود. چرا که معامله صوری و برای فرار از دین مهریه گمان خواهد شد.

در حال حاضر و در قوانین جدید اگر دادخواست اولیه به دادگاه هنوز داده نشده باشد و تا دو سال قبل از دادخواست زوج اموال خود را انتقال داده باشد، هر معامله ای در رابطه با مهریه صوری و قابل فسخ خواهد بود.

مدت زمان فرار از دین مهریه

به همین دلیل پیشنهاد می شود برای فرار از دین مهریه به هیچ عنوان بعد از دادخواست و تا دو سال قبل از آن دست به فروش اموال در این راستا نزنید، چرا که این معاملات به قصد فرار از دین گمان خواهند شد و زوج به قصد فرار از دین مهر محکوم می شود. چرا که در قانون ایران هر معامله صوری جرم است و در صورت انجام و ارتکال آن، فرد می تواند علیه آن طرح شکایت کند.

بهترین راه تشخیص مدت زمان فرار از دین مهریه

بهترین و مطمئن ترین راه تشخیص مدت زمان فرار از دین مهریه و به طور کل موارد مشابه مراجعه به وکیل خانواده است. مراجعه به یک وکیل خانواده در تشخیص مدت زمان فرار از دین مهریه به علت مزایای زیر می‌ تواند مفید باشد:

  • حامی حقوقی: وکیل خانواده در این زمینه تخصص دارد و می‌ تواند به فرد در اطلاع از حقوق و تعهدات و مدت زمان فرار از دین مهریه کمک کند. او می‌ تواند فرد را راهنمایی کند و در مورد حقوق شما به عنوان یک شخص فراری از دین مهریه اطلاعات لازم را به شما بدهد.
  • نقش مذاکره کننده: وکیل خانواده می‌ تواند به عنوان یک میانجی میان زوج و زوجه عمل کند. او می‌ تواند مذاکرات را مدیریت کند و تلاش کند تا به توافقی که برای هر دو طرف قابل قبول است، برسد. این می‌ تواند به افراد کمک کند تا مشکلات را به صورت صلح آمیز و بدون تداخل قضایی حل کنید.

مدت زمان فرار از دین مهریه

  • مشاوره حقوقی: وکیل خانواده می‌ تواند به افراد مشاوره حقوقی ارائه دهد و در مورد مسائلی که ممکن است در این زمینه پیش بیاید، افراد را آگاه سازد. او می‌ تواند به افراد راهنمایی کند که چگونه برای دفاع از حقوق خود در دادگاه یا در مذاکرات برخورد کنند.
4.4/5 - (15 امتیاز)

برای فرار از دین مهریه انتقال مال راه مناسبی است؟

خیر، چرا که در قانون ایران در هر زمانی که زوج بعد از دادخواست اقدام به انتقال اموال خود کند، این انتقال باطل خواهد بود. چرا که معامله صوری و برای فرار از دین مهریه گمان خواهد شد. در حال حاضر و در قوانین جدید اگر دادخواست اولیه به دادگاه هنوز داده نشده باشد و تا دو سال قبل از دادخواست زوج اموال خود را انتقال داده باشد، هر معامله ای در رابطه با مهریه صوری و قابل فسخ خواهد بود.

زوجه چه زمانی می تواند مهریه را طلب کند؟

به محض ایجاد رابطه زوجیت در عقد نکاح برای زوجه به وجود می آید. مهریه یکی از حقوقی است که زوجه می تواند با وجود شرایطی همچون فوت همسر، خیانت زوج، فسخ نکاح باز هم آن را دریافت بنماید.

مهریه عندالاستطاعه با عند المطالبه چه تفاوتی دارد؟

اگر مهریه در عقد نکاح عندالاستطاعه تعیین شده باشد، پرداخت مهریه به صورتی می شود که زوج توانایی پرداخت آن را داشته باشد. اما اگر در عقد نکاح مهریه عندالمطالبه ذکر شده باشد، به این معناست که به محض طلب آن باید پرداخت شود، در این صورت زوجه در هر زمانی که بخواهد مهریه را طلب می کند و زوج وظیفه پرداخت آن را دارد، مگر آن که اعسار خود را در دادگاه اثبات کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *