مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی

در صورتی که شما می خواهید برای ملک اوقافی سند بزنید باید به خوبی در مورد مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی اطلاعات لازم را داشته باشید. در گوشه و کنار هر یک از شهرها املاک اوقافی بسیار زیادی وجود دارد که به صورت سند اوقافی آنها را به فروش می رسانند. بسیاری از افراد نسبت به خرید و فروش این دسته از ملک ها تردید بسیار زیادی دارند و به خوبی هم نمی دانند که تفاوت اصلی آنها با سند ملکی در چه می باشند. وقف یکی از سنت های پسندیده ای می باشد که بسیاری از افراد این سنت را به جای می آورند.

شما باید بدانید که املاک وقفی قیمت بسیار کمتری نسبت به املاک دیگر دارند و همین مورد از جمله مهمترین ویژگی های آنها می باشد. شما باید به خوبی در مورد مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی اطلاعات داشته باشید تا بتوانید این املاک را به نام خود بزنید. شما باید به خوبی بدانید که در صورت خریداری آن دسته از املاک وقفی فرد دیگری نمی تواند این املاک را از شما بگیرید. بنابراین نیازی نیست در این مورد نگران بی موردی داشته باشید. با این حال بهتر است در مورد ویژگی های این سند اطلاعات بیشتری داشته باشید.

مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی و روش های تشخیص ملک اوقافی :

روش های بسیار زیادی برای تشخیص دادن ملک اوقافی وجود دارد و شما باید به خوبی در مورد این روش ها آشنایی داشته باشید. مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی را در صورتی می توانید به درستی انجام دهید که اطلاعات تان را در مورد روش های تشخیص دادن ملک اوقافی افزایش دهید. برخی از این روش ها که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. پرس و جو کردن :

برای اینکه در مورد اوقافی بودن و یا نبودن یک ملک اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید با اهالی آن محل که ملک وجود دارد صحبت کنید. به طور معمول اهالی محل در این مورد اطلاعات زیادی دارند و می توانند به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهند. البته که باید بدانید مشاوران املاک در آن محل هم می توانند به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهند تا اطلاعات بیشتری در مورد آن ملک داشته باشید. توجه نمایید که هر یک از املاک دارای ویژگی ها و مشخصات متنوعی می باشند. شما باید به خوبی در مورد آنها اطلاعات لازم را داشته باشید.

مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی

  1. استعلام از اداره اوقاف و یا سازمان اوقاف :

از دیگر روش هایی که زمان مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی باید به آن دقت داشته باشید این است که در مورد آن ملک از سازمان اوقاف پرس و جو کنید. این سازمان به خوبی می تواند شما را در مورد هر یک از نکات راهنمایی کند تا اطلاعات بیشتری داشته باشید. هر یک از انواع ملک های اوقافی زیر نظر اوقاف می باشد و به خوبی روی آنها مدیریت دارد. البته که باید بدانید اگر اداره اوقاف بیان نماید این ملک در لیست املاک ما نمی باشد نمی توانید در مورد اوقافی بودن و نبودن آن به یقین برسید. در صورتی که از این روش هم توانستید استفاده کنید تا در مورد وقف یبودن و یا نبود ملک آگاهی لازم را به دست آورید باید به سراغ راه بعدی بروید.

  1. مطالعه و دقت به سند ملک :

جهت پیگیری و انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی بهتر است به خوبی این مورد را هم در نظر داشته باشید. در واقع باید بدانید این روش اطلاع در مورد وقفی بودن و نبود سند یکی از روش های قطعی می باشد. دو تفاوت اصلی و مهم سند ملکی و اوقافی وجود دارد، شما بهتر است به خوبی در مورد این دو تفاوت اطلاع بیشتری داشته باشید. با دقت کردن به سند می توانید به جواب اصلی تان برسید. زمانی که سند به صورت شخصی باشد در آن نوشته شده است که شش دانگ از عرصه و اعیان که این مورد مهمترین ویژگی سندهای شخصی می باشد. اما در صورتی که سند وقفی باشد باید بدانید که روی آن نوشته شده است، شش دانگ از اعیان که این نشانه وقفی بودن آن می باشد. نحوه تشخیص دادن ملک اوقافی و یا شخصی به این مورد مهم بستگی دارد و شما باید از آن اطلاع داشته باشید.

  1. مشورت با وکیل :

در صورتی که شما در مورد هیچ یک از روش های بیان شده اطلاعات زیادی ندارید و نمی دانید از چه طریق در مورد  ملک خریداری شده اطلاع به دست آورید باید از وکیل مشورت بگیرید. وکیلان به خوبی با اداره اوقاف و سازمانی که در آن فعالیت های زیادی انجام می شود آشنایی دارند. بر همین اساس شما می توانید از آنها مشورت های لازم را دریافت کنید. در واقع شما باید بدانید وکیل به خوبی با مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی آشنایی دارد و می تواند در کمترین زمان سند شما را دریافت کرده و تحویل تان دهد. دقت داشته باشید که زمان خریداری هر یک از آن سندها باید به خوبی با وکیل خود مشورت کنید تا بهترین ایده ها را به شما معرفی کند و از مشورت آنها نهایت استفاده را ببرید. زمانی که می خواهید بهترین وکیل را برای پرونده خود انتخاب کنید باید به خوبی برخی از موارد ار در نظر داشته باشید که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

نکاتی در مورد نوشتن مبایعه نامه جهت انجام مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی :

برای اینکه شما مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی را به درستی انجام دهید باید به خوبی در مورد نکاتی که ضروری است اطلاعات لازم را داشته باشید. این نکات به شما کمک بسیار زیادی می کند که در کمترین زمان بتوانید سند خود را دریافت کنید. برخی از مهمترین ان نکات که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی به آن دقت داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. آگاهی خریدار از اوقافی بودن ملک :

یکی از مهمترین نکاتی که زمان نوشتن مبایعه نامه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که شما به عنوان خریداری از اوقافی بودن ملک اطلاع داشته باشید. این کار موجب می شود که شما در آینده نتواند ادعا کنید که خبری از اوقافی بودن ملک نداشته اید. وکیل شما در این مورد شما را به خوبی آگاه می سازد تا با آگاهی و اطلاعات بیشتری اقدام به خرید ملک نمایید.

  1. انتقال اجاره نامه تا تاریخ سند :

یکی از دیگر نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید این است که انتقال اجاره نامه تا تاریخی که سند تنظیم شده است به نام مالک باشد. رعایت کردن این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. در واقع شما باید بدانید با رعایت کردن این نکته می توانید از مشکلاتی که در آینده امکان دارد بین خریدار و فروشنده رخ دهد جلوگیری کنید.  شما باید به خوبی این نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید وام بگیرید. در واقع بهتر است بدانید که هر ملک وام مشخص شده ای دارد، در صورتی که مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی به درستی انجام شود می توانید وام آن را هم دریافت کنید. بر همین اساس بهتر است به خوبی این مورد را زمان دریافت سند در نظر داشته باشید.

انتقال اجاره نامه تا تاریخ سند :

  1. پرداخت تمامی بدهی هایی ملک اوقافی :

از دیگر نکاتی که در مورد مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی اهمیت بسیار زیادی دارد این است که هر یک از بدهی های ملک اوقافی را پیش از سند باید صاف کنید. این نکته بسیار ضروری می باشد و شما باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید. این نکته که اهمیت بسیار زیادی دارد به سازمان اوقاف و یا همان متولی ارتباط دارد. شما برای اینکه از میزان بدهی های اطلاع بیشتری به دست آورید باید استعلام های مربوط به آن را به درستی دریافت کنید. در این صورت می توانید هر یک از بدهکاری هایی که ملک دارد را به خوبی متوجه شوید و پیش از خرید آنها را تسویه نمایید.

  1. ذکر شدن عبارت شش دانگ عرصه و اعیان :

همانطور که ذکر کردیم آن دسته از املاکی که وقفی هستند در سند به تان شش دانگ اعیان شناخته می شوند و همچنین ملک های شخصی را به نام عرصه و اعیان نیز شناسایی می کنند. دقت داشته باشید که برای خریداری این نمونه از ملک ها باید عبارت اعیان به عرصه و اعیان تغییر پیدا کند . در این صورت بین خریدار و فروشنده هیچ مشکلی به وجود نمی آید. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید تا بتوانید سند را بدون هیچ مشکلی دریافت و خریداری کنید. توجه داشته باشید که در صورت این عبارت شما نمی توانید آن را با اطمینان خریداری کنید. در سند باید عبارت اعیان حذف شود.

در واقع بهتر است به خوبی بدانید که نکات بسیار زیادی در مورد انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی وجود دارد و شما به خوبی با تمام این نکات آشنایی ندارید. شما در صورتی که می خواهید هر یک از این نکات به درستی اجرا شود و ایرادی در آن وجود نداشته باشد باید با وکیلانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت کنید. آنها به خوبی می توانند شما را راهنمایی کنند تا در کمترین زمان ملک وقفی را سند بزنید.

مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی مربوط به خرید و فروش و سرمایه گذاری :

بسیاری از افرادی که مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی را به درستی انجام می دهند و سند را به نام خود می زنند به دنبال این هستند که آن ملک را به فروش برسانند . در واقع باید بدانید برای به فروش رساندن آن ملک هیچ دشواری وجود ندارد و شما می توانید آن ار به راحتی به فروش برسانید. یکی از مهمترین نکاتی که شما زمان خرید و فروش ملک باید به آن دقت داشته باشید این است که شما تنها اعیان ملک را خریداری می کنید. یعنی در واقع مالکیت شما مربوط به اعیان است و بیشتر روی این مورد باید تمرکز داشته باشید. مالکیت زمانی که عرصه داشته باشد یعنی به متولی دیگری یعنی آستان قدس رضوی تعلق دارد. شما باید به خوبی این مورد را زمان خرید و فروش در نظر داشته باشید.

به عبارتی باید بدانید شما زمان خرید و فروش ملک های اوقافی شما بهای اعیان را می پردازید. همچنین باید بدانید برای عرصه هم به صورت سالانه مبلغی را به عنوان اجاره نیاز است که به متولی پرداخت نمایید. این مورد هم اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی آن ار در نظر داشته باشید. شما باید قدرت خرید خود را زمان خریداری به خوبی در نظر داشته باشید. در این صورت می توانید با اطمینان بیشتری ملک را خریداری کنید. اینکه شما احساس خطر زمان خریداری ملک های اوقافی نداشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد و بادی به خوبی آن را مورد بررسی قرار دهید. دشواری فروش آن دسته از املاکی که اوقافی می باشد بیشتر به دلیل باورهای نادرست است. ولی شما باید بدانید که شما می توانید به راحتی این امر را انجام دهید، تنها در صورتی که با وکیل حرفه ای مشورت کنید. وکیل به خوبی شما را می تواند راهنمایی کند تا به بهترین نحو ممکن ملک خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانید.

انتقال دادن ملک اوقافی و انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی

آیا انتقال دادن ملک اوقافی و انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی امکان پذیر می باشد ؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که نقل و انتقال دادن سندهای وقفی به نام شخص قانونی نمی باشد و نباید آنها را خرید و فروش کنند. در واقع شما باید بدانید این مطلب تا اندازه ای صحیح می باشد و بهتر است به خوبی روی آن دقت و توجه داشته باشید. اما به گزارش سازمان اوقاف در برخی از موارد روی آن استثنائاتی را اجرا کرده اند. در این صورت شما می توانید ملک را خریداری کنید و سند را هم به نام خود بزنید. یکی از مهمترین مواردی که زمان خرید و فروش ملک های اوقافی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که  انتقال آن را با انتقال رسمی اشتباه نگیرید.

در برخی از موارد که فروش و خرید مال وقفی ضروری می باشد شما می توانید با انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی به خوبی و با اطمینان بیشتری ملک را خریداری کنید. تبدیل کردن سندی که مربوط به اوقاف می باشد زمانی رخ می دهد که با به نیاز مصلحت و تشخیص آن قانون به تبدیل کردن ملک رای دهد. در واقع وجدان و انصاف یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی است که شما زمان تبدیل کردن سند اوقاف باید به آن توجه زیادی داشته باشید.  هر یک از قوانین که مربوط به تبدیل کردن سند اوقاف می باشد را اگر به درستی اجرا کنید بدون شک می توانید موفقیت بیشتری در سند زدن آن ملک به دست آورید. اینکه سند به صورت قانونی به نام شما زده شود اهمیت بسیار زیادی دارد و در این مورد بهتر است به خوبی اطلاعات خود را افزایش  دهید.

ویژگی های بهترین وکیل برای انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی :

برای اینکه به درستی مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی را انجام دهید بهتر است از وکیلی که در این زمینه تخصص بیشتری دراد مشورت های لازم را دریافت کنید. در واقع شما باید به خوبی بدانید که هر یک از این مراحل بر اساس اصول و قواعد خاصی می باشد و با بسیاری از آنها شما آشنایی ندارید. به همین دلیل بهتر است که از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. وکیلان زیادی هستند که می توانند سند وقفی را برای شما سند بزنند. اما شما باید در بین انواع این وکیلان یکی را که از همه اعتبار بیشتری دارد را انتخاب کنید. به ویژگی های وکیل زمان انتخاب دقت زیادی داشته باشید تا بهترین آنها را برای کار خود در نظر بگیرید. برخی از مهمترین ویژگی هایی که وکیل باید برای سند زدن ملک وقفی داشته باشد عبارت می باشد از :

  1. تخصص وکیل :

یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی که زمان انتخاب کردن بهترین وکیل برای انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی باید در نظر داشته باشید تخصص وکیل است. در واقع شما باید به خوبی تخصص وکیل خود ار در نظر بگیرید تا بهترین وکیل را بتوانید برای پرونده خود به کار بگیرید. هر یک از وکیلان در زمینه مشخص شده ای فعالیت می کنند. شما باید به خوبی با وظایف وکیل آشنایی داشته باشید تا بتوانید یکی از آنها را که با تخصص شما هماهنگی دارد را انتخاب کنید. در واقع باید بدانید شما نمی توانید آن دسته از وکیلانی که در زمینه دادگاه خانواده فعالیت می کنند را برای این پرونده استخدام کنید. دقت داشته باشید که باید تنها وکیلان حرفه ای که در این زمینه تخصص دارند را باید استخدام کنید.

  1. آگاهی و دانش وکیل :

آگاهی و دانش وکیل را باید به خوبی در نظر داشته باشید تا بهترین وکیل را برای کار خود انتخاب کنید. در واقع اینکه وکیل در مورد ملک های اوقافی اطلاعات لازم را داشته باشد امر بسیار مهمی است و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. در واقع شما باید بدانید قوانین بسیار زیادی در مورد ملک های اوقافی وجود دارد و شما بهتر است به خوبی در مورد این قوانین اطلاعات لازم را داشته باشید. برخی از این وکیلان به خوبی با تبصره ها و قوانین مربوط آشنایی دارند که شما بهتر است آنها را برای پرونده خود انتخاب نمایید.

آگاهی و دانش وکیل

 

  1. شهرت وکیل :

یکی از دیگر مواردی که زمان انتخاب بهترین وکیل برای انجام دادن مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی اهمیت دارد و باید به آن دقت داشته باشید شهرت وکیل می باشد. هر یک از وکیلان به خوبی در این زمینه تخصص ندارند و به همین دلیل نام آنها را شما زیاد نمی شنوید. در صورتی که شما می خواهید در کمترین زمان پرونده تان به دادگاه برود و برنده شود باید یکی از وکیلانی را که تخصص بسیار زیادی دارد را استخدام کنید. شما باید به خوبی شهرت وکیل خود را مورد بررسی قرار دهید، اگر وکیل شما شهرت داشته باشد بدون شک بی دلیل نیست و شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید.

  1. تعداد پرونده های انجام شده توسط وکیل :

هرچه که وکیل تعداد پرونده های بیشتری را برای انجام دادن داشته باشد بدون شک موفقیت بیشتری برای پرونده های دیگر دارد. در واقع شما باید بدانید آن دسته از وکیلانی که به خوبی کار خود را انجام می دهند پرونده های زیادی برای انجام دادن دارند. شما بهتر است آن وکیلان را برای پرونده خود انتخاب کنید. از آنجایی که این وکیلان پرونده های زیادی برای انجام دادن داشته اند بدون شک توانایی بالاتری دارند و به خوبی با تمامی تبصره ها و قوانین آشنا هستند.

  1. آشنایی وکیل با سازمان های متنوع :

اینکه وکیل با سازمان های متنوع آشنایی داشته باشد اهمیت بسیاری دارد، در این صورت کار شما را می تواند در کمترین زمان انجام دهد. اینکه وکیل بداند برای هر مشکلی به چه سازمانی باید مراجعه کند اهمیت بسیار زیادی دارد و شما هم باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. تنها در این صورت می توانید بهترین وکیل را برای پرونده خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که هر یک از وکیلان در این مورد اطلاعاتی ندارند و با سازمان ها هم آشنا نیستند. اگر وکیل در هر سازمان آشنا داشته باشد که بدون شک در کمترین زمان می تواند کارها را انجام دهد.

نتیجه گیری :

شما باید بدانید مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی تا حدودی دشواری های ویژه و خاص خودش را دارد. بر همین اساس برای اینکه این مراحل را به درستی و بدون هیچ ایرادی انجام دهید بهتر است از وکیلانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت های لازم را دریافت کنید. آنها به شما می توانند بهترین ایده ها را ارائه دهند. همچنین باید بدانید هزینه های دریافتی وکیل برای خدمات دهی و مشاوره بسیار به صرفه است و به همین دلیل بهتر است از وکیل کمک بگیرید.

5 دیدگاه

  • سلام و عرض ارادت و سپاس از شما
    من زمینی اوقافی را از فردی خریداری کردم و در دفتر خانه نماینده ی اوقاف اومد و اجاره نامه را به نام من ثبت و امضا کرد بعد از دوسال آن را بنا به اضطرار فروختم و کارشناس اوقاف و مهندس اوقاف پس از بازدید مجدد و تایید متراژ مبلغ فرانشیز را دریافت کردند بر اساسه همان متراژ قبلی و سند اجاره را بنام خریدار ثبت و امضا کردند . دو سال بعد خریدار ادعا کرده که زمین 18 متر کمه و باید بمن خسارت بدی و رفته شکایت کنه لطفا راهنمایی کنید آآیا من مقصرم یا اداره ی اوقاف و آیا می تونه از من طلب خسارت بکنه ؟

  • سلام
    پدربزرگ من حدود ۳۰ سال پیش فوت کرده اما قبل از فوت زمین های کشاورزی اوقافی خودش را به نام پسران انتقال داد و دختران را محروم کرد آیا دختران مینوانند ادعای سهم الارث خود از این زمین ها را داشته باشند و علیه برادران خود شاکی شوند

  • مطالبتون دو قرون نمی ارزه.میدونم هیچ چیز مجانی نیست ولی مطالبتون چیز خاصی نداره

  • سلام وقتتون بخیر.ما یک باغ سه هزار متری اوقافی از پدربزرگ به پدر من رسیده و چند دهه هست که این ملک بعنوان باغ کشاورزی استفاده میشه اما چند سالیه که اوقاف منطقه با پدرم قرار داد یک ساله مینویسد و هر ساله اوقاف حرفی مبنی به واگذاری از طریق مناقصه میکند وهرساله این استرس وجود دارد که شاید مناقصه بزارن و کس دیگه ایی بگیره در صورتیکه این ملک زمین نیست و باغه مثمر با درختان ۲۰ ساله هست ایا امکان این هست که ماسند بگیریم و از این استرس که شاید امسال شاید سال دیگه این ملکو از ما بگیرن راحت بشیم؟؟ اگه امکانش هست یه راهنمایی بکنید ممنون ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *