مشاوره حقوقی ضرب و شتم

حفظ و مراقبت از جسم و جان مردم از مهم ترین نشانه های امنیت داخلی یک کشور است. به همین منظور تمامی کشور ها در نظام حقوقی خود به تدوین قوانینی پرداخته اند که از تعرض به جان و جسم مردم محافظت کرده و درصورت وقوع آن با خاطی برخورد کنند. در قانون کشور ما نیز در اصل 22 قانون اساسی به اهمیت مصون ماندن جان مردمان از تعرض پرداخته شده است. یکی از جرائمی که امروزه علیه جان مردم انجام می شود ضرب و شتم و گاهی جرح است. شدت ضرب و شتم میتواند از خفیف تا بسیار شدید باشد که برای تشخیص و طرح شکایت باید به دادگاه مراجعه کرد. لازم به ذکر است مشاوره حقوقی ضرب و شتم پیش از طرح دعوا می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. کسب اطلاعاتی از قبیل دادگاه ذی صلاح ، نحوه ی طرح شکایت و نحوه ی مطالبه دیه پیش از هر شکایتی لازم است. شما می توانید برای کسب اطلاعات لازم در مورد مسئله ی خود به مشاوره حقوقی ضرب و شتم بپردازیم و همچنین برای کسب اطلاعات در مورد جرم مذکور این مقاله را از دست ندهید.

تعریف ضرب و شتم و جرح

اگر اقدامی که شخصی علیه فرد دیگر کرده است موحب تورم ، کبودی ، التهاب و مواردی از این قبیل شود به طوری که موجب خونریزی نشده باشد به آن ضرب گفته می شود. اما اگر اقدام شخصی موجب پاره شده پوست و خونریزی شود ، جرح نامیده می شود.

ضرب و جرح در صورتی مورد پیگیری قانونی قرار میگیرد که ضارب عمدا به شخص مقابل اسیب زده باشد. چنانچه مضروب عمدا مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد میتواند با انجام مشاوره حقوقی ضرب و شتم و اتخاذ وکیل اقدام به طرح  شکایت کند و علاوه بر مجازات ضارب ، دیه ی متناسب با میزان آسیب دیدگی را نیز مطالبه کند. در ادامه به مجازات ضرب و شتم ، میزان دیه و نحوه ی اثبات آن و نحوه ی طرح شکایت و پیگیری قانونی آن می پردازیم.

مجازات ضرب و شتم

در ماده ی 614 قانون مجازات اسلامی جرم مذکور و مجازات آن چنین تعیین شده است :

“هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی ‌یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم ‌و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب‌به پرداخت دیه نیز محکوم میشود.

تبصره – در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس ‌محکوم خواهد شد.”

در ماده ی فوق تصریح گشته است که اسیب باید عمدی وارد شده باشد و اگر فردی سهوا موجب اسیب دیدگی شود ، مورد کیفر قرار نمیگیرد هر چند که باید جبران خسارت کند. گاهی پیش می آید که ضرب و شتم ناشی از امری غیر عمدی و خارج از اراده بوده باشد ولی مضروب افترا ضرب و شتم را به وی بزند. در این صورت نیاز به دفاع منطقی و درست در دادگاه کاملا حس می شود تا ضارب از جرم مذکور و مجازات آن تبرئه شود. بهتر است در چنین مواقعی از طریق انجام مشاوره حقوقی ضرب و شتم و گرفتن وکیل اقدام به هر عملی کرد.

ماده ی فوق و مجازات مشخص شده در آن فقط جنبه ی عمومی جرم را مد نظر قرار داده ولی جرائم علیه جسم و جان شاکی خصوصی نیز دارد که باید با پرداخت دیه جبران خسارت صورت بگیرد. همچنین اگر خسارات دیگری به مضروب وارد شده باشد می توان از دادگاه جبران آن را مطالبه کرد که برای انجام آن نیاز به مشاوره حقوقی شرب و شتم کاملا حس می شود .

گاهی ضرب و شتم ناشی از منازعه و درگیری است که مجازات مربوط به آن در ماده ی 615 قانون مجازات اسلامی تعیین گشته است :

هر گاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم میشوند:

  1. در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال.
  2. در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال.
  3. در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال.

در تبصره ی دوم این ماده چنین ذکر شده است : مجازاتهای فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

که همین تبصره بر جنبه ی خصوصی جرم تاکید کرده و مطالبه دیه را حائز اهمیت میکند. به همین منظور در هنگام مطالبه دیه باید با کسب اطلاعات کافی اقدام به بیان اظهارات کرد که این اطلاعات از طریق مشاوره حقوقی ضرب و شتم به دست می آید.

مشاوره حقوقی ضرب و شتم

مطالبه دیه و نحوه شکایت

جبران خسارت ضرب و شتم ممکن است به دو صورت صورت بگیرد. اول از طریق قصاص است و در صورتی که قصاص ممکن نباشد و یا ولی دم رضایت بدهد ، باید دیه پرداخت شود.

در ماده ی 450 قانون مجازات اسلامی چنین نوشته شده است:

“در جنایت شبه عمدی، خطای محض و جنایت عمدی که قصاص در آن جایز یا ممکن نیست، در صورت درخواست مجنیٌ علیه یا ولی دم دیه پرداخت می شود مگر به نحو دیگری مصالحه شود.”

از آنجا که در ضرب و شتم برای تحقق یافتن جرم باید عمد در کار باشد مطالبه دیه در صورتی انجام می شود که قصاص ممکن نباشد یا ولی دم رضایت داده باشند. هرچند که حتی اگر فردی سهوا به دیگری اسیب بزند باید جبران خسارت کند ولی محکوم به جرم ضرب و شتم نمی شود و مجازات عمومی آن را متحمل نمی شود.

در قوانین ما دیه به دو صورت تعیین می شود . نوع اول در شرع اسلام تعیین گشته است و نوع دوم که ارش نامیده می شود در قانون و شرع پیش بینی نشده است. دیه ای دیگر که  همان ارش است در ماده ی 449 نحوه ی تعیین آن ذکر شده است :

“ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنیٌعلیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند.”

برای مطالبه ی دیه و پیش از اقدامات مربوطه بهتر است در مورد مسئله ی خود به کسب اطلاعات دقیق بپردازید. گاهی پرونده ی شما و مطالبه دیه با پیچیدگی همراه است که در این صورت در مشاوره حقوقی ضرب و شتم می توانید اطلاعات مربوط به آن را کسب کنید و در صورت نیاز به وکیل آن را اتخاذ کنید.

تعیین دیه

تعیین دیه با توجه به نظر کارشناسان است . گزارش پزشکی قانونی و پزشک معتمد دادگاه برای تعیین دیه حائز اهممیت بسیار است. اگر در نتیجه ی ضرب و شتم اسیبی وارد شود که در دراز مدت مضروب را مورد ضرر قرار دهد، نحوه ی درخواست دیه از دادگاه و جبران خسارت بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. به همین علت در مواردی که ضرب و شتم شدید است و اسیب وارده به مضروب موجب آسیب بسبار جدی شده است بهتر است پیش از هر اقدامی به مشاوره حقوقی ضرب و شتم پرداخته شود تا از تمامی حقوق و خسارات قابل مطالبه آگاهی کسب شود . همچنین در بعضی از موارد به بهترین وکیل ضرب و شتم نیاز پیدا می شود که به آن نیز از طریق مشاوره حقوقی ضرب و شتم پی برده می شود.

برای مطالبه دیه ابتدا باید آن را اثبات کرد که در ماده ی 454 قانون مجازات اسلامی در مورد اثبات آن گفته است علاوه بر اقرار و علم قاضی موارد ذیل نیز از ادله اثبات دیه است:

  • دو شاهد مرد
  • یک شاهد مرد و دو شاهد زن
  • یک شاهد مرد و یا دو شاهد زن به همراه سوگند مدعی

همچنین گزارش پلیس می تواند برای اثبات دیه بسیار حائز اهمیت باشد.

برای مطالبه دیه از ضارب ابتدا باید طرح شکایت کرد. سپس کلانتری با توجه به اظهارات شما اقدام به تحقیق می کند و پرونده ی تشکیل شده را به همراه گزارش تحقیقات به دادسرا فرستاده می فرستد. در این گزارشات اظهارات ضارب در کلانتری نیز ذکر می شود. برای تکمیل مدارک فرد مضروب به پزشکی قانونی و پزشک معتمد ارجاع داده می شود و گزارش نهاد مذکور ضمیمه ی پرونده شده و برای تعیین مجازات و محسابه مقدار دیه مورد استناد قرار میگیرد. در نهایت پس از طی شدن مراحل قانون دادگاه نظر نهایی خود را در مورد مقدار دیه و مجازات مضروب تعیین می کند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات دقیق به انجام مشاوره حقوقی ضرب و شتم بپردازید.

بهترین وکیل ضرب و شتم

در این مقاله به تفصیل در مورد ضرب و شتم ، نحوه ی مطالبه دیه و همچنین اهمیت انجام مشاوره حقوقی ضرب و شتم پرداختیم. حضور بهترین وکیل ضرب و شتم در کنار شما موجب می شود تا به تمامی حقوق خود دست یابید و حقی از شما تضییع نشود. دیدگاهی که یک وکیل به مسئله ی شما دارد با دیدگاه شما متفاوت خواهد بود و در نتیجه ی دقت نظر وکیل شما به تمامی حقوق خود دست می یابید. در صورتی که حکم دادگاه نیاز به تجدید نظر داشته باشد فرد متخصص اقدام به درخواست تجدید نظر می کند و در نهایت حکم دادگاه را به نفع شما تغییر می دهد. برای انجام مشاوره حقوقی ضرب و شتم و اتخاذ وکیل به سایت عدل و حق مراجعه کنید.

 

 

 

4.5/5 - (321 امتیاز)

فرق ضرب و جرح چیست ؟

در ضرب خون ریزی صورت نمی گیرد و صرفا کبودی ، تورم و امثالهم اتفاق می افتد درحالی که در جرح پوست پاره شده و خونریزی می کند.

ادله ی اثبات دیه چیست ؟

علم قاضی ، اقرار و شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن یا یک شاهد مرد یا دو شاهد زن به همراه سوگند نامه ی مدعی

ارش چیست ؟

نوعی از دیه است که در قرآن مقدر نشده است و توسط دادگاه و کارشناسان به تناسب اسیب دیدگی تعیین میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *