تعیین موقعیت املاک گمشده

تعیین موقعیت املاک گمشده چگونه است؟

شاید در ابتدا عنوان املاک گمشده کمی برایتان جالب به نظر برسد و پیش خود فکر کنید که منظور از اینگونه چیست؟ خوب است بدانید به املاکی که مالک آن اطلاعی از موقعیت دقیق آن ندارد، املاک گمشده گفته می‌شود. به عبارتی دیگر در این املاک، مالک اسناد و مدارکی از ملک خود در دست دارد، اما هیچ گونه اطلاعی از موقعیت دقیق جغرافیایی ملک خود ندارد و در این صورت، معمولاً مالک ملک در پی یافتن موقعیت جغرافیایی ملک خویش می‌باشد. در ادامه به نحوه تعیین موقعیت املاک گمشده می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

منظور از املاک گمشده چیست؟

همانطور که گفته شد به املاکی که مالک آن اطلاع دقیقی از موقعیت دقیق جغرافیایی آن ندارد، املاک گمشده گفته می‌شود. حال ممکن است، پیش خود تصور کنید که چگونه می‌شود، ملکی گم شده باشد یا به عبارتی دیگر اطلاع دقیقی از موقعیت جغرافیایی ملک در دسترس نباشد. خوب است بدانید که در سندهای منگوله دار قدیمی املاک، معمولاً از نقشه یو تی ام استفاده نمی‌شده و به همین ترتیب موقعیت دقیق ملک از جمله مساحت، متراژ و… در سند ملک قید نمی‌شده است، به همین دلیل امروزه نمی‌توان با اطلاعات موجود در سند، اطلاعی از موقعیت جغرافیایی ملک بدست آورد و به همین علت لازم است که با روش‌های مختلف موقعیت جغرافیایی دقیقی از این‌گونه املاک به دست آورد. در ادامه به نحوه تعیین موقعیت دقیق املاک خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

تعیین موقعیت املاک گمشده به چه روشی انجام می‌شود؟

جهت تعیین موقعیت این نوع از املاک  از روش جانمایی پلاک ثبتی استفاده می‌شود که با این روش، مشخص می‌‌شود که پلاک ثبتی قید شده در سند بطور دقیق در کجا قرار دارد.

 

برای تعیین موقعیت دقیق املاک فوق‌الذکر چه مدارکی لازم است؟

پیش از این به بررسی معنای املاک گمشده پرداختیم حال خوب است بدانید که برای تعیین این املاک نیاز به اسناد و مدارکی می باشد از جمله سند، بنچاق، قولنامه و سند مادر.

 

تعیین موقعیت املاک گمشده توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

خوب است بدانید که برای تعیین این گونه املاک از کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و همچنین کارشناس رسمی امور ثبتی استفاده می‌شود.

 

نحوه تعیین موقعیت املاک فوق‌الذکر چگونه است؟

همانطور که گفته شد برای تعیین موقعیت دقیق این گونه املاک لازم است که اسناد و مدارکی چون سند، بنچاق و قولنامه به همراه خود داشته باشید که تعیین موقعیت این‌گونه املاک توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و همچنین کارشناس رسمی امور ثبتی انجام می‌شود. کارشناسان مربوطه برای تعیین موقعیت املاک معمولاً از نقشه utm برای جانمایی پلاک ثبتی که در سند ملک قید شده است، استفاده می‌کنند.

برای تهیه نقشه utm از دستگاه‌های دقیق نقشه برداری و همچنین gps دو فرکانسه استفاده می‌شود که به وسیله آن موقعیت دقیق و همچنین مساحت دقیق ملک به همراه مرزهای آن تهیه می‌شود و در نهایت لازم است که به امضا و مهر کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و همچنین کارشناس رسمی امور ثبتی برسد و در آخر، مالک می‌تواند با در دست داشتن این نقشه برای تهیه سند تک برگی ملک اقدام کرده و سایر امور اداری آن را نیز به انجام برساند.

حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید، منظور از نقشه یو تی ام چیست؟ و ضرورت استفاده از آن چه می‌باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مفهوم نقشه یو تی ام و علت اهمیت استفاده از آن بپردازیم.

 

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام به نقشه‌ای گفته می‌شود که بر اساس یک سیستم مختصات جهانی به دست می‌آید و در آن هر نقطه ملک مختصات منحصر بفردی را بر روی این کره خاکی دارا می‌باشد. به عبارتی دیگر، پس از تهیه نقشه یو تی ام شما مختصات هر گوشه‌ای از ملک را با دقت سانتیمتر بر روی این کره خاکی تعیین می‌نمایید و بدین‌ترتیب هیچ ملک دیگری را نمی‌توان، پیدا کرد که مختصات شبیه به این زمین را دارا باشد. پس در نهایت می‌توان گفت با تهیه نقشه یو تی ام، موقعیت ملک با دقت سانتیمتر بر روی کره خاکی مشخص می گردد.

 

علت ضرورت استفاده از نقشه یو تی ام چیست؟

  1. اختلافات ملکی به حداقل می‌رسد.
  2. تعیین موقعیت دقیق املاک گمشده
  3. جلوگیری از ثبت مجدد ملک
  4. جلوگیری از هرگونه تجاوز و تعارض به ملک
  5. تعیین مساحت دقیق ملک
  6. استقرار پلاک ملک در موقعیت خود و….

 

در آخر…

از همراهی شما کاربران گرامی کمال تشکر را داریم. چنانچه در خصوص تعیین موقعیت املاک گمشده و سایر اختلافات ملکی سوال یا ابهامی در ذهن دارید با ما تماس بگیرید و از ما بپرسید. تیم تخصصی حقوقی عدل و حق با بهره‌گیری از بهترین و باتجربه‌ترین وکلای ملکی پاسخگوی شما ملت خوب و شریف میهنمان خواهند بود.

4.6/5 - (299 امتیاز)

تعیین موقعیت املاک گمشده توسط چه کسانی انجام می‌پذیرد؟

 تعیین موقعیت اینگونه املاک توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری و همچنین امور ثبتی قابل انجام می‌باشد.

تعیین اینگونه املاک به چه روشی انجام می‌شود؟

 تعیین اینگونه املاک به روش جانمایی پلاک ثبتی انجام می‌پذیرد.

منظور از املاک گمشده چیست؟

 به املاکی گفته می‌شود که اطلاعات دقیقی از موقعیت جغرافیایی آن در دسترس وجود ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *