بیمه نکردن کارگران

بیمه نکردن کارگران

یکی از معمول‌ترین و شایع ترین موضوعات و اختلافاتی که بین کارگران و کارفرمایان بوجود می‌آید، مسئله بیمه آنها می باشد. قطعاً تا به حال بسیار شاهد بوده اید که کارفرمایان زیادی به علل مختلف از بیمه کردن کارگران یا کارمندان خود سر باز زده و در حقیقت به عدم پرداخت بیمه آنها مبادرت می ورزند و همین مسئله سبب بروز اختلافات و مشکلات بسیاری بین آنها می شود. در ادامه قرار است به بررسی مفهوم کامل این موضوع بپردازیم که آیا بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما جرم به حساب می آید؟ و چنانچه چنین اتفاقی برای کارگران بیفتد، یعنی کارفرما بیمه آنان را به هر دلیلی پرداخت نکند، تکلیف آنها چه بوده و چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟ با ما همراه شوید تا در مورد مجازات بیمه نکردن کارگران صحبت کنیم.

 

بیمه تامین اجتماعی

بیمه در حقیقت یکی از تدابیر حمایتی و حقی می باشد که از طرف قانون گذار در قانون تامین اجتماعی و همچنین قانون کار برای کارگران پیش‌بینی شده است و کارفرما تحت هر شرایطی مسئول بیمه کردن کارگران خود می باشد، به طوری که در قانون تامین اجتماعی در ماده ۲۸ به چنین مسئله ای پرداخته شده است.

 

حق بیمه کارگران

خوب است بدانید که حق بیمه کارگران در واقع ۳۰ درصد حقوق و مزایای کارگران می‌باشد که از این اندازه ۲۳ درصد آن سهم کارفرما بوده و ۷ درصد میزان سهم کارگر می باشد.‌

بیمه نکردن کارگران

علت بیمه نکردن کارگران چیست؟

یکی از پرسش هایی که ممکن است در این خصوص برای شما پیش آید، آن است که علت بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما چیست؟ و کارفرما با چه انگیزه‌ای به بیمه کردن کارگر خود مبادرت نمی‌ورزد؟ یکی از مهمترین دلایلی که می‌توان برای آن بیان کرد، آن است که حق بیمه در حقیقت سند محکمی برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می‌باشد و چنانچه کارگری توسط کارفرمای‌ خود بیمه شود، قطعاً می‌تواند، مستحق دریافت سایر حقوق قانونی خود چون سنوات، عیدی وغیره باشد و چنانچه بیمه نداشته باشد، قطعاً اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بسیار سخت‌تر خواهد بود.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان برای بیمه نکردن کارگران نام برد، آن است که ممکن است، کارگاه مربوطه دارای مجوزهای قانونی لازم یا همان کد کارگاه نبوده و به همین علت پرداخت حق‌بیمه گاهی هزینه مازادی برای کارفرما به حساب می‌آید و به این ترتیب کارفرما نیز از این اقدام سرباز می زند، البته خوب است بدانید که دلایل و انگیزه های دیگری ممکن است، برای کارفرما وجود داشته باشد که کارفرمایان از بیمه کردن کارگران خود امتناع می ورزند.

 

قرارداد مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کارفرمایان بسیاری هستند که در ابتدای کار قراردادی را مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه با کارگران خود تنظیم می‌نمایند و با یکدیگر توافق می‌کنند که حق بیمه‌ای به کارگر خود پرداخت نشود، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، چنین قراردادی اصلاً صحت قانونی نداشته و بدین ترتیب یعنی با وجود تنظیم چنین قراردادی بازهم کارفرما باید حق بیمه کارگر خود را پرداخت کند و در صورت شکایت کارگر از کارفرما، علاوه بر پرداخت حق بیمه کارگر حتی اگر آن را قبلاً نیز پرداخت کرده باشد، مشمول پرداخت جریمه نیز می گردد، چرا که چنین قراردادی به صورت خودکار باطل می‌باشد.

گزارش عدم پرداخت حق بیمه

خوب است بدانید، یکی از مسائل بسیار مهمی که اتفاقاً سازمان تامین اجتماعی به آن توجه ویژه‌ای دارد، همین پرداخت حق بیمه توسط کارگر میباشد به طوری که در این مسئله بسیار با دقت و ریز بینانه عمل میکند. حال ممکن است اولین پرسشی که برای تان در این زمینه مطرح شود آن باشد که در صورت بیمه نکردن به توسط کارفرما اولین اقدامی که می توانید انجام دهید چیست؟

خوب است بدانید که سازمان تامین اجتماعی جهت گزارش عدم پرداخت حق بیمه شماره‌ای را در نظر گرفته است که شما با تماس با آن شماره می توانید در حقیقت گزارشی مبنی بر بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما را ارائه نمایید. این شماره ۱۴۲۰ می باشد که به وسیله آن می توانید تخلف کارفرما را اعلام کنید.

 

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما چه جریمه‌ای در پی دارد؟

لازم به ذکر است که چنانچه کارفرما به عدم پرداخت حق بیمه کارگر خود مبادرت ورزد، علاوه بر آن که ملزم به پرداخت حق بیمه قانونی وی می‌شود، جریمه قانونی نیز باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید که جریمه آن در حقیقت دو تا ده برابر حق بیمه کارگر می باشد.

 

قانون بیمه بیکاری

عبارت بیمه بیکاری تا به حال زیاد به گوشمان خورده است و افراد زیادی را در دوروبرمان دیده‌ایم که با این نوع از بیمه و اخذ آن به علت ندانستن قوانین مختلف آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بیمه بیکاری نیز دارای قوانین و مقررات گوناگونی می‌باشد.

بیمه نکردن کارگران

تصویب قانون بیمه بیکاری

قانون اصلی بیمه بیکاری در سال ١٣۶٩ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید. قانون بیمه بیکاری دارای ١۴ ماده قانونی و تبصره‌ و بندهای مختلفی می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری

حتما می‌دانید که قوانین مختلف پس از آنکه تصویب می‌شوند، آیین نامه‌ای نیز پس از آن‌ها نوشته شده و جزئیات و نکات مختلف جهت اجرا شدن آن قانون در آن قید می‌گردد. قانون بیمه بیکاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

بدین ترتیب، پس از آنکه قانون بیمه بیکاری توسط مجلس شورای اسلامی در سال ١٣۶٩‌ تصویب شد، آیین نامه‌ای نیز در آخر همان سال، جهت تفصیل و شرح هرچه بیشتر این قانون و نکات اجرایی آن توسط هیئت وزیران تصویب گردید.

 

تعریف فرد بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری

قانون بیمه بیکاری در تعریف شخص بیکار می‌گوید؛ هر شخصی که بیمه شده است و اکنون بدون میل، اراده و رضایت خود به هر دلیلی بیکار شده، اما توانایی وامادگی لازم برای شروع کار را دارد؛ بیکار نامیده می‌شود و تحت شرایط خاص خود مشمول بیمه بیکاری می‌گردد.

 

بیکار موقت چه کسی است؟

قانون بیمه بیکاری در تعریف فرد بیکار موقت میگوید؛ اگر علت بیکاری فرد بیمه شده، تغییراتی در ساختار اقتصادی محل کار باشد و فرد شغل خود را از دست داده باشد؛ البته بنابر تشخیص وزارتخانه و همچنین تأیید شورای عالی کار، بیکار موقت خوانده شده و تحت شرایطی نیز مشمول قانون بیمه بیکاری قرار می‌گیرد.

 

تشخیص ارادی یا غیرارادی بودن بیکار شدن فرد

یکی از مسایل مهم برای شمول قانون بیکاری به شخصی، آن است که تشخیص داده شود، فرد واقعا به صورت غیرارادی بیکار شده است یا نه. جهت تشخیص این موضوع کمیته‌ای تشکیل شده‌است. این کمیته متشکل از امور اجتماعی محل اشتغال بیمه شده، نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار می‌باشد.

 

دریافت بیمه بیکاری و شرایط آن

جهت دریافت بیمه بیکاری وجود شرایط خاصی لازم است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

 

  1. فرد باید حداکثر تا ٣٠ روز بیکاری خود را به اداره کار اعلام نماید. (البته لازم به ذکر است که تحت شرایطی پس از این مدت نیز امکان اعلام بیکار شدن فرد وجود دارد)

 

  1. فرد بیکار نباید تابعیت کشور‌های دیگر را داشته باشد.

 

  1. فرد بیکار حتما لازم است که به صورت غیرارادی از کار اخراج شده باشد.

 

  1. فرد بیکار باید مشمول قانون تأمین اجتماعی و قانون کار باشد.

 

  1. کارفرما دارای شغل ازاد نباشد.

 

  1. شخص بیکار، بیمه شده اختیاری نباشد.

 

  1. فرد بیکار بازنشسته و از کارافتاده نباشد.

 

  1. فرد بیکار مستمری بگیر نباشد.

 

  1. فرد قبل از بیکار شدن حداقل باید سابقه یک سال دریافت حق بیمه را داشته باشد.

 

شرایط قطع شدن بیمه بیکاری

فردی که بیمه بیکاری به وی تعلق گرفته است، تحت شرایطی نیز امکان قطع پرداخت بیمه به وی وجود دارد که در ادامه هریک از این شرایط را با هم برمیشماریم؛

 

  1. فرد فوت کند.

 

  1. فرد مجددا مشغول به کار شود.

 

  1. فرد به کار اولیه خود برگردد.

 

  1. فرد از شرکت در دوره‌های سوادآموزی یا کارآموزی بدون علت موجه خودداری نماید.

 

  1. مدت زمان قانونی پرداخت بیمه بیکاری به وی تمام شود.

 

  1. فرد مشمول استفاده از مستمری ازکارافتادگی یا بازنشستگی گردد.‌

 

  1. فرد از پذیرفتن شغل تخصصی خود یا شغل مشابه آن خودداری نماید.

 

  1. محکومیت کیفری در افراد مجرد

 

  1. رفتن به سربازی در افراد مجرد

 

  1. اشتغال پنهان

 

مبلغ بیمه بیکاری

براساس قانون بیمه بیکاری، مستمری روزانه بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق فرد بیکار می‌باشد. حال چنانچه شخص متاهل بوده یا افرادی را تحت تکفل خود داشته باشد، به ازای هر یک نفر (که البته حداکثر آن ۴ نفر می‌باشد) ١٠ درصد حداقل دستمزد فرد به این مبلغ افزوده خواهد شد.

نکته قابل توجه آن است که میزان مبلغ کلی بیمه بیکاری، نباید از حداقل حقوق فرد در یک سال کمتر بوده یا از ٨٠ درصد متوسط حقوق وی بیشتر باشد.

 

مبلغ بیمه بیکاری در سال ٩٩

با توجه به آنچه اشاره شد، میزان دریافتی بیمه بیکاری تا حدود زیادی به میزان حقوق دریافتی فرد تعلق دارد و مسلما هرچه این مقدار بیشتر باشد، میزان دریافتی بیمه بیکاری نیز بیشتر خواهد شد.

بدین ترتیب، میزان دریافتی مبلغ بیمه بیکاری در سال ٩٩، برابر با حداقل حقوق اداره کار یعنی ١ میلیون و ٩١١ هزار تومان می‌باشد.

 

زمان پرداخت مبلغ بیمه بیکاری

در رابطه با بیمه بیکاری، لازم به ذکر است که زمان پرداخت آن معمولا بین دهم تا پانزدهم هر ماه بوده و به حساب شخص در بانک رفاه پرداخت می‌شود.

 

پرداخت بیمه بیکاری و مدت زمان آن

در رابطه با بیمه بیکاری، لازم به ذکر است که پرداخت آن مدت زمان معلوم و مشخصی دارد. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم؛ حداکثر مدت پرداخت بیمه بیکاری برای افراد متاهل و متکفل، ۵٠ ماه و همچنین برای افراد مجرد، ٣۶ ماه می‌باشد.

 

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری براساس سابقه پرداخت حق بیمه

لازم به ذکر است که مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری در حقیقت، براساس سابقه پرداخت حق بیمه توسط فرد، تعیین می‌گردد.

در ادامه به مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری براساس سابقه پرداخت حق بیمه، به طور جزئی‌تر می‌پردازیم.

 

  1. چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه فرد بین ۶ تا ٢۴ ماه باشد، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری وی چنانچه مجرد باشد، ۶ ماه و درصورتیکه متاهل باشد، ١٢ ماه می‌باشد.

 

  1. چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه فرد بین ٢۵ ماه تا ١٢٠ ماه باشد، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری وی چنانچه مجرد باشد، ١٢ ماه و درصورتیکه متاهل باشد، ١٨ ماه می‌باشد.

 

 

  1. چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه فرد بین بین ١٢١ تا ١٨٠ ماه باشد، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری وی چنانچه مجرد باشد، ١٨ ماه و درصورتیکه متاهل باشد، ٢۶ ماه می‌باشد.‌

 

  1. چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه فرد بین ١٨١ تا ٢۴٠ ماه باشد، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری وی چنانچه مجرد باشد، ٢۶ ماه و درصورتیکه متاهل باشد، ٣۶ ماه می‌باشد.

 

 

  1. چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه فرد از ٢۴١ ماه به بالا باشد، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری وی چنانچه مجرد باشد، ٣۶ ماه و چنانچه متاهل باشد، ۵٠ ماه می‌باشد.

 

گزارش بیکار شدن فرد برای دریافت بیمه بیکاری

چنانچه شخصی برخلاف میل و رضایت خود و به طورغیر ارادی از کار خود بیکار شود، جهت دریافت بیمه بیکاری لازم است که فرد ظرف مدت ٣٠ روز این موضوع را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.

حال چنانچه، بیش از ٣٠ روز گذشته باشد، شرایط کمی سخت‌تر شده و فرد باید دلایل قانع‌کننده‌ای را ارائه دهد.

 

برای دریافت بیمه بیکاری چه مدارکی لازم است؟

چنانچه شخصی مشمول دریافت بیمه بیکاری قرار بگیرد، جهت مراجعه به ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی، لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشد.

 

  1. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

 

  1. اصل و کپی کارت ملی

 

  1. ۴ قطعه عکس ۴*٣

 

  1. اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)

 

  1. اصل و کپی قرارداد یک سال آخر کار یا رأی صادر شده

 

  1. نامه عدم نیاز کارفرما

 

  1. اصل و کپی مدرک تحصیلی

 

  1. کپی صفحه اول دفترچه بیمه

 

آیا محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری وجود دارد؟

خیر. جهت تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری محدودیتی وجود ندارد.

 

دریافت بیمه بیکاری چه مزایایی دارد؟

دریافت بیمه بیکاری مزایایی بسیاری را با خود به همراه دارد که برخی از آن عبارت است از؛

 

  • در صورت وجود نیاز به نیروی جدید، فرد در اولویت جهت اشتغال به کار جدید قرار دارد.
  • تمام مدتی که فرد بیمه بیکاری دریافت می‌نماید، جز سابقه خدمت برای وی محسوب می‌شود.

 

آیا عیدی نیز به بیکار تعلق می‌گیرد؟

خیر. عیدی تنها در زمان اشتغال از سوی کارفرما به فرد کارمند یا کارگر تعلق گرفته و در زمان‌ بیکاری و همزمان با بیمه بیکاری، عیدی به فرد تعلق نخواهد گرفت.

 

صدور معرفی‌نامه از سوی کارفرما

خوب است بدانید که جهت دریافت بیمه بیکاری، صدور معرفی‌نامه از سوی کارفرما لازم می‌باشد.‌ بدین ترتیب که کارفرما نامه‌ای را به صورت مکتوب به اداره کار مرکزی استان اعلام می‌نماید.

 

کسر مالیات در بیمه بیکاری

سوالی که ممکن است، بسیار در ذهن افراد بوجود اید، آن است که آیا مستمری‌ها و مقرری‌های بیمه بیکاری نیز شامل کسر مالیات می‌گردد؟

خیر. تمامی افرادی که مقرری بیمه بیکاری را دریافت می‌نمایند از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشند.

(مطابق با تبصره۶ ماده ٧ قانون بیمه بیکاری)

 

مقرری بیمه بیکاری از چه روزی پرداخت می‌شود؟

شایان ذکر است که مقرری بیمه بیکاری از همان روز اول بیکار شدن فرد، قابل پرداخت می‌باشد.

 

بیمه بیکاری در کارگران فصلی

در رابطه با کارگران فصلی، لازم به ذکر است که چنانچه این افراد در اثنای فصل بطور غیرارادی از کار بیکار شوند، مشمول دریافت بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

 

بیمه بیکاری در اشتغال به کارهای غیردایمی

مشاغل بسیاری وجود دارند که ماهیت آن‌ها بصورت غیردایمی می‌باشد. مانند فعالیت‌های پروژه‌ای، عمرانی و…. کارگرانی که در این نوع از مشاغل، فعالیت می‌کنند، پس از اتمام کار و قرارداد، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهند شد.

 

تعویض یا تمدید دفترچه بیمه مقرری بگیر

خوب است بدانید در طول مدتی که فرد، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌باشد، دفترچه بیمه درمانی فرد و افراد تحت تکفل وی، تعویض یا تمدید خواهد شد.

 

اشتغال پنهان و دریافت بیمه بیکاری

تصور کنید، شخصی که در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌باشد، مجددا مشغول به کار شده و اشتغال جدید خویش را پنهان نماید. حال سرنوشت این شخص چیست؟

چنین شخصی ملزم است از تاریخ اشتغال پنهان خویش، هرآنچه را که دریافت کرده است، بازپرداخت نماید.

(مطابق با تبصره ٢ ماده ٨ قانون بیمه بیکاری)

 

افراد تحت تکفل جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری

همان‌طور که اشاره شد، مقرری بیمه بیکاری علاوه بر خود فرد به افراد تحت تکفل وی نیز تعلق می‌گیرد. اما این افراد چه کسانی هستند؟

 

در ادامه هریک از متکلفین را برمیشماریم؛

 

  1. همسر (زن یا شوهر)

 

  1. پدر و مادر که سن پدر از ۶٠ سال بیشتر باشد یا از کار افتاده کلی بوده و تمامی امرارمعاش آنان توسط بیمه شده، تأمین شود.

 

 

  1. فرزندان پسر که سن آن‌ها کمتر از ١٨ سال بوده یا مشغول به تحصیل باشند و یا از کار افتاده کلی به حساب آیند.

 

  1. فرزندان دختر که مجرد بوده و فاقد شغل و حرفه باشند.

 

  1. خواهر و برادر تحت تکفل درصورتیکه شرایطی را که برای فرزندان پسر و دختر گفته شد را دارا باشند.

 

مجری قانون بیمه بیکاری

در قانون بیمه بیکاری، اجرا کننده وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.

 

آیا دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع دریافت مستمری جزئی می‌باشد؟

خیر. چنانچه شخصی که مشمول قانون بیمه بیکاری است، مستمری جزئی نیز دریافت نماید، بیمه بیکاری ممانعتی جهت دریافت مستمری جزئی ایجاد نخواهد کرد.

 

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری

لازم به ذکر است، سامانه‌ای جهت ثبت درخواست بیمه بیکاری طراحی گردیده‌است که از طریق آن امکان ثبت درخواست وجود داشته و دیگر نیازی به مراجعه در ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی نیست. البته پیش از آن نیاز است که فرد از طریق دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت انجام دهد.

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری: prkar.mcls.gov.ir

 

نکات قابل توجه در قانون بیمه بیکاری:

  1. چنانچه افراد بیمه شده شغل خود را به علت حوادث غیرمترقبه‌ای چون جنگ، سیل، زلزله و آتش‌سوزی از دست بدهند، جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت مشخص را نخواهند داشت.

 

  1. چنانچه فردی که بیکار می‌شود، ۵۵ سال یا بیش از آن را سن داشته باشد و ١٠ سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه در صورت عدم اشتغال دارا باشد، تا سن بازنشستگی امکان دریافت بیمه بیکاری را خواهد داشت.

 

  1. توجه داشته باشید که مطابق با قوانین بیمه بیکاری، هر شخصی جهت دریافت مقرری باید ۶ ماه سابقه کار داشته باشد، اما معمولا کارشناسان مربوطه حداقل ١ سال سابقه کار جهت دریافت مقرری را در نظر می‌گیرند.
  2. چنانچه فرد بیمه شده دستمزد روزهای بلاتکلیفی خود را اخذ نموده و سپس به کار قبلی خود بازگردد، تمامی مقرری دریافتی بیمه بیکاری را باید به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند.

 

  1. چنانچه افرادی به علت کوتاهی در کار خود یا نقض قوانین انضباطی از کار اخراج شوند، بیمه بیکاری به آنان تعلق نخواهد گرفت.

 

  1. چنانچه پس از مدتی مشخص گردد که بیکار شدن فرد بصورت ارادی بوده است، فرد باید تمامی مبالغ دریافتی را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند.

 

  1. بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری تمامی حقوق، مزایا و خسارات مربوط به موضوع این قانون را دریافت خواهند کرد.‌

 

 

  1. چنانچه شخص بیکاری خود را ظرف مدت ٣٠ روز به واحد‌های مربوطه اعلام نکند،‌ در صورت داشتن عذر موجه و همچنین تشخیص هیأت حل اختلاف تا ظرف مدت ٣ ماه امکان مراجعه خواهد داشت.

 

  1. فرد بیکار شده ملزم است که در دوره‌های کارآموزی، سواد آموزی و… که تعیین میگردد، شرکت کرده و گواهی آن را هر دو ماه یک بار به شعب مختلف تامین اجتماعی تقدیم نماید.

 

 

  1. چنانچه کارگرانی که بیمه بیکاری دریافت می‌نمایند، مشغول به کار جدیدی شوند که حقوق آن از دریافتی بیمه بیکاری کمتر باشد، مابه‌التفاوت ان را از سوی صندوق بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

 

  1. چنانچه زوجین هردو بیکار شوند، تنها یکی از آنان (زن یا شوهر) حق دریافت افزایش مقرری را به ازای هریک ازفرزندان خواهند داشت.

 

 

  1. چنانچه فرد در حین کارآموزی، کمک هزینه دریافت نماید، منعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری برای وی ایجاد نخواهد کرد.

 

  1. نهضت سواد آموزی ملزم است که با همکاری واحد‌های مربوطه، کلا س‌های سوادآموزی را برای بی‌سوادان مشمول قانون بیمه بیکاری تشکیل دهد.

 

 

  1. بیکارانی که مشمول قانون بیمه بیکاری قرار دارند، جهت تاسیس واحد‌های اقتصادی، اخذ پروانه‌های کسب و کار و موافقت اصولی در اولویت قرار خواهند داشت.

 

  1. دولت موظف است، هرساله از طریق واحد‌های مربوطه، طرح‌های اشتغال‌زایی متعددی را جهت بیکاران مشمول این قانون پیش‌بینی کرده و به اجرا بگذارد.

 

  1. سازمان تأمین اجتماعی موظف است، تمامی گزارش صورت‌های مالی خود را سالی یک مرتبه به شورای اقتصاد، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی اعلام نماید.

 

  1. حق بیمه بیکاری به میزان ٣% مزد بیمه شده می‌باشد که تامین و پرداخت آن توسط کارفرما صورت می‌گیرد.

 

  1. کارفرمایان وظیفه دارند با هماهنگی نمایندگان کارگران و شوراهای اسلامی، فهرست محل‌های شغل‌هایی که خالی می‌شوند را به مراکز خدمات اشتغال محل اعلام نمایند.

 

کلام پایانی…

با توجه به آنچه در پیش رو داشتیم با نحوه گزارش بیمه نکردن کارگران، بیمه بیکاری و هر آنچه که به آن مربوط بود، پرداختیم. حال چنانچه در این خصوص پرسش یا ابهامی در ذهن دارید با ما تماس بگیرید.

4.6/5 - (313 امتیاز)

حق بیمه کارگران چه اندازه می‌باشد؟

خوب است بدانید که حق بیمه کارگران در واقع ۳۰ درصد حقوق و مزایای کارگران می‌باشد که از این اندازه ۲۳ درصد آن سهم کارفرما بوده و ۷ درصد میزان سهم کارگر می باشد.‌

جهت گزارش عدم پرداخت بیمه باید چه کنیم؟

جهت انجام چنین اقدامی میتوانید با شماره ١۴٢٠ تماس حاصل فرمایید.

مجری قانون بیمه بیکاری چه نهادی است؟

در قانون بیمه بیکاری، اجرا کننده وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *