آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟

وکالت تام یکی از وکالت های مهم حقوقی می باشد که امورات زیادی را به دست وکیل می سپارد. از این رو چنین وکالت نامه مهمی سوالات زیادی را در ذهن هر کسی ایجاد می کند که ما در این مطلب قصد داریم به یکی از مهم ترین سوالات در این زمینه پاسخ کامل دهیم. آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟ در این صفحه به طور کامل به آن پاسخ می دهیم.

وکالت تام چیست ؟

پیش از آنکه بدانید آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود باید ابتدا بدانیم این وکالتنامه چیست ؟

وکالت تام وکالتنامه ای است که به موجب آن موکل تمامی اموراتی که به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی دارد را به وکیل خود واگذار می کند ! بله تمامی امورات. در چنین حالتی وکیل می تواند در هر زمینه ای به جای موکل ورود کند و حتی به جای او امضا کند. اما با این وجود باید در نظر بگیرید که هرچند این وکالت بسیار مهم است و مورد آن دیگر جزئی نیست اما در خصوص ابقا آن پس از مرگ شرایط سایر وکالتنامه ها را دارد که در ادامه به آن می پردازیم که آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل می شود یا خیر !

آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟

بله عقد وکالت از عقودی است که بعد از مرگ باطل می شود حتی اگر از نوع تام باشد. این موضوع در ماده 678 قانون مدنی منعکس شده است که به این شرح می باشد :

وکالت به طریق ذیل مرتفع میشود:

  • 1) به عزل موکل
  • 2) به استعفای وکیل
  • 3) به موت یا به جنون وکیل یا موکل

همانطور که می بینید در مورد 3 فوت و جنون ذکر شده است که به خوبی به این سوال که آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود پاسخ می دهد. شاید بتواند با شروطی در این عقد تغییراتی ایجاد کرد اما بدون شک نمی توان آن را از ماهیت اصلی خارج کرد.

آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟

چرا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟

قطعا این قانون که وکالت تام بعد از فوت باطل می شود یک علتی پشت خود دارد که در این مطلب به آن می پردازیم : اصولا یک فرد در مواردی می تواند به دیگری وکالت دهد که خود قادر به انجام آن باشد. از این رو شما وقتی می توانید برای مثال وکالت انتقال یک ملک را به فردی بدهید که خود توانایی انجام آن را داشته اید (و دارید). بدیهی است که وقتی فردی فوت می شود به هیچ عنوان امکان انجام هیچ کدام از کارهای این دنیایی برای او وجود ندارد و از این رو طبیعتا وکالت تام بعد از فوت باطل می شود.

آیا می توان وکالتنامه ای تنظیم کرد که بعد از مرگ باطل نشود ؟

خیر ! به قطع می تواند گفت که وکالتنامه از هر نوعی که باشد بعد از مرگ به پایان می رسد و تمامی اعمالی که پس از مرگ موکل انجام می شود باطل است و هیچ اثر حقوقی ندارد. از این رو این مورد را هنگام تنظیم وکالتنامه در نظر داشته باشید.

آیا وکالت بلاعزل نیز بعد از مرگ باطل می شود ؟

بله ! تمامی وکالتنامه ها فارغ از موضوعی که دارند پس از مرگ به پایان می رسند و هیچ اثری نخواهند داشت. در حقیقت شاید شما در وکالت بلاعزل نتواند وکیل را یک طرفه عزل کنید اما در هر صورت فوت باعث انحلال این عقد می شود.

امیدواریم در این مطلب پاسخ سوال خود را مبنی بر اینکه آیا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود را دریافت کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی تماس بگیرید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

چرا وکالت تام بعد از مرگ باطل میشود ؟

این موضوع قانونی می باشد و به موجب قانون چنین حکمی ایجاد شده است.

آیا می توان عقد وکالتی بدون بطلان پس از مرگ نوشت ؟

خیر چنین عقدی جایز نیست چرا که با مقتضی عقد وکالت سازگاری ندارد.

برای مشاوره ملکی با کجا تماس بگیریم ؟

در این صفحه امکان تماس با موسسه حقوقی عدل و حق میسر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *