آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟

آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟ وکالت یکی از مهم ترین عقودی می باشد که در حقوق مدنی ما به رسمیت شناخته شده است که به معنی آن می باشد که انجام برخی از امور و یا حتی تمامی امور (وکالت تام) را به فردی واگذار کنیم. در این عقد وکیل کاملا نماینده موکل خود می شود و می تواند حتی به جای او در برخی از موارد امضا کند. اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم پس با ما در این صفحه همراه باشید.

آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟

بله ! در پاسخ به این سوال می توان گفت که بله وکالت در وکالت امکان پذیر است و وکیل دوم می تواند در اموری که وکیل اول به او وکالت داده است دخل و تصرف کند و اموری که او انجام می دهد نشان دهنده خواست وکیل اول و موکل او می باشد. از این رو اموری که وکیل دوم انجام می دهد کاملا صحیح و بلا مانع می باشد. البته این سوال که آیا وکیل می تواند وکالت دهد چند شرط دارد که در ادامه به آن می پردازیم پس همراه ما باشید.

آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟

حق توکیل یا وکالت در وکالت چیست ؟

حق توکیل یا وکالت در وکالت ، حقی است که وکیل اول در حدود اختیارات خود به وکیل دوم می دهد. برای مثال وکیلی که وکالت در اداره امور مالی شخصی را دارد می تواند به فرد دیگری در اداره برخی از اموال وکالت دهد. البته که حدود اختیارات وکیل دوم باید کمتر و دست کم به اندازه وکیل اول باشد. یعنی اگر شما وکیل برای اداره امور مالی هستید اما حق فروش اموال را ندارید نمی توانید به وکیل دوم وکالت در فروش اموال موکل را دهید. باید بدانید که وکالت در وکالت یا حق توکیل توافقی است. اما اگر وکیل وکالت دهد بدون اینکه اجازه موکل را داشته باشد چه می شود ؟

آیا وکیل می تواند بدون اذن موکل وکالت دهد ؟

  1. اگر در وکالت اول موکل ، مباشرت وکیل را شرط کرده باشد یعنی در عقد تعیین کرده باشد که ” تنها تو حق انجام این امور را داری” بدیهی است که وکالت دوم یا وکالت در وکالت باطل است !
  2. اگر موکل در این زمینه سکوت کرده باشد در این صورت اموری که وکیل دوم انجام می دهد غیر نافذ است. یعنی موکل می تواند آن را تایید یا رد نماید.
  3. همچنین اگر توافق صورت گرفته باشد که حق توکیل امکان پذیر است در این صورت وکالت در وکالت صحیح و اموری که وکیل دوم انجام می دهد کاملا بدون مشکل می باشد.

آیا وکیل می تواند وکالت دهد ؟

عزل وکیل در وکالت

خوب است بدانید که اگر وکیل اول عزل شود در این صورت وکیل دوم نیز عزل می گردد و اموری که انجام می دهد به هیچ عنوان صحیح نیست. اما اگر وکیل اول عزل شود ولی وکیل دوم از عزل شدن وکیل اول با خبر نشود و اطلاعی نداشته باشد هرچند امور او غیر نافذ می باشد اما خسارات به بار آمده گاها قابل مطالبه نیست.

در غیر این صورت اگر وکیل اول به وکیل دوم وکالت دهد و هر دو خارج از اذن موکل یا حتی پس از عزل اموری انجام دهند خسارات به بار آمده هم بر عهده وکیل اول و هم بر عهده وکیل دوم خواهد بود.

امیدواریم این مطلب در خصوص این سوال که آیا وکیل می تواند وکالت دهد برای شما مفید بوده باشد. برای انجام مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با موسسه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید و به اطلاعات کاملی در این زمینه دست پیدا کنید.

 

آیا وکیل بدون اذن موکل می تواند وکالت دهد ؟

خیر وکیل بدون اذن موکل خود نمی تواند وکالت دهد.

به وکالت در وکالت چه گفته می شود ؟

به این حق حق توکیل گفته می شود که در این مطلب بدان پرداخته ایم.

وکالت در وکالت در چه زمینه ای امکان پذیر می باشد ؟

این عقد در حوزه حقوق مدنی می باشد و با وکالت در امور قضایی متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *