آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد ؟

آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد ؟

یکی از مهم ترین سوال هایی که همیشه در زمینه پرونده های تجاری مطرح می شود مربوط به همین سوال می شود. آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد یا نه ؟! جواب دادن به این سوال ابتدا مستلزم این است که با مفهوم سرقفلی آشنایی پیدا کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید..

همچنین اگر درباره املاک تجاری یا غیر تجاری سوالاتی دارید می توانید از طریق مشاوره حقوقی با وکیل ملکی یا وکیل سرقفلی پاسخ سوال های خود را دریافت کنید بدین جهت می توانید با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمایید.

سرقفلی چیست ؟

پولی که مستاجر فعلی به مستاجر سابق در موقع انتقال اجاره بلاعوض می دهد و همچنین مستاجر اول به موجر مالک می دهد.البته این تعریف چندان دقیق نمی باشد چرا که تعریف دقیقی در قوانین تجارت از سر قفلی وجود ندارد. پس ما پیش از پاسخ به این سوال که آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد ،مفهوم سر قفلی را با یک مثال برای شما توضیح می دهیم. تصور کنید که یک ملک تجاری را از مالک اجاره کردید و در آن یک شیرینی پزی تاسیس نموده اید.

شما سال ها در ملک اجاره ای به عنوان یک قنادی فعالیت می کنید به طوری که عملا به معروف ترین شیرینی پزی آن منطقه تبدیل می شوید. حال مالک از شما تخلیه ملک اجاره ای می خواهد و در این صورت حسن شهرت شما که وابسته به ملک هست نیز گرفته می شود. در این زمان است که حقوق تجارت برای حمایت از شما به عنوان فردی که چنین شهرتی را به یک مکان بخشیده اید ، حق سرقفلی را در نظر گرفته است.

در حقیقت شهرتی که مستاجر به آن مغازه بخشیده است ، ارزش ملک تجاری را چندین برابر می کند. اینکه مالک بتواند رایگان از این حق استفاده کند ، نا عدالتی در حق مستاجر محسوب می شود به همین علت است حق سر قفلی تعیین شده است. حالا سوال می شود که آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد یا نه ؟ در ادامه به توضیح نکات این مورد می پردازیم.

آیا مالک میتواند سرقفلی بگیرد ؟

چگونه مالک می تواند سرقفلی بگیرد ؟

پاسخ به این سوال که آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد یا نه بر اساس قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک، واضح و مشخص است. هر کسی که به جای مستاجر قبلی که شهرت مغازه را کسب کرده است وارد ملک تجاری شود ، باید حق سرقفلی را به مستاجر قبل بپردازد. در حقیقت شما باید پولی را به مستاجر قبلی برای شهرتی که برای مغازه کسب کرده است بپردازید و در اصطلاح حق سرقفلی را بخرید. این اصطلاح و مفهوم سر قفلی ، اجاره کردن ملک تجاری را عادلانه می کند. پس چه مالک بخواهد جایگزین مستاجر سابق شود و چه مستاجر جدیدی به جای او بیاید ، باید حق سرقفلی را از او بخرد.

در خرید و انتقال حق سرقفلی این موارد حائز اهمیت است :

  • سرقفلی از اموال نامرئی می باشد که قابل ارزش گذاری می باشند.
  • حسن شهرت ملک تجاری باید در نتیجه کار، تلاش و فعالیت مستاجر ایجاد شود.
  • سرقفلی و قیمت آن باید جدا از قیمت ملک تعیین شود ولی این حق را نمی توان امری جدا از ملک دانست.
  • در پاسخ به این سوال که آیا مالک میتواند سرقفلی بگیرد باید گفت بله ، فقط باید این حق را بخرد.

در ملک غیر تجاری آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد ؟

اصطلاح سرقفلی برای املاک غیر تجاری بی معنی خواهد بود. چرا که این اماکن تجاری هستند که در نتیجه کار و فعالیت فردی ارزش تجاری پیدا می کنند. پس طبیعتا مفهوم سرقفلی برای املاک غیر تجاری مفهومی ندارد چه که ملک غیر تجاری نمیتواند حسن شهرت تجاری پیدا کند که قیمت آن را بالا ببرد.

در این مطلب در جواب این سوال که آیا مالک می تواند سرقفلی بگیرد ذکر کردیم که بله ، این امکان وجود دارد. با تمامی این تفاسیر بسیاری از پرونده های تجاری که در دادگاه ها مورد برسی قرار میگیرد درباره همین موضوع می باشد.

4.6/5 - (209 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *