شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

همانطور که می دانید در ایران روابط کاری بسیار متنوعی وجود دارد که بدون شک یکی از مهم ترین ها آن ها کارگر-کارفرما می باشد که دایره وسعت بسیار گسترده ای دارد و هر کسی در هر حرفه ای چه پزشکی باید و چه مهندسی و یا حتی کار های پروژه ای موقت می تواند در دایره شمول روابط کارگر و کارفرما قرار بگیرد. اما در بسیاری از این روابط قراردادی منعقد نمی شود و در این صورت این سوال به وجود می آید. آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان پذیر است ؟ 

ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان پذیر است ؟

برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد، کارگر این توانایی را دارد شکایت خودش از کارفرما را تقدیم به مراجع ذی صلاح کند. عدم عقد قرارداد از طرف کارفرما، به معنی پایمال شدن حقوق کارگر نیست بلکه وجود قرارداد از جانب کارفرما، اهرمی حمایتی می باشد تا کارفرما و کارگر این توانایی را داشته باشند از حقوق خود دفاع کنند.

بدون شک شکایت از کارفرما بدون قرارداد و حمایت از حقوق کارگر امکان پذیر می باشد و اگر قرارداد کتبی بین شما وجود ندارد به این معنی نیست که می توان نسبت به حقوق تعریف شده نسبت به شما چشم پوشی کرد.

کارگر چه کسی است و شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟

با توجه ماده 2 قانون کار

 کارگر از نظر این قانون شخصی می باشد که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

کارفرما چه کسی است ؟

بر اساس ماده 2 قانون کار :

 کارفرما فردی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

مدیرها و مسئول ها‌ و به طور عموم تمامی اشخاصی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما به حساب می آیند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان ذکر شده ‌در قبال کارگر به عهده می‌گیرند.

در حقیقت این امکان برای شما وجود دارد که هم به شکایت از کارفرما و هم به شکایت از نمایندگان او بپردازید و حقوق تضییع شده خود را دریافت کنید.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

رابطه کارگر و کارفرما چیست ؟

قانون گذار به شکل واضح رابطه های بین کارفرما و کارگر را تعریف کرده است. کارفرما وظیفه دارد طبق تعرفه های موجود، همه حقوق کارگر را از جمله دستمزد، عیدی، پاداش، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن و همه مورد هایی را که حقوق کارگر است به موقع به وی پرداخت کند و در صورتی که کارفرما در ادای حقوق کارگر تعلل کند، کارگر حق دارد با مراجعه به اداره کار محل، نسبت به عدم دریافت هر نوع حقی که داشته شکایت کند.

در مقابل کارگر نیز وظیفه دارد که در سه رکن از کارفرما تبعیت کند که به این شرح می باشد :

  1. تبعیت اداری یعنی شما در خصوص ساعت حضور در محیط کار ، فرم و … از کارفرما تبعیت کنید.
  2. تبعیت فنی یعنی شما با توجه به تخصص و مهارت خود کاری را انجام دهید که کارفرما از شما خواسته است.
  3. تبعیت مالی یعنی شما از حق السعی که کارفرما به شما می دهد تبعیت کنید و درخواست مازاد آن را نداشته باشید.

برای این که یک رابطه کارگری و کارفرمایی به وجود بیاید باید هر 3 تابعیت فوق به عنوان ارکان رابطه کاری تحقق پیدا کند و عدم وجود یا نقص درهر کدام از رکن های بالا مانع از به وجود آمدن و شکل گیری رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد. پس آنچه شکل گیر رابطه کارگری کارفرمایی است این ارکان است و نه یک قرارداد کتبی که امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد را میسر می کند.

شرایط شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد چیست ؟

با توجه به ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

  • ‌تبصره ۱ – حداکثر مدت موقت برای کارهایی که جنبه غیر مستمر را دارا می باشد یه وسیله وزارت کار و کارهای اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیرها خواهد رسید.
  • ‌تبصره ۲ – در کارهایی که طبع آنها جنبه مستمر را دارا می باشد دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی به حساب می آید.

خوب است بدانید که منظور از حالت شفاهی در این ماده می تواند رابطه بین شما و کارفرما را نیز در بر بگیرد. در حقیقت اگر شما دو تابعیتی که فوقا ذکر شد را از جانب فردی دریافت کنید تحت شمول قانون کار بوده و می توانید به شکایت از کارگر بدون قرارداد بپردازید.

آیا می دانید در ایران شکل ظاهری روابط اهمیت ندارد و قصد و نیت درونی برای مراجع ذی صالح کافی می باشد. از این رو اگر رابطه ای بین شما و فردی وجود داشته باشد که قصد و نیت هر دو رابطه کارگری کارفرمایی بوده باشد و نوع کار نیز به صورت ضمنی آن را تایید کنید شرایط شکایت کارگار از کارفرما محرز بوده و امکان آن میسر می باشد.

چگونه رابطه کارگری و کارفرمایی را برای شکایت اثبات کنیم ؟

شما برای اینکه بتوانید به شکایت از کارفرما بدون قرارداد بپردازید باید رابطه کارگری خود را اثبات کنید. در حقیقت قرارداد یک شیوه اثبات این رابطه بوده است و نبود آن وجود سایر شیوه های اثبات را ضروری می کند. در این خصوص ابتدا به مفاد این مواد توجه کنید :

با توجه به ماده های 2، 3، 4 قانون کار و خصوصاً تبصره 2 ماده 7 قانون کار، قرارداد کار نیازی به کتبی بودن ندارد و این توانایی را دارد که به شکل شفاهی باشد.

اما شفاهی بودن این قرارداد را چگونه احراز کنیم. به کمک ادله زیر :

  1.  اقرار کارفرما
  2. شهادت کارگرهای دیگر یا کارمند ها
  3. فیش های بانکی که نشان دهنده پرداخت از طرف کارفرما است.
  4. گزارش های کار صورت گرفته به کارفرما مبنی بر تبعیت فنی و
  5. هرچیز دیگری که سه رکن بالا را ثابت کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

قرارداد کار شامل چه مواردی است و شکایت از کارفرما بدون قرارداد چیست؟

در باره موضوع شکایت از کارفرما بدون قرارداد با توجه به ماده 10 قانون کار، قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

  • نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
  • حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن
  • ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد ‌و مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.
  • موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.
  • شرایط و نحوه فسخ قرارداد کار (در مواردی که مدت تعیین نشده باشد

تبصره درباره شکایت از کارفرما بدون قرارداد – در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

استفاده از ادبیاتی که در تبصره بالا آمده است خبر از آن می دهد که موارد عقد قرارداد کارگری و کارفرمایی به صورت ضمنی و شفاهی نیز امکان پذیر می باشد.

چه زمانی می توان به شکایت از کارفرما پرداخت ؟

بعضی از مورد هایی که باعث شکایت کارگر از کارفرما می شود، به شرح زیر است:

  1. عدم پرداخت دستمزد و حقوق کارگر توسط کارفرما یا تعویق آن در پرداخت و همچنین سایر حقوق مالی؛ از جمله سنوات خدمت، پاداش و مزایا
  2. پرداخت نکردن حقوق کارآموزی کارگر توسط کارفرما
  3. مانع شدن کارفرما از بازگشت کارگر به کار، در صورتی که محکومیت یا منع قانونی برای بازگشت کارگر وجود ندارد.
  4. بعد از این که قرار داد اتمام یافت و در مدت معین این کار انجام شد، کارفرما به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سال سابقه، بر اساس آخرين حقوق، مبلغی معادل يك ماه حقوق به عنوان پاداش پايان كار پرداخت نکند.
  5. درباره شکایت از کارفرما بدون قرارداد باید بگوییم هر وقت کار باعث پایین آمدن توانایي های جسمی و فكری برای كارگر شود و تمام شدن  قرارداد کار به این دلیل باشد، کارفرما، به نسبت هر سال سابقه خدمتی که دارا می باشد، معادل دو ماه آخرين حقوق، به وی سنوات پرداخت نکند. یا مثلا در موارد زیر.
  6. هر وقت کارفرما، بیش از میزان قانونی، کارگر را به کار اجباری بگمارد.
  7. کارفرما در موارد ضروری و قانونی، از اعطای مرخصی به کارگر، خودداری کند.
  8. خسارت های وارده به کارگر به دلیل عدم تامین وسایل، لوازم و امکانات ایمنی به وسیله کارفرما باشد.
  9. عدم بیمه کردن کارگر به وسیله کارفرما

در صورت به وجود آمدن اختلاف بین کارگر و کارفرما، تا مشخص شدن نتیجه ی دادرسی، کارفرما تعهد دارد که پرداخت حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهيانه کارگر به خانواده وی داشته باشد و کارفرما از این تعهد خودداری کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

مراحل شکایت از کارفرما بدون قرارداد چیست ؟

  1. پس از احراز رابطه کار بین کارگر و کارفرما، کارگر این توانایی را دارد که شکایت از کارفرما را درباره شکایت از کارفرما بدون قرارداد را به مراجع مربوطه تسلیم کند.
  2. کارگر این توانایی را دارد با مراجعه به اداره ی کار محل، شکایت خود را به هیات تشخیص تسلیم کند؛
  3. هیئت تشخیص با بررسی سند های موجود یا اعزام بازرس کار به محل، صحت و سقم ادعای کارگر را بررسی می‌کند.
  4. بعد از احراز رابطه ی کاری میان کارگر و کارفرما و بررسی کردن شکایت کارگر از تخلف کارفرما، هیات تشخیص اقدام به صدور رای می کند.

رای صادر شده تا مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدید نظر در هیات حل اختلاف است و بعد از رسیدگی، قطعی می شود و لازم الاجرا می شود.

در صورت احراز تخلف کارفرما، کارگر این توانایی را دارد که اجرای رای هیات تشخیص را از محاکم دادگستری تقاضا کند ولی در صورت اعتراض کارگر به رای صادر شده، تا مدت 3 ماه بعد از ابلاغ رای هیات تشخیص، وی این توانایی را دارد که دادخواست شکایت از کارفرما را به دیوان عدالت اداری تسلیم کند و در این باره، رای نهایی و غیرقابل بازگشت است.

مهلت شکایت از کارفرما چه قدر است؟

شکایت کردن از کارفرما به علت مطالبه حقوق و مزایای پرداخت نشده یا بیمه معوقه، هیچگونه محدودیت زمانی را دارا نمی باشد. کارگر این توانایی را دارد که در هر وقتی که دوست دارد از مراجع ذی صلاح علیه کارفرما، اقامه دعوی و شکایت کند، حتی بعد از فوت کارگر وراث قانونی وی این توانایی را دارند که علیه کارفرما اقامه دعوی کنند.

مراحل شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه

با توجه به ماده 148 قانون کار، کارگر این توانایی را دارد که برای رد نکردن بیمه به وسیله کارفرما از وی شکایت کند :

  1. کارگر شکایت خود را به واحد اجرای احکام دادگستری تسلیم می کند، بعد از بررسی ها در صورت احراز تخلف کارفرما، رای صادره به وسیله اجرای احکام دادگستری به کارفرما ابلاغ می شود.
  2. بعد از ابلاغ رای توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرما، وی به شعبه تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه متعلقه مراجعه می کند و حق بیمه را پرداخت می کند.
  3. در صورت عدم پرداخت حق بیمه به وسیله کارفرما؛ به استناد رای قطعی و ابلاغ اجرای احکام دادگستری، کارگر باید از کارفرما شکایت کرده و از روش مرجع قضائی پیگیری کند تا حق بیمه توسط کارفرما پرداخت شود.

تبعات عدم وجود قرارداد برای کارفرما

عدم عقد قرارداد احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی میان کارگر و کارفرما را برای کارفرما زیاد می کند و این توانایی را دارد که  عواقب جبران ناپذیر مالی و حقوقی برای کارفرما به همراه داشته باشد. با توجه به عدم وجود قرارداد :

  • تاریخ شروع و پایان همکاری مشخص نمی شود و  از لحاظ قانونی به معنی همکاری دائم کارگر و کارفرما است.
  • ضمن این که در صورت عدم وجود قرارداد، جزییات پرداختی ها از طرف کارفرما به کارگر مشخص نمی باشد و شخص کارگر این توانایی را دارد که هر مدل شکایتی راجع به میزان پرداختی کند.
  • در قرارداد همه جزئیات نام برده می شود و مشخص می باشد و قرارداد، احتمال ادعاهای مالی و شکایت توسط کارگر از کارفرما را کم می کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

چرا کارفرما بدون قرارداد فردی را استخدام می کند؟

در شرایط اکنون جامعه با توجه به تعداد زیاد فارغ التحصیلان در رشته های مختلف و بازار کار کم، امکان استخدام و عقد قرارداد با تعداد زیادی از اشخاص وجود ندارد. از نگاه دیگر بعضی از کارفرمایان، عدم عقد قرارداد را فرصتی می‌دانند که برای آن ها زمینه ی قطع همکاری تحت هر شرایطی و در هر زمانی را فراهم می کند، بدون آن که از نظر قانونی مسئولیتی شامل حال آن ها شود؛

در حالی که ثابت کردن رابطه همکاری بین کارگر و کارفرما فقط وابسته به قرارداد نیست و ادعای کارگر، وجود شاهد و حتی فیش حقوقی این توانایی را دارد اثباتی بر ادعای کارگر باشد. قرارداد همکاری بین کارگر و کارفرما، بیش از آن که مزیتی برای کارگر محسوب شود، بیشتر یک اهرم حمایتی از طرف کارفرما می باشد که این توانایی را داشته باشد در شرایط مختلف از حقوق خود دفاع کند.

نقش وکیل متخصص در شکایت از کارفرما بدون قرارداد چیست؟

اگر کارگر اطلاعات کافی از قانون ها و شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد نداشته باشد یا به‌ درستی از حقوق خود آگاه نباشد، حضور وکیل این توانایی را دارد که نتیجه خوبی به همراه خود داشته باشد. بودن یک وکیل با تجربه در زمینه شکایت از کارفرما بدون قرارداد علاوه بر از بین بردن امکان اشتباهات گوناگون در این موضوع، سرعت روند شکایت از کارفرما بدون قرارداد را هم بالا می برد و کمک خیلی زیادی به شخص مطالبه کننده می‌کند. وکلا متخصص در خصوص شکایت کارگری کارفرمایی در عدل و حق آماده مشاوره و ارائه خدمات به شما همراهان گرامی هستند.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل شکایت از کارفرما بدون قرارداد بسپاریم؟

بهترین وکیل ها برای شما وکلایی می باشند که تخصص در شکایت از کارفرما بدون قرارداد را دارا هستند.

برای انتخاب بهترین وکیل برای شما دوستان عزیز، عدل و حق شرایطی مثل موارد زیر را در نظر گرفته:

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • هزینه مشاوره اولیه
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود
  • امتیاز بقیه کاربران به وکیل های این حوزه

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که درخواست خود را ثبت کنید تا مورد های بالا را از چند وکیل دریافت کنید.

هزینه ی اخذ وکیل برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد به شکل معمول درصدی از مبلغ مورد مطالبه است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

سخن آخر در خصوص شکایت از کارفرما بدون قرارداد

اگر به دنبال شکایت از کارفرما خوب می باشید اما قرار داد کار کتبی ندارید همانطور که بارها و بارها اشاره کردیم داشتن قرارداد کار کتبی الزامی نیست و همین کار رابطه کارگری و کارفرمایی احراز شود حقوق شما مثبت بوده و قابل دریافت می باشد. اما در زمان اثبات ممکن است کار شما به عنوان یک فرد غیر متخصص کمی دشوار باشد که از این رو به شما پیشنهاد کردیم دست کم به انجام مشاوره حقوقی شکایت از کارفرما بدون قرارداد بپردازید که به صورت حضوری و آنلاین از طریق موسسه حقوقی عدل و حق برای شما میسر شده است.

با ما تماس بگیرید.

4.5/5 - (323 امتیاز)

مهلت شکایت از کارفرما چه قدر است؟

شکایت کردن از کارفرما به علت مطالبه حقوق و مزایای پرداخت نشده یا بیمه معوقه، هیچگونه محدودیت زمانی را دارا نمی باشد.

آیا رد نکردن بیمه توسط کارفرما برای کارگر جرم محسوب می‌شود؟

با توجه به ماده 148 قانون کار، کارگر این توانایی را دارد که برای رد نکردن بیمه به وسیله کارفرما از وی شکایت کند.

آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد ممکن است؟

بله، برای شکایت شما تنها نیاز به اثبات رابطه خود با کارفرما دارید. با توجه به ماده های 2، 3، 4 قانون کار و خصوصاً تبصره 2 ماده 7 قانون کار، قرارداد کار نیازی به کتبی بودن ندارد و این توانایی را دارد که به شکل شفاهی باشد. مواردی مثل اقرار کارفرما، شهادت کارگرهای دیگر یا کارمند ها و فیش های بانکی که نشان دهنده پرداخت از طرف کارفرما است این توانایی را دارد که به عنوان سند احراز رابطه کارگری بین کارگر و کارفرما محسوب شود.

43 دیدگاه

  • واقعا توضیهات کامل بود .
    وکلایی مثله شما هستن تا از اون دسته آدمهایی که توانایی دفاع از حقوق خودشون رو ندارن حمایت کنن .
    ممنون وسپاسگزارم . پاکمنش

  • سلام من ۱۴ سال است در یکی از شرکت های پخش محصولات غذایی شیرین عسل کار میکنم فشار کار بسیار زیاد است به طوری که از ساعت ۷:۳۰ صبح شروع کار و ساعت پایان خاصی وجود ندارد و اغلب تا ساعت ۹ شب و برخی روزها تا ساعت ۱۱ شب مشغول کار هستیم که ممکن است گاهی اوقات ۱۴۰ ساعت اضافه کا رکرده باشیم ولی نهایتا ۸۰ ساعت پرداخت میکنند. چند روز پیش به دلایل فشار کار یا شرایط بیماری جامعه بنده حالم بود و بسیار بدن درد و تب و لرز داشتم ولی با این حال بنده را تا ساعت ۱۰ شب در محل کا رنگه دشاته و مشغول کار بودم و اجازه دکتر رفتن ندادن شب به دکت ررفتم که تشخیصشان کرونا بود و ۳ روز استعلاجی نوشتن ولی من فقط فربدای آن روز به دلیل شدت بدن درد سر کار نرفتم ولی روز دوم که به محل کار رفتم دیدم من را اخراج کرده اند و هیچ توجهی به استعلاجی و وضعیت جسمی من نداشتند.
    ممنون میشوم حق و حقوقم را برایم یادآور شوید و اینکه آیا میتوانم اقدامی برای احقاق حقم داشته باشم یا نه؟

  • سلام من ۶-۷ساله توی طلا سازی مشغول به کارم بماند که حقوقم همیشه کمتر ازوزارت کار بوده بیمه هم نیستم سنوات و پاداش اخر سال هم ندارم فقط دو پایه حقوق میگیرم برا عیدی و حقوقم برای اینکه بخوام شکایت کنم چه مدارکی لازم دارم؟!فیش حقوقی هم ندارم قرار داد هم ندارم

  • سلام میخواستم بدونم حق وکالت را اول میگیرید یا وقتی که مطالبه حق از کارفرما شد اون وقت دریافت میکنید…..بعدشم حق وکالت چقدر هست مبلغیه یا نه درصدیه تشکر میکنم اگه جواب بدید

  • سلام مجدد یه سوال دیگه ایا برای مشاوره مبلغی باید پرداخت کرد ممنون میشم جواب بدید

  • سلام. خسته نباشید.

    یه شرکتی کار می‌کردند که سه ماه آخر رو باهام قرارداد نبسته بود ولی تمام وقت کار کردم بعد آخر سال بهم عیدی و… نداد گفت یه قرارداد میدیم امضا کن پرداختیتو اوکی می‌کنیم. منم روی اعتمادم بهشون امضا کردم. تو این سه ماه بیمه برام رد نکردن ولی حقوق ثابت دادن. قراردادی که امضا کردم نوش بیمه و حقوق ثابت نداشت و تفاهم نامه بود. میخواستم ببینم می‌توانم اثبات کنم که قرارداد رو بعد از اتمام سه ماه از کارم تازه امضا کردم ؟ و کسی به من نگفته بود که بیمه ندارم و حتی تا آخر سال هم قراردادی امضا نکرده بودم که توش بیمه درج نشده باشه؟؟؟؟ یا نه چون بهشون اعتماد کردم نمیتونم اینو ثابت کنم که قرارداد من این نبوده

    • سلام من برقکاری یک باغ۲۲۰۰متری گرفتم صفر تا صد ۱۵م با قرار دادی که خود صاحب باغ نوشته و امضا کردیم . ولی ایشون قرارداد را یکطرفه به نفع کامل خود نوشته ودرون آن قید کرده در تمام این متراژ باغ هر برق کشی و هر نصبی ها داشته باشد برقکار موظف است اجرا کند .من یه ناشی گری کردم امضا کردم با قیمت فوق پایین ولی ایشون باغ را نصف کرده که هیچ باغ را هم سوپر لاکچری طراحی کرده تا الان ۸۰ درصد لوله کشی و سیمکشی شده هر دو باغ فقط مونده نصبی ها میخواستم بدونم با وجود قرار داد بین ما میشه شکایت کرد و کارشناس آورد کارشناس قیمت بگذارد و ماولتفاوت را از صاحب باغ مطالبه کرد

  • من کار کردم جایی بعد به دلیل اینکه اضافه کاریام حساب نشد پولمو کم میداد درست برخورد نمی کرد اومدم بیرون الان نه پولمو میده نه مدارکم سفته هم دستش دارم

  • سلام وقت بخیر- ممنون از توضیحات خوبتون ، عالی بود . ولی من بعنوان کارمند حسابداری حس خوبی به کارفرمای خودم ندارم و قرارداد کارم را که با حداقل حقوق تنظیم شده بود را امضا نکردم ، (البته به کارم ادامه میدهم و قصد جدا شدن را ندارم) نماینده کارفرما گفت میخواهی امضا کن ، میخواهی امضا نکن برای ما هیچ فرقی نمیکند. واقعا همینطوره؟؟؟

      • سلام خسته نباشید پدر من حدود ۱۰ سال هست که یه کارگر را به باغش راه داد چون بی خانمان بود بهش اتاق داد و گفت که اونجا زندگی کنه ولی متاسفانه خیلی سودجو بود و از پدرم هم دستمزد میگرفت الان بعد از ۱۰ سال به زور بیرونش کردیم چون واقعا آدم خلاف و نادرستی شده بود و اصلا قابل اعتماد نبود سوال من اینه آیا میتونه بره اداره کار شکایت کنه ؟ چون هیچ قرار دادی هم نداره و ایشون فقط از سر دلسوزی پدرم اونجا بودند و هیچ کاری هم نمیکردند

  • سلام….
    واقعا عالی و کامل بود
    ممنون از توضیحاتتون
    بریم با قدرت برای شکایت از کارفرما💪

  • حالا اگه هیچ کارگر و کارمند و همکاری، رو حساب ترس یا هر چیز دیگه نیومد شهادت بده و اینکه فیش حقوقی نداشتی و حقوق رو بصورت نقد میگرفتی و جایی هم ثبت نمیشد اونموقع چی!!!!
    یعنی باید …. تو سر در این قانون و کشور که راههای دزدی و خیانت و کلاهبرداری رو دارن یاد میدن.

  • الان بقالی سر کوچه ها هم دوربین دارند، جایی که کار میکنی کارخانه یا شرکت یا کارگاه دوربین ندارد؟ حتی دست دادن به سعید کریمی که ادعا میکرد در سوئد هست! ولی تو تهرانپارس مشغول عشق و حال بود را دوربین ضبط کرده چه برسه ضبط دوربین های سازمان انرژی اتمی …در قانون کار ادعای کارگر سند هست

  • سلام من حدودا ۱۲ سال پیش برای برادرم کار میکردم خیاطی داشت و هیچ حق بیمه ای برام پرداخت نکرد حالا میتونم بعد این همه سال شکایت کنم بابت حق بیمه

  • سلام آیا کسی قراردادی نداشته باشدمیتواند ازکارفرماشکایت کندیاباید حقش پایمال شود

  • سلام من ۲۰سال برای باغ یک کارفرما کار کردم بنظرم آدم خوبی می‌آمد ولی پول نقد می‌داد وبعضی موقع از برداشت محصول بعد من بر اثر کار سخت دیسک کمر گرفتم میگفت هرموقع حرف بيمه می‌زدیم میگفت من زیاد دارم ۲هکتار از این زمین کشاورزی بهت میدم شاهد زیاد دارم ۲۰یکجا خودشم زیرش نمیزنه ازموقع دیسک کمر حرفش عوض شده توی این بیست سال حق بیمه بیمه هم نداده ولی خودم بیمه روستایی عشایری ساليانه میریزم آدم با نفوذی میترسم شکایت بکنم نمی‌دانم چکار کنم ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید

  • با سلام بنده دوسال تو شرکتی مشغـل هستم و بعد گذشت دوسال هنوز حقوق همون دوسال بدون مرخصی بیمه از روز اول فرار شد بهد یکی دوماه بیمه کنه هی امروز فردا میکنه نه جقوقدرست نه بیمه 500 ملیون سفته هم گرفته ولی زیر همه حرفای رپز اولش زده چیطوری من حقم رو بگیرم

  • با سلام.
    اگر حقوق بصورت نقدی بود و هیچگونه رسیدی هم موجود نمیباشد ، قرارداد کتبی وجود ندارد و شفاهی است ، چگونه باید احقاق حقوق و مزایا را طلب کرد؟

  • من الان میخوام از کارفرما شکایت کنم.فروشنده پوشاک هستم و یکسال با کارفرما سازش داشتم.اخیرا اتهام دزدی به من وارد کرده و از محل کار اخراج کرده.آیا میتونم حق و حقوقمو با توجه به اینکه دفتر حضور و غیاب داره ولی قرارداد کتبی ندارم ، بیمه نشدم و حقوق و مزایای من کمتر از حقوق مزایای قانونیه ، بگیرم یا خیر؟

    • سلام بنده با یک نفر قرارداد نماکاری بستم وایشان نمای ساده خواسته بودند بعدا ایشان در حضور شاگردم گفتند که نمتی رومی بزنید بهتر دیده شود و بنده به ایسان در حضور شاگردم بهش گفتم قیمت اون با قرارداد فرق داره توی قرارداد ۱۵۰ نوشتیم ولی در توافق خودمانی ۲۳۰ گفتیم و قبول کردند ولی حالا از دادن پول امتناع میکنن چکار بکنم

  • سلام خانم های چرخ کار تو تولیدی ها خیلی بهشون ظلم میشه آیا قانونی هست که بتونیم از تولیدی ها به خاطر دست مزد کم تکه دوزی و پرداخت نکرد به موقع یا اصلا پرداخت نکردن حقوق ازشون شکایت کنیم برای شکایت از تولیدی ها به کجا باید بریم

  • سلام من نگهبان شیفت شب هستم هرشب از ساعت ۱۱شب تا ۷صبح .۸ساعت کاری. بدون نوبت کاری و تعطیلی و در ماه دو روز مرخصی دارم یکسال کارکردم دریافتیم چهار میلیون وصدهزارتومان بایک فرزند.
    میخواستم بدونم درست داره پرداخت میکنه

  • با سلام وخسته نباشید.
    بنده در خونه یک حاج آقا با خانمم و بچه ام سرایدار شدیم زن حاج اقا الزایمر شدید وپوشاکی است و سن اش ۸۳دارد خودحاج آقا هم ۹۰سال داشت تازه یک ماه فوت کرده و همه کارهایش را انجام میدادیم از بردن دکتر وهرکاری که داشت خریدکردن وهرچیزی که بود شده بود وضیفه من از تاریخ ۱۳۹۷/۶/۱وتا الان هم هنوز همونجا سرایدار هستیم بدون قرارداد و فقط زبانی وشفاهی به ما هزار قول قرار دادن خودحاج آقا میگفت ۲۰۰متر زمین میدم پسر بزرگش میگفت تا آخر پیش پدرومادرم باشید یک سهم دختر میدم و هزار وعده وعید که به هیچ کدوم هم اجرا نکردن و زدن زیر حرف شون البته زن حاج اقا هنوز زنده است ولی کلا وعده وعید خودشون قبول ندارن میگن شما دست مزد گرفتین .سال اول حقوق۸۰۰میدادن بعد کردن یک میلیون و الان تازه که شب وروز مراقبت و نگهداری و غذا دادن و پوشاک کردن زن حاج اقا با خانم من است حقوق کردن ۳میلیون تومان و یک خونه۴۰متری و پول قبض ها به عهده حاج آقا است بدون مرخصی و تعطیلی
    سوال بنده میشه از بچه های حاج آقا شکایت کرد یا نه؟
    سوال دوم ؟
    بنده از تاریخ ۱۳۹۸/۴/۱۶در شرکت لاستیک پسر همین حاج آقا شدم نگهبان شب با حقوق ماهی۷۰۰هزارتومان ازساعت۸شب تا ۸صبح بعد۳ماه اعتراض کردم حقوقم کرد یک میلیون تومان الان هم ازتاریخ۱۴۰۰/۶/۱تازه حقوقم کرده ماهی۱۵۰۰میلیون پانصد بدون یک روز مرخصی ۳۳ماه بدون یک روز مرخصی وبدون عیدی وبدون پاداش و هیچ مزایای نداشتم فقط همون حقوقم ؟وبدون هیچ نوع قراردادی فقط قراربود بیمه تامین اجتماعی واسم رد کنه که تا الان بهانه آورده و برای همون قول و قراری که بابت زمین و سهم دختر قول داد بود خام شده بودم که نگهبان انبار لاستیک هستم وهم خانمم که در بالا گفتم پرستار آشپز خونه پدرش بودم
    حالا در این مورد ها میتونم از شون شکایت بکنم نتیجه داره یا نه با تشکر؟
    البته بنده اهل شهرستان و همین کار رو هم درشهر خودم انجام میدم.

  • سلام. من مدت 5سال سابقه بیمه دارم و آخرین سابقه کاری من مدت 5ماه است که در این شرکت کارکردم وقرداد کتبی بین من و کارفرما امضا نشده کارفرما بعد از 5 ماه به من گفت توانایی پرداخت حقوق ندارم ومن را اخراج کرد و گفته باید تسویه حساب کنی الان من سه روزه که از کار بیکار شدم شما بفرمایین من میتونم از کارفرما شکایت کنم یا نه هنوزم نرفتم واسه تسویه حساب ممنون میشم راهنماییم کنین.

  • سلام من روی ماشین یدکش جرسقیل کار میکردم درصدی کار میکردم صاحب ماشین تعمیرگاه داره ۷ ماه اونجا کار کردم نه بیمه کرده نه عیدی داده کاری به اینا ندارم حساب کردم باید سی و پنج میلون بده نمیده زده زیرش مدارکامو به زور گرفتم ولی سفته هامو نداده ممنون میشم یکی بهم بگه چیکار کنم با تشکر

  • سلام‌ خسته‌نباشید‌‌‌.‌من استا‌کار‌سنگم‌.اقا‌ما‌سنگ‌‌‌کاری‌یه‌ویلا‌رو‌در‌گیلان‌صحبت‌کردیم‌‌بابت‌کارش‌‌‌به‌دلایلی‌‌کار‌ما‌‌طول‌کشید‌خلاصه نما‌و‌پله‌ها رو‌که‌قبلا‌صحبت‌‌کرده‌بودیم‌تمام‌کردیم.بد‌نوبت‌حیاط‌وسردروسنگ‌کف‌پشت بام‌‌رسید‌اقا‌ما‌گفتیم‌کار‌نمی کنیم‌گفت‌‌حالا‌من‌از‌کجا‌سنگ‌کار‌بیارم‌.گردن‌ما‌نبود‌اما‌بااسرار‌صاحبکار‌ما‌کار‌کردیم‌بدون‌قرار‌داد‌فقط‌حرف‌زدیم‌.خیلی‌سریع‌تر از‌اون‌زمانی‌که‌فکر‌می‌کردیم‌تموم‌کردیم‌.بااین‌‌که‌از‌قیمت‌های‌اینجا‌خبر‌نداشتیم‌‌‌.با‌قیمت‌شهر‌خودمون‌‌‌یه سنگ‌کاری‌بسیار‌تمیز‌‌براش‌انجام‌دادیم.سه‌درصد‌از‌مزد‌مارو‌نمیده‌میگه‌ندارم‌‌‌فرصت‌بدین‌‌.همین‌امروز‌‌بخدا‌بچه‌ها‌حساب‌کردن‌چهار‌ماه‌‌‌که‌کارشو‌تموم‌کردیم‌امروز‌زنگ‌زدم‌‌‌بهونه‌میگیره‌میگه‌کار‌من‌طول‌کشید‌.کف‌حیاطم‌نشست‌کرده‌‌خدا‌شاهده‌من‌گفتم‌‌یه‌متر‌ماسه‌بادی‌‌نریز‌‌مخلوط‌بیار‌بکوب‌بیار‌ گفت‌نمی‌خواد‌.به‌من‌بگین‌من‌چیکار‌کنم‌.استاکارهای‌عزیز‌گول‌‌شیرین‌زبونی‌کارفرمارو‌نخورید‌روز‌اول‌دادش‌داداشن کار‌که‌تموم‌میشه‌رازین‌‌استاکار‌تصادف‌کنه‌بمیره‌‌به‌حساب‌کتاب‌نرسه.

  • ثبت اینترنتی شکایات از کارفرما برای کارگر کم سواد و کم توان مالی پیچیده و هزینه بر است.

  • سلام.
    ما حدود پنج ساله که در یک بیمارستان دولتی بصورت روزمزد مشغول کار هستیم و از هما اول به ما قول شرکتی شدن دادن .و حقوق کافی نمیدهند ساعتی هفت هزار تومان و بیمه نیز نکردن .ما چه اقدامی می توانیم انجام دهیم؟

  • با سلام چند سالی در مغازه رنگکاری کار کردم چون کنترات کار بودم صاحب کار گفتند عیدی و بیمه وغیره به من تعلق نمی گیره. آیا میتونم اقدامی کنم ممنون

  • سلام
    اگر کارگر قرار داد نداشته باشد و قطع همکاری از طرف کارفرما باشد کارگر میتواند بعد از ۱ سال برای بازگشت به کار اقدام نماید؟

  • سلام، من یه پروژه نقاشی ساختمان و پتینه در دو طبقه دارم.کارفرما از روز اول تا به حال در تمام مراحل کار دخالت می‌کرد همراه خانواده اش.مثلا سه بار رنگ سقف و بدنه را تغییر داد.دو بار طرح اصلی پتینه را تغییر داد.من خیلی سعی کردم که رضایت کارفرما را داشته باشم.اما حالا پروژه را تعطیل کرده و هیچ پولی نمیخواد پرداخت کند و میگه که پول رنگها را هم پس بدید.
    اما قرارداد کتبی ما این بود که رنگ اصلی بدنه روشن باشد و جزئیات کار بر اساس صلاح دید من باشه. هزینه های اضافی هم پرداخت شود.
    من بابت طبقه اول قرارداد بستم .اما بابت طبقه دوم هنوز قرارداد کتبی ننوشته بودم اما شفاهی توافق کرده بودم.
    حالا من باید چی کار کنم؟! بابت طولانی شدن پروژه این آقا، من دوتا پروژه دیگه را هم از دست دادم.

  • سلام من یکسال میشه بدون قرار داد به عنوان مدیر مجتمع مسکونی دارم صبح تا شب کار میکنم وشبها هم آبیاری مجتمع را انجام میدم حقوق من ماهیانه ۲۵۰۰ بوده برج ۱ و۲ را نگرفتم با عیدی میتونم شکایت کنم

  • سلام حدود ۷ سال بدون قرارداد برای دوستی کارکردم یکی دو ماه مونده ب پایان سال ۱۴۰۱ گفت از سال جدید دیگه نیا ب بهانه نبودنت خسارت کمتری واسم داره آخر سال درخواست سنوات و حق بیمه این ۷ سال رو کردم قبول نکرد و گفت برو قانون بهت بده کارفرما ب چه بهانه ی ظاهرا قانونی میتونه بابت شکایتی ک کردم حق و حقوقم رو ضایع کنه؟

  • سلام.
    من در یک گیم نت کار می کردم و کارفرما به من تهمت خراب کردن یکی از کامپیوتر های مغازه اش را زد و هیچ سند و مدرکی برای اثبات کردن نداره و میگه که از سه نفر پول سیستم رو گرفتم در صورتی که باید از همه می گرفت و آن سه نفر که یکیش بنده بود.الان به شریکش زنگ می زنم که شماره اون سه نفر رو بده نمیده و الان ۶۰۰ هزار تومن بی زبون از حقوقم کم کرده است.
    آیا شکایت من به نفع بنده تموم میشه؟

  • سلام بنده بیست و هشتم خرداد سال 401 مرخصی زایمان داشتم…بیست و هشت روز خرداد رو مرخصی استعلاجی گرفتم .. کارفرما اشتباها در لیست بیمه‌ ترک کار بنده رو اول اسفند زدن به جای بیست و هشتم اسفند آیا کارفرما از این بابت جریمه ای میشه اگر من بخوام بابت بیمه بیکاری اقدام کنم.. به این علت حاضر به همکاری و دادن قرار داد به بنده نیستن… همچنین بنده بجای بیست و هشتم بیست و نهم فروردین اقدام برای بیمه کردن بهم گفتن اون یک روز بیمه به عهده کارفرماست آیا درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *