چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که پس از طلاق یا حتی در طول روند گرفتن حکم طلاق مطرح می شود مربوط به حضانت فرزندان می باشد. معمولا یکی از موضوعاتی که در دادگاه موجب جدال بین پدر و مادر می شود ، علاوه بر طلاق ، حضانت فرزندان نیز می باشد که هر یک تمایل دارند آن را از آن خود کنند. اگر به عنوان یک مادر قصد دارید که حضانت فرزندان را از آن خود کنید و نمی دانید که می توانیم چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم در این مطلب با ما همراه باشید چرا که به طور کامل به این سوال پاسخ خواهیم داد.

پس برای دریافت پاسخ سوال خود مبنی بر چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم و شرایط و قوانین حضانت فرزند چیست؟ به هیچ عنوان این صفحه را از دست ندهید.

چگونه حضانت فرزند از پدر بگیریم

زیر 7 سال چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

اگر به عنوان یک مادر که فرزندی زیر هفت سال دارید می خواهید طلاق بگیرید و نگران فرزند خود و حضانت آن هستید جا دارد که بگوییم که به هیچ عنوان نگران این موضوع نباشید. یکی از مهم ترین قوانین قانون مدنی که از جهات مختلفی به نفع مادر می باشد مربوط به حضانت فرزندان زیر 7 ساله می باشد. با توجه به ماده 1169 قانون مدنی که برای حضانت فرزندان زیر 7 سال می باشد به هیچ عنوان نباید نگران باشید که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم.

توصیه می شود حتما از مشاوره حقوقی خانواده استفاده کرد تا از اطلاعات خوبی در این راستا بهره مند گشت.

در این ماده که در حقیقت اصللاحیه بر حضانت فرزندان می باشد چنین گفته شده است :

 برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند ، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است .

هرچند که این ماده در ظاهر به صورت مطلق به نظر می رسد و این دغدغه را که چگونه می توانیم حضانت فرزند را از پدر بگیریم بر طرف می کند ، اما شروطی دارد که باید رعایت گردد در غیر این صورت حضانت فرزند از مادر گرفته می شود. این شروط به این شرح می باشد.

مادری که حق حضانت فرزند خویش را می گیر حق ازدواج مجدد ندارد. در صورت ازدواج مجدد همسر سابق او می تواند حق حضانت فرزند را هر چند که زیر 7 سال باشد از او بگیرد. این موضوع در ماده 1170 قانون مدنی تصریح داشته شده است :

اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد بود.

نکته ی دیگری که در ذیل این ماده به آن پرداخته شده است مربوط به شرایط عقلی مادر است. یعنی اگر مادر مبتلا به جنون باشد و توانایی عقلی نگه داری از فرزند خود را نداشته باشد دادگاه حق حضانت را از او می گیرد و به پدر واگذار می کند. شایان ذکر است اثبات عدم عقلانیت و جنون مادر بر عهده مدعی یعنی پدر می باشد.

چگونه می توانیم حضانت فرزند را بگیریم ؟

سوالی که در رابطه با این ماده مطرح می شود این است که اگر در نتیجه ازدواج مجدد حضانت همسر خود را از دست بدهیم  در صورت طلاق و جدایی از همسر جدید خود چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

قانون گذار به این سوال به طور واضح پاسخ داده است. مطابق ماده 1169 قانون مدنی اصل بر این می باشد که حضانت فرزند زیر 7 سال برای مادر می باشد پس اگر به موجب هر یک از شرایط انحلال نکاح مادر از همسر خود جدا شود این امکان برای او وجود دارد که با درخواست به مراجع ذی صلاح دوباره حضانت فرزند خود را دریافت کند.

البته فراموش نکنید که اولویت دادگاه مصلحت کودک می باشد و شرایط فرزند شما را در اولویت قرار میگیرد و با برسی آن حضانت اعطا می گردد.

بعد از 7 سال چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

حق مسلم مادر است که تا زیر 7 سال حضانت فرزند را داشته باشد مگر آنکه شرایطی خلاف آن وجود داشته باشد. اما پس از سن هفت سالگی چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

در تبصره ماده 1169 قانون مدنی که فوقا آن را ذکر کرده ایم چنین نوشته شده است :

بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف ، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

مطابق این ماده پس از گذشت کودک از سن هفت سالگی در صورتی که پدر درخواست دریافت حضانت فرزند را داشته باشد ، دادگاهی در خصوص برسی مصلحت کودک برگذار می شود و در صورتی که این مصلحت ایجاب کند حضانت به پدر می رسد . اما نکته ای که باید در این زمینه توجه داشته باشید این است که مصلحت کودک تنها بر اساس شرایط مالی و امکان فراهم زندگی پر رفاه نمی باشد بلکه در درجه اول میزان وابستگی کودک به طرفین و حال و احوال روحی او مد نظر قرار می گیرد.

اگر به حکم دادگاه مبنی بر حضانت فرزند بعد از 7 سالگی اعتراض دارید به شما پیشنهاد می کنیم از طریق وکیل خانواده به اعتراض به حکم بپردازید و با ارائه مدارک  و مستندات بیشتر ، سعی در اعاده حضانت نمایید.

چگونه خضانت فرزند را از پدر بگیریم

تحت چه شرایطی و چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟

اما گاهی فارق از سن حضانت فرزند در دست پدر است. در این صورت این سوال مطرح می شود که تحت چه شرایطی امکان گرفتن این حضانت از پدر وجود خواهد داشت و چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم ؟ جواب این سوال در ماده 1173 قانون مدنی آمده است :

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

  • موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:
  • ۱) اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.
  • ۲) اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.
  • ۳) ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
  • ۴) سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق.
  • ۵) تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

اگر هر یک از موارد فوق اتفاق بیوفتد مادر می تواند با اثبات آن از دادگاه تقاضا گرفتن حضانت فرزند خود را بکند.

در این مطلب سعی نمودیم که به طور کامل به سوال شما مبنی بر اینکه چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم پاسخ دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پرونده خود و انجام مشاوره حقوقی با گروه عدل و حق تماس بگیرید و ضمن کسب اطلاعات به اتخاذ بهترین وکلا نیز بپردازید.

4.5/5 - (117 امتیاز)

آیا پدر می تواند تا قبل از 7 سالگی حضانت فرزند را مادر بگیرد؟

بله تحت شرایطی برای مثال جنون مادر می توان حضانت را در زیر هفت سال از مادر گرفت.

آیا اگر مادر مجددا ازدواج کند پدر می تواند حضانت فرزند را از او بگیرد ؟

بله طبق قانون اگر مادر مجددا ازدواج نماید پدر این حق را خواهد داشت که حضانت را از مادر دریافت نماید.

گرفتن حضانت از هر یک از طرفین با چه شرایطی انجام می شود ؟

اگر شرایطی به وجود بیاید که موجب به خطر افتادن سلامت کودک گردد با تشخیص دادگاه امکان گرفتن حضانت وجود دارد.

1 دیدگاه

  • سلام حضانت پسرم تا۷سال بامن بوده الان۷سالش تموم شده و پدرش درخواست حضانت داده حق ملاقات هم داشته و نیومده وزن ودوتا بچه داره وتریاک مصرف میکنه پسرم دوست نداره بره پیش پدرش چطور میتونن حضانت دایم بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *