خلع ید چیست

خلع ید چیست ؟

یکی از واژه های آشنایی که ممکن است بار ها و بار ها آن را شنیده باشید واژه خلع ید است. در حقیقت آشنایی ما با این واژه تنها مربوط به شنیدن آن نیست بلکه بسیاری از ما بارها با آن رو به رو شده ایم و درگیر پرونده های آن بوده ایم. اما در زمان درگیری با این واژه اولین سوالی که به ذهن هر کسی خطور می کند این است … که خلع ید چیست و چه معنایی دارد ؟ اگر می خواهید نگاهی دقیق تر به خلع ید بیاندازید با ما در این مطلب همراه باشید چرا که قصد داریم به به طور کامل به این مفهوم بپردازیم.

برای اینکه بدانید خلع ید چیست و به طور کامل با مصادیق آن آشنا شوید با ما در این مطلب همراه باشید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است تا با تماس با گروه عدل و حق و درخواست مشاوره با وکیل ملکی به تمامی سوال های خود مبنی بر خلع ید و مفهوم آن دست پیدا کنید با آگاهی بیشتر به حل مشکلات خود بپردازید.

خلع ید چیستبا گروه حقوقی عدل و حق همراه باشید.

قاعده ید و خلع ید چیست ؟

پیش از آنکه به طور دقیق بگوییم قاعده ید چیست باید ابتدا به این بپردازیم که این قاعده در چه مباحثی مطرح می شود ؟ هرچند که به طور معمول این واژه ها را در پرونده های ملکی مشاهده می کنید اما باید گفت که در هر کجا که بحث مالکیت و اثبات آن مطرح شود می توانید نام قاعده ید و خلع ید را بشنوید. در حقیقت این قاعده به طور کامل به مبحث مالکیت داشتن بر یک مال اشراف دارد و زمانی مطرح می شود که نمی توان با استفاده از دلایل محکم مالکیت را به اثبات رساند و قاعده ید به عنوان یک قاعده پذیرفته شده در نظام حقوقی ما به میان می آید.

اما قاعده ید و مفهوم جانبی آن یعنی خلع ید چیست ؟ بر اساس فقه ما :

اگر کسی بر روی یک مالی تسلط دارد و آن را در دست خود دارد به این معنی است مالک آن می باشد. به بیان حقوقی استیلا داشتن بر یک مال خبر از مالکیت فرد بر آن می دهد مگر آنکه خلافش ثابت شود.

نکته ی خلع ید نیز در پایان جمله پیش نهفته است. یعنی خلع ید از یک مال ممکن نیست مگر با اثبات مالکیت به روشی معتبر تر و البته محکمه پسند تر ! اثبات مالکیت در درجه اول کار آسانی به نظر می رسد. اما متاسفانه پس از انقلاب و حاکم شدن برخی از قوانین و قاعده ها خلع ید کمی دشوار شد و افراد زیادی متاسفانه در سال های اخیر قادر به اثبات مالکیت خود نبوده اند و اموال خود را به طور کامل از دست می دهند.

در ادامه مقاله خلع ید چیست این نکته قابل ذکر است. از آنجا که در سال های اخیر اسناد رسمی و اعتبار آن ها زیر سوال رفته است و گاهی این اسناد به تنهایی برای اثبات مالکیت کافی نیستند خلع ید و خارج کردن اموال از دست متصرف آن دشوار شده است. به همین علت در چنین شرایطی استفاده از یک وکیل پایه یک دادگستری از اهمیت زیادی برخوردار می شود. اگر تنها مدرک شما اسناد عادی است باید بیش از پیش در طرح دعوا خود دقت بفرمایید چرا که متاسفانه اسناد عادی در محاکم ما چندان قابل استناد نیستند.

به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خلع ید و راه های انجام آن با گروه حقوقی ما تماس بگیرید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر اقدام به خارج کردن اموال خود از دست متصرف آن نمایید.

خلع ید چیست

انواع خلع ید چیست ؟

در این جا ما مفهوم خلع ید را به معنی عامی در نظر گرفته ایم که در خود سه دعوای رایج در دادگاه های ایران را جای می دهد. شما برای خارج کردن ملک خود از این تصرف باید یکی از این دعاوی در محاکم ایران انجام دهید که هر کدام از شرایط خاص خود برخوردار است و باید نکات مربوط به آن را رعایت کنید. این انواع دعوای در خلع ید چیست ؟ به این شرح می باشد :

خلع ید

خلع ید زمانی مطرح می شود که شما به عنوان مالک برای دعوا در دادگاه از سند رسمی استفاده می کنید. یعنی سند رسمی و داشتن آن برای طرح دعوای خلع ید الزامی می باشد و بدون آن دعوای شما در زیر مجموعه دعوایی دیگر جای می گیرد. شایان ذکر است در این دعوا اذن مالک مطرح نیست. یعنی مالک لزوما نباید به متصرف فعلی اذن در اجازه داده باشد اما در هر صورت در شرح مدارکی که در دادخواست می نویسید باید سند رسمی وجود داشته باشد و به دادگاه تقدیم شود.

منظور از سند رسمی سندی است که در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد و نام شما به عنوان مالک در آن ذکر گردیده باشد.

تخلیه ید

اما در نقطه کاملا مقابل با خلع ید ، دعوا تخلیه ید مطرح می شود که شرایط آن به طور کامل متفاوت می باشد. تفاوت تخلیه ید و خلع ید چیست ؟ در دعوای تخلیه ید شما نیاز به سند رسمی ندارید. یعنی این دعوا با اسناد رسمی صورت نمی گیرد و سند عادی در ذیل دادخواست تقدیم می شود. در طرف دیگر شرط دیگری نیز برای طرح دعوای تخلیه ید نیاز است : شما باید سابقا به متصرف فعلی اذن تصرف داده باشید. یعنی تصرف ناشی از اجازه مالک بوده باشد و سپس فرد حاضر به تخلیه ملک نشده است.

برای مثال شما به مدتی محدود به دوست خود گفته اید که میتواند در ملک شما سکونت داشته باشد اما پس از مدتی فرد حاضر به تخلیه نمی شود. در این صورت شما با به همراه داشتن سند عادی مالکیت در دادگاه های مربوطه اقدام به طرح دعوا می کنید.

تصرف عدوانی

و در اخر نوبت به تصرف عدوانی می رسد که در آن هیچ کدام از شرایط فوق لازم نمی باشد. در تصرف عدوانی نیاز به اذن شما به عنوان مالک نمی باشد. در این دعوا فردی به عنوان غاصب در ملک شما حضور پیدا می کند و شما با در دست داشتن سند عادی در محاکم ذی صلاح اقدام به طرح دعوا می کنید و درخواست خلع ید را مطرح می کنید.

این سه دعوا را می توان گسترده ترین پرونده های در زمینه ملکی معرفی کرد و پرونده های زیادی تحت این عناوین به دادگاه های ما ارجاع داده می شود. تا اینجا ما در مورد این که خلع ید چیست و مصادیق آن به چه شرح هست توضیحاتی ارائه داده ایم.

برای اینکه مطمئن شوید شرایط پرونده شما در ذیل کدام یک از دعاوی زیر قرار داد کافیست با گروه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید اقدام به انجام مشاوره ملکی یا مشاوره حقوقی نمایید و تمامی اطلاعات مورد نظر خود را در این زمینه به دست بیاورید.

خلع ید چیست

طرح دعوا خلع ید

از آنجا که طرح دعوای خلع ید از اصول مربوط به خود برخوردار است لازم دانستیم تا آن را به طور جداگانه برسی کنیم. نکات مهم طرح دعوای خلع ید چیست ؟

  • شما باید در ذیل دادخواست خود تمامی خواسته های خود را مبنی بر خروج ملک از تصرف متصرف فعلی را طلب کنید. یعنی اصل دادخواست شما باید بر مبنی خروج ملک از تصرف استوار باشد.
  • خوب است که در ذیل این دادخواست مطالبات مالی خود را نیز که ناشی از تصرف غیر مالکانه در ملک می باشد را نیز طلب کنید. یعنی به ازای تمام مدتی که فرد در ملک حضور داشته است مطالبات مالی داشته باشید.
  • اگر در اثر تصرفات فرد به ملک یا مال شما آسیبی وارد شده است فراموش نکنید که در ذیل دادخواست حتما درخواست خسارت کنید و مطالبات مالی خود را دریافت کنید.
  • از آنجا که این دعاوی در زمره دعاوی حقوقی به شمار می رود نباید فراموش کنید که هزینه نسبتا بالایی برای طرح دعوا در محاکم دریافت می شود. این هزینه ها به طور کامل از متصرف قابل دریافت است و شما می توانید آن را مطالبه نمایید.
  • اگر برای خلع ید به وکیل مراجعه کرده اید ، حق اوکاله ای نیز باید پرداخت کنید که هزینه های وکیل نیز تماما از طرف مقابل قابل دریافت است پس این مورد را نیز در ذیل دادخواست خود بیان کنید.

شما می توانید برای تماس با یک وکیل خلع ید خوب در تهران همین حالا با ما تماس بگیرید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

وکیل خلع ید

چرا داشتن وکیل خلع ید از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و اهمیت داشتن وکیل خلع ید چیست ؟ به طور کلی این پرونده ها که در زمره دعاوی حقوقی به شمار می روند از ارزش بالایی برخوردار بوده و شکست در آن خسارت های مالی زیادی به شما وارد می کند. به همین علت اینکه به تنهایی و بدون کمک گرفتن از یک متخصص به طرح دعوا روی بیاورید امری پر ریسک محسوب می شود و ممکن است به شکست شما منجر گردد.

به همین علت برای اینکه از شکست و تضییع حقوق خود جلوگیری به عمل آورید با یک وکیل متخصص و حرفه ای در این زمینه صحبت کنید. اگر به یک وکیل خوب در این زمینه دسترسی ندارید همین حالا با گروه عدل و حق تماس بگیرید و به گرفتن یک وکیل حرفه ای در این زمینه اقدام کنید.

4.6/5 - (120 امتیاز)

خلع ید در چه موضوعاتی طرح می شود ؟

به طور کلی در دعوا ها مربوط به مالکیت نام خلع ید به گوش می خورد.

برای طرح دعوای خلع ید باید به کدام دادگاه ها مراجعه کنیم ؟

دعوای خلع ید در زمره دعاوی حقوقی به شمار می رود و و در دادگاه های حقوقی نیز مورد برسی قرار میگیرد.

هزینه طرح دعوای خلع ید به چه صورت می باشد ؟

طرح دعوا های خلع ید از آنجا که جزئی از پرونده های حقوقی محسوب می شوند هزینه های بالاتری نیز به خود اختصاص می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *