توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه (0 تا 100 مراحل آن)

مهریه مهم ترین حقی است که موجب عقد نکاح به تملک زن در میاید و در هیچ صورتی این حق از وی اسقاط نمی شود. مهریه به عنوان مهم ترین حق زوجه، قوانین بسیاری مهمی را به خود اختصاص داده است که این قوانین می تواند دریافت مهریه را هم مشکل و هم آسان کند. برای دریافت مطالبات زن مخصوصا مهریه ، راه های زیادی وجود دارد. یکی از این راه های توقیف اموال برای دریافت مهریه است.

دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه با احراز شدن شرایطی و ارائه ی مدارکی صورت می گیرد که در این مقاله به تفصیل به توضیح آن می پردازیم. برای کسب اطلاعات در مورد دریافت مهریه و توقیف اموال برای گرفتن مهریه این مقاله را از دست ندهید.

همچنین ما در این مطلب قصد داریم تا به مدت زمان توقیف اموال برای مهریه و رفع توقیفی و به 0 تا 100 مراحل آن نیز بپردازیم.

چرا دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه لازم است ؟

توقیف اموال برای مهریه زمانی صورت میگیرد که زوجه توانایی پرداخت مهریه را به طور کامل دارد ولی از پرداخت آن سر باز می زند . در این صورت زن باید فورا با گزارشی از اموال مرد اقدام به دریافت حکم توقیف اموال کند.

در حقیقت توقیف اموال در زمان اعسار صورت نمیگیرد که مرد به علت معذوریت مالی نمی تواند مهریه را بپردازد. بلکه زمانی است که مرد از نظر دارایی توانایی پرداخت مهریه یا بخشی از آن را به طور یکجا دارد اما از این کار امتناع می کند. بدیهی است که در چنین شرایطی قانون ضمانت اجرایی در نظر میگیرد که یکی از این ضمانت های اجرا توقیف اموال برای گرفتن مهریه است.

توقیف اموال برای مهریه

همچنین روند دریافت مهریه میتواند گاها به طول بی انجامد. روند وصول مطالبات در دادگاه ها معمولا به سرعت صورت نمی گیرند. مطالبه مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیست و دریافت این مطالبه نیز به طول می انجامد. برای دریافت مطالبات زن مخصوصا مهریه ، راه های زیادی وجود دارد. یکی از این راه های توقیف اموال برای  مهریه است.

گفتن این موضوع چندان خوشایند نیست اما گفتن آن به اهمیت دریافت حکم توقیف اموال تاکید می کند. پرونده های بسیار زیادی مشاهده شده است که در آن مرد برای جلوگیری از پرداخت حقوق زن اقدام به انتقال اموال خود به اشخاص دیگر می کند که از این طریق دادگاه حکم اعسار برای مرد را صادر و مهریه را قسط بندی کند. توقیف اموال برای مهریه نه تنها از این کار جلوگیری می کند بلکه زمان دریافت آن را نیز تسریع می بخشد.

به همین علت زوجه  باید در ابتدا با سرعت و دقت حکم توقیف برای مهریه را بگیرد و از نقل و انتقلات اموال جلوگیری کند. از آنجا که در گرفتن حکم مذکور ، سرعت ،اهمیت بسیار زیادی دارد بهتر است برای گرفتن حکم توقیف اموال برای گرفتن مهریه از طریق وکیل اقدام کرد.

برای دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه باید به کدام  مرجع مراجعه کرد؟

به طور کلی حل و فصل تمامی مشکلات و مسائل مربوط به خانواده در صلاحیت دادگاه خانواده است اما برای مطالبه مهریه و دریافت حکم مذکور هم از طریق اداره ثبت و هم از طریق دادگاه میتوان اقدامات لازم را انجام داد. زوجه برای دریافت مهریه خود باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست مهریه کند و در صورت نیاز اقدام به دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه کند.

نکته : برای درخواست مهریه در نکاح ثبت شده ، ابتدا بهتر است از طریق اداره ثبت پیگیری کرد و سپس از طریق دادگاه اقدام کرد.

در حقیقت به موجب قانونی کنونی افراد برای مطالبات برخی از حقوق خود نیاز به دریافت حکم از دادگاه نخواهند داشت و می توانند از طریق مراجعه به ثبت اقدام به توقیف کنند که این موضوع امکان فرار از بدهی را نیز کاهش می دهد.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

خبر خوب آن است که مدت زمان توقیف اموال برای مهریه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در حقیقت در گذشته برای توقیف باید به دادگاه مراجعه کرده و از آن حکم لازم را دریافت می کردید اما امروزه به هیچ عنوان به این مورد نیازی نخواهد بود. شما می توانید با مراجعه به دفاتر ثبت و ارائه لیست اموال همسرتان اقدام به توقیف اموال کنید. 

در این حالت مدت زمان توقیف اموال برای گرفتن مهریه بسیار کوتاه خواهد بود. در نظر داشته باشید که زمان اقدام و سرعت کار در توقیف اموال مهریه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

حکم توقیف اموال برای مهریه چگونه صادر می شود؟

همانطور که فوقا ذکر شد ، زوجه در هنگام طلب مهریه و حتی پیش از آن، باید درخواست توقیف اموال برای مهریه را به منظور جلوگیری از نقل و انتقلات بکند. زوجه برای دریافت حکم توقیف اموال به طرق زیر اقدام کند :

  1. به اداره ثبت مراجعه کند و با ارائه ی گزارشی از اموال شوهر ، حکم توقیف اموال را دریافت کند.
  2. به دادگاه خانواده مراجعه کرده و از آن طریق حکم مذکور را دریافت کند.

نکته : ممکن است دریافت مهریه از طریق دادگاه و دریافت حکم توقیف به طول بیانجامد. اگر از انتقال اموال در این زمان واهمه دارید بهتر است از طریق اداره ثبت اقدام کنید.

مطالبه مهریه و دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه

به موجب ماده ی 108 قانون آیین دادرسی مدنی :

خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا درجریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است درموارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است :

  • الف- دعوا مستند به سند رسمی باشد
  • ب- خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد
  • ج- در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد
  • د- خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد اید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد.

با توجه به این ماده زوجه می تواند پیش از مطالبه مهریه حکم توقیف اموال برای مهریه را دریافت کند. شایان ذکر است زوجه باید پس از دریافت حکم تا ده روز تامین دادخواست بدهد. در تبصره در مورد تامین دادخواست چنین آمده است :

تبصره- تعیین میزان خسارت احتمالی، با درنظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می پذیرد. صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود .

  1. تامین دادخواست برای توقیف اموال برای مهریه 3/5 تمامی سکه های مورد مطالبه است. زوجه ضمن ارائه ی تامین تعیین شده باید اقدام به مطالبه مهریه خود از دادگاه بکند. در غیر این صورت زوج میتواند به رفع توقیف اموال بپردازد.
  2. نکته : درمورد توقیف اموال تنها 110 سکه ملاک قرار نمیگیرد و اگر زوج توانایی پرداخت تمامی مقدار مهریه را داشته باشد میتوان با مطالبه تمامی مهریه حکم توقیف اموال برای دریافت مهریه را دریافت کرد.
  3. همچنین شایان ذکر است در دریافت حکم توقیف اموال ، نکاح دائم یا موقت بودن آن ملاک قرار نمیگرد اما مهریه و مقدار آن باید ثبت شده باشد.
  4. در نهایت اموالی که از طریق اداره ثبت یا دادگاه توقیف شده اند برای مزایده گذاشته می شوند تا از طریق فروش این اموال بدهی مدعی که در اینجا مهریه زن می باشد پرداخت شود.
  5. توجه داشته باشید که مرد می تواند پس توقیف اموال برای مهریه با پرداخت بدهی خود از فروش اموال خود جلوگیری نماید.

توقیف اموال برای مهریه

در چه مواردی توقیف اموال برای مهریه ممکن نیست ؟

در توقیف اموال برای مهریه ، برخی از اموال را نمیتوان توقیف کرد که مستثنیات دین می نامند. این اموال در قانون با نام مستثنیات دین مشخص می شوند. در حقیقت منظور از مستثنیات دین ، اموالی است که نمی توان توقیف کرد زیرا با توقیف آنها مالک به اعسار می افتد. مستثنیات دین در ماده 24 قانون جدید نحوه محکومیت های مالی به شرح زیر می باشد :

  • الف – منزل مسکونی که عرفاً در شان محکوم‌علیه در حالت اعسار او باشد
  • ب – اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است
  • ج – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود
  • د – کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها
  • هـ – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است
  • و – تلفن مورد نیاز مدیون
  • ز – مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد

توقیف اموال برای مهریه در تمامی اموال قابل انجام است به غیر از مواردی که ذکر شد. در صورتی که در اموال توقیف شده ، موارد بالا نیز موجود بود ، میتواند به حکم مذکور اعتراض کرد و درخواست رفع توقیف اموال را نمود.

همانطور که در ماده فوق می بینید توقیف اموال برای گرفتن مهریه تنها زمانی است که مرد توانمندی آن را دارد چرا که به موجب قانون نمی توان دارایی های معیشتی مرد را توقیف نمود.

رفع توقیف اموال برای مهریه

به طور کلی رفع توقیف اموال برای گرفتن مهریه به دو صورت امکان پذیر است :

  • 1-پرداخت بدهی
  • 2-صرف نظر زوجه
  • 3-اعتراض به اموال توقیفی

در حقیقت شما برای اینکه توقیف اموال برای مهریه را متوقف کنید باید مهریه زن خود را بپردازید تا دادگاه با رفع بدهی دستور آزاد شدن اموال شما را بدهد. همچنین ممکن است همسر شما نیز از بدهی خود صرف نظر کند و در این صورت چون مالی برای مطالبه نیست دلیلی برای توقیف اموال نیز وجود دارد.

اگر اموال توقیف شده شما جزئی از مستثنیات دین بوده است و شما از توقیف آن در عسر و حرج بوده اید می توانید به آن اعتراض کرده و درخواست رفع توقیف برخی از آن ها را بدهید. توجه کنید که بهتر است بدین منظور اولا از وکیل خوب در این زمینه کمک بگیرید و دوما مدارک کافی برای اثبات عسر و حرج و مستثنی بودن دارایی ها را در اختیار داشته باشید.

راه سومی نیز هست که در آن رفع توقیف اموال مهریه صورت نمیگیرد بلکه اموال شما در مزایده به فروش رسیده ، مهریه از آن کسر شده و ما بقی آن از حالت توقیف خارج می گردد.

دریافت مهریه از حقوق واضح و غیر قابل انکار زوجه است. در ماده ی 1082 قانون مدنی درباره ی این حق چنین نوشته شده است : به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. مطالبه و دریافت مهریه صرفا محدود به زمان طلاق نمی باشد و زوجه میتواند در طول زندگی مشترک آن را طلب کند.

اما شایان ذکر است ، توقیف اموال، میتواند موجبات ایجاد مخاصمت را میان طرفین فراهم کند به همین علت به شما پیشنهاد می شود اگر قصد دریافت حکم مذکور را دارید با دقت نظر عمل کنید. فوقا ذکر شد که دریافت فوری حکم توقیف اموال برای مهریه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر میخواهید مهریه خود سریع و به طور کامل دریافت کنید باید از نقل و انتقالات اموال زوج جلوگیری به عمل بیاورید. به همین علت بهتر است برای مطاللبه مهریه و دریافت حکم مذکور از طریق وکیل اقدام کنید. شما میتوانید از طریق تیم حقوق عدل و حق به وکیل مناسب خود دست پیدا کنید.

توقیف اموال برای مهریه

سوالات متداول در خصوص توقیف اموال برای مهریه

ما در این مطلب سعی کرده ایم تا اطلاعات لازم در مورد توقیف اموال برای مهریه را در اختیار شما قرار دهیم. در این قسمت نیز می توانید به مهم ترین سوالات خود در این خصوص نیز پاسخ دهید :

توقیف اموال برای مهریه چقدر طول می کشد ؟

معمولا توقیف اموال مهریه در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد تا فرد اقدام به فروش و انتقال اموال ننماید.

هزینه توقیف اموال برای گرفتن مهریه چقدر است ؟

هزینه دریافت حکم توقیف اموال برای اجرای مهریه 2.5 درصد تا 20 میلیون تومان و 3.5 درصد کل مبلغ مهریه (برای مقادیر بالاتر است) که باید به صندوق دادگستری واریز شود.

رفع توقیف اموال برای چقدر طول می کشد ؟

رفع توقیف اموال و مدت زمان آن محدودیتی ندارد و تا زمانی که در خصوص مهریه تعیین تکلیف نشود نمی توان رفع توقیف نمود.

برای توقیف اموال مهریه به کجا مراجعه کنیم ؟

اجرا مهریه از طریق اداره ثبت امکان پذیر است.

چرا برای مهریه اموال را توقیف می کنیم ؟

برای اینکه از طریق مزایده اموال بتوانیم مهریه را دریافت کنید.

گرفتن مهریه از طریق توقیف اموال چقدر طول می کشد ؟

روند اداری به فروش رسیدن اموال و … در هر پرونده می تواند متفاوت باشد.

اگر در خصوص توقیف اموال برای مهریه همچنان سوالاتی دارید حتما در قیمت کامنت ها از ما بپرسید. همچنین به سادگی می توانید از طریق تماس با گروه حقوقی عدل و حق به انجام مشاوره حقوقی بپردازید و به طور کامل و دقیق در خصوص 0 تا 100 مراحل توقیف اموال برای دریافت و گرفتن مهریه به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

تامین دادخواست برای توقیف اموال برای مهریه چقدر است ؟

3/5 تمامی سکه های مورد مطالبه .

چه اموالی را نمیتوان توقیف کرد ؟

اموالی که به موجب توقیف آنها ، مرد به اعسار بیوفتد که این اموال مستثنیات دین نامیده می شود.

رفع توقیف اموال چگونه صورت میگیرد؟

در صورتی که تا ده روز پس درخواست توقیف اموال تامین دادخواست ارائه نشود و مهریه مطالبه نشود یا مرد به اموال توقیف شده اعتراض داشته باشد میتوان درخواست رفع توقیف اموال کرد.

1 دیدگاه

  • سلام تقریبا سال ۱۳۸۶ همسرم سهم الارث ملک ورثه من دا بابت ۴۰۰ سکه به ارزش اونموقه تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان در اداره ثبت توقیف نمود و هیچ گونه عملیات اجراییه انجام نداده است و الان میخواهد رفع توقیف کند و مهریه خود را حبه نموده و ببخشد . ایا برای رفع توقیف نیم عشر را باید پرداخت نمایم ؟؟ و این نیم عشر به لهای امروز است یا بهای سال ۸۶؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *