حق پشیمانی

یکی از شرایطی که در قراردادهای ملکی مانند اجاره نامه، قولنامه و مبایعه نامه وجود دارد حق پشیمانی می باشد که شما می توانید از آن استفاده کنید.  اینکه شما در معامله های خود چگونه می خواهید از آن استفاده کنید بسته به شرایط متنوعی، متفاوت است و باید به خوبی در این مورد اطلاعات خود را افزایش دهید. در واقع باید بدانید به عبارتی این حق برابر است با نوعی از خیارات شرط که افراد از آن استفاده می کنند. این حق در برخی از موارد اختلاف نظر های زیادی را به وجود آورده است که شما در برخی از قراردادهای خود می توانید از آن استفاده کنید.

باید بدانید که حق پشیمانی در برخی از موارد متضمن به نوعی از اختیار فسخ کردن معامله می باشد. مدت این شرط از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شما هم باید به آن دقت زیادی داشته باشید. نکات بسیار زیادی در مورد استفاده از این شرط وجود دارد که شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید. در این صورت می توانید از آن نهایت استفاده را در تنظیم قراردادهای خود داشته باشید. برای اینکه به صورت اصولی از آن استفاده کنید بهتر است با وکیلی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد مشورت نمایید تا شما را به خوبی راهنمایی کند. برخی از مهمترین مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد را در ادامه معرفی می کنیم تا اطلاعات بیشتری داشته باشید.

شرایط استفاده از حق پشیمانی از دید قانون :

امروزه بسیاری از افراد هستند که متاسفانه فکر می کنند بعد از 48 یا 72 ساعت، قرارداد خود را می توانند  فسخ کنند. در واقع آنها بر این باور هستند که این حق برای آنها در هر معامله ای به صورت پیش فرض وجود دارد. اما باید بدانید که اصلا این طور نیست و شما باید از قوانین و تبصره های مشخص شده ای پیروی کنید. یکی از نکاتی که هرگز نباید فراموش کنیم و اهمیت بسیار زیادی دارد این است که از منظر قانون تنها آن دسته از مطالبی که مکتوب شده اند قابلیت اجرا دارند.

شرایط استفاده از حق پشیمانی از دید قانون

بنابراین شما هم تنها نسبت به این دسته از موارد می توانید ادعای حقوقی داشته باشید. بنابراین شما تنها زمانی می توانید از حق پشیمانی استفاده کنید که در قرارداد ذکر شده باشد. به طور کلی شما در این مورد باید به دو نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. این دو نکته بسیار ضروری هستند و عبارت می باشند از :

  1. مدت زمانی که می توانید از این حق استفاده کنید و معامله را فسخ نمایید یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.
  2. میزان ضرر و زیان را هم باید به خوبی در نظر داشته باشید. این مورد هم از آن دسته مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

یعنی شما باید به خوبی مشخص نمایید که فرد خریدار و یا فرد فروشنده تا چه زمانی می توانند بعد از امضاء کردن قرارداد از حق پشیمانی استفاده کنند. در صورتی که این زمان را تعیین نکرده باشید، باید بدانید که این حق به طور کامل باطل می شود. در واقع این مسئله به نوعی خیار شرط نامیده می شود و در صورتی که برای خیار شرط شما مدت مشخص شده ای را تعیین نکنید باید بدانید که آن خیار باطل می شود.

در صورتی که  مقدار آن ضرر و زیان وارد شده هم در قرارداد شما مشخص شده باشد باید بدانید ک فرد مجبور است آن حق را به فردی که زیان دیده است پرداخت کند. مبلغی که به عنوان زیان تعیین می شود درصدی است و شما باید از آن به خوبی بر اساس مبلغی که قرارداد بسته اید اطلاع داشته باشید. زمانی هم که مبلغ ضرر و زیان را در قرارداد اصلا ذکر نکرده باشند باید بدانید با استفاده کردن از حق پشیمانی می توانید به طور کلی قرارداد را فسخ کنید. در این صورت هیچ یک از طرفین نمی توانند ادعای ضرر و زیان را داشته باشند.

 استفاده همزمان از حق پشیمانی و اسقاط کافه خیارات :

بسیاری از افراد امکان دارد که این پرسش را داشته باشند که آیا می تواند هم از حق پشیمانی استفاده کنند و هم اینکه از اسقاط خیارات استفاده نمایند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که آری آنها می توانند. در واقع شما قادر خواهید بود که در هر بند یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهید. شما برای اینکه در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشید تنها باید به وکیلانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مراجعه کنید آنها به خوبی می توانند شما را راهنمایی کنند تا در کمترین زمان از هر دو قانون استفاده کنید. اینکه کدام یک از آنها بیشتر به نفع شما می باشد را آنها به خوبی می توانند تشخیص دهند و در این زمینه شما را هم راهنمایی کنند. بنابراین به این مورد مهم نهایت دقت و توجه را داشته باشید و تنها از افرادی که در این زمینه تخصص زیادی دارند مشورت های لازم را دریافت کنید.

چطور در صورت پشیمانی می توانیم از حق پشیمانی استفاده کنیم ؟

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید به یاد داشته باشید این است که فسخ نمودن معامله با استناد به یکی از خیارات تعریف شده به هر دلیلی هم که باید باید زیر نظر مراجع قضایی انجام شود. به عبارت دیگر به شما می توانیم بیان کنیم که اعلام نمودن پشیمانی به مشاور املاک برای اینکه به صورت قانونی معامله را فسخ کنید لازم می باشد ولی این مورد اصلا کافی نیست. یکی از مسائل مهم دیگری که در این مورد وجود دارد و شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید روش دریافت کردن ضرر و زیان می باشد. دریافت کردن خسارت فسخ معامله برای فردی که فروشنده است بسیار راحت تر از خریدار می باشد.

در صورتی که خریدار ابراز پشیمانی کند فروشنده قار خواهد بود که مبلغ ضرر و زیان او را از  مبلغی را که خریدار پرداخت نموده است کسر کند و باقی پول را هم به او بازگرداند. اکر اگر در صورتی که خریدار ابراز پشیمانی کند، دریافت کردن ضرر و زیان برای خریداری به آسانی نمی باشد برای اینکه خریداری در این مورد از حق پشیمانی استفاده کند و به راحتی بتواند معامله را فسخ نماید باید از وکیل کمک بگیرد. وکیل به شما پیشنهاد مذاکره با فروشنده را می دهد و خودش هم این مسئولیت را بر عهده می گیرد.

 استفاده همزمان از حق پشیمانی و اسقاط کافه خیارات

در بسیاری از مواقع با صحبت کردن می توانید بسیاری از مشکلاتی که بزرگ هستند را حل کنید و این امر بسیار آسان می باشد. اما در صورتی که فروشنده پرداخت کردن خسارت را بپذیرد خریدار قادر خواهد بود که از طریق مراکز قانونی اقدام کند. این مورد هم به آسانی نمی باشد و باید به خوبی با شرایط و مراحل آن آشنایی داشته باشید. وکیل می تواند این مرحله را هم برای شما به راحتی انجام دهد.

حق پشیمانی به سود خریدار و فروشنده است و یا به ضرر آنها می باشد ؟

هر یک از وکیلانی که در زمینه استفاده از حق پشیمانی تخصص دارند به فروشنده، خریدار و یا مشاوران املاک این توصیه را دارند که از این حق در اجاره نامه، مبایعه نامه، قراردادها و معامله ها استفاده نکنند. در نگاه اول شاید این مسئله که شما بتوانید با اعلام پشیمانی کردن معامله خود را فسخ کنید بسیار عالی است و امکان خوبی به شمار می رود. اما شما باید به خوبی این مسئله را هم در نظر داشته باشید که آیا این مورد برای طرف مقابل شما هم خوب است. برخی از موضوعاتی که در این مورد وجود دارد را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید. این موارد که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. استفاده از این حق در شرایطی که بازار مسکن رونق دارد :

همیشه شما شاهد این مسئله بوده اید که در شرایط رونق بازار مسکن، قیمت ها در بازه زمانی بسیار کوتاه در روز چندین بار افزایش پیدا می کنند. اکنون شما فرض کنید که خریدار هستید و در فاصله زمانی بسیار کوتاه که یک روز می باشد، قیمت ملک مورد نظرتان تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. بدون شک در این شرایط استفاده کردن از حق پشیمانی به ضرر شما می باشد. دلیل اصلی آن این است که با توجه به بالا رفتن قیمت ها شاید شما دیگر نتوانید با آن پولی که در اختیار دارید ملک مشابهی را که خریداری نموده اید را یک بار دیگر خریداری کنید. این رویه در صورتی که با مقایا کلان اندازه گیری شود، باید بدانید که اعتماد و ثبات را به طور کلی از بین می برد.

  1. پشیمانی خریدار در دوران رکود بازار مسکن :

شما باید بدانید که در دوران رکود، قیمت ملک و خانه ها مانند دوران رونق افزایش پیدا نمی کند. نرخ افزایش پیدا کردن قیمت در این دوران بسیار پایین تر از نرخ رشد تورم می باشد. این تحولات به وجود آمده دلیل دارد و دلیل آن هم این است که عرضه بیشتر از تقاضا می شود. به زبان ساده اگر بخواهیم این مورد را بیان کنیم باید بدانید که در این مورد ملک زیاد است اما خریدار کم می باشد. همین مسئله موجب می گردد که فرد خریدار در دوران رکود، حق انتخاب بسیار بیشتری داشته باشد. بر همین اساس او می تواند ملک های زیادی را مورد بازدید قرار دهد و یکی از آنها را خریداری کند. اکنون فکر کنید در این شرایط خریدا بعد از 24 ساعت بخواهد از حق پشیمانی استفاده کند. در ای شرایط فردی که ضرر می کند مالک می باشد.

شما به این مسئله هر گونه که نگاه کنید باید بدانید فسخ کردن معامله هم به ضرر فروشنده می باشد و هم به ضرر خریدار است. یکی از مهمترین توصیه هایی که در این مورد می توانیم به افراد ارائه دهیم این است که با چشمان باز خرید خود را انجام دهند. اینکه آنها کارشان به پشیمانی نرسد اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل زمان خریداری ملک باید دقت زیادی داشته باشند. در این مورد وکیلان می توانند به شما مشورت هیا لازم را ارائه دهند تا دچار ضرر و زیان نشوید. شما باید خودتان بهترین وکیل را برای خرید ملک انتخاب کنید تا ملک مناسبی را خریداری کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست که قرارداد را فسخ کنید.

تکلیف  حق کمیسیون مشاورین املاک بعد از اعلام حق پشیمانی چیست ؟

شما باید به خوبی بدانید که بر اساس قانون پرداخت کردن حق کمیسیون املاک بعد از اینکه امضا مبایعه نامه را انجام می دهید الزامی می باشد. بنابراین در صورتی که یکی از طرفین و یا هر دو طرف بخواهند از حق پشیمانی استفاده کنند و معامله را فسخ نمایند باید کمیسیون مشاور املاک را هم پرداخت کنند. اگر یکی از طرفین بخواهد با استفاده از این قانون معامله را فسخ نماید باید کمیسیون قانونی هر دو طرف را به میزانی که تعیین شده ارائه دهد و ضرر و زیان آنها را هم به صورت کامل پرداخت نماید. اما در صورتی که دو طرف پشیمان شده باشند و بخواهند معامله را فسخ کنند باید سهم کمیسیون خود را پرداخت نمایند. به طور کلی باید بدانید پیشنهاد اصلی ما به شما این است که از این حق زیاد استفاده نکنید، بلکه با دیدگاهی باز ملک خود را خریداری نمایید.

تکلیف  حق کمیسیون مشاورین املاک بعد از اعلام حق پشیمانی

وکیلان بسیار زیادی هستند که با انواع حق پشیمانی آشنایی دارند و به مشا مشورت های لازم را در این مورد ارائه می دهند. شما می توانید بر اساس معامله ای که انجام داده اید از این حق استفاده کنید. اما بهتر است بدانید که هر یک از معامله ها شرایط ویژه ای دارد و شما باید به خوبی با شرایط آن آشنایی داشته باشید. شما نمی توانید هر یک از آنها را که بیشتر تمایل دارید را برای فسخ معامله مورد استفاده قرار دهید. در این مورد تنها باید از آن دسته وکیلانی که کارشان همین موضوع است کمک بگیرید. در این صورت می توانید با خیال راحت معامله خود را انجام دهید. دقت داشته باشید که برای خرید ملک بهتر است به خوبی با هر یک از بندهای قانونی آن آشنایی داشته باشید تا از آنها استفاده کنید.

ویژگی های بهترین وکیل برای استفاده از حق پشیمانی :

شما باید به خوبی بدانید که حق پشیمانی انواع متفاوتی دارد و هر یک از آنها در شرایط مشخص شده ای مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از آنها را که می خواهید مورد استفاده قرار دهید باید به خوبی از هر نظر مورد بررسی قرار دهید. شما می توانید از وکیلانی که در این زمینه حرفه ای هستند کمک بگیرید. آنها به خوبی با این حرفه و قوانین آن آشنایی دارند. به همین دلیل می توانند به شما مشورت های لازم را ارائه دهند.

اینکه شما بتوانید بهترین وکیل را برای استفاده از حق پشیمانی انتخاب کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که او می تواند به صورت قانونی هر یک از فعالیت های شما را به درستی انجام دهد.  دقت داشته باشید که زمان خریداری و فروش ملک هم اگر از مشورت های وکیل خود بهره مند شوید دیگر نیازی نیست از این حق استفاده کنید. به هر صورت اگر بعد از نوشتن مبایعه نامه، اجاره نامه، قرارداد و معامله متوجه شدید که این مورد به ضرر شما است و باید آن را فسخ کنید، بهتر است با وکیل مشورت کنید. بهترین وکیل که در این زمینه تخصص دارد و می تواند به شما مشورت های لازم را ارائه دهد ویژگی های خاصی دارد که این ویژگی ها عبارت می باشد از :

  1. تخصص زیادی دارد :

یکی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی هایی که بهترین وکیل برای دریافت حق پشیمانی دارد این است که در آن زمینه تخصص لازم را دریافت کرده است. او به خوب یاب هر یک از قوانین که در این مورد وجود دارد آشنایی لازم را پیدا کرده است. به همین دلیل می تواند با استفاده از راهکارها و روش های قانونی کارها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. دقت داشته باشید که برای انتخاب وکیل باید به حوزه تخصص او توجه نمایید که پرونده های این چنینی را در دست دارد. این وکیلان به خوبی با هر یک از بخش ها و قوانین پرونده آشنایی دارند و به همین دلیل می توانند به شما مشورت های لازم را ارائه دهند.

  1. شهرت دارد :

از دیگر ویژگی هایی که وکیل باید برای دریافت حق پشیمانی داشته باشد این است که در زمینه چنین پرونده هایی شهرت زیادی را به دست آورده باشد. هر یک از وکیلان در زمینه این پرونده ها شهرت ندارند. شما با یک جستجوی ساده می توانید به خوبی متوجه شوید که آنها تا چه اندازه ای شهرت دارند و توانایی شان برای انجام دادن پرونده شما تا چه میزان است. این مورد هم اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید زمان انتخاب کردن وکیل به آن دقت زیادی داشته باشید. در این صورت می توانید بهترین وکیل را برای پرونده تان انتخاب کنید تا سود و ضرر پرونده خرید ملک را به شما ارائه دهد.

  1. تعداد پرونده های زیادی در دست داشته است :

اینکه وکیل پرونده های زیادی را مربوط به دریافت حق پشیمانی در دست داشته باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شما هم باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. بسیاری از وکیلان هستند که پرونده های زیادی در دست دارند، بر همین اساس آنها تجربه کاری شان هم بالاتر است. زمانی که وکیل پرونده های زیادی مشابه با پرونده شما داشته باشد بدون شک می تواند سیر و روند قانونی آن را زودتر انجام دهد. بر همین اساس باید به خوبی این مورد را هم در نظر داشته باشید و از مشورت های لازم وکیل خود نهایت استفاده را ببرید. در واقع باید بدانید این مورد برای انتخاب کردن وکیل اهمیت زیادی دارد.

  1. هزینه مناسبی را از شما دریافت می کند :

اینکه وکیل هزینه مناسبی را از شما برای دریافت حق پشیمانی دریافت کند را هم باید به خوبی در نظر داشته باشید. در واقع اگر شما می خواهید از این حق استفاد کنید باید سود به دست آمده تان به قدری باشد که ارزش استفاده از آن را برای شما به همراه بیاورد. بر همین اساس شما پیش از اینکه وکیل خود را برای استفاده از این حق انتخاب کنید باید به خوبی با او مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. اینکه وکیل چه مقدار از شما برای انجام کار هزینه می گیرد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشید.

ویژگی های بهترین وکیل برای استفاده از حق پشیمانی

  1. تجربه بالایی دارد :

تجربه کاری بالای وکیل را باید زمان انتخاب وکیل در نظر داشته باشید. زمانی که وکیل تجربه زیادی در مورد استفاده از انواع حق پشیمانی داشته باشد بدون شک پرونده شما را هم می تواند بدون ایراد و اشکالی به دادگاه برده و سود شما را به ارمغان بیاورد. در واقع برای شما بیان کردیم که در صورت عدم رضایت دو طرف در نهیات شما مجبور می شود از طریق دادگاه اقدام کنید تا معامله را فسخ نمایید. در این صورت باید از وکیل مشورت بگیرید و راهنمایی های او را پیشه کارهای فسخ معامله خود نمایید.

  1. آشنایان زیادی برای تکمیل کردن پرونده دارد :

یکی از دیگر ویژگی های وکیل برای استفاده از حق پشیمانی باید داشته باشد این است که در هر یک از اداره های متنوع آشنایی زیادی را بشناسد. او اگر با هر اداره و سازمانی که مربوط به تخصص خودش می باشد آشنایی لازم را داشته باشد روند کارها را با سرعت بیشتری به جلو پیش می برد. بنابراین باید به این مورد مهم هم نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

نتیجه گیری :

بسیاری از افراد هستند که بعد از انجام دادن معامله خود پشیمان می شوند. برخی از آنها با صحبت کردن می توانند معامله شان را فسخ کنند. ولی برخی از افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند و مجبور خواهند شد که به مراجع قضایی مراجعه کرده و از حق پشیمانی استفاده کنند. برای استفاده از این حق و انواع آن بهتر است با وکیلی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد مشورت کنند. در واقع باید بدانید وکیل آنها را به خوبی راهنمایی می کند و سرعت کارها را هم بالاتر می برد، به همین دلیل بهترین وکیل را انتخاب نمایید.

4.6/5 - (313 امتیاز)

1 دیدگاه

  • سلام
    در معامله پشیمانی چند درصد پول را باید بپردازیم؟؟
    مثلا در خرید یک زمین ۴میلیاردو ۷۵۰میلیون تومن پشیمان
    شدم چند پول را باید بدهم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *