آیا سفته حکم جلب دارد ؟

آیا سفته حکم جلب دارد ؟

اسناد تجاری یکی از مهم ترین نقش ها را در ساده سازی تجارت امروزی ایفا می کنند البته به شرط اینکه وصول شوند و افراد دغدغه ای برای وصول کردن بدهی های خود از طریق این اسناد نداشته باشند. یکی از راه هایی که وصول شدن این اسناد را آسان می کند گرفتن حکم جلب است. در گرفتن حکم جلب برای چک شکی نیست اما در مورد سفته این مورد نیز صادق است ؟ آیا سفته حکم جلب دارد ؟ 

برای دریافت پاسخ این سوال که آیا سفته حکم جلب دارد یا خیر با ما در این مطلب همراه باشید چرا که به طور کامل قصد داریم تا گرفتن حکم جلب برای سفته را شرح دهیم و اطلاعات مورد نظرتان را در اختیارتان قرار دهیم.

می توانید برای دریافت مشاوره سریع تر در این خصوص از مشاوره حقوقی با وکیل مربوطه بهره مند گردید کافیست تماس حاصل نمایید.

آیا می توان با سفته حکم جلب گرفت ؟

در پاسخ به این سوال که آیا سفته حکم جلب دارد یا خیر باید گفت که بله ، سفته مانند سایر اسناد تجاری می تواند حکم جلب داشته باشد. در حقیقت هر سند تجاری که وصول نشود می تواند حکم جلب به دنبال داشته باشد و علت این موضوع را می توان به این صورت مورد برسی قرار داد :

کسی که بدهکار مالی می باشد امکان فرار یا خارج از دسترس قرار گرفتن او نیز وجود دارد. به همین علت امکان گرفتن حکم جلب برای بدهکار های مالی وجود دارد تا این افراد در دسترس بوده و وصول بدهی تضمینی تر باشد. 

به همین علت شما به استناد به هر سندی که در دست داشته باشید می توانید اقدام به گرفتن حکم جلب کنید و سفته نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای سفته می توان حکم جلب گرفت. اما چگونه ؟ گرفتن حکم جلب برای سفته با چک چه تفاوتی دارد ؟ در ادامه به تفصیل به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

آیا سفته حکم جلب دارد ؟

چگونه برای سفته حکم جلب دریافت کنیم ؟

برای گرفتن چک شما ابتدا باید از طریق دادگاه اقدام نمایید. بر خلاف چک که گرفتن حکم جلب آن سریع است و در اسرع وقت صورت می گیرد ، برای سفته باید به دادگاه مراجعه کرد و این دادگاه است که حکم جلب را صادر می کند. در گذشته چک نیز چنین شرایطی داشت اما امروزه برای صدور حکم جلب برای چک نیازی به رفتن به دادگاه نیست. 

اما برای سفته همچنان چنین شرایطی وجود دارد شما باید درخواست حکم جلب را از دادگاه کرده و این حکم را از آنجا دریافت نمایید. پس از صدور این حکم دادگاه با ارجاع حکم به اجرای احکام ، جلب بدهکار را دریافت می کند. به علت زمان بردار بودن این فرایند ، بهتر است هر چه زودتر اقدام نمایید و در صورت تمایل به انجام مشاوره حقوقی با یک وکیل متخصص در این زمینه بپردازید.

مدت زمان گرفتن حکم جلب برای سفته

مدت زمان گرفتن حکم جلب برای سفته بسته به این دارد که دادگاه وقتی چند روزه یا چند ماهه برای تشکیل شدن به شما بدهد. بسته به آن مدت زمان دریافت حکم جلب نیز متفاوت می باشد. معمولا اگر دادگاه بخواهد با صدور حکم جلب موافقت کند در همان جلسه صادر می کند پس مدت زمان گرفتن حکم جلب برای سفته بسته به زمان تشکیل دادگاه است.

معمولا هر چه به پایان سال نزدیک تر شویم مدت ها طولانی تر می شود و شلوغی دادگاه ها نیز در تعیین این حکم تاثیر گذار می باشند. اما در صورتی که از طریق یک وکیل خوب اقدام به دریافت حکم جلب نمایید معمولا زودتر می توانید آن را دریافت نمایید. در کنار گرفتن حکم جلب ، اجرای حکم را نیز نباید فراموش کنید.

متاسفانه امروزه اجرای حکم بیشتر از صدور حکم طول می کشد اما با این وجود باز در صورت پیگیری مداوم و کمک گرفتن از یک وکیل خوب در این زمینه می توانید به سرعت اقدام به جلب بدهکار خویش نمایید.

آیا سفته حکم جلب دارد ؟

حکم جلب و تفاوت آن در سفته و چک

خوب است در این مطلب به تفاوت های سفته و چک در گرفتن حکم جلب نیز بپردازیم که در زمان صدور و گرفتن هر یک از این ها ، این اطلاعات قطعا به کارتان می آید. این تفاوت ها به این شرح می باشند :

  1. چک ضمانت اجرای کیفری دارد. یعنی شما با برگشت زدن این سند و دریافت حکم جلب ، سابقه کیفری برای فرد لحاظ می کنید. در حالی که سفته حتی اگر حکم جلب آن نیز دریافت شود ، سابقه کیفری برای فرد ندارد و صرفا برای در دسترس بودن فرد ، حکم جلب وی صادر می گردد.
  2. مدت زمان صدور حکم جلب برای چک بسیار سریع تر است و نیاز به مراجعه به دادگاه نیست در حالی که سفته مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد و برای دریافت حکم جلب آن باید به دادگاه مراجعه کنید.
  3. هم برای سفته و هم برای چک ضمن دریافت حکم جلب می توانید حکم توقیف اموال را نیز دریافت کنید. با این تفاوت که برای توقیف اموال از طریق چک در مدت زمان کوتاهی و با مراجعه به اداره ثبت می توانید اقدام کنید اما برای صدور حکم توقیف اموال برای سفته باید از طریق دادگاه ها اقدام نمایید.

با وجود مزایایی چک نسبت به سفته دارد ، همیشه نمی توان از چک استفاده کرد. چرا که امروزه سفته جز وسیله ای برای پرداخت ، یک وسیله ضمانتی محسوب می شود و شاید مبلغ درون آن هیچوقت وصول نشود اما برای ضمانت در بسیاری از جاها لازم می باشد. به همین علت باید در مورد آن اطلاعات لازم را در دسترس داشته باشید.

ما در این مطلب سعی کردیم به این سوال که آیا سفته حکم جلب دارد یا خیر به طور کامل بپردازیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی همین حالا با گروه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید و ضمن انجام مشاوره حقوقی به اطلاعات مورد نظر خود در مورد چک ، سفته و شیوه وصول مطالبات دست پیدا کنید.

4.5/5 - (84 امتیاز)

برای دریافت حکم جلب سفته باید به کجا مراجعه کرد ؟

بر خلاف چک برای دریافت حکم جلب در سفته باید به دادگاه مراجعه کرد و از آنجا این حکم را دریافت نمود.

چگونه می توان مدت زمان دریافت حکم جلب برای سفته را افزایش داد ؟

شما با کمک گرفتن از یک وکیل حرفه ای در این زمینه می توانید در مدت زمان کوتاه تری حکم جلب برای سفته را دریافت کنید.

چگونه با یک وکیل خوب برای سفته تماس بگیرم ؟

شما می توانید از طریق تماس با گروه حقوقی عدل و حق به سادگی با بهترین وکلا در زمینه چک و سفته مشورت نمایید.

1 دیدگاه

  • باسلام من ۴۰ملیون سفته به کسی دادم که مبلغ آن سفته پرداخت شد اما سفته نزد فرد باقی ماند الانبعداز۴سال سفته رو ب کسی دیگه داده و روش اقدام کرد و حکم مسدودی حسابم رو گرفته و الان حکم نهایی صادر شده وطی ۳روز مبلغ باید پرداخت بشه و من تازمتوجه شدم که شکایت کرده و حکم گرفته ایامیتونن حکم جلب رو بگیرن و آیا زندان داره؟چیکار کنم که فقط۲نفرشاهد دارم که دین رو پرداخت کردم ولی شهادت نمیدن ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *