توقیف اموال در چک برگشتی

توقیف اموال در چک برگشتی چگونه است؟

درباره توقیف اموال در چک برگشتی باید بگوییم در این روزها برای حمل و جابه جایی هرچه آسان تر پول و به ویژه در مورد هایی که مبلغ معامله ها بین افراد، بسیار رو به بالا است.

بیشتر افراد اقدام به تسلیم پول نقد نمی کنند و برای اینکه پول و ثمن معامله از هرگونه آسیبی از جمله سرقت شدن ، مفقود شدن، خیانت کردن در امانت، جعل، کلاهبرداری و غیره در امان باشد، از سند های تجارتی که در حکم پول نقد می باشد، استفاده می نمایند که وسیله ی پرداخت فوری هم به حساب می‌ آید. از طرفی دیگر افرادی که قادر به تامین پول در زمان حاضر نیستند، پرداخت پول را به وسیله ی این سند ها، تامین می کنند.

توقیف اموال در چک برگشتی

یکی از این سند های مهم و رایج، سند تجارتی چک است. چک به خاطر این که وسیله ی پرداخت آنی محسوب میشود، جایگزینی مناسب برای پول است. پیشنهاد ما به شما تماس با مشاوران عدل و حق و انتخاب وکیل توقیف اموال و وکیل در هر مورد حقوقی مناسب است.

به همین دلیل فردی که دارای چک است می‌تواند در صورتی که چک حال باشد و یا زمانی که تاریخ چک موجل است، با سر رسید تاریخ، وصول ان را خواستار باشد و اگر با رفتن به بانک، به دلیل نبود محل یا پول در حساب شخص صادرکننده ی چک، با پرداخت نشدن ان مواجه شود، می‌تواند با توجه به گواهی عدم پرداخت  کردن، نسبت به توقیف اموال در چک برگشتی، اقدام کندو فرد معادل مبلغ چک را با توقیف اموال صادرکننده ی چک، پرداخت نماید.

در این مقاله به توقیف اموال در چک برگشتی، شیوه توقیف اموال در چک برگشتی، مراجع قانونی در مورد توقیف اموال در چک برگشتی و معرفی وکلای پرداخت چک در تهران که توسط وکلای ماهر عدل و حق می توانید آن را پیگیری کنید.

سوالات مرتبط با توقیف اموال در چک برگشتی

مراحل قانونی و قضایی برای توقیف اموال در چک برگشتی

با صادر شدن قانونی چک توسط صادرکننده ی آن، تعهد داشتن شخصی که آن را صادر کرده باشد، به انتقال مبلغ درج شده در چک، ایجاد می‌شود که در هر حالت، تاریخ وصول ان چه حال و به روز و چه دارای سر رسید باشد و چه این که تاریخ ان موجل باشد، باید در تاریخ موعود آن را تاییدیه و پرداخت کند و محل چک را در حساب بانکی که شخص دارنده ی چک، حق مراجعه به ان را برای وصول چک دارد، تامین می کند.

توقیف اموال در چک برگشتی

هر وقت فرد دارای چک، به بانک رفته و چک را کارسازی کند، بانک اقدام های لازم را انجام می‌دهد و اگر در حساب فرد صادرکننده به مقدار مبلغ مندرج در چک پول نباشد، می‌تواند آن را به اصطلاح برگشت زده و گواهی عدم پرداخت چک را از بانک دریافت کند.

دریافت گواهی عدم پرداخت

با دریافت گواهی عدم پرداخت چک که بانک آن را صادر می کند، برای فرد این موقعیت ایجاد می شود که با توجه کردن به عدم وصول چک و عدم تامین محل آن توسط صادرکننده بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، به مراجع قضایی صالح برای دریافت مراجعه میکند.

توقیف اموال در چک برگشتی

در مراحل بعدی، فرد دارای چک با انجام واخواست و یا دریافت گواهی عدم پرداخت، و باطل کردن تمبر، چک را خود را در جریان می اندازد و به شکل فوری این توانایی را دارد که از طریق مراجع ذکر شده، با توقیف اموال در چک برگشتی، دارنده ی چک را مجبور به پرداخت کند و یا اینکه آن را معادل مبلغ از مال های وی توقیف کند و به مزایده بگذارد و یا به خود انتقال دهد.

مراجع ذی صلاح جهت توقیف اموال در چک برگشتی

با توجه به فوری بودن پرداخت چک، قانون ضمانت اجراهای خاصی را برای پرداخت ان با توجه عدم پرداخت در نظر گرفته است.این مراجع، هر کدام به صورتی می توانند توقیف اموال در چک برگشتی را انجام دهند که شامل موارد زیر می باشد:

مراجع کیفری

در صورت صادر شدن چک به تاریخ روز، شخص دارنده چک به همراه گواهی عدم پرداخت، واخواست و ابطال تمبر، با رجوع کردن به اولین مرجع قضایی؛ یعنی مرجع کیفری و دادسرای واقع در محل بانکی که گواهی عدم پرداخت صادر کرده، می‌تواند به جهت عدم پرداخت چک ، حکم جلب و یا احضار به دادسرا را خواستار باشد.

 

توقیف اموال در چک برگشتی

در صورت پرداخت نشدن چک به هر دلیلی، چک بلا محل به حساب می آید و جرم است. با توجه به قانون ، در مواردی که فرد به دادسرا برای وصول چک دادخواست تنظیم می کند، می‌تواند به خاطر جلوگیری کردن از فرار از پرداخت دین خود، از روش تامین خواسته ی کیفری، معادل مبلغ چک و همچنین از طرف ورود ضرر و زیان، از مال های او توقیف کند.

به این نکته می توان توجه کرد که توقیف اموال در چک برگشتی از روش درخواست تامین خواسته در مراجع کیفری، وقتی امکان‌ دارد که شرایط زیر را دارا باشد:

  • چک به تاریخ روز صادر شود و موجل نباشد.
  • چک بابت امانت و یا ضمانت صادر نشده باشد.
  • چک سفید امضا نباشد.
  • شش ماه از تاریخ صدور چک و یا گواهی عدم پرداخت نگذشته باشد.
  • بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، چک به شخص دیگری منتقل نشده باشد.

مرجع ثبتی 

وقتی که چک به هر صورتی قابل طلب کردن از روش مرجع کیفری نبود، می توان با مراجعه کردن به مرجع های ثبتی و پرداخت مبلغی برای هزینه ی اجرای ثبت، مال هایی را که به اسم صادرکننده، ثبت رسمی شده اند، معرفی کرده و با توقیف آن اموال، وجه چک را از طریق مزایده و فروش مال توقیف شده و یا انتقال رسمی به دارنده ی چک، وصول کند.

توقیف اموال در چک برگشتی

البته توقیف کردن مال ها در چک برگشتی از طریق مراجع ثبتی زمانی امکان‌ دارد که گواهی عدم پرداخت چک، به دلیل عدم مطابق بودن دست خط و امضای صادرکننده ی چک با امضا و دست خط موجود در چک، صادر نشده باشد.

مرجع حقوقی

از طریق مراجع حقوقی با توجه به رسیدگی کردن طولانی مدت که در بر دارد، زمانی برای توقیف کردن مال های در چک برگشتی استفاده می‌شود که توقیف مال ها در چک برگشتی از طریق کیفری و یا ثبتی (به دلیل عدم مال به موجب سند رسمی) امکان نداشته باشد.

ولی با وجود این فرد دارنده چک این توانایی را دارد که با واخواست چک، قبل از اقامه ی دعوی و تنظیم دادخواست مطالبه‌ی چک، از طریق تامین خواسته، هر اموالی و یا پول نقدی که شخص صادرکننده در حساب شخصی خود و یا هر طلبی که در نزد اشخاص سوم دارد، توقیف کند و یا اگر مالی را بعد از تنظیم دادخواست و یا اظهارنامه، برای فرار از دین به شخص دیگری انتقال داده باشد، با باطل کردن انتقال، توقیف آن را انجام دهد.

استثناء در مورد توقیف اموال در چک برگشتی

تفاوتی که در مورد توقیف مال ها در چک برگشتی، از طریق مرجع های کیفری و ثبتی با حقوقی دارد، در این است که توقیف مال ها در چک برگشتی، از روش مرجع های کیفری و ثبتی، فقط نسبت به صادرکننده ممکن است ؛ و این در صورتی است که از طریق مراجع حقوقی هم می توان در صورت عدم استیفای طلب از صادرکننده، از سایر مسئولین چک، ان را طلب کرده و وصول کرد.

توقیف اموال در چک برگشتی

استیفای مبلغ چک در صورت عدم امکان توقیف اموال در چک برگشتی

در زمانی که به هر خاطری معادل مبلغ چک از مال های بدهکار قابل توقیف نباشد، شخصی که طلب دارد می‌تواند درخواست توقیف یک چهارم از حقوق شخص بدهکار، جلب و بازداشت او را داشته باشد و اگر اعسار بدهکار ثابت شود، دادگاه با توجه به وضعیت زندگی و درآمدی وی و همچنین وضعیت طلبکار، طلب چک را قسط بندی می کند.

پیشنهاد می شود افراد در هر زمینه حقوقی از جمله چک برگشتی، حکم جلب و… به یک حقوقدان و وکیل ماهر و مجربی که در این زمینه ها به طور اختصاصی کار می کند، مراجعه کنند و مشورت بگیرند.

4.6/5 - (314 امتیاز)

مراجع صالح جهت توقیف اموال در چک برگشتی چه مراجعی می باشند؟

از جمله مراجعی که جهت رسیدگی به چک های برگشتی صلاحیت دارند، می توان به مراجع حقوقی، کیفری و ثبتی اشاره کرد.

در صورتی که اعسار چک دهنده ثابت شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر اعسار بدهکار ثابت شود، دادگاه با توجه به وضعیت زندگی و درآمدی وی و همچنین وضعیت طلبکار، طلب چک را قسط بندی می کند.

در صورت پاس نشدن چک چه می شود؟

در صورت پرداخت نشدن چک به هر دلیلی، چک بلا محل به حساب می آید و جرم است. با توجه به قانون ، در مواردی که فرد به دادسرا برای وصول چک دادخواست تنظیم می کند، می‌تواند به خاطر جلوگیری کردن از فرار از پرداخت دین خود، از روش تامین خواسته ی کیفری، معادل مبلغ چک و همچنین از طرف ورود ضرر و زیان، از مال های او توقیف کند.

1 دیدگاه

  • سلام مسله شما انگار ماسمالی کردنه توضیح ساده بدید تا مردم اعتماد کنند با عملکرد شما مردم به جای اعتماد به افراد با تجربه به دست شیاد ها می افتند.مشاور حقوقی قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *