سریع ترین راه طلاق از طرف زن

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

طلاق ، راه قانونی و شرعی جدایی زن و شوهر از یکدیگر محسوب می شود که با توجه به مشکلات زیادی در که در کشور وجود دارد ، روزانه آمار آن بیشتر و بیشتر می گردد.راه های مختلفی و متنوعی برای طلاق وجود دارد که از طریق آن می توان حکم جدایی را دریافت نمود . این راه ها می تواند از جانب مرد یا زن پیگیری شود و همچین هر کدام شرایط مختلفی را ایجاد می کند. زمان نیز از موارد مهم طلاق می باشد به همین علت در این مطلب ما قصد معرفی سریع ترین راه طلاق از طرف زن را داریم.

اگر به دنبال حکم طلاق هستید ، طبیعتا زمان برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین علت در این مطلب با ما همراه باشید چرا که قصد دارید سریع ترین راه طلاق از طرف زن را بر اساس شرایط مختلف بیان نماییم. شایان ذکر است اگر در ادامه قصد انجام مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل مناسب طلاق را داشتید ، گروه حقوقی عدل و حق آماده خدمت رسانی و کمک به شما می باشد.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن کدامند ؟ (معرفی سه راه سریع طلاق از جانب زن)

در این قسمت ما به ذکر مهم ترین و سریع ترین راه های طلاق از طرف زن می پردازیم. به طور کلی راه هایی که شما حکم طلاق خود را می توانید به سرعت از آن دریافت نمایید به ترتیب به این شرح می باشد :

  • حق طلاق :
  1. حق طلاق محضری
  2. حق طلاق عقدنامه ای
  • طلاق توافقی
  • طلاق غیر توافقی

در ادامه با ما همراه باشید تا از سریع ترین راه طلاق از طرف زن به همراه شرح پیگیری مطلع شوید. اما پیش از آنکه سریع ترین راه را به طور دقیق شرح دهیم شایان ذکر است که به طور معمول مدت زمان دریافت حکم طلاق تا حد زیادی بسته به شرایط پرونده و رابطه زوجین با یکدیگر دارند. بسته به این شرایط است که گاهی در عرض یک ماه و گاهی نیز چندین ماه به طور می انجام.

در هر صورت در ادامه ما سه راه سریع طلاق از طرف زن و در حقیقت تنها راه های طلاق از جانب زن را برسی می کنیم.

 

1.حق طلاق ؛ سریع ترین راه طلاق از طرف زن

در ابتدا لازم است که حق طلاق را به عنوان ساده ترین و راحت ترین مسیر گرفتن حکم طلاق در ابتدای این لیست قرار دهیم. حق طلاق امکان جدایی بی دردسر و البته بی اما و اگر را به زن می دهد و به همین علت است که در این لیست در صدر قرار گرفته است. اما این سوال وجود دارد که چرا حق طلاق سریع ترین راه طلاق از طرف زن و شرایط آن به چه صورت است ؟ 

چرا حق طلاق سریع ترین راه طلاق از طرف زن است ؟

در قانون ما وکالتنامه مدرکی است که به موجب آن یک فرد نماینده قانونی فرد دیگر در انجام یک کاری می شود. به موجب این مجوز حتی امضا وکیل به جای موکل سندیت دارد و از اعتبار برخوردار  است. حق طلاق نیز یک وکالتنامه محسوب می شود که  در آن مرد ، زن را وکیل و نماینده دریافت طلاق می کند پس زن می تواند بدون حضور مرد در همه محاکم قضایی حضور پیدا کند و حتی در نهایت به تنهایی طلاق را ثبت کند. این شرایط است که حق طلاق را به سریع ترین راه طلاق تبدیل کرده است.

به موجب این حق ، وکالتنامه ای به زن داده می شود که در صورت تمایل می تواند حتی بدون نیاز به امضا یا رضایت مرد حکم طلاق خود را دریافت نماید.

البته در این راه طلاق با وجود اینکه سریع ترین راه طلاق از طرف زن می باشد نیز شرایط و اما و اگر هایی وجود دارد که به این شرح می باشد :

  • اگر حق طلاق مطلق یعنی برای اعتبار و حق استفاده از آن هیچ شرطی تعیین نشده باشد زن هر موقع که بخواهد می تواند بدون نیاز به حضور مرد اقدام به ثبت طلاق بپردازد.
  • وکالتنامه یک عقد جایز می باشد و می تواند از طرف موکل باطل شود. در نتیجه مرد می تواند زمانی که اراده نماید این حق را از شما پس بگیرد.
  • حکم طلاق یا وکالتنامه جدایی باید از جانب مرد به زن اعطا گردد به همین علت ممکن است شروطی در ذیل آن بیان شود.
  • اگر در ذیل حق طلاق شروط ویژه ای بیان گردد در این صورت حق طلاق شما در زمان اعتبار پیدا می کند که آن شرایط محرز گردد
  • اثبات تحقق این شرایط بر عهده زن می باشد و همین ممکن است باعث شود که این راه که سریع ترین راه طلاق از طرف زن می باشد بیشتر به طول بیانجامد. برای مثال اگر در حق طلاق ذکر شده باشد که در صورت بروز خشونت های جسمی از جانب مرد زن حق طلاق خواهد داشت در این صورت زن باید اثبات نماید که این خشونت علیه او اتفاق افتاده است تا بتواند طلاق خود را به ثبت برساند.

  • این وکالتنامه به دو صورت اعطا می شود. یعنی هم حق طلاق می تواند در زمان عقد نکاح و در ضمن عقدنامه بیان گردد و هم می تواند پس از ازدواج به صورت حق طلاق محضری به زن اعطا گردد.
  • ممکن است در وکالتنامه محضری یا عقدنامه ای شروط دیگری نیز ذکر گردد. برای مثال زن به موجب ببخش یا بذل مهریه خود اجازه ثبت طلاق را دارد که فقط با انجام دادن شرط مذکور اجازه ثبت طلاق را خواهد داشت.
  • با وجود تمام موانعی که در زمان ثبت طلاق از طریق حق طلاق برای شما به وجود می آید این راه همچنان سریع ترین راه طلاق است و به نسبت راه دیگر در زمان بسیار سریع تری به نتیجه ی مطلوب می رسد.

به طور کلی فراموش نکنید که طلاق همیشه با شرایط و ویژگی های مخصوص به خود همراه است حتی اگر سریع ترین راه طلاق از طرف زن باشد !

خوب است بدانید که یکی از راه های طلاق بدون مراجعه به دادگاه همین می باشد. اگر شما و همسرتان هر دو برای طلاق توافق دارید در حقیقت می توانید به جای مراجعه به دادگاه از طریق محضر اقدام کنید. کافیست همسر شما یک حق طلاق محضری به شما اعطا نماید تا امکان طلاق گرفتن برای شما وجود داشته باشد ! اما اگر می خواهید یک طرفه اقدام کنید طبیعتا باید دادخواست طلاق بدهید که بر اساس خواست شما در دادگاه به دو نوع تقسیم می شود.

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم دارد.

 

2.طلاق توافقی : دومین سریع ترین راه طلاق از طرف زن

اگر قصد گرفتن حکم طلاق را داشته باشید حتما تا کنون نام طلاق توافقی را نیز شنیده اید. در حقیقت این راه به عنوان یکی از پر طرفدار ترین راه های طلاق می باشد چرا که برای گرفتن این حکم نیاز به احراز شدن شرایط خاصی نیست و داشتن مدرک یا اجازه خاصی نیز ملاک به ثبت رسیدن حکم طلاق نمی باشد. علاوه بر آن این راه از سریع ترین راه طلاق از طرف زن نیر به شما می آید. به همین علت بسیاری از زوجین ترجیح می دهند که از این طریق به دریافت حکم طلاق اقدام نمایند. نکاتی درباره دریافت حکم طلاق توافقی وجود دارد که به این شرح می باشد :

  • در طلاق توافقی حتما باید رضایت دو طرفین وجود داشته باشد یعنی هم مرد رضایت داشته باشد و هم زن با آن موافق باشد.
  • درخواست طلاق توافقی باید از جانب مرد یا زن صورت بگیرد و در دادگاه هر دو طرف رضایت خود را مبنی بر طلاق اعلام نمایند.
  • در این راه طلاق باید در مورد تمامی موارد از جمله حضانت فرزندان و تمامی حقوق زن من جمله مهریه و نفقه توافق صورت گرفته باشد.
  • این راه جزئی از سریع ترین راه های طلاق از طرف زن محسوب می شود چرا که حداقل در 10 روز و نهایتا تا 1 ماه به نتیجه می رسد.
  • از مهم ترین مزیت های این روش این طلاق این می باشد که در صورت اقدام از طریق وکیل طلاق توافقی نیازی به حضوری طرفین وجود ندارد و وکلا آن ها به تنهایی می توانند در تمامی مراحل حضور پیدا کنند.

طلاق توافقی و حق طلاق از سریع ترین راه طلاق  از طرف زن محسوب میشوند که برای دریافت حکم آن ها به رضایت مرد یا داشتن حق یا وکالتنامه ی طلاق احتیاج می باشد. اما گاهی شرایط شما به گونه ای است که نه همسرتان به طلاق رضایت می دهد و نه حق طلاقی در دسترس دارید. در این صورت است که طلاق غیر توافقی تنها را دریافت حکم مطلوب شما می باشد.

خوب است بدانید در گذشته طلاق از طرف مرد نیاز به هیچ گونه مجوز یا حکمی نداشت و به حکم قانون مرد هر موقع که تمایل داشت می توانست اقدام به دریافت طلاق نماید. اما امروزه مرد نیز برای طلاق به یک دلیل قانونی نیاز خواهد داشت و باید حکم دادگاه را دریافت نماید.

 

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

3.طلاق غیر توافقی ؛ سومین سریع ترین راه طلاق از طرف زن

دریافت حکم طلاق توافقی به اندازه ی دو راه پیش سریع نمی باشد چرا که حکم آن از دادگاه دریافت می گردد و دریافت آن هم منوط به تحقق شرایط خاصی می باشد که در قانون تصریح گردیده است. شایان توجه است که این راه زمانی در زمره سریع ترین راه طلاق از طرف زن به شمار می رود که مدارک شما بسیار مستند و محکمه پسند باشد یا از طریق وکیل مورد پیگیری قرار بگیرد.

در ماده 1119 قانون مدنی اولین راه پیگیری طلاق توافقی را به این صورت بیان کرده است :

“طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.”

نکاتی که در باره این مورد و این روش سریع ترین راه طلاق از طرف زن مطرح است به این شرح می باشد :

  • اثبات تحقق شرایط با زن می باشد.
  • این شرایط حتما باید در عقد نامه ذکر گردیده باشد.
  • اگر زن بتواند اثبات نماید که شرایط مخالف با عقد نام احراز گردیده است دادگاه زن را وکیل در طلاق می کند. یعنی زوجه می تواند با حکم دادگاه به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرده و طلاق را به ثبت برساند.
  • اگر مدارک شما به اندازه کافی مستحکم و قوی باشد ، می توانید در سریع ترین زمان ممکن حکم مطلوب خود را دریافت نمایید.

از دیگر راه هایی که در صورت تحقق شرایط می تواند در ذیل سریع ترین راه طلاق از طرف زن به شمار آید در ماده 1131 قانون مدنی ذکر گردیده است :

“در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. ”

نکاتی که در این مورد شایان ذکر است و آن را به سریع ترین راه طلاق از طرف زن نزدیک می سازد به این شرح است :

  • اعسار که در این ماده از آن نام برده شده است به این معناست که شرایط زندگی به قدری سخت شده باشد که زن امکان ادامه ی زندگی را نداشته باشد.
  • از مصادیق اعسار در قانون به غیبت طولانی مرد ، اعتیاد ، محکوم شدن به زندان ، اتفاق افتادن ضرب و شتم و … اشاره شده است.
  • در صورت احراز شدن هر وضعیت دیگری که بتواند از مصادیق اعسار باشد ، زن می تواند با اثبات آن در دادگاه حکم طلاق را دریافت کند. فاکتور های تشخیص اعسار زندگی بیشتر عرفی می باشد.
  • اگر شرایط زندگی به گونه ای باشد که اثبات اعسار بتواند سریع صورت بگیرد ، این راه را می توان از سریع ترین راه طلاق از طرف زن به شمار آورد.

در این مطلب به طور کامل به مهم ترین و سریع ترین راه طلاق از طرف زن پرداختیم. شما می تلوانید دریافت حکم طلاق را تا حد بسیار مطلوبی سریع تر کنید و برای این کار تنها کافیست به اتخاذ وکیل طلاق بپردازید. یک وکیل خوب است که به شما کمک خواهد کرد طلاق را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید و حقوق خود را نیز از دست ندهید.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

سوالات متداول در مورد سریع ترین راه طلاق از طرف زن

هزینه سریع ترین راه طلاق چقدر است ؟

شما برای گرفتن طلاق از طریق دادگاه نیاز به پرداخت هزینه های قضایی دارید و در صورت اقدام از طریق وکالتنامه تنها باید هزینه دفترخانه را بدهید.

آیا حق طلاق را می توان از جانب مرد باطل کرد ؟

حق طلاق محضری را بله مگر انکه در ذیل یک عقد غیر قابل فسخ یا همان لازم منعقد شود. همچنین حق طلاق ذیل عقدنامه ازدواج شما نیز غیر قابل فسخ می باشد.

آیا برای طلاق توافقی نیز به وکیل نیاز داریم ؟

گرفتن وکیل در هر صورت روند طلاق شما را تسریع می کند و می تواند در هر صورت به داشتن سریع ترین راه طلاق برای زن و حتی مرد نیز کمک کند.

آیا برای طلاق گرفتن باید از مهریه گذشت ؟

خیر ! طلاق هیچ ارتباطی با مهریه ندارد و این حق شما می باشد که آن را دریافت نمایید.

اگر بر سر طلاق توافق باشد اما در مورد حضانت فرزندان خیر ، باز طلاق توافقی است ؟

خیر در این صورت باید از دادگاه برای تعیین تکلیف در این موضوع کمک بگیرید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به انجام مشاوره حقوقی با گروه عدل و حق بپردازید. همچنین در صورتی که قصد دارید طلاق خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت نمایید به شما پیشنهاد می کنیم که از طریق وکیل مربوطه آن را پیگیری نمایید. گروه حقوقی عدل و حق به شما کمک خواهد کرد تا دریافت حکم مطلوب خود را تا حد امکان تسهیل و تسریع نمایید. کافیست با ما تماس بگیرید.

4.6/5 - (226 امتیاز)

سریع ترین راه های طلاق از طرف زن کدام اند؟

حق طلاق و طلاق توافقی از سریع ترین راه های طلاق از طرف زن محسوب می شوند.

طلاق توافقی چند روز طول می کشد ؟

به طور کلی طلاق توافقی حداقل 12 روز و حداکثر یک ماه به طول می انجامد.

آیا می توان به طور غیر حضوری و در سریع ترین زمان حکم طلاق را دریافت نمود ؟

بله از طریق طلاق توافقی و اتخاذ وکیل مناسب می توانید بدون حضور در مراحل دادگاه در سریع ترین زمان ممکن حکم طلاق را دریافت نمایید.

10 دیدگاه

    • بله قطعا بسته به شرایط این طلاق می تواند سریع صورت بگیرد. البته در صورتی که از وکیل طلاق توافقی کمک بگیرید بدون شک این روند سریع تر نیز خواهد بود.

    • سلام و روز بخیر. باید در نظر داشته باشید که مدت زمان طلاق بستگی به شرایط طرفین دارد اما بدون شک اتخاذ طلاق به کمک وکیل متخصص در این زمینه در سریع ترین زمان ممکن صورت میگیرد.

    • هزینه ثبت دادخواست و مواردی همچون فرستادن اظهار نامه و برخورداری از خدمات قضایی بر اساس تعرفه دادگستری است. اما اگر هزینه های گرفتن وکیل مد نظر شماست بر اساس شرایط پرونده شما متفاوت می باشد.

  • سلام وقت بخير. ميشه هم سريع طلاق گرفت و هم مهريه رو كامل گرفت؟ براي اينكار به وكيل نياز داريم؟

    • گرفتن مهریه هیچ تعارضی با طلاق گرفتن ندارد و در حقیقت شما هم می توانید طلاق بگیرید و هم مهریه را دریافت کنید. با این وجود بسیاری در ازای حق طلاق مهریه خود را می بخشند که البته به کمک وکیل پایه دادگستری نیاز به این امر نیست و امکان گرفتن طلاق در سریع ترین زمان ممکن و مهریه برای شما ممکن می شود.

    • گرفتن حق طلاق بسته به اجازه همسرتان دارد و اگر هر دو برای طلاق توافق دارید می توانید به جای مراجعه به دادگاه با گرفتن حق طلاق محضری از وی روند کار را تسریع کنید. اما در صورتی که این توافق وجود ندارد بدون شک باید درخواست طلاق بدهید تا روند دادگاه بین شما توافق ایجاد کند یا غیرتوافقی طلاق شما را صادر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *