تصحیح سند تک برگی

تصحیح سند تک برگی

 همان‌طور که مستحضر هستید، تمامی اموال از جمله املاک علی‌الاصول  باید دارای سند رسمی مالکیت باشند. سند رسمی تک برگ کاملا دارای اعتبار بوده و جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. اما خوب است بدانید که گاهی نیز پیش می‌آید که سند رسمی  تک برگ نیز نیازمند اصلاح و تغییر می‌باشد. تصحیح سند تک برگی ممکن است به دلایل مختلفی انجام بشود، اما یکی از عمده‌ترین دلایل جهت تصحیح سند تک برگی، زمانی است که مساحت واقعی یک ملک با آنچه در سند آن قید شده است، دارای مغایرت باشد.

در ادامه به صورت مفصل به بررسی تصحیح سند تک برگ می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

 

اصلاح سند تک برگی به چه معناست؟

توجه داشته باشید که همیشه و در هر حال اصل بر اعتبار سند مالکیت می‌باشد اما همان‌طور که اشاره شد، گاهی به علل مختلف ممکن است که این اعتبار دچار خلل شده و سند رسمی مالکیت نیاز به اصلاح یا حتی ابطال پیدا کند.  یکی از اصلی‌ترین علت‌ها جهت تصحیح سند تک برگی، اختلاف مساحتی است که در ملک و در سند وجود دارد که این اختلاف و مغایرت در مساحت املاک به علت‌های مختلفی می‌باشد که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

 

در چه صورت سند تک برگی نیاز به تصحیح دارد؟  

یکی از ابهامات مهمی که ممکن است در این خصوص مطرح شود، آن است که در چه صورت باید سند تک برگ را تصحیح نمود؟ یا به عبارتی دیگر در چ صورتی سند تک برگ نیاز به تغییر یا اصلاح دارد؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا تصور کنید که ملکی بر مسیر طرح‌های شهرداری قرار گرفته و بر اثر عقب‌نشینی، دچار تغییر مساحت شده‌است که بالطبع در این صورت از مساحت واقعی ملک کسر می‌شود، پس بدین ترتیب نیاز است که سند تک برگ را دچار تغییر و اصلاح کرده و مقدار مساحت واقعی را در آن درج نمود.

علاوه بر آن نیز همان طور که میدانید در گذشته، امکانات و ابزار لازم جهت اندازه‌گیری دقیق مساحت یک ملک وجود نداشته است، بنابراین امکان اشتباه در اندازه‌گیری مساحت واقعی زمین بسیار وجود دارد. به همین خاطر، پس از اندازه‌گیری دقیق مساحت زمین، ضروری دیده می‌شود که سند تک برگی زمین دارای تغییر و اصلاح گردد.

همچنین گاهی نیز ممکن است به هر دلیلی، مساحت قید شده در سند تک برگی زمین بیش از اندازه واقعی آن باشد که در این صورت، نیاز است که نقشه کادر برای زمین تهیه شده و نهایتا سند تک برگی دچار اصلاح گردد.

گاهی نیز زمین مشاع به علت تفکیک و افراز یا فروش قسمتی از زمین، لازم است که سند دچار اصلاح شده و سند جدیدی صادر گردد. علاوه‌بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، گاهی نیز در هنگام ثبت اطلاعات مربوط به زمین اشتباهاتی صورت می‌گیرد که در آینده نیاز به تصحیح سند تک برگی است.

 

جهت تصحیح سند تک برگی باید به کجا مراجعه کرد؟

همان‌طور که گفته شد، تصحیح سند تک برگی معمولا به علت مغایرت در مساحت واقعی زمین و آنچه که در سند آن قید شده است، اتفاق می‌افتد. حال خوب است بدانید که جهت اصلاح مساحت سند اغلب باید به اداره ثبت یا همان کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه شود تا وی مساحت صحیح و دقیق ملک را بدست آورده و نسبت به اصلاح مساحت درج شده در سند اقدام نماید. البته خوب است بدانید که در مواردی نیز جهت تصحیح سند مالکیت، صدور حکم دادگاه ضروری بوده یا گاهی نیز تصحیح سند در صلاحیت هیأت نظارت می‌باشد که در ادامه بدان اشاره می‌کنیم.

 

نحوه اصلاح اشتباهات موجود در سند تک برگی

با توجه به آنچه که گفته شد، گاهی لازم است که سند تک برگ زمین دچار تغییر و اصلاحات شده و سند جدیدی ثبت گردد، یعنی به عبارتی دیگر گاهی ممکن است که در سند تک برگ زمین به هر علتی، اشتباهی صورت بگیرد که در این صورت نیازمند تصحیح سند می‌باشد. حال مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد، نحوه اصلاح اشتباهات موجود در سند رسمی است. جهت تصحیح سند، لازم است که تمامی شرکا یا همان مالکین ملک، دادخواستی مبنی بر تصحیح سند و همچنین صدور سند جدید را به اداره ثبت ارائه نمایند، پس از آن با پرداخت هزینه‌های کارشناسی قانونی و با تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برادری،‌ سند تصحیح شده و سند جدیدی صادر می‌گردد.

 

در چه صورت اصلاح سند مالکیت نیاز به حکم دادگاه صالح دارد؟

شایان ذکر است، گاهی نیز اصلاح سند مالکیت نیازمند صدور حکم دادگاه می‌باشد. اصلاح سند مالکیت در موارد زیر نیازمند حکم دادگاه صالح می‌باشد:

  1. چنانچه سندی به علت وقوع اشتباهات ثبتی، مخل حقوق دیگران باشد.
  2. چنانچه سندی رسمی برخلاف اصول و مقررات قانونی به ثبت رسیده باشد.
  3. چنانچه در اسناد مالکیت تعارضی یافت شود.

 

در چه صورت اصلاح سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت می‌باشد؟

گاهی نیز تصحیح سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت می‌باشد که عبارتند از؛

  1. درصورتیکه در عملیات تفکیکی زمین، اشتباهاتی صورت گرفته شده باشد و در دفتر املاک نیز به ثبت رسیده باشد.
  2. درصورتیکه ثبت سند املاک با سند مالکیت دارای مغایرت باشد.
  3. درصورتیکه در ثبت اطلاعات مربوط به ملک در سند مالکیت اشتباهی صورت گرفته باشد.
  4. درصورتیکه ثبت سند مالکیت با حکم نهایی دادگاه دارای مغایرت باشد.
  5. درصورتیکه در عملیات مقدماتی مربوط به ثبت سند ملک اشتباهی صورت گرفته باشد.

 

 

اصلاح سند در خصوص معامله نسبت به ملک با مساحت معین

گاهی اوقات پیش می‌آید که شخصی ملکی را با مساحت معینی خریداری می‌کند، اما پس از آن متوجه می‌شود که ملک دارای اضافه بنا یا اضافه مساحت می‌باشد. حال تکلیف چیست؟

در این صورت، شخص ذینفع یا همان مالک ملک می‌تواند‌، تقاضای اصلاح سند مالکیت را داشته باشد که البته پیش از آن لازم است که فرد، قیمت اضافه بنا و همچنین سایر هزینه‌های اضافه را به صندوق ثبت واریز نماید.

توجه داشته باشید که تصحیح سند مالکیت در این خصوص، نیازی به صدور حکم دادگاه ندارد.

   

در آخر… 

از همراهی شما کاربران گرامی متشکریم. در این نوشتار به بررسی تصحیح سند تک برگی و هرآنچه که لازم بود در این خصوص بدانیم، پرداخته شد. امیدواریم که مطالب موجود در این نوشتار در خصوص اصلاح سند برایتان مفید واقع شده باشد.‌ چنانچه در خصوص اصلاح سند مالکیت یا هرگونه مسایل مشابه آن پرسشی داشته یا نیازمند اخذ مشاوره‌های تخصصی در حوزه مسایل ملکی و ثبتی هستید با ما در تماس باشید.

4.6/5 - (308 امتیاز)

عمده ترین دلیلی که باعث اصلاح سند تک برگ می شود چیست؟

یکی از عمده‌ترین دلایل جهت تصحیح سند تک برگی، زمانی است که مساحت واقعی یک ملک با آنچه در سند آن قید شده است، دارای مغایرت باشد.

جهت تصحیح سند تک برگی باید به کجا مراجعه کرد؟

باید به اداره ثبت یا همان کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه شود.

جهت تصحیح سند لازم است چه فرایندی انجام شود؟

جهت تصحیح سند، لازم است که تمامی شرکا یا همان مالکین ملک، دادخواستی مبنی بر تصحیح سند و همچنین صدور سند جدید را به اداره ثبت ارائه نمایند، پس از آن با پرداخت هزینه‌های کارشناسی قانونی و با تهیه نقشه یو تی ام توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برادری،‌ سند تصحیح شده و سند جدیدی صادر می‌گردد.

2 دیدگاه

  • اول متن میفرمایید همه چیز درباره اصلاح سند تک برگ. منتهی تنها موردی که اشاره میکنید اصلاح مساحت ملک است. ولی به موردی بسیار متداول کد پستی اشتباه بعنوان مثال هیچ اشاره ای نکردید. البته این الگو در تمام متون های دیگر در سایتهای مختلف تکرار میشود. دلیلش چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *