نمونه دادخواست شکوائیه

انواع نمونه دادخواست شکوائیه

اگر چه افراد تلاش دارند تا حد ممکن از حاشیه ها و حضور در دادگستری و مجامع قضایی دوری کنند اما در بسیاری از موارد لازم است تا برای باز پس گیری حق و حقوق خود به عملیات قضایی اقدام کنید. شمار زیادی از این مشکلات با ارائه نمونه دادخواست شکوائیه همراه می شود.

بهتر است که درباره اختلافات پیش آمده به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید و از وی در خصوص نگارش متن شکوائیه کمک بگیرید، این موضوع از آن رو اهمیت می یابد که وکلای مجرب و با تجربه با اشراف به قوانینی که دارند می توانند موارد واجب و لازم را ذکر کنند و از کلی گویی های نامناسب و همچنین پرداختن به جزئیات بی اهمیت دوری کنند.

متن نمونه دادخواست شکوائیه دارای بخش های مشخص و مجزایی است که باید به شکلی صحیح در کنار هم درج شوند. با این وجود ممکن است شکایت مورد نظر شما از جمله مسائل متداول باشد که در ادامه نمونه هایی از دادخواست هایی که می تواند نیاز شما را رفع کند آمده است. از جلمه آن ها می توان به متن نمونه شکوائیه خیانت در امانت اشاره کرد.

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

نمونه دادخواست شکوائیه چک بلامحل 

شاكي ………… به آدرس …………..

مشتكي عنه ………. به آدرس ……………….

رياست محترم دادگستري ……….(مجتمع قضايي )

با سلام ،

توقيراً، به استحضار عالي مي رساند :

1- مشتكي عنه فوق …..، فقره چك به شماره ……………. مورخ ……….. از حساب جاري شماره …… عهده بانك ……. به مبلغ ……. ريال در وجه اينجانب (شاكي ) صادر نموده است .

2- پس از مراجعت مكرر به بانك محال عليه چك فوق در تاريخ ………… منتهي به صدور گواهي نامه عدم پرداخت گرديده است .

3- حاليه ، با تقديم اصل چك و گواهي نامه عدم پرداخت و فتوكپي هاي مصدق از آنها :

اولاً : با استيذان از مواد 18 و 48 مكرر قانون آيين دادرسي كيفري ( در حال حاضر مواد 74 و 75 قانون آيين دادرسي كيفري جديد مصوب سال 1378) تقاضاي توقيف اموال مشتكي عنه موصوف و صدور تامين خواسته به ميزان ……… ريال معادل وجه چك و ،

ثالثاً : با عنايت به مواد 3و7 قانون صدور چك مصوب سال 1355 و اصطلاحات بعدي در سال هاي 1372 و 1382 ، تعقيب كيفري نامبرده و صدور حكم بر محكوميت جزايي مشار اليه مورد استدعا است .

در ضمن ريال متعاقباً دادخواست ضرر و زيان تقديم خواهد شد .

با تقديم احترام

نام و نام خانوادگي (شاكي )


نمونه دادخواست شکوائیه هتک حرمت منزل

رياست محترم دادگستري ……….(مجتمع قضايي )

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالي مي رساند :

1- در مورخ……….. راس ساعت ………. صبح آقاي (مشتكي عنه ) به اتفاق يكي از بستگان خود به درب منزل مسكوني اينجانب ……….(شاكي دعوي ) مراجعه كرده و بعد از مواجهه با توسل به زور مبادرت به ورود غير قانوني به منزل و سپس ايراد صدمه عمدي نمودند .

2- گواهي پزشك قانوني در خصوص ايراد ضرب عمدي به پيوست اين شكواييه تقديم است .

3- لازم به ذكر است كه ، فرد موصوف (مشتكي عنه ) داراي قرابت سببي و دادماد اينجانب مي باشد .

4- اكنون كه چند ماه است كه دخترم بنا بر سوء رفتار و ايراد صدمه عمدي ايشان اقامتگاه زوج را ترك و به منزل من مراجعت نموده ، نامبرده به قصد ضربه زدن و انتقام گيري اعمال نامشروع فوق را مرتكب گرديده اند .

5- لذا ، نظر به مراتب ياد شده ، تقاضاي رسيدگي ، تعقيب و مجازات نامبرده به اتهام ورود به عنف و ايراد صدمه عمدي و عند اللزوم انجام تحقيقات محلي را دارم .

با تقديم احترام

نام و نام خانوادگي (شاكي )


نمونه دادخواست شکوائیه ایجاد مزاحمت 

بسمه تعالي

رياست محترم دادگستري ……….(مجتمع قضايي)

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالي مي رساند :

1- اينجانبه ………..(شاكيه دعوي ) در تاريخ ………. در پارك ……… واقع در …………. مشغول قدم زدن و گذراندن اوقات فراغت خويش بودم .

2- در آن هنگام فردي به نام آقاي ….. (مشتكي عنه ) به بهانه موضوع خواستگاري عالماً و عامداً و با دارا بودن سوء نيت ، مرتكب اعمال و حركات ناشايست و غير اخلاقي شد . به نحوي كه اعمال مزاحمت و هتك حرمت اينجانبه را فراهم آورد .

3- لذا نظر به مراتب ياد شده و استناد به ماده 619 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات ) مصوب سال 1375 تقاضاي رسيدگي و تعقيب و مجازات مشار اليه را دارم .

با تقديم احترام

نام و نام خانوادگي (شاكيه )

امضاء

آدرس شاكيه : ….


نمونه دادخواست شکوائیه ایجاد مزاحمت تلفنی 

بسمه تعالي

رياست محترم دادگستري ………. (مجتمع قضايي )

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالي مي رساند :

1- اينجانب ………(شاكي دعوي ) مطابق عقد نامه رسمي (سند نكاحيه شماره ………..) زوج(شوهر) رسمي ، شرعي و دايمي بانو ……. مي باشم . كه به لحاظ حصول اختلاف في مابين زوجه ام به منزل مسكوني پدرشان مراجعه نموده اند .

2- برادر ايشان به نام آقاي ……… ضمن تماس تلفني به منزل اينجانب گاه و بيگاه اقدام به فحاشي و تهديد و استعمال الفاظ ركيك مي نمايد .

3- از آنجايي كه عمل خلاف شخص مزبور ، موجبات مزاحمت و سلب آسايش روحي اينجانب را فراهم آورده است

4- لذا به استناد به ماده 641 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات ) مصوب سال 1375 و به منظور جلوگيري از تجري شخص مشتكي عنه ، تقاضاي رسيدگي و تعقيب و مجازات نامبرده ، ضمن استعلام از شركت را دارم .

با تقديم احترام

نام و نام خانوادگي (شاكي )


نمونه شکوائیه خیانت در امانت خودرو

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به عرض می رساند اینجانب خودرو … خود را به شماره پلاک … در تاریخ … به عنوان امانت به مشتکی عنه می سپارم اما وقتی در تاریخ مقرر از مشتکی عنه درخواست استرداد خودرو ی امانی را نمودم ایشان از استرداد خودروی مذکور سر باز زدند اینجانب برای پس گرفتن مال امانی اظهار نامه ای در تاریخ … به شماره … به ایشان ارسال کردم که به موجب آن مورد امانت از ایشان مطالبه گردید.

اما مشتکی عنه هیچ اقدامی جهت استرداد مورد امانی انجام ندادند فلذا با عنایت به ادله ی اینجانب که شامل اظهار نامه و شهادت شهود می باشد و به دلیل این که فعل ارتکابی ایشان دارای عنوان مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم همچنین نظر به این که خسارت های وارد شده به بنده مبلغ … ریال است درخواست صدور و اجرای فوری دستور تامین خواسته را دارم.


نمونه دادخواست خیانت در امانت سفته

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 به عرض می رساند اینجانب در تاریخ … پس از تنظیم قرارداد کار با …، جهت حسن انجام کار سفته ای به مبلغ … ریال به کار فرمای خود به رسم امانت سپردم با گذشت مدت … که مدت قرارداد کار فی ما بین بنده و ایشان به اتمام رسید اینجانب حاضر به تمدید قراردادم نشدم و سفته ی مذکور را مطالبه کردم لیکن مشتکی عنه از استرداد سفته سر باز زد و اذعان داشت که سفته به دلیل جبران خسارت های وارده نباید مسترد شود.

در حالی که خسارت های مد نظر ایشان واهی می باشد. اینجانب اظهار نامه ای به شماره ی … و در تاریخ … به ایشان ارسال کرده و استرداد سفته را مطالبه کردم اما مشتکی عنه پاسخی نداده و اقدامی جهت همکاری در رابطه با این موضوع با بنده انجام ندادند لذا با توجه ادله ی اینجانب شامل اظهار نامه و قرارداد تنظیم شده و شهادت شهود می باشد و همچنین با نظر به این که فعل ارتکابی مشتکی عنه وجد وصف مجرمانه ی خیانت در امانت می باشد با استناد به ماده ی ۶۷۳ ی قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده  تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان مورد استدعا می باشد.


نمونه دادخواست شکوائیه مزاحمت و سلب آسایش همسایه

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

 به استحضار می رساند که اینجانب ساکن طبقه ….. یک ساختمان مسکونی به آدرس ذکر شده در بالا هستم. مدتیست جناب آقای/خانم ………..(مشتکی عنه) که همسایه طبقه ……….. ما با ایجاد سر و صدای مزاحم و بیش از اندازه باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده است. بدین ترتیب که کودکان وی تا نیمه شب در ساختمان می دوند و جیغ می کشند و صدای پاهای آنان و جیغ و سر وصدای آنها مانع استراحت ما و سایر ساکنین ساختمان شده است. اینجانب ناراحتی و  اعتراض خود و سایر همسایگان را بارها به اطلاع ایشان رسانده ایم اما تغییری در شرایط حاصل نشده است. با توجه به شرایط پیش آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی دارم.

در ضمن سایر همسایگان آقای/خانم………………..با شماره تماس …………………..و آقای/خانم……………….با شماره تماس ………………….. اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیازدر دادگاه حاضر شوند و مطالب ذکر شده در این شکواییه را تایید کنند.


نمونه دادخواست شکوائیه توهین و فحاشی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

اینجانب در تاریخ … با مشتکی عنه به علت … دچار اختلاف و مشاجره شدیم متاسفانه پس از گذشت مدت … از آن روز متهم چندین با بنده تماس گرفته و بار ها در حین رفت و آمد بنده سد راه بنده شده و با به کار گیری الفاظ رکیک و نا پسند اینجانب را مورد اهانت و فحاشی قرار داده اند لذا با عنایت به شرح فوق الذکر و ادله ی اینجانب که شامل … و … و … می باشد و نیز با نظر به این که فعل ارتکابی مشتکی عنه از مصادیق بارز ماده ی ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده می باشد با استناد به ماده ی مذکور تعقیب کیفری مجازات متهم را استدعا دارم.


نمونه دادخواست شکوائیه ضرب و جرح

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می رساند که این جانب در تاریخ…. در خیابان……….مشغول رانندگی بودم که با خودروی شخصی خود تصادف کوچکی با خودرو مشتکی عنه نمودم. پس از آن ایشان بعد از جدال لفظی به اینجانب حمله کرد و با ضربه ای که وارد نمود از ناحیه ی …. دچار جراحت شدم.

شدت جراحت به گونه ای بود که  شاهدان عینی با پلیس و اورژانس تماس گرفتند. متشکی عنه با خودروی شخصی خود به سرعت فرار نموده و یکی از شاهدان عینی شماره ی پلاک را برداشته است. شماره ی پلاک خودروی مذکور به پلیس تحویل داده شده است همچنین شاهدان عینی اظهارات خود را به همراه شرح واقعه ارائه نمودند.

لذا تعقیب و مجازات کیفری متشکی عنه به اتهام ضرب و جرح و فحاشی مطابق با ماده ی ۶۱۴ و ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مورد استدعاست. همچنین با توجه به جرم تحقق یافته ارائه ی معرفی نامه برای مراجعه به پزشکی قانونی جهت تعیین نوع جراحت وارد شده را خواستارم. همچنین با نظر به این که خسارت وارد شده به اینجانب مبلغ …. ریال را به خود اختصاص می دهد بدوا تقاضای صدور و اجرای قرار تامین خواسته را دارم.


نمونه شکوائیه خیانت در امانت چک

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب:

اینجانب به موجب قرارداد … در تاریخ … تعداد … فقره چک به مبلغ … ریال به عنوان امانت به مشتکی عنه سپرده ام که ایشان رسم امانتداری اقدام رارعایت نکردندودران چک امانی درج تاریخ کرده وان رابه شخص ثالثی منتقل نموده است فلِذا با عنایت به تقدیم این دادخواست و با استناد به ماده ی ۶۷۳و۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، تعقیب کیفری و مجازات مشتکی عنه مورد استدعا می باشد.


نمونه دادخواست شکوائیه تصرف عدوانی توسط سرایدار 

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

اینجانب مدت … پیش جهت مراقبت از ملک خود که یک … در شهر … بوده و دارای مشخصات … بود یک آگهی استخدامی چاپ نمودم و در نتیجه ی چاپ آگهی و پرس و جوی خود با … آشنا شدم و ایشان را جهت امور … استخدام کردم متهم به مدت … در … بنده مشغول تا این که در تاریخ … اینجانب به دلیل … از ایشان تقاضا نمودم که … بنده را تخلیه کند اما متاسفانه نام برده، … را تصرف کرده و از تخلیه ی آن خودداری می کند بنا بر این بنده اظهار نامه ای در تاریخ … به شماره ی … به نام برده ارسال کردم و طی اظهار نامه ی مذکور تخلیه ی ملک خود را از وی مطالبه نمودم.

اما مشتکی عنه به آن هیچ پاسخی نداده و هیچ اقدامی جهت همکاری با بنده انجام ندادند لذا با عنایت به شرح فوق الذکر و ادله ی اینجانب که شامل اظهار نامه واسناد و مدارک مبنی بر اثبات مالکیت اینجانب و شهادت شهود و … می باشد و نیز با نظر به این که فعل ارتکابی مشتکی عنه واجد وصف مجرمانه ی تصرف عدوانی می باشد با استناد به ماده ی ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده تعقیب کیفری و مجازات نام برده مورد استدعا می باشد و همچنین از آن جایی که خسارت های وارد شده به اینجانب مبلغ … ریال می باشد بدوا تقاضای صدور و اجرای فوری تامین خواسته را دارم.


نمونه دادخواست شکوائیه سرقت گوشی 

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

با سلام و احترام به عرض می رساند که اینجانب در مورخ…………………….ساعت…….در خیابان …………. در حال طی مسیر به صورت پیاده بودم که ناگهان یک موتورسیکلت با دو راکب از پشت به من نزدیک شدند و گوشی موبایل مدل……………من را از دستم قاپیدند و من هر چه تلاش کردم و به دنبال موتور دویدم موفق به متوقف کردن آنها نشدم. در ضمن شماره شهربانی موتور سیکلت (عبارت بود از………./ یا پوشیده شده و قابل تشخیص نبود).

با توجه به موارد فوق از آن مقام محترم تقاضا مندم ضمن اعلام دستور به اداره اداره بازرسی شرکت مخابرات مبنی بر ردگیری موبایل اینجانب نسب به رد مال مسروقه و مجازات سارقین اقدامات لازم را مبذول بفرمایید.

در ضمن کپی فاکتور خرید موبایل و کپی از جعبه موبایل (شماره سریال……………….) همراه این شکایت نامه تسلیم شده است.


متن شکایت نامه ایجاد مزاحمت 

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می رساند که اینجانب ساکن طبقه ….. یک ساختمان مسکونی به آدرس ذکر شده در بالا هستم. مدتیست جناب آقای/خانم ………..(مشتکی عنه) که همسایه طبقه ……….. ما با ایجاد سر و صدای مزاحم و بیش از اندازه باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده است.

بدین ترتیب که کودکان وی تا نیمه شب در ساختمان می دوند و جیغ می کشند و صدای پاهای آنان و جیغ و سر وصدای آنها مانع استراحت ما و سایر ساکنین ساختمان شده است. اینجانب ناراحتی و اعتراض خود و سایر همسایگان را بارها به اطلاع ایشان رسانده ایم اما تغییری در شرایط حاصل نشده است. با توجه به شرایط پیش آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی دارم.

در ضمن سایر همسایگان آقای/خانم………………..با شماره تماس …………………..و آقای/خانم……………….با شماره تماس ………………….. اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیازدر دادگاه حاضر شوند و مطالب ذکر شده در این شکواییه را تایید کنند.


متن شکایت نامه ایجاد  مزاحمت خیابانی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می­رساند :

فردی به هویت …. بعد از آنکه اینجانب از محل کار خویش در تاریخ …. و ساعت ….. خارج شدم، با دنبال نمودن اینجانب در خیابان و طی مسافت طولانی به بنده نزدیک شده و با گفتن الفاظ ناشایست و آبروریزی، ایجاد مزاحمت خیابانی نمود. بعد از آنکه مشارالیه با سکوت اینجانب روبه­رو شد، جری­ تر شده و با شروع به توهین و فحاشی و با بکار بردن الفاظی ….. موجبات سلب آسایش و ناراحتی بنده را موجب شد.

لذا مستند به ماده 619 قانون مجازات اسلامی شروع به تحقیق، رسیدگی و تعقیب نامبرده مستدعی می­باشد. همچنین در راستای تشهیذ ذهن آن مقام محترم، استماع شهادت شهود و حاضرین در محل، مورد استدعا می­باشد.

پیشاپیش کمال سپاسگزاری خویش را بعرض می­رسانم.

4.6/5 - (338 امتیاز)

نمونه دادخواست شکوائیه برای چه کاری استفاده می شود؟

در بسیاری از موارد لازم است تا برای باز پس گیری حق و حقوق خود به عملیات قضایی اقدام کنید. شمار زیادی از این مشکلات با ارائه نمونه دادخواست شکوائیه همراه می شود.

چرا بهتر است به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید و از وی در خصوص نگارش متن شکوائیه کمک بگیریم؟

این موضوع از آن رو اهمیت می یابد که وکلای مجرب و با تجربه با اشراف به قوانینی که دارند می توانند موارد واجب و لازم را ذکر کنند و از کلی گویی های نامناسب و همچنین پرداختن به جزئیات بی اهمیت دوری کنند.

3 دیدگاه

  • سلام بسیار موفق باشید با اینکه چند سالیست که فارغ التحصیل حقوق شده ام اما خیلی اوقات سختمه تا برای نوشتن یک لایحه دفاعیه و یا نوشتن حتی شکوائیه به خودم متکی باشم و همیشه از سایت شما کمک گرفتم البته فقط کپی پیست نکردم ولی کمک حال اینجانب بوده این
    امیداوارم یک روز زحمات شما رو جبران کنم
    09124000810

    • سلام پیام من را لطفا داخل سایت نگذارید ولی برای من دعا کنید که شکایت نامه ام بر علیه فردی به نام علیرضا عرب کرمانی مورد بررسی قرار بگیره و این فرد رو از کار بر کنار کنند ایشون علاوه بر چت جنسی و نامناسب و غیر اخلاقی که با من داشتند عکس من را گرفته و ذخیره کرده و نگه داشته اند لطفا دعا کنید هم عکس ام رو حذف کنه از هر جایی که داره و هم چت ها و شماره ام رو لطفا دعا کنید از کار بر کنارش کنند برای همیشه…ممنونم

  • سلام ودرودفراوان.
    از نمونه دادخواستهایتون بینهایت تشکر سپاسگذاریم.ولی ایکاش درخصوص مجازات نمونه دادخواست شکوائیه مبنی بر(فک پلمب)یا شکستن پلمب هم تنظیم می‌کردید. ارادتمندم ن. س.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *