مجازات های جایگزین حبس

در قانون اسلامی مجازات های جایگزین حبس پیش بینی شده می باشد و قواعد خاص خودش را دارد. برخی از مجازات قابل تبدیل را که دادگاه مشخص می کند شما می توانید به خوبی شناسایی کنید و از آنها به عنوان بهترین جایگزین مجازات خود استفاده کنید. در زمینه مجازات های اجتماعی جایگزین و مجازات های جایگزین در قانون جدید، وکیلانی که تخصص دارند بهتر می توانند به شما کمک کنند. اینکه شما چه جایگزین مجازاتی را برای جرم خود انتخاب کنید بستگی به نظر دادگاه و حرفه ای بودن وکیل دارد. بنابراین باید به این مورد مهم نهایت دقت و توجه را داشته باشید و تنها از وکیلان حرفه ای کمک بگیرید.

به طور معمول به دلیل آن دسته از مشکلاتی که در اجرای مجازات حبس به ویژه حبس هایی که کوتاه مدت هستند وجود دارد، دادگاه در پاره ای از جرایم قاضی را ملزم می نماید تا از مجازات های جایگزین حبس استفاده کند.  مجازات هایی که جایگزین حبس می باشند متنوع هستند و هر یک از آنها ویژگی ها و مشخصات مختلفی دارند. برخی از آنها مربوط به دوره مراقبت و برخی از آنها جزای نقدی دارند. اینکه شرایط استفاده از آنها چگونه می باشد و شامل چه افرادی است قوانین ویژه ای دارد. در ادامه برخی از مهمترین و اصلی ترین این شرایط را برای شما بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

مجازات های جایگزین حبس چیست ؟

همانطوری که اشاره کردیم شما به خوبی متوجه شدید مجازات های جایگزین حبس دسته از مجازات هایی می باشند که به جای حبس قاضی آنها را حکم می دهد. این مجازات ها را به طور معمول به دو دسته تقسیم می کنند. یکی از آنها اختیاری و دیگری الزامی می باشد. در واقع شما باید بدانید که در برخی از مواقع در برخی از موارد دادگاه مجبور است که به آن مجازات های جایگزین رای دهد و در برخی از مواقع هم به صورت اختیاری، مختار است که به آنها رای دهد و یا ندهد. برخی از این مجازات های جایگزین که شما می توانید از آنها استفاده کنید و دادگاه یکی از آنها را به عنوان مجازات جایگزین برای شما رای می دهد عبارت می باشد از :

1-دوره مراقبت که در این دوره باید آموزش های ویژه ای را که دادگاه برای شما تعیین می کند را بگذرانید. این دوره ها بر اساس ویژگی ها و مشخصات فردی شما می باشد که برایتان تعیین می گردد.

2-خدمات عمومی رایگان که این خدمات هم بسته به نوع استعدادهای شما متنوع است. این مجازات را شما می توانید خودتان انتخاب کنید. در واقع باید در این نوع از مجازات آن دسته از خدماتی که جامعه به آن نیاز دارد را بدون دریافت هیچ مبلغی انجام دهید.

3-جزای نقدی روزانه یکی از دیگر مجازات های جایگزین حبس می باشد که در این مورد باید برای هر یک روز که آزاد هستید مبلغی را به عنوان جریمه به دادگاه بدهید. در واقع باید بدانید در این مورد میزان درآمد شما نقش مهمی دارد و دادگاه بیشتر روی آن تمرکز دارد.

4-جزای نقدی جایگزین حبس هم وجود دارد و شما می توانید از آن هم استفاده کنید. البته که باید بدانید این جزای نقدی بر اساس تعداد ماه های حبس شما می باشد. هرچه که میزان ماه های حبس شما بیشتر باشد باید هزینه بیشتری را به پرداخت کنید. به این مورد باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا مبلغ را به درستی به دادگاه ارائه دهید. هر یک از جرم هایی که شما انجام داده اید میزان ماه های جریمه متفاوتی دارند. شما باید بر اساس آن ماه ها و جرم انجام داده شده جریمه را پرداخت کنید.

مجازات جایگزین حبس

در چه مواردی دادگاه وظیفه دارد به مجازات های جایگزین حبس رای دهد ؟

اینکه در چه مواردی دادگاه ملزم است حکم به مجازات جایگزین در حبس شما دهید اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی با این موارد آشنایی داشته باشید. در صورتی که این موارد را به درستی تشخیص دهید می توانید از آنه به خوبی به عنوان جایگزین حبس استفاده کنید. این موارد عبارت می باشد از :

1-در صورت جرایم عمدی که باید بدانید حداکثر مجازات قانونی برای آنها تا 3 ماه حبس می باشد و در برخی از موارد هم کمتر از این مدت می شود.

2-در صورت جرایم عمدی که مجازات آنها بین 91 رو تا 6 ماه باشد.

این نمونه از مجازات های جایگزین حبس تنها در صورتی رخ می دهد که مجرم دارای سابقه محکومیت کیفری عمدی اصلا نباشد. همچنین باید از اجرای آن بیشتر از 5 سال نگذشته باشد. این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد و بیشتر وکیل در این زمینه می تواند به شما مشورت های لازم را ارائه دهد تا به درستی تصمیم گیری داشته باشید.

به بیان ساده شما باید بدانید زمانی که متهم جرم عمدی را مرتکب شده باشد برای اینکه ببیند آیا می تواند از جایگزین حبس استفاده کند و یا نکند باید میزان حبس خود را مورد بررسی قرار دهید. در این مورد که میزان حبس آن و زمان آن چقدر است باید توجه و دقت زیادی به خرج دهد که وکیل در این زمینه به او می تواند مشورت های لازم را ارائه دهد. اگر این مدت زمان اجرا شده 3 ماه باشد و یا زیر سه ماه باشد بدون شک اصلا نیازی نیست به زندان برود. در این صورت حکم به مجازات های جایگزین حبس داده می شود و قاضی یکی از این مجازات را انتخاب کرده و به مجرم می گوید.

اما شما باید بدانید در صورتی که میزان حبس مجرم بالای 3 ماه باشد، دادگاه برای اینکه فرد از مجازات های جایگزین استفاده کند شرط برایش می گذارد. شرط اصلی که برای او در این مورد گذاشته می شود این است که مجرم سابقه محکومیت کیفری نداشته باشد. در صورتی که سابقه ای در پرونده مجرم وجود نداشته باشد او می تواند به راحتی از مجازات های جایگزین حبس استفاده کند. استفاده از این مجازات بستگی به شرایط مجرم دارد که دادگاه به آنها رای می دهد.

3-برخی از جرایم هستند که غیر عمدی می باشند و مجازات تعیین شده برای آنها دو سال حبس و یا کمتر است.

در این مورد هم دادگاه موظف است که از مجازات های جایگزین حبس استفاده کند و حکم در این مورد صادر نماید. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید به آن دقت داشته باشید این است که حبس سه سال و یا کمتر از این مدت مشمول جایگزین حبس می شود. ولی در مورد آن دسته از جرایم غیر عمد که حبس دو سال دارد دادگاه ملزم است که از مجازات های جایگزین استفاده کند. در این مرد به سابقه کیفری که مجرم دارد زیاد کاری ندارین و به آن اهمیت زیادی داده نمی شود.

در چه مواردی دادگاه اختیار دارد به مجازات های جایگزین حبس رای دهد ؟

در برخی از موارد دادگاه و یا همان قاضی مختار است که به مجازات های جایگزین حبس رای دهد. این موارد که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

1-برای آن دسته از جرایم که عمدی هستند و مجازات حبس آنها بیشتر از 6 ماه می باشد.

در این صورت اگر مجرم سابقه کیفری نداشته باشد می توانید از مجازات های جایگزین استفاده کند. در واقع باید بدانید دادگاه در این مورد که آیا برای جرم های عمدی مجازات های جایگزین بگذارد و یا نگذارد، اختیار با خودش است. بر این اساس زمانی که شخصی مرتکب جرمی می شود باید در ابتدا به عندی و عمدی نبودن آن دقت زیادی شود. در صورتی که مجرم سابقه کیفری داشته باشد امکان دارد که قاضی اجازه به دریافت مجازات های جایگزین ندهد و نتوان مجازات جایگزین حبس دریافت کرد.

2-جرایمی که غیر عمدی هستند و مجازات آنها بالای دو سال حبس می باشد.

در صورتی که  فردی مرتکب جرم بزرگی شود و دادگاه برای او دو سال حبس تعیین کند، قاضی مختار است که مجازات های جایگزین حبس را برای او رای دهد و یا ندهد. در این موارد اگر شما وکیل حرفه ای و توانایی را داشته باشید می توانید از او کمک بگیرید.

به صورت کلی شما باید بدانید در مواقعی که قاضی مختار است به مجازات های جایگزین رای دهد، باید از وکیل راهنمایی بگیرید. اگر شما در دادگاه وکیل حرفه ای داشته باشید می تواند این مجازات های جایگزین را برای شما مهیا سازد. در این صورت دیگر نیازی نیست به زندان بروید و از مجازات های جایگزین آن استفاده می کند. تنها باید دقت داشته باشید که بهترین و حرفه ای ترین وکیل را برای خودتان انتخاب کنید. او می تواند با استفاده از روش های اصولی و قانونی از مجازات های جایگزین برای حبس شما استفاده کند.

در چه مواردی دادن حکم به مجازات های جایگزین حبس ممنوع می باشد ؟

در برخی از موارد امکان دارد که قاضی اصلا حکم به مجازات های جایگزین حبس ندهد و تنها حبس را برای مجرم به رسمیت بشناسد. برخی از این جرم ها که جایگزین مجازات ندارند و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

1-آن دسته از جرایمی که مجازات قانونی آنها تا یک سال حبس است و عمدی می باشد

در واقع شما باید بدانید در صورتی که مجرم سابقه کیفری داشته باشد بدون شک اصلا نمی تواند از جایگزین های حبس استفاده کند. اگر مجرم به مدت سه سال پیش جرم دیگری را انجام داده باشد دادگاه اصلا نمی تواند رای به جایگزین های حبس دهد. او باید به زندان برود و مدت زمان حبس تعیین شده را به طور کامل بگذراند.

2-آن دسته از جرایم عمدی که مدت مجازات آنها بیشتر از یک سال است

در مورد این نمونه باید بدانید که حتی اگر مجرم سابقه کیفری هم نداشته باشد دادگاه مجازات های جایگزین حبس را برای او در نظر نمی گیرد. در این صورت دادگاه نمی تواند از مجازات های حبس برای چنین مجرمی نام ببرد. او هم باید به زندان برود و مجازات خود را به طور کامل در زندان به صورت حبس بگذراند.

3-جرایمی که علیه امنیت داخلی و خارجی باشد

برخی از جرایم هستند که مقدار تعیین شده ای ندارند و جرم آنها علیه امنیت داخلی و خارجی بوده است. در این مواقع اصلا نمی توانید از جایگزین های حبس استفاده کنید. دادگاه به چنین مجرم هایی پیشنهاد جایگزین حبس را نمی دهد و آنها باید دوران حبس خود را بگذرانند.

مجازات جایگزین حیس

نکاتی مهم در مورد مجازات های جایگزین حبس :

برخی از نکاتی که در مورد مجازات های جایگزین برای حبس وجود دارد عبارت می باشد از :

1-در مورد اعمال کردن مجازات هایی که جایگزین حبس می باشد باید به حداکثر مجازات قانونی جرم انجام شده دقت داشته باشید نه آن مجازاتی که قاضی در دادنامه ذکر می کند.

2-دادگاه زمانی که مجازات جایگزین را تعیین می کند ، مدت مجازات تعیین شده را هم مشخص می نماید. شما باید به خوبی این مدت را هم در نظر داشته باشید.

3-در صورتی که جرم شما عمدی باشد و دادگاه رای به مجازات های جایگزین برای شما ندد نمی توانید تلاش زیادی برای عوض کردن حکم دادگاه داشته باشید. در واقع باید بدانید در این موارد حکم به استفاده از جایگزین های حبس ممنوع است و قاضی از آنها نمی تواند به هیچ عنوان استفاده کند.

4-در برخی از مواردی که قاضی مختار است به جایگزین های حبس رای دهد امکان دارد حبس را مجاز بشمارد. در این صورت باید تنها از آن دسته وکیلانی که حرفه ای هستند کمک بگیرید.

نتیجه گیری :

جرم های عمد و غیرعمد بسیار زیادی وجود دارد که افراد به آنها دچار می شوند. قاضی برای اینکه مجرمین را تنبیه کند برای آنها حبس تعیین می کند که باید به زندان بروند. اما باید بدانید شرایطی به عنوان مجازات های جایگزین حبس وجود دارد و شما می توانید از آنها نهایت استفاده را ببرید. در این صورت بهتر است از وکیلی که حرفه ای است و تخصص زیادی در این زمینه دارد کمک بگیرید. وکیل می تواند یکی از این مجازات ها را بسته به شرایطی که دارید برای شما فراهم سازد.

4.5/5 - (318 امتیاز)

جزای نقدی به عنوان جایگزین حبس چگونه تعیین می شود ؟

جزای نقدی بر اساس تعداد ماه های حبس شما می باشد.

در چه جرائمی امکان صدور حکم مجازات جایگزین حبس وجود ندارد؟

جرائم علیه امنیت ملی یا خارجی- جرائم عمدی با مجازات بیشتر از یک سال حبس- داشتن سابقه کیفری

خدمات عمومی رایگان در مجازات های جایگزین حبس چیست؟

باید در این نوع از مجازات آن دسته از خدماتی که جامعه به آن نیاز دارد را بدون دریافت هیچ مبلغی انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *