قرارداد کار موقت

امروزه هرگاه افراد می خواهند اقدام به انجام معامله، خرید و فروش، انجام امور برای همدیگر و ….نمایند اقدام به عقد قرارداد می نمایند. عقد قرارداد و تنظیم نمودن آن می تواند برای همه افراد در جامعه مزایای زیادی را به همراه بیاورد و به همین دلیل است که در اکثر مواقع افراد اقدام‌ به تنظیم قرارداد می کنند. به طور ساده تر بستن قرارداد می تواند از عدم مسئولیت پذیری توسط طرفین و انجام ندادن تعهداتشان جلوگیری کند که در این صورت حقوق هر دو آن‌ ها نیز حفظ می شود. یکی از انواع قرارداد ها، قرارداد کاری می باشد که به سه‌ گروه دائم، موقت و معین تقسیم بندی می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرارداد کار موقت، قرارداد کار ساعتی، قرارداد کار موقت با مدت معین و موارد از این قبیل توضیحات کامل و مفیدی را خدمتتان ارائه دهیم، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قرارداد کاری چیست؟

قرارداد سندی است که هر دو طرف را ملزم به انجام تعهداتشان می کند. قرارداد کاری نیز یکی از انواع قرارداد هایی می باشد که توسط قانونگذار تعریف گردیده است. هرگاه کارفرما قصد استخدام کارگری را دارد و می خواهد که در مجموعه، شرکت، کارگاه و … خود با یک یا چند کارگر همکاری کند می بایست با تمام کارگران خود قرارداد کاری امضا کند.

 در واقع قرارداد کار به قراردادی می گویند که میان کارگر و کارفرما منعقد شده و باعث رسمیت بخشیدن به همکاری میان کارگر و کارفرما می شود. قرارداد های کاری به طور کلی به سه گروه موقت، دائم و معین دسته بندی می شوند. هر کارفرما با توجه به مدت زمانی که قصد دارد کارگران را استخدام کند با آن‌ ها قرارداد امضا می کند.

قرارداد کاری موقت

پس از اینکه قراردادی میان کارگر و کار فرمای او تنظیم گردید می بایست هر دو آن ها قرارداد را امضا کرده و نسبت به تعهدات خود پایبند و مسئولیت پذیر باشند. برای مثال درون قرارداد کارگر تعهد می دهد که در مدت زمان مشخصی امور کارفرمای خود را به انجام برساند و در قبال این عمل او کارفرما نیز متعهد می شود  به کارگر حقوقی که به صورت توافقی تنظیم کرده اند را بپردازد.

قرارداد کار در قانون کار تعریف گردیده است و هدف از تعیین این نوع قرارداد توسط قانونگذاران حفظ حقوق کارگر و کارفرما در جامعه می باشد. با تنظیم قرارداد کار حقوق کارگر و کارفرما به درستی حفظ شده و هیچکدام نمی توانند باعث از بین رفتن حق دیگری شوند.

قرارداد کار موقت چه نوع قراردادی است؟

قرارداد کار موقت یکی از انواع قرارداد های کاری تعیین شده توسط قانونگذار می باشد که قوانین خاص خود را دارد. این نوع قرارداد همانطور که از نامش مشخص است برای مدت زمان موقتی و محدود تنظیم می شود و می تواند برای کارگران برخی مشکلات را نیز به همراه بیاورد.

 معمولا در همه قرارداد ها کارفرایان سعی می کنند زمان بیشتری را برای کار تعیین کرده و در مدت زمان طولانی تری با کارگر همکاری کنند، اما در این نوع قرارداد چنین نبوده و همکاری کارگر و کارفرما در یک مدت زمان موقتی و معین شده خواهد بود.

اگر بخواهیم مفهوم این نوع قرارداد را به طور ساده تری بیان کنیم می بایست بگوییم برخی از کارفرمایان دارای کار فصلی می باشند و تنها در یک مدت زمان مشخص در سال نیاز به کارگر دارند. از این رو این کارفرمایان نمی توانند با کارگران خود قرارداد های دائمی تنظیم کنند و می بایست اقدام به تنظیم قرارداد کار موقت نمایند.

 هرگاه قرارداد کار موقت تنظیم گردید درون آن مدت زمان همکاری کارگر و کارفرما ذکر خواهد شد و کارگر می تواند در آن مدت زمان برای کارفرمای خود کار کند. پس از اینکه مدت زمان تعیین شده در قرارداد موقت کاری سپری شود این قرارداد دیگر فاقد اعتبار خواهد بود و کارگر و کارفرما می توانند دیگر با یکدیگر همکاری نکنند.

 اما در برخی موارد دیده می شود که پس از اتمام مدت زمان قرارداد کار موقت کارفرما و کارگر تمایل به ادامه همکاری دارند و از انجام این کار رضایت دارند که در این صورت می بایست قرارداد دیگری را تنظیم کنند تا بتوانند همکاری خود را ادامه دهند.

مهم ترین اشکال قرارداد های کار موقت

همانطور که در بالا گفتیم قرارداد های کاری موقت معمولا مانند قرارداد های دائمی نبوده و می توانند برای کارگران مشکلاتی را به وجود بیاورند. هرگاه کارگر و کارفرما اقدام به تنظیم یک قرارداد کاری دائمی می نمایند کارگر مطمئن می شود که تا یک مدت زمان طولانی دارای شغل خواهد بود و دیگر نگران امنیت شغلی اش نیست.

قرارداد کاری موقت

 اما در قرارداد کار موقت چنین چیزی وجود ندارد و امنیت شغلی کارگر به خطر می افتد که این موضوع مهم ترین اشکال این نوع قرارداد ها به شمار می رود. هرگاه کارگر چنین قراردادی را با کارفرما امضا می کند به این معناست که تا یک مدت زمان موقتی قرار است با او کار کند و پس از سپری شدن آن مدت زمان دیگر هیچ مسئولیتی در رابطه با  اشتغال او نخواهد داشت.

این به این معناست که کارگر پس از اتمام مدت زمان قرارداد ممکن است اخراج شود و قرارداد جدیدی با او امضا نشود که این مسئله امنیت شغلی او را به خطر می اندازد و می بایست کارگر در بستن قرارداد های موقتی کاری دقت بیشتری به عمل آورد.

چرا اکثر کارفرمایان تمایل به تنظیم قرارداد های کاری موقت دارند؟

امروزه در سر تا سر کشور قرارداد های کاری موقت توسط کارگران و کارفرمایان تنظیم و امضا می شود. معمولا اکثر کارفرمایان تمایل زیادی به تنظیم این نوع قرارداد دارند و در کمترین موردی دیده می شود که کارفرما از قرارداد کاری دائمی استفاده کند.

 حال شاید برایتان سوال شود که دلیل تمایل کارفرمایان به بستن قرارداد موقت چیست؟ که در این خصوص باید بگوییم هرگاه کارفرما اقدام به تنظیم قرارداد دائمی کند و سپس بخواهد کارگر خود را اخراج کند و دیگر با او‌ همکاری نکند باید تشریفات بسیار پیچیده ای را انجام‌ دهد تا بتوانند او را از کار اخراج کند.

 در مرحله اول می بایست دلیل موجهی برای اخراج او داشته باشد، برای مثال می بایست به عدم انجام وظایف توسط کارگر ایراد وارد کند و به همین دلیل بخواهد او را اخراج کند. سپس می بایست تائیدیه شورای اسلامی را برای اخراج کارگر دریافت کند و چنانچه شورای اسلامی با اخراج کارگر موافقت نکند کارفرما امکان انجام این کار را نخواهد داشت.

 اما اگر شورای اسلامی با اخراج کارگر موافقت کند مطابق قانون کارگر می تواند در شورای حل اختلاف به این موضوع اعتراض کند و به اعتراض او رسیدگی می شود.  حال با این تشریفات پیچیده کارفرما ترجیح می دهد به جای تنظیم قرارداد دائم اقدام به تنظیم قرارداد موقت نماید تا پس از اتمام مدت زمان آن کارگر را به راحتی از کار اخراج کرده و دیگر نیاز به انجام این مراحل پیچیده نباشد.

چرا با وجود اینکه قرار داد کار موقت امنیت شغلی کارگر را به خطر می اندازد بازهم معتبر به حساب می آید؟

با وجود اینکه قرارداد کاری موقت باعث به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران می شود اما بازهم از نظر قانونی معتبر به حساب می آید و در قانون کار نیز به آن پرداخته شده است. معتبر به حساب آمدن این نوع قرارداد از نظر قانون به این دلیل است که گاهی ممکن است راهی به جز تنظیم این قرارداد ها نباشد.

برای مثال شاید در برخی مواقع کارفرما بخواهد به دلیل غیبت یکی از کارگران خود با کارگر دیگری قرارداد موقت امضا کند  که این قرارداد برای مدت زمانی که کارگر اول غایب است تنظیم می شود که پس از این مدت دیگر فاقد اعتبار خواهد بود.

اما قانونگذار با وجود تعیین این نوع قرارداد بازهم اجازه نمی دهد که کارفرما با تنظیم چنین قراردادی از کارگر سو استفاده کند. در رابطه با تنظیم این نوع قرارداد سازوکارهای ویژه ای مد نظر قرار می گیرند تا از کارگر به خوبی حمایت شود و تنظیم چنین قرارداد هایی باعث از بین رفتن حقوق او و به خطر افتادن امنیت شغلی اش نشود.

سوالات متداول

  • قرارداد کاری موقت به چه نوع قراردادی گفته می شود؟

قرارداد کاری موقت یکی از انواع قرارداد هایی است که توسط کارگر و کارفرما منعقد می شود و برای یک مدت زمان موقتی از آن استفاده می کنند که توضیحات بیشتر در متن مقاله شرح داده شده است.

  • چرا کارگر و کارفرما برای همکاری با یکدیگر قرارداد امضا می کنند؟

به این دلیل که از انجام تعهدات توسط یکدیگر اطمینان پیدا کنند و مسئولیت پذیر باشند.

  • مهم ترین اشکال قرارداد کاری موقت چیست؟

مهم اشکال این نوع قرارداد ب خطر افتادن امنیت شغلی کارگران است که توضیحات بیشتر در متن مقاله شرح داده شده است.

  • چرا اکثر کارفرمایان اقدام به تنظیم قرارداد کاری موقت می نمایند؟

زیرا بستن این نوع قرارداد باعث می شود که با کارگر در یک مدت زمان موقتی همکاری کنند و پس از پایان مدت آن می توانند کارگر را به راحتی از کار اخراج کنند و دیگر با او همکاری نداشته باشند.

  • چرا قانون قرارداد کاری موقت را معتبر می داند؟

زیرا در برخی مواقع امکان تنظیم قرارداد دائم وجود ندارد و شرایط به گونه ای است که نمی توان از این نوع قرارداد استفاده کرد.

4.6/5 - (302 امتیاز)

1 دیدگاه

  • با سلام
    در قرارداد موقت کارمند امکان استعفا داره؟
    و آیا استعفای کارمند زودتر از موعد اتمام قرارداد مشمول پرداخت خسارت می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *