قانون دیوان عدالت اداری

قانون دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یکی از مهم ترین نهاد های کشوری می باشد که صلاحیت های زیادی را دارا می باشد. دیوان عدالت داری نه تنها با صدور رای وحدت رویه به قانون گذاری در کشور کمک می کند بلکه با رسیدگی به اعاده دادرسی مردمی به داشتن نظام عادلانه تر در کشور کمک می کند. این نهاد به قدری اهمیت دارد که برای نظم بخشی هر چه بیشتر به آن به تدوین قانون دیوان عدالت اداری که نه تنها در این نهاد بلکه در کل کشور لازم الجرا می باشد ، پرداخته است. در این قسمت شما می تواند از طریق لینک زیر قانون دیوان عدالت اداری را مشاهده نمایید :

قانون دیوان عدالت اداری

این قانون که با نام قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مشهور است در سال 1392 و در زمان ریاست آقای لاریجانی تصویب شده است و در سه بخش تدوین شده است. در این پنج بخش قوانین و مقررات مربوط به شیوه کار این دیوان و نحوه برسی و رسیدگی به شکایت یا دادخواست های مردمی و … ذکر شده است و موجب قانون مند تر شدن نظام قضایی ما شده است. در ادامه به طور خلاصه به مفاد قانون دیوان عدالت اداری می پردازیم.

تقسیم بندی قانون دیوان عدالت اداری

فوقا ذکر کردیم که این قانون در پنج بخش تدوین شده است و این سه بخش به این شرح می باشد :

  • تشکیلات 
  • آیین دادرسی
  • اعاده دادرسی
  • اجرای احکام
  • سایر مقررات 

در این 5 پخش تمامی قوانین و مقررات مربوط به نحوه فعالیت ایین دادرسی و البته چهارچوب بندی نحوه طرح درخواست و دادخواست در این دیوان ذکر شده است. در ادامه به طور خلاصه محتوا این 5 بخش می پردازیم.

قانون دیوان عدالت اداری

شرح قوانین قانون دیوان عدالت اداری

شرح مفاد این قانون به این شرح می باشد :

بخش یک : تشکیلات

در این بخش 9 ماده از مجموعه 124 ماده قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری آمده است. مفاد این مواد بر شعبات ، اعضای دیوان عدالت اداری تمرکز دارد و علاوه بر ذکر تعداد دادگاه و محل آن ها به هدف تشکیل دیوان عدالت اداری نیز پرداخته است. در ماده ی یک قانون دیوان عدالت اداری در مورد هدف از تشکیل این دیوان چنین گفته شده است :

” در اجراي اصل يكصد و هفتاد و سوم (173) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به منظور رسيدگي به شكايات، تظلّمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، واحدها و آيين نامه هاي دولتي خلاف قانون يا شرع يا خارج از حدود اختيارات مقام تصويب كننده، ديوان عدالت اداري كه در اين قانون به اختصار «ديوان» ناميده مي شود زيرنظر رئيس قوه قضائيه تشكيل مي گردد.”

بخش دوم : آیین دادرسی

این بخش از مهم ترین بخش های این قانون می باشد و قواعد مربوط به شیوه دادرسی و دادخواهی مردم را مشخص می کند. اگر قصد طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دارید باید با توجه به مفاد این قسمت از قانون دیوان عدالت اداری اقدام به طرح دادخواست نمایید. این بخش در دو فصل تدوین شده است :

  1. صلاحیت : در این بخش صلاحیت های رسیدگی دیوان عدالت اداری را به طور کامل توضیح داده شده است . شما با استناد با مواد این قسمت از قانون دیوان عدالت اداری می توانید متوجه شوید که آیا شکایت شما در صلاحیت این نهاد قرار می گیرد یا خیر.
  2. ترتیب رسیدگی : در این قسمت مراحل رسیدگی به پرونده های مردمی به طور کامل ذکر شده است و با استناد به این مواد قوانین رسیدگی به پرونده ها ، اقدامات یا شرایط را به طور کامل و از ابتدا تا انتها ذکر نموده است.

بخش سوم : اعاده دادرسی

اگر حکم قطعی صادره با استناد به مدارک و مستندات معتبر خارج از چهارچوب قوانین و قواعد بوده است و به گونه به ضرر فردی بوده است می توان از طریق اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری به تغییر آن پرداخت. در این مواد از قانون عدالت اداری به طور کامل به شرایط امکان طرح اعاده دادرسی در دیوان ، نحوه رسیدگی به آن و … ذکر شده است.

در ماده 98 از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که ماده نخست بخش سوم قانون دیوان عدالت اداری می باشد به شرایط اعاده دادرسی در دیوان پرداخته است.

بخش چهارم : اجرای احکام

پس از صدور حکم قطعی در دیوان عدالت اداری ، قسمت اجرای احکام این دیوان در صلاحیت اجرای تمام عیار حکم صادره خواهند بود و همچنین مسئولین مرتبط بر اجرای درست حکم قطعی دادگاه نظارت می نمایند. مواد این بخش شامل 13 قسمت می باشد و تمامی ضوابط مربوط به شیوه اجرای احکام را در خود آورده است.

بخش پنجم : سایر مقررات

شامل مقررات تکمیلی در مورد دیوان عدالت اداری می باشد.

در این مطلب شما می توانید هم در ابتدا صفحه قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 92 را به طور کامل دریافت نمایید و در ادامه نیز شرح مواد و توضیحات تکمیلی در مورد این قانون را مشاهده نمایید. اگر قصد اعاده دعوا در دیوان عدالت اداری را دارید می توانید از طریق گروه حقوقی عدل و حق به مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل مناسب بپردازید.

با عدل و حق همراه باشید.

 

 

 

قانون دیوان عدالت اداری در مورد چیست ؟

قانون دیوان عدالت اداری به تشکیلات و نحوه دادرسی به شکایت یا دادخواست های موجود در این دیوان می پردازد.

صلاحیت دیوان عدالت اداری چیست ؟

به طور کلی قانون اساسی صلاحیت و علت تشکیل دیوان عدالت را به این شرح آورده است : رسيدگي به شكايات، تظلّمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، واحدها و آيين نامه هاي دولتي خلاف قانون يا شرع يا خارج از حدود اختيارات مقام تصويب كننده. همچنین صدور رای وحدت رویه نیز در صلاحیت دیوان است.

قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در چند بخش است؟

این قانون در پنج بخش تشکیلات -آیین دادرسی -اعاده دادرسی -اجرای احکام -سایر مقررات می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *