اعاده دادخواست در دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

یکی از مهم ترین نهاد های رسیدگی به شکایت و دادخواست های مردمی دیوان عدالت اداری می باشد. این دیوان از صلاحیت بسیار مهمی برخوردار می باشد و آن هم رسیدگی به شکایت های مردمی علیه نهاد های دولتی می باشد. در حقیقت نهادی که از حقوق مرد در برابر نهاد های ذی قدرت دفاع می کند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. مردم زیادی سالانه به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری می پردازند. اگر شما نیز بنا به مشکل خود قصد اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری دارید در این مطلب با ما همراه باشید چرا که پیش از طرح دادخواست نکاتی را باید بدانید.

دیوان عدالت اداری چیست ؟

مطابق اصل 173 قانون اساسی صلاحیت دیوان عدالت اداری به این گونه تعریف شده است :

“به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند.”

این نهاد برای عادلانه کردن هر چه بیشتر رسیدگی به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری اقدام به تدوین قانون مشخص خود تحت عنوان قانون دیوان عدالت اداری کرده است. این نهاد از صلاحیت مربوط به خود برخوردار است که در زمان طرح دادخواست باید به آن توجه نمایید.

اعاده دادخواست در دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری از نظر صلاحیت ها

صلاحیت هایی که باید در زمان اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری در نظر داشته باشید به این شرح است :

رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات و تصمیمات واحد های دولتی

اگر به عنوان یکی از شهروندان این کشور در صورت اقدامات یا تصمیمات مستقیم دولتی دچار ضرر مالی یا جانی شده اید حق طرح دادخواست را در دیوان عدالت اداری خواهید داشت.

برسی شکایات ناشی از آیین نامه های دولتی

تمامی واحد های و نهاد های قوه مجریه حق دارند برای نظم بخشیدن به واحد های خود آیین نامه های لازم الاجرایی را تصویب نمایند. اگر در نتیجه این آیین نامه دچار خسارتی شده اید حق اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری را خواهید داشت. همچنین اگر در اجرا یا تصویب این ایین نامه ها افراط و تفریطی صورت گرفته باشد مجددا حق طرح شکایت در دیوان عدالت اداری را خواهید داشت.

رسیدگی به دادخواست های ناشی از تصمیمات و اقدامات اجرایی دولت ها

اگر هر یک از زیان دیده های ناشی از تصمیمات قطعی مراجع اداری قصد اعاده دادرسی داشته باشد باید برای عدالت خواهی به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و این مرجع نهاد صالح خواهد بود.

رسیدگی به شکایات از نهاد های استخدامی

یکی دیگر از مهم ترین صلاحیت دادگاه مربوط به رسیدگی از شکایات استخدامی است. در حقیقت بسیاری از افراد در بخش استخدام دولتی مورد ظلم قرار می گیرند که البته حق شکایت و اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری را خواهند داشت.

اگر مطمن نیستید که پرونده شما شرایط برسی در دیوان عدالت اداری را دارد یا نه می توانید از طریق این صفحه اقدام به تماس با گروه حقوقی عدل و حق کنید و به مشاوره حقوقی بپردازید.

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

شرایط اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که در صورت تحقق چه شرایط حق شکایت و اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری را خواهید داشت. این مورد در ماده 98 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری آمده است :

درمورد احکام قطعی به جهات ذیل می‌توان دادخواست اعاده دادرسی تقدیم نمود:

  • الف – حکم، خارج از موضوع شکایت صادر شده باشد.
  • ب – حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.
  • پ – در مفاد حکم، تضاد وجود داشته باشد.
  • ت – حکم صادر شده با حکم دیگری درخصوص همان دعوی و اصحاب آن، که قبلاً توسط همان شعبه یا شعبه دیگر صادر شده است متعارض بوده بدون آن ‌ که سبب قانونی موجب این تعارض باشد.
  • ث – حکم، مستند به اسنادی باشد که پس از صدور، جعلی بودن و یا عدم اعتبار آنها به موجب حکم مراجع صالح قانونی ثابت شده باشد.
  • ج – پس از صدور حکم، اسناد و دلایلی به ‌ دست آید که دلیل حقانیت درخواست‌کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و دلایل یادشده در جریان دادرسی در اختیار وی نبوده است.

مهلت و شعبه صالح رسیدگی به اعاده دادرسی دیوان در عدالت اداری

شما برای اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری وقت نا محدود و آزادی را ندارید. همچنین بسیار اهمیت دارد که در مورد شعبه صالح رسیدگی به شکایت شما نیز اطلاعاتی داشته باشید.

مطابق ماده 99 تشکیلات و آیین نامه دیوان عدالت اداری :

مهلت تقدیم دادخواست اعاده دادرسی به شرح زیر است:

  • ۱ – در مورد بندهای «الف» تا «پ» ماده(۹۸) این قانون، بیست روز از تاریخ ابلاغ رای شعبه
  • ۲ – درخصوص بندهای «ت» تا «ج» ماده(۹۸) این قانون، بیست روز از زمان حصول سبب اعاده دادرسی

همچنین مطابق ماده 100 قانون مذکور شعبه صالح به رسیدگی شکایت شما به این شرح می باشد :

“دادخواست اعاده دادرسی با رعایت مواد مربوط به دادخواست مندرج در این قانون با ذکر جهتی که موجب اعاده ‌ دادرسی شده است، به شعبه صادرکننده رای تقدیم می‌شود. “

اگر مواد فوق در مورد اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری کمی برای شما نا مفهوم می باشد باید توجه داشته باشید که ضوابط مربوط به طرح شکایت کمی پیچیده می باشد و حتما در زمان اقدام به تقدیم دادخواست از طریق یک وکیل یا فرد متخصص اطلاعات لازم کسب شده باشید. شما می توانید برای مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل مناسب خود با گروه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید.

همچنین  می توانید جهت مشاهده نمونه شکایت ها در دیوان عدالت اداری از طریق این لینک اقدام فرمایید.

4.7/5 - (227 امتیاز)

دیوان عدالت اداری شرایط رسیدگی به چه موضوعاتی را دارد ؟

به طور کلی برسی شکایت های ناشی از اقدامات دولتی و تصمیمات نهاد های دولتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.

آیا برای اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری محدودیت وجود دارد ؟

بله و شما باید حتما ظرف مدت ذکر شده در قانون نسبت به اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری اقدام فرمایید.

آیا امکان طرح شکایت از اقدامات دولتی در دیوان عدالت اداری است ؟

بله در مواقعی که در نتیجه اقدامات یا تصمیمات مستقیم دولت یا تفریط و تعدی آن دچار اسیب شده اید می توانید در دیوان به طرح شکایت بپردازید.

1 دیدگاه

  • سلام اگه دیوان عدالت اداری از طریق توجه به بخشنامه ها ونامه هائی که اداره یا سازمان فرستاده ولی اجرائی نشده حکم صادر نماید و تاریخ اجرا به سالها بعد تائید شده باشد چگونه میتوان تقاضای اعادی دارسی با چه عنوانی نمود و مدارک را فقط میتوان از سازمان اداری و استخدامی گرفت که با توجه به سامانه پاکنا وکارمند ایران اثبات می نماید چگونه میشود اعاده دادرسی نمودوقتی مدارک رو سازمان اداری و استخدامی کشور به شخص نمیدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *