حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند

حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند چقدر است ؟

امور مربوط به کشاورزی و اراضی آن در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و برای آن قوانین خاصی وضع شده است که برای هر کسی علی الخصوص کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و از اراضی کشاورزی برخوردار می باشد اهمیت زیادی دارد. یک سری دغدغه ها برای چنین افراد وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به گرفتن سند است. البته که منظور از سند ، سند رسمی است که در دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت رسیده اند. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم به حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند بپردازیم و به سوالات شما در این مورد پاسخ بدهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند با ما در این مطلب همراه باشید.

چرا گرفتن سند رسمی برای اراضی کشاورزی مهم است ؟

این تنها اراضی کشاورزی نیست که گرفتن سند برای آن مهم است بلکه هر مالکی تمایل دارد که برای زمین یا ملکی که صاحب و مالک آن است سندی دریافت کند. چرا که :

  • اولا با گرفتن سند رسمی اراضی رسمیت بیشتری پیدا می کنند.
  • دوما سند رسمی است که معتبر ترین سند در کشور است و هیچ سندی نمی تواند به اعتبار آن برسد.
  • کسی که سند رسمی برای اراضی خود دریافت می کند بسیار راحت تر و البته با قیمت بیشتر می تواند آن را به فروش برساند.
  • مالکیت با سند رسمی به هیچ عنوان زیر سوال نمی رود و به سختی کسی می تواند بر روی آن ادعایی داشته باشد.

به همین علت بدیهی است که حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند یکی از دغدغه های شما باشد و بخواهید بدانید آیا به شما و اراضی کشاورزیتان سند رسمی تعلق می گیرد یا نه ! این سوال به خوبی در قانون ما جواب داده شده است که در ادامه به آن می پردازیم..بنابراین لازم است دریافت سند مالکیت زمین کشاورزی را جدی و مهم دانست.

اما پیش از آن خوب است بدانید که بر هر نوع سند کشاورزی ، حدود و حداقل متفاوتی تعیین شده است که به تفکیک آن ها را بیان می کنیم.

حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند

چرا حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند تعیین شده است ؟

زمین های کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و بدیهی است که تمایل کشور به این است که زمین های کشاورزی خرد نشوند. وقتی سند برای زمین های کشاورزی تعیین شود امکان خرد شدن و فروش آن به صورت دانگ دانگ فراهم می شود و همین موضوع زمینه خرد شدن زمین ها را فراهم می کند. به همین علت مطابق قانون جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی مصوب سال 1385 برای دریافت سند یک متراژ فنی وجود دارد.

به طور کلی زمین های کشاورزی از حیث نوع به این چهار دسته تقسیم می شوند :

  1. زمین های کشاورزی آبی
  2. زمین های کشاورزی دیم
  3. زمین های کشاورزی آبی باغی
  4. زمین های کشاورزی باغی دیم

مطابق قانون برای هر کدام از این زمین ها حد نصاب مختلفی تعیین شده است که در ادامه به آن می پردازیم

حداقل متراژ زمین کشاورزی آبی برای گرفتن سند

منظور از کشاورزی ابی کشاورزی است که به وسیله آب های زیر زمینی صورت می گیرد و از منابع آبی کشور برای کشاورزی در این زمین ها استفاده می شود. با توجه به محدودیت بارش باران در کشور ما بسیاری از زمین های کشاورزی ما از این نوع می باشد. بر اساس قانونی که فوقا به آن اشاره کردیم حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند که نوع زمین از نوع کشاورزی آبی باشد 6 هکتار است. 

حداقل متراژ زمین کشاورزی دیم برای گرفتن سند

منظور از زمین های کشاورزی دیم زمین هایی است که با آب باران آبیاری می شوند که این زمین ها در شمال کشور و مناطق پر آب دیده می شود. اگر زمین کشاورزی شما از این نوع است حداقل متراژی که برای گرفتن سند باید در نظر داشته باشید 15 هکتار می باشد. از آنجایی که زمین هایی که با کشت دیم آبیاری می شوند وسیع ترند به همین علت نیز وسعتی که سند به آن ها تعلق می گیرد نیز بیشتر می باشد.

حداقل متراژ زمین باغی آبی برای گرفتن سند

زمین های باغی نیز در ذیل زمین های کشاورزی به شمار می روند و می توان برای آن ها نیز اقدام به دریافت سند کرد. در زمین های باغی که با روش آبیاری معمولی پرورش داده می شوند حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند 3.5 هکتار می باشد که به علت کوچک تر بودن آن ها حداقل تعیین شده نیز به نسبت زمین کشاورزی کمتر می باشد.

حداقل متراژ زمین باغی دیم برای گرفتن سند

ور در آخر نوبت می رسد به  حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند برای زمین های باغی که به روش دیم آبیاری می شوند. همانطور که گفتیم این زمین ها نیزار حداقل متراژ بیشتری برای گرفتن سند برخوردار می باشند و حداکثر متراژی که می توان در نظر داشت ، 10 هکتار می باشد.

شما با داشتن این مقدار زمین می توانید اقدام به گرفتن سند برای زمین های کشاورزی خود کنید. برای گرفتن سند یک سری مدارک نیاز می باشد که در ادامه می توانید آن را مشاهده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمین می توانید از مشاوره ملکی برخوردار شوید و در صورت نیاز به وکیل از یک وکیل ملکی کمک بگیرید. گروه حقوقی عدل و حق در این زمینه شما را یاری خواهد کرد.

حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند

مدارک مورد نیاز گرفتن سند برای زمین کشاورزی چیست ؟

شما با استفاده از این اسناد می توانید برای گرفتن سند کشاورزی اقدام نمایید :

  • سند مالکیت مادر یا بنچاق زمین که مالکیت شما در آن تصریح داشته شده باشد.
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی آن )
  • نقشه هوایی اراضی کشاورزی
  • در صورتی که زمین مشاعی می باشد باید اسناد تفکیکی ارائه شود. در نظر داشته باشید که در صورتی که زمین مشاعی باشد باید قدر السهم هر کس از حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند بیشتر باشد. یعنی برای مثال برای زمین کشاورزی دیم ، زمین باید 30 هکتار باشد.
  • فیش واریزی برای اخذ سند رسمی کشاورزی
  • تمامی اسناد و قولنامه های مربوط به اراضی کشاورزی

ممکن است برای گرفتن سند برای اراضی کشاورزی مدارک دیگری نیز از شما درخواست شود که از طریق نهاد مربوطه می توانید به این مدارک پی ببرید.

در صورتی که اراضی کشاورزی شما تمامی شرایط فوق را داشت می توانید همین حالا با ارائه درخواست دریافت سند رسمی برای کشاورزی در مراحل اقدام برای گرفتن سند قدم بردارید و سند مالکیت رسمی و معتبر خود را از اداره ثبت اسناد دریافت کنید.

ما در این مطلب سعی داشتیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد اسناد رسمی در اختیارتان قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با گروه عدل و حق تماس بگیرید و به انجام مشاوره و کسب اطلاعات لازم بپردازید.

 

4.2/5 - (16 امتیاز)

زمین های کشاورزی به چند دسته تقسیم می شود ؟

به طور کلی زمین ها کشاورزی به 4 دسته کشاورزی آبی - کشاورزی دیم - باغی آبی و باغی دیم تقسیم می شوند.

آیا زمین های کشاورزی مشاعی قابلیت اخذ سند دارند ؟

بله اما سهم هر یک از شرکا از حداقل متراژ زمین کشاورزی برای گرفتن سند بیشتر باشد.

برای اخذ سند کشاورزی به چه مدارکی نیاز است ؟

از طریق این مطلب تمامی مدارک مورد نیاز خود را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *