تهیه نقشه 1/2000

ما در این مقاله قصد داریم به تعریف و فواید تهیه نقشه 1/2000 بپردازیم. امروزه با رشد جوامع شهری و افزایش ساخت و ساز ها و هم جواری املاک با یک دیگر خیلی پیش می آید که املاک در حال ساخت یا ساخته شده وارد حریم معابر و املاک مجاور خود و همچنین طرح های شهرداری شوند. این امر سبب به وجود آمدن دعوای ملکی می شود. در این صورت اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است با وکلای مجربی که در خصوص دعاوی ملکی فعالیت دارند مشاوره کرده تا هرچه سریع تر به حق خود دست یابید.

یکی از عواملی که جلوی به وجود آمدن چنین دعاوی ملکی را می گیرد داشتن نقشه1/2000 برای شخص سازنده یا مالکی که قصد دارد ملک را بسازد می باشد .

 

نقشه 1/2000 چیست؟

گاهی برای ما پیش آمده که هنگام رد شدن از خیابان افرادی را می بینیم که با دستگاهای نقشه برداری ایستاده و به زمینی که هیچ چیزی در آن نیست نگاه کرده و اعداد و ارقامی را یاد داشت می کنند و برای ما سوال پیش می آید که این افراد در حال انجام چه کاری می باشند؟ یکی از کارهای مهندسین نقشه کشی و کارشناسان رسمی دادگستری در امور ملکی ، تهیه نقشه های مختلف ساختمانی می باشد. در این مورد یکی از نقشه های کاربردی که برای ساخت ملک لازم است نقشه 1/2000 می باشد که توسط این دسته از مهندسین و کارشناسان رسمی دادگستری در امور ملکی  تهیه می شود .

در واقع نقشه 1/2000 که بر اساس مقیاسش نامگذاری شده است با دستگاهی به اسم یو تی ام نقشه برداری می شود که بعدا در مقیاس 1/2000 قرار می گیرد . یو تی ام دستگاه نقشه برداری است که کارشناس امور ملکی و ثبتی و یا مهندس نقشه کش با اندازه گیری طول و عرض زمین و بدست آوردن مساحت و زوایای زمین و وارد کردن مختصات جی پی اس در سیستم یو تی ام نقشه را بدست می آورد و در مقیاس 1/2000 قرار می دهد و ملک را در چهارچوب این نقشه جایگذاری می کند.

 

ضرورت تهیه نقشه 1/2000 در چیست؟

گفتنی است که برای جانمایی پلاک ثبتی و محل قرار گیری ملک بر اساس عکس ها و نقشه های هوایی به نقشه 1/2000 نیاز داریم. چرا که در این نقشه کوچک ترین جزئیات را می توان مورد برسی قرار داد و از خسارات و تجاوز به حریم املاک و ورود به معابر و خیابان ها جلو گیری نمود.  حتی گاهی مواقع پیش می آید که پس از نقشه برداری بر اساس نقشه 1/2000 متوجه می شویم که املاک مجاور وارد حریم و محدوده زمین ما شده اند. این باعث به وجود آمدن دعوا های ملکی و ساخت و ساز غیر مجاز شده اند. در این خصوص بهتر است با مشاوره گرفتن از وکلای مجرب در این زمینه به کار خود سرعت و صحت  ببخشید.

شایان ذکر است وقتی سازنده ملک یا مالک می خواهد بنایی احداث کند نقشه 1/2000 جزء آن دسته از مدارکی است که مالک باید آن را به شهرداری جهت تایید برای ادامه ساخت ارائه دهد.

 

فواید تهیه نقشه1/2000

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای ساختن و احداث ملک ، شهرداری نقشه ی 1/2000 را از مالک یا سازنده می خواهد. شاید اول فکر کنید که این کار با وجود نقشه معماری کاری بیهوده می باشد و فقط روال اداری را طولانی تر می کند. اما فواید این نقشه بسیار است که در این بخش قرار است فواید نقشه 1/2000 را برای شما عنوان کنیم.

فواید تهیه نقشه 1/2000 عبارتند از:

  1. قرار گیری دقیق ملک بر روی زمینی که بنا قرار است در آن احداث شود و حد و مرز ملک مشخص شده تا وارد حریم ملک های اطراف نشود.
  2. اجرای بهتر نقشه معماری و ساخت بهتر ملک بر اساس چهارچوب ملک چرا که با جا نمایی نقشه و مورد مطابقت قرار دادن نقشه 1/2000 و نقشه معماری ضریب خطا به کمترین حد می رسد.
  3. به دست آوردن مساحت دقیق ملک که برای مالک و سازنده از جهت پرداخت مالیات و عوارض و نوسازی ها هزینه بر می باشد. وقتی اندازه و مساحت دقیق ملک مشخص باشد مالک و یا سازنده بهایی بیشتر در این خصوص پرداخت نخواهد کرد .
  4. یکی از موارد بسیار مهم که هر سازنده و مالک در پایان ساخت با آن رو به رو است، اخذ پایان کار می باشد. حال با خود می گوید که اهمیت نقشه 1/2000 چه ارتباطی با پایان کار دارد؟ در این خصوص با مورد مطابقت قرار دادن نقشه 1/2000 و نقشه معماری و ساخت جای تردید و ابهامی باقی نمی ماند چرا که ضریب خطا به کمترین میزان می رسد.
  5. برای فروش و پیش فروش ملک با در دست داشتن این نقشه خیلی راحت تر می توان محل قرار گیری ملک بر روی زمین و خیابان های اطراف و املاک مجاور را به خریدار نشان داد تا از موقعیت قرار گیری ملک جهت درک بهتر و شناخت بهتر ملک استفاده کرد.
  6. جلوگیری از دعاوی ملکی که گاهی اوقات منجر به تخریب ساختمان می شود چرا که تجاوز از محدوده تعیین شده باعث پایمال کردن حق دیگران می باشد.
  7. ساخت بهتر و دقیق تر ملک هایی که زوایای تند و زیادی دارند که با تهیه کردن نقشه 1/2000 و در دست داشتن نقشه معماری به بهترین شکل می توان از زمینی که قرار است ملک در آن بنا شود بهترین استفاده را برد .
  8. جانمایی دقیق تر پلاک ثبتی ملک و نقشه های هوایی.

 

نتیجه گیری

برای ساخت ساز دقیق ملک و تعیین محدوده ملک و ساخت بهتر ملک تهیه نقشه 1/2000 امری ضروری می باشد. اگر قصد پیش خرید ملک یا پیش فروش ملکی را دارید با برسی این نقشه خیلی بهتر می توانید محل قرار گیری ملک را برای خریداران و فروشندگان و سازندگان به نمایش بگذارید. چرا که وقتی ملکی هنوز ساخته نشده تنها چیزی که می توانیم بر اساس آن محل قرار گیری  ملک را متصور شویم نقشه 1/2000 می باشد. در این خصوص خیال مالکان و خریداران هم از جهت قرار نگرفتن ملک در طرح های عمرانی شهرداری و معابر اطراف و تجاوز نکردن از محدوده  ساخت آسوده می شود.

4.6/5 - (321 امتیاز)

تهیه نقشه 1/2000 در چه اموری ضروری است؟

برای ساخت ساز دقیق ملک و تعیین محدوده ملک و ساخت بهتر ملک تهیه نقشه 1/2000 امری ضروری می باشد و اگر قصد پیش خرید ملک یا پیش فروش ملکی را دارید با برسی این نقشه خیلی بهتر می توانید محل قرار گیری ملک را برای خریداران و فروشندگان و سازندگان به نمایش بگذارید.

آیا تهیه نقشه 1/2000 به اجرای بهتر نقشه معماری کمک می کند؟

اجرای بهتر نقشه معماری و ساخت بهتر ملک بر اساس چهارچوب ملک چرا که با جا نمایی نقشه و مورد مطابقت قرار دادن نقشه 1/2000 و نقشه معماری ضریب خطا به کمترین حد می رسد.

ارائه نقشه 1/2000 در چه مواردی اجباری است؟

شایان ذکر است وقتی سازنده ملک یا مالک می خواهد بنایی احداث کند نقشه 1/2000 جزء آن دسته از مدارکی است که مالک باید آن را به شهرداری جهت تایید برای ادامه ساخت ارائه دهد.

1 دیدگاه

  • سلام بر شما دوست عزیز
    در ابتدای متن از دستگاه utm نام بردید که اگر منظورتون سیستم هست درست نیست و اگر هم دوربین هست تصحیح بفرمایید ضمنا این امر وابسته به مهندسان نقشه بردار میباشد نه نقشه کش
    درود بر شما
    شاد و ثروتمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *