تغییر کاربری شهرداری

تغییر کاربری شهرداری

اگر در زمینه ساخت و ساز فعالیتی داشته اید یا می خواهید فعالیت خود را که وابسته به یک مکان است تغییر دهید حتما نام تغییر کاربری شهرداری را شنیده اید. هر خانه و بنایی برای استفاده مخصوصی ساخته می شوند که باید ابتدا آن را در پروانه ساخت ذکر کنید و سپس در پایان کار به طور دقیق ذکر کنید. اما این تعیین کاربری به این معنی نیست که هیچ گاه نمی توانید از ملک خود در کاربری های دیگر استفاده کنید. این امکان وجود دارد البته به شرطی که اقدام به تغییر کاربری شهرداری کنید.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد تغییر کاربری اراضی شهری هستید با ما در این مطلب همراه باشید و به هر آنچه که نیاز دارید دست پیدا کنید.

منظور از تغییر کاربری شهرداری چیست ؟

همانطور که فوقا گفتیم در زمان گرفتن پروانه و مجوز ساخت یک بنا یا ساختمان باید کاربری آن به طور دقیق مشخص شود و پس از ساخت نیز بنا در همان کاربری تعیین شده مورد استفاده قرار بگیرد. اما در برخی از مواقع بنا به شرایط قصد پیدا می کنید که از این ملک در زمینه غیر از کاربری تعیین شده استفاده کنید. در این زمان است که نیاز به دریافت حکم تغییر کاربری شهرداری دارید. برای مثال برای تغییر کاربری مسکونی به تجاری نیاز به مجوز مربوطه دارد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع دریافت این حکم چندان آسان نمی باشد و از موانع و سختی های مربوط به خود برخوردار است. در این مواقع کافیست با یک وکیل تغییر کاربری مشورت کنید و مسیر دریافت این حکم را به مراتب آسان تر کنید. در ادامه می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد تغییر کاربری شهرداری کسب کنید.

تغییر کاربری اراضی شهری

مراحل تغییر کاربری شهرداری

برای گرفتن هر حکم یا مجوزی نیاز به طی کردن مراحلی می باشد که در مدت زمان آن و البته سختی دریافت حکم تاثیرات زیادی می گذارد. مراحل تغییر کاربری اراضی شهری به این شرح می باشد :

1-درخواست تغییر کاربری

ابتدا شما باید درخواست خود را مبنی بر تغییر کاربری به مراکز و دفاتر ذی صلاح ارائه کنید. در این درخواست باید تمامی مدارک لازم برای تغییر کاربری از جمله اطلاعات دقیق ملک و محل دقیق قرار گیری آن و … نیز ضمیمه کنید به دفاتر خدمات نوسازی تحویل دهید. از زمان ثبت این درخواست در این مراکز روند رسیدگی به درخواست شما آغاز می شود و بسته به شرایط ممکن است سریعا به نتیجه برسد یا مدت زیادی به طول بیانجامد.

البته شایان ذکر است که کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند تاثیر زیادی در زمان دریافت مجوز داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که امروزی این مرحله به طور الکترونیکی انجام می گردد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

2-تحقیقات و بازرسی

در این مرحله ماموران و بازرسان اداره مربوطه برا تحقیقات و البته تکمیل اطلاعات به بازرسی می پردازند که اولا جزییات کامل در مورد مزبور را در دسترس داشته باشند و دوما اظهارات شما و مدارکی را که ارائه دادید ، تصدیق نمایند.

3-تهیه نقشه ملک

در این مرحله از صدور مجوز تغییر کاربری شهرداری ، دستور صدور نقشه ملک صادر می گردد. در این مرحله کارشناسان مربوطه موقعیت دقیق ملک را بر روی نقشه رسم می کنند و از نظر محل قرار گیری و شرایط محیطی و اطراف ملک را مورد برسی قرار داده و جزییات ان را بر روی نقشه رسم می کنند. در نهایت اگر قصد داشته باشید که برای تغییر کاربری اراضی شهری ، نوسازی انجام داده و ملک خود را تخریب کنید ، این نقشه مورد استناد قرار میگیرد.

4-تهیه نقشه جدید و صدور پروانه

شما باید نقشه ساختمان جدیدی که می خواهید به جای ساختمان فعلی جایگزین کنید را رسم کرده و به اداره مربوطه ارسال کنید. در صورت تایید شدن این نقشه اقدام به صدور مجوز تغییر کاربری می شود. اگر قصد ندارید که ساختمان فعلی را تخریب و نوسازی کنید و صرفا می خواهید مجوز تغییر کاربری شهرداری آن را دریافت کنید دیگر نیاز به ترسیم نقشه جدید نیست.

5-برسی نقشه جدید و دادن تاییدیه

نقشه جدید توسط کارشاناسان اداره نوسازی کاملا برسی می گردد از نظر اجرایی بودن برسی می شود. در صورت وجود شرایط لازم این نقشه تایید می گردد و شما می توانید وارد فاز عملیاتی تغییر کاربری شهرداری شوید. البته اگر برای تغییر کاربری به نوسازی نیازی نباشد ، این مرحله به خودی خود حذف می شود.

6-تغییر کاربری اراضی شهری

شما مجوز لازم برای تغییر کاربری ملک خود را در دست دارید و می توانید به اعمال تغییرات تایید شده بپردازید. شایان ذکر است که این تغییرات باید دقیقا مطابق با تاییدیه سازمان مربوطه باشد در غیر این صورت تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی به دنبال خود دارد.

هرچند که این مراحل در ظاهر چندان دشوار به نظر نمی آیند اما ممکن است در طول روند دریافت حکم مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاید که به راحتی می توانید از طریق یک وکیل متخصص شهرداری این مشکلات را حل کنید.

تغییر کاربری شهرداری

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری اراضی شهری

مدارکی که شما برای تغییر کاربری شهرداری به ان نیاز خواهید داشت به این شرح می باشد :

  • مدرک مبنی بر تسویه حساب های تمامی عوارض شهرداری
  • مدرک پرداخت خلافی های ساختمان و ملک
  • مدارک پرداخت مالیات های مربوطه
  • اسناد مربوط به تسویه عوارض مربوط به تغییر کاربری اراضی شهری
  • مدارک هویتی مانند کارت ملی ، شناسنامه و …
  • سند مالیکت زمین
  • وکالتنامه در صورتی که از طریق وکیل اقدام به دریافت حکم می کنید.

البته ممکن است بر اساس نوع ملک شما مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد . برای کسب اطلاعات در مورد این مدارک بهتر است با وکیل مربوطه صحبت کنید.

هزینه تغییر کاربری شهرداری

اگر به طور قطعی قصد تغییر کاربری اراضی شهری را دارید قطعا هزینه ی مربوط به آن یکی از دغدغه های شما می باشد. باید گفتن که هزینه تغییر کاربری به طور دقیق قابل تشخیص نیست و تا حد زیادی بسته به پروژه شما می باشد. همچنین به تمامی هزینه های صدور حکم ، عوارض تغییر کاربری نیز اضافه می گردد که مجددا توسط اداره مربوط تعیین می گردد.

با این وجود ارائه مدارک مربوط به پرداخت هزینه های تغییر کاربری برای صدور پروانه الزامی می باشد و باید این مدارک به دفاتر مربوطه ارسال گردد.

تجدید نظر در حکم تغییر کاربری اراضی شهری

ممکن است حکم صادر شده در پاسخ به درخواست شما برای تغییر کاربری شهرداری چندان مطلوب نباشد. در این صورت است که اجازه اعتراض به حکم وجود دارد. بهتر است برای اعتراض به این حکم با یک وکیل خوب در زمینه تغییر کاربری مشورت کنید تا در صورت امکان اقدام به لغو حکم پیشین و صدور حکم مطلوب شما نماید.

در ان مطلب ما سعی کردیم تا به هر آنچه برای تغییر کاربری شهرداری نیاز دارید بپردازیم. اما هر درخواستی از جزییات مربوط به خود نیز برخوردار است که بسته به هر پرونده تغییر می کند. ضمن این مطلب شایان ذکر است که گاهی برای صدور این مجوز گره هایی در کار شما می افتد و که حل آن نیاز به یک فرد متخصص دارد. وکیل تغییر کاربری شهرداری می تواند در این زمینه به شما کمک شایان کند و در سریع ترین زمان ممکن اقدام به دریافت مجوز کند.

شما می توانید برای تماس بهترین وکیل در زمینه تغییر کاربری با موسسه حقوقی عدل و حق تماس حاصل فرمایید.

4.5/5 - (125 امتیاز)

هزینه تغییر کاربری شهرداری به چه صورت می باشد؟

هزینه تغییر کاربری شهرداری را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد چرا که بر اساس شرایط خود پروژه تعیین می گردد.

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری شهرداری چیست ؟

مدارک مبنی بر تسویه حساب های عوارض ، مالیات ، خلافی و مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی و سند مالکیت و ...مورد نیاز است.

برای درخواست تغییر کاربری شهرداری باید به کجا مراجعه کرد ؟

کافیست از طریق سامانه دفاتر نوسازی اقدام به ثبت درخواست کنید و نیاز به مراجعه حضوری به مرکز خاصی نمی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *