بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

از سوالاتی که در مطالبه مهریه و مراحل آن در ذهن پیش می‌آید می توان به بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟ و یا رویه مطالبه مهریه پس از توقیف اموال چگونه است؟ اشاره کرد.

زوجه برای مطالبه مهریه و توقیف اموال زوج خود دو را در اختیار دارد. راه اول مراجعه به دادگاه خانواده و درخواست مطالبه مهریه می باشد و راه دوم به دفترخانه ازدواجی که عقد نکاح در آن جا صورت گرفته جهت صدور اجرائیه مهریه مراجعه کند. حال در راستای پاسخ سوال بهتر است رویه مطالبه مهریه را بررسی کنیم.

تشخیص انتخاب یک راه از این دو راه کمی سخت می‌باشد که پیشنهاد می‌شود از وکلا و متخصصان حقوق درباره مشاوره حقوقی مهریه کمک بگیرید. اگر مهریه زوجه وجه نقد یا در حکم وجه نقد باشد، زوجه می‌تواند با داشتن سند رسمی ازدواج به دفتر ازدواج مراجعه کند و پس از آن به دایره اجرای ثبت برود و فرم را پر کند و تقاضای شروع عملیات اجرایی را داشته باشد.

می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل خوب برای مهریه صحبت کنید بدین جهت کافیست تماس حاصل نمایید.

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

نکته حائز اهمیت آن است که زوجه به اندازه 5 درصد هزینه اجرایی را پرداخت می‌کند و این هزینه بعدا از زوج یا همان شوهر گرفته می‌شود.

در راستای پاسخ سوال بعد از توقیف اموال برای مهریه باید چه کاری کرد؟ بهتر است بدانیم چه در عقد دائم و چه در عقد موقت و با سند رسمی یا سند عادی، مهریه را می‌توان به درخواست زوجه از زوج مطالبه کرد. گرچه در سند عادی مهریه کار کمی سخت تر خواهد شد.

این در حالی است که مهریه چه عندالمطالبه باشد و چه عندالاستطاعه، باز هم از سمت زوجه نسبت به زوج می‌توان مطالعه کرد. تنها تفاوتی که دارد این است که در مهریه عندالاستطاعه، زوجه باید استطاعت مالی زوج برای پرداخت مهریه را با معرفی اموالش ثابت کند.

حال بهتر است بدانیم که در توقیف مال منقول و غیرمنقول بابت مهریه، همه مهریه ذکر شده در عقد نامه مهم است و برای شروع اولیه درخواست صدور اجراییه باید به دفتر ازدواجی که آن جا عقد نکاح ثبت شده رجوع کرد.

نکته حائز اهمیت در پاسخ سوال بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟ این است که فاصله صدور و ابلاغ اجراییه تا زمان توقیف طول می‌کشد و امکان انتقال مال مورد نظر وجود دارد.

در مراحل بعد اجراییه پس از مراحل گفته شده به زوج ابلاغ می‌شود و به او 10 روز مهلت پرداخت طلب داده خواهد شد. در صورتی که زوج در این 10 روز طلب زوجه را نپردازد، زوجه می‌تواند با معرفی اموال و دارایی های زوج خود تقاضای توقیف اموال برای مهریه داشته باشد.

باید گفت که..

پس از درخواست توقیف اموال زوجه می‌تواند مطالباتی را که زوج با اشخاص دیگر دارد و یا حتی موجودی حساب های بانکی زوج را توقیف کند. در مواردی نیز زوجه می‌تواند تقاضای توقیف حقوق زوج خود، نسبت به سازمان ها و یا موسسات دولتی و حتی خصوصی را داشته باشد. در این موارد پیشنهاد می شود افراد از یک وکیل خوب برای مهریمشاوره گرفته و بهترین راه را انتخاب کنند.

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

زوجه می‌تواند در هنگامی که شوهر او متاهل باشد، تا میزان یک چهارم حقوق و تا زمانی که شوهر او ازدواج مجدد نکرده باشد و از زوجه نیز جدا شده باشد تا یک سوم حقوق را توقیف کند.

اگر مهریه سکه و طلا باشد و زوج نتواند اصل عین را بپردازد (یعنی نتواند خود طلا یا سکه را به زوجه بدهد)، قیمت روز مطالبه سکه یا طلا ملاک اجرای قانونیی حکم خواهد بود. به این منظور که قیمت طلا یا سکه بر اساس روزی که زوجه آن ها را درخواست و ثبت کرده باشد، حساب می‌شود.

راه دیگر نیز این است که زوجه با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه ویژه خانواده، مهریه، حق الوکاله وکیل، هزینه ابطال تمبر و توقیف اموال زوج را مطالبه نماید. اگر زوجه در پرداخت هزینه دادرسی ناتوان بود، می‌تواند دادخواست اعسار پرداخت هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارجاع دهد تا دادگاه در ابتدا به خواسته رسیدگی و سپس به خواسته اصلی بپردازد.

هنگامی که اعسار زوجه ثابت شود، وی از پرداخت هزینه معاف می‌شود. حال می‌خواهیم به طور جزئی تر به سوال بعد از توقیف اموال برای مهریه باید چه کاری کرد؟ بپردازیم.

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

نکته مهمی که لازم به ذکر آن می‌بینم آن است که اگر قصد توقیف مالی زوج را دارید، بررسی کنید که جزء مستثنئات دین نباشد. چرا که حتی اگر این مستثنئات توقیف شود، با اعتراض زوج مال مذکور از توقیف خارج می شود.

اموالی مانند ودیعه مسکن متناسب با شأن زوج، یک منزل مسکونی متناسب با شأن و ابزار کار از مستثنئات دین هستند. خودرو اگر یکی باشد می‌توان توقیف کرد به شرطی که وسیله کار زوج نباشد. (به این منظور که برای مثال شغل زوج، راننده باشد و برای امرار معاش نیاز به خودرو خود داشته باشد.)

بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

حال جواب اصلی برای سوال بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟ بعد از آن که زوجه اموال را توقیف کرد، ظرف 10 روز بعد از صدور قرار تامین خواسته، دادخواست مطالبه باید از راه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود. اگر این ثبت انجام نشود، زوج می‌تواند با مراجعه به شعبه قضایی، تقاضای لغو توقیف مال کند.

4.7/5 - (121 امتیاز)

توقیف اموال برای مهریه به چه صورت است؟

باید ابتدا از طریق اداره ثبت صورت گرفته و اگر امکان پذیر نبود، زوجه می‌تواند بابت مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده اقدام کند.

می توانیم بدون وکیل پروسه توقیف اموال و پروسه پس از آن را خود انجام دهیم؟

پیشنهاد می شود که در صوزتی که خود می خواهید مراحل قضایی را انجام دهید، از یک وکیل مشاوره بگیرید. چرا که در موارد بسیاری تجربه و تسلط یک وکیل بسیار کمک کننده می باشد.

چه اموالی را نمی‌توانیم در راستای مطالبه مهریه توقیف کنیم؟

اموالی که جزو مستثنئات دین قرار دارند. اموالی مانند ودیعه مسکن متناسب با شأن زوج، یک منزل مسکونی متناسب با شأن و ابزار کار از مستثنئات دین می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *