اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد یکی از سوالاتی می باشد که همیشه ذهن مارا در حوزه ارث و میراث درگیر می کند این است که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کنیم ؟ این سوال قطعا دغدغه های زیادی برای شما ایجاد می کند و البته این مطلب نیز می تواند کمک زیادی به شما در حل این مشکل نماید پس با ما در این صفحه همراه باشید و پاسخ سوال خود را به طور کامل دریافت کنید.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه میشود ؟

بدیهی است که وقتی یک مال ارثی باشد یعنی بین وراث مشترک است و هر گونه دخل و تصرفی در آن نیاز به اجازه و اذن دیگری دارد. از این روست که اگر یکی از وراث برای فروش رضایت نداشته باشد خرید و فروش کل مال مجاز نمی باشد که البته راهکار های مربوط به خود را دارد که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

چرا وراث بدون اجازه هم نمی توانند کاری کنند ؟

وقتی مالی به ارث می رسد تا زمانی که انحصار وراثت نشود حصه هر کسی از مال مشخص نگردد مالکیت وراث بر روی آن به حالت اشاعه است. یعنی همه صاحب کل مال می باشند و بر روی جزء جزء آن مالکیت دارند. از این رو بدیهی است وقتی یک مال چندین صاحب دارد بدون اجازه دیگری امکان فروش آن نمی باشد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

آیا یکی از وراث می تواند به فروش رضایت ندهد ؟

بله ! بدیهی است که هر کسی می تواند در فروش مالی که به او به ارث رسیده است مخالفت کند. اما این مخالفت نمی تواند همیشگی باشد چرا که راه های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می توانید به فروش مال بپردازید حتی در زمانی که وراث تا لحظه آخر نسبت به فروش آن مقاومت کرده اند. البته که همیشه اولین راه در این زمان توافق طرفین می باشد. اما اگر با توافق اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد از طریق مراجع قانونی همچنان این امکان برای شما وجود دارد که به فروش مال بپردازید که در ادامه بیشتر در خصوص آن توضیح خواهیم داد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد ؟

ابتدا باید بدانید که هر مالی قابل تقسیم نمی باشد و گاهی اگر مالی تقسیم شود از ارزش خود می افتد و در این زمان است که به فروش باید برود. بر اساس مالی که به شما به ارث رسیده است دو راه وجود دارد که حتی اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد بتوانید سهم خود را به فروش برسانید که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم پس با ما در این صفحه همراه باشید.

انحصار وراثت

اگر مال شما قابل تقسیم باشد به نحوی که به ارزش مال خدشه ای وارد نشود و از مالیت نیوفتد در این صورت می تواند انحصار وراثت کنید و سپس به فروش مال به اندازه حصه خود بپردازید. کسی که این کار را برای شما انجام می دهد مراجع دولتی می باشند تنها نیاز به درخواست انحصار وراثت می باشد که در حقیقت مال برای وراث متوفی قابل استفاده باشد.

فروش مال از طریق دادگاه

در بسیاری از مواقع مال قابل تقسیم نمی باشد و نمی توان حصه هر یک از وراث را به طور دقیق بر روی آن مشخص نمود. در این صورت است که این سوال بیشتر دغده ایجاد می کند که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کنیم. در این حالت شما باید به مراجع و محاکم عمومی مراجعه کنید تا دادگاه خود اقدام به فروش مال نماید و سهم هر یک از وراث را بدهد.

فراموش نکنید که در کنار تمامی این موارد بدون شک توافق نیز یکی از بهترین راه های پیش روی شما می باشد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد به کجا مراجعه کنیم ؟

بسته به درخواستی که دارید مرجعی که انتخاب می کنید متفاوت می باشد. باید بدانید که انحصار وراثت درخواستی نیست که برای آن نیاز به مراجعه به دادگاه داشته باشید اما برای درخواست فروش مال که خود دادگاه آن را انجام می دهد باید یک دادخواست تنظیم کنید که از طریق شورای حل اختلاف و در صورت عدم تمایل شما از طریق دادگاه حقوقی پیگیری شود و در آخر از طرف خود دادگاه فروخته و بر اساس سهم شما و سایر وراث تقسیم می شود.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

مشاوره با وکیل ارث

بدیهی است که مراحل پیگیری فروش مال به جا مانده از وراث می تواند دشوار باشد و سختی های مربوط به خود را به دنبال داشته باشد. از این روست که ما به شما پیشنهاد می کنید چنانچه با مشکل حقوقی در زمینه ارث و میراث رو به رو شده اید حتما با یک وکیل متخصص در این زمینه صحبت کنید چرا که بدون شک می تواند بهترین راهکار را برای حل مشکل شما پیشنهاد کند.

ما در این مطلب سعی کردیم این سوال که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کنیم را برای شما حل کنیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

آیا بدون اجازه وراث دیگر می توان اقدام به فروش مال کرد ؟

بدیهی است که بدون اجازه وراث دیگر نمی توانیم در اموال وراثتی دخل و تصرف کنیم.

چگونه به فروش اموال بدون اجازه وراث بپردازیم ؟

در این صفحه به طور کامل به این سوال پرداخته ایم.

چگونه می توانیم به مشاوره حقوقی بپردازیم ؟

به کمک این صفحه می توانید با یک وکیل ارث به مشاوره حقوقی بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *