آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است؟ بدون شک یکی از رایج ترین عقودی که امروزه انجام می شود و در هر زمینه از جمله طلاق ، خرید و فروش ، حضانت و … داده می شود عقد وکالت می باشد. یکی از حالاتی که این عقد می تواند به خود بگیرد وکالت بلاعزل می باشد اما آیا آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است؟ ما در این مطلب به طور کامل به این سوال می پردازیم پس با ما همراه باشید.

منظور از وکالت دادن چیست ؟

وکالت دادن عقدی می باشد که موجب آن موکل انجام یک امر مشخص شده را به شخص دیگری یعنی وکیل واگذار می کند. در این حالت وکیل تمام اختیاراتی که موکل در آن حوزه را دارد بر عهده می گیرد و از این رو این عقد بسیار می باشد.

به طور کلی وکالت یک عقد جایز می باشد و طرفین می توانند هر وقت که بخواهند آن را بر هم بزنند. اما گاهی موکل این حق را از خود ساقط می کند. در این زمان این سوال مطرح می شود که آیا آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است ؟ در ادامه بیشتر به این سوال می پردازیم

وکالت بلاعزل چیست ؟

هرچند که موکل این حق را دارد که هر وقت تمایل داشته باشد این عقد را بر هم بزند اما وقتی موکل حق عزل وکیل را از خود ساقط می کند بدیهی است که این عقد از جایز بودن خود خارج می شود و بر خلاف وکیل ، موکل نمی تواند هر زمان که تمایل داشته باشد این عقد را به هم بزند. از این رو این عقد بسیار حساس است و این دغدغه را ایجاد می کند که آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است ؟

آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است ؟

آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است؟

به طور کلی حالاتی وجود دارد که یک وکالتنامه حتی در صورتی که بلاعزل باشد بر هم می خورد :

  • حجر یا جنون
  • فوت موکل یا وکیل
  • از بین رفتن مورد وکالت (دلیلی که شما به فرد دیگر وکالت داده اید)
  • انجام دادن امر مورد وکالت

این حالات کلی در نظر گرفته شده است و به طریق عادی دیگری امکان ابطال وکالت بلاعزل وجود ندارد. اما خوب است بدانید که راه شکایت همیشه برای شما باز است ! اما همین شکایت نیز نیاز به دلیل دارد که در ادامه در خصوص آن توضیحاتی خواهیم داد.

چگونه می توانیم وکالت بلاعزل را ابطال کنیم ؟

وقتی فردی وکیل شما می شود باید منافع شما را به طور کامل رعایت کند و آن را در نظر بگیرد. در حقیقت وکیل باید تعهدات خود را به نحو احسن انجام دهد و مصلحت را به طور کامل در نظر بگیرد. وقتی وکیلی از وکالت بلاعزل سو استفاده می کند این امکان برای شما وجود دارد که از دادگاه با دلایلی که نشان دهنده سو استفاده یا عدم انجام تعهدات توسط وکیل می باشد درخواست ابطال وکالتنامه و البته اعاده وضعیت نمایید.

یعنی شما می توانید از دادگاه بخواهید که اموری که وکیل به ضرر شما انجام داده است را به حالت سابق خود برگردانید. تصمیم در این حوزه کاملا بر عهده دادگاه می باشد از این رو اگر می خواهید روند درست را به طور قانونی و کاملا درست طی کنید حتما از طریق یک وکیل دادگستری خوب اقدام نمایید. شما می توانید برای انجام مشاوره حقوقی نیز با ما تماس بگیرید.

آیا وکالت بلاعزل قابل ابطال است؟

ما در این صفحه به طور کامل به این سوال جواب داده ایم پس با ما همراه باشید.

چه زمان وکالت بلاعزل بر هم می خورد ؟

به موجب حجر ، جنون و یا از بین رفتن مورد وکالت طبیعتا وکالتنامه نیز برهم می خورد.

از کجا در خصوص ابطال وکالتنامه مشاوره بگیریم ؟

به کمک این صفحه این امکان به سادگی برای شما میسر شده است پس با ما همراه باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *