اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند

اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه میشود ؟

یکی از مهم ترین عقودی که کشور ما امروزه به وفور انجام می شود عقد وکالت است که هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اما مهم ترین اهمیت این عقد این است که وکیل به درستی به وظایف خود عمل کند. اما همیشه این سوال در ذهن هر کسی می باشد که اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه کنیم ؟ ما در این مطلب به شما می گوییم که اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه کاری می توانیم انجام دهیم و وضعیت به چه صورت خواهد بود.

پس با در این صفحه همراه باشید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

منظور از وکیل چیست ؟

وکیل به طور کلی دو معنی دارد که معنی دوم نیز زیر مجموعه معنی اول قرار میگیرد. وکالت عقدی می باشد که به موجب آن وکیل به عنوان نماینده موکل اجازه انجام اموراتی که موکل تعیین کرده است را خواهد داشت. وکیل دادگستری که دسته دوم از وکلا می باشند نیز همین جایگاه را دارند. اما باید در نظر داشته باشید که تنها فردی به عنوان وکیل دادگستری فعالیت می کند که از پروانه وکالت برخوردار باشد از این رو بر خلاف مورد اول که هر کسی که اهلیت داشته باشد می تواند آن را بر عهده بگیرد وکالت دادگستری تنها وکلای انتخاب شده می توانند فعالیت کنند.

اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند

مراد ما از این مطلب می تواند هر دو وکلای ذکر شده در این مطلب باشد.

منظور از وظایف وکیل چیست ؟

به طور کلی تعهداتی که وکیل باید به آن متعهد باشد به دو دسته تقسیم می شود :

  1. تعهدات خود مورد وکالت : موکل وکیلی را برای انجام یک سری امور انتخاب می کند که یک وکیل باید این امور را به نحو احسن انجام دهد. وقتی از بهترین نحو صحبت می کنیم یعنی امور باید به شکلی صورت بگیرد که به نفع موکل باشد.
  2. وظایف کلی وکالت را انجام دهد : وکیل به هیچ عنوان حق ندارد امورات را به نحوی انجام دهد که به ضرر موکل باشد در غیر این صورت باز هم خلاف تعهدات خود عمل کرده است. اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه می شود ؟ در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم :

اگر اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه می شود ؟

شما به عنوان موکل وقتی اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند می توانید به دو صورت اموراتی که او به جای شما انجام داده است را مورد پیگیری قرار دهید.

  1. امور او غیر نافذ می شود : بله ! اعمالی که به ضرر شما می باشد و به نحو احسن انجام نمی گیرد بدون شک این اعمال غیر نافذ تلقی می شود و باید به حالت سایق خود برگردد. کافیست از طریق مراجع قضایی این امور را پیگیری کند.
  2. امکان مطالبه خسارت وجود دارد : اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند و این کار او باعث خسارت به شما شود این امکان وجود دارد که خسارت مطالبه کنید علاوه بر اینکه اعاده وضع می کنید.

البته گاهی این کار با توافق انجام می شود و البته در مواقعی نیز نیاز به مراجعه به مراکز قضایی می باشد. در این خصوص بهتر است با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید تا از مشاوره دقیق در این زمینه برخوردار شوید.

اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند آیا می توان وکالت را فسخ کرد ؟

شما برای اینکه وکالت نامه را فسخ کنید نیاز نیست به اینکه نکته که اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند استناد کنید. در حقیقت وکالت یک عقد جایز است و عزل وکیل از جانب موکل در هر زمانی ممکن می باشد. از این رو نیاز نیست نگران این مورد باشید و اگر نمی خواهید به کار با وکیل خود ادامه دهید اورا عزل کنید.

اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند

البته اگر وکالت بلاعزل باشد این امر برای شما میسر نیست اما همچنان در صورت سو استفاده وکیل می توانید از طریق شکایت آن را پیگیری کنید .

آیا در وکالت بلاعزل وکیل می تواند به تعهدات خود عمل نکند ؟

خیر ! اینکه شما نمی توانید وکالت خود را یک طرفه فسخ کنید به این معنی نیست که وکیل هر کار تمایل داشته باشد می تواند انجام دهد. وکیل در هر صورت باید مصلحت موکل خود را رعایت کند در این صورت تمامی اموراتی که انجام می دهد غیر نافذ می باشد و ترتیب اثر نخواهد داشت. از این رو اگر وکالت بلاعزل به فردی داده اید حتما بر روی کار او نظارت داشته باشید و اگر خلاف تعهدات عمل شد اقدام نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل به این مورد بپرداریم که اگر وکیل به وظایف خود عمل نکند چه می شود. از این رو امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که نیاز به انجام مشاوره حقوقی در این زمینه دارید کافیست با موسسه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید و از طریق یک وکیل متخصص در این زمینه به کسب اطلاعات لارم بپردازید.

امیدواریم این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *