آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند

آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند ؟ این سوالی است که کمتر کسی به آن می اندیشد اما اگر به این سوال برخورده اید بدیهی است که با یک پرونده کیفری رو به رو می باشید. بدون شک این سوال مهم می باشد در ادامه به آن می پردازیم که چرا باید به این سوال توجه کنیم. پس برای اینکه بدانید آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند این مطلب را از دست ندهید.

چرا به کپی برداری از پرونده نیاز می باشد ؟

هر کسی برای اینکه در دادگاه کیفری بتواند دفاع مناسبی از خود انجام دهد باید به اطلاعات پرونده خود دسترسی داشته باشد. باید بداند که با چه اتهاماتی رو به می باشد و در حال حاضر وضعیت پرونده او در چه حالی می باشد. از این رو مطالعه پرونده از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و گاهی حتی به یک نسخه از آن نیاز می باشد. اما آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند؟ در ادامه به طور کامل به این سوال پاسخ می دهیم.

آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند

آیا متهم می تواند از پرونده کپی برداری کند ؟

خیر ! علی الخصوص در پرونده هایی که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد متهم به هیچ عنوان نمی تواند از پرونده کپی داشته باشد چرا که این باب سو استفاده را باز می کند. اما در این جاست که وکیل اهمیت زیادی پیدا می کند چرا که حرفه او اقتضا می کند که به اطلاعات موکل خود دسترسی داشته باشد. اما آیا وکیل می تواند از پرونده کپی بگیرد ؟

آیا وکیل می تواند از پرونده کپی برداری کند ؟

بله ! وکیل می تواند از پرونده کپی بگیرد البته نه همیشه ! برخی از پرونده ها از حساسیت بالایی برخوردار می باشد درز اطلاعات درون آن ها به هر نحوی مشکلات زیادی به وجود می آورد که در این شرایط حتی وکیل نیز نمی تواند از آن کپی داشته باشد بلکه می تواند طی جلساتی تنها آن را مطالعه کند.

آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند؟

همانطور که فوقا نیز گفتیم متهم نمی تواند به اطلاعات دقیق پرونده دسترسی داشته باشد. همچنین نمی تواند از آن کپی بگیرد. بدیهی است که متهم بدون وکیل نیز نمی تواند به این مدارک دسترسی داشته باشد و از آن کپی برداری کند. از این رو باید بدانید که این امکان برای کسی که در وضعیت اتهام وجود دارد به هیچ عنوان ممکن نیست و چه در خصوص پرونده های بسیار مهم باشد و چه در خصوص پرونده هایی که از جنبه ای کم اهمیت تر برخوردار می باشد.

آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند

چرا متهم بدون وکیل نمیتواند از پرونده کپی برداری کند؟

همانطور که فوقا گفتیم هر پرونده از اطلاعاتی برخوردار می باشد که می تواند برای افراد زیادی مهم باشد و درز این اطلاعات می تواند حیثیت جان و حتی آبرو افراد را به خطر بیاندازد. علاوه بر آن متهم در وضعیتی است که با داشتن اطلاعات پرونده خود می تواند خلاف واقع در باب سو استفاده عمل نماید که از این رو این مورد ممنوع می باشد.

اما وکیل او حق خواهد داشت که این اطلاعات را در دسترس داشته باشد چرا که این حق متهم می باشد که به موجب قانون اساسی به کمک وکیل از خود دفاع کند و این دفاع تنها به کمک دسترسی به اطلاعات پرونده میسر می باشد.

امیدواریم این مطلب در خصوص این سوال که آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند برای شما مفید بوده باشد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی با ما تماس بگیرید و از طریق موسسه حقوقی عدل و حق به یک وکیل کیفری متخصص دسترسی داشته باشید.

ایا کپی برداری از پرونده امکان پذیر می باشد ؟

این امکان بسته به نوع پرونده متفاوت می باشد و باید به موضوع آن نگاه کرد.

چه کسی می تواند از پرونده کپی بگیرد ؟

وکیل در برخی از پرونده ها می تواند از آن کپی بگیرد ؟

آیا متهم بدون وکیل میتواند از پرونده کپی برداری کند ؟

پاسخ این سوال را در این مطلب دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *