گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث

گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث

برای اینکه شما بتوانید جهت گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث اقدام کنید بهتر است با وکلا ارث که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت نمایید. آنها به خوبی شما را راهنمایی می کنند تا  سند مالکیت خود را دریافت کنید. در واقع شما باید بدانید هر زمان که فردی فوت نماید و سند مالکیت به نام خود داشته باشد، وراث او می توانند با ارائه دادن مدارک درخواست صدور مالکیت نسبت به سهم ارث خود داشته باشند. مدارک و روش های زیادی برای انجام دادن این اقدام وجود دارد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید.

در بسیاری از موارد زمانی که فرد فوت می شود، وارثان او اقدام به گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث می نمایند. یکی از مهمترین نکاتی که زمان ثبت این اسناد وجود دارد این است که سهم الارث آنها تنها مورد بررسی قرار  می گیرد. در واقع باید بدانید که آنها چیزی بیشتر از سهم خود را نمی توانند به نام خودشان بزنند. بر همین اساس لازم است که اداره ثبت اسناد تعداد وراث را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و  سپس درخواست افراد برای را برای دریافت سند قبول کند.

مدارک لازم برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث :

بدون شک شما برای انجام دادن هر یک از کارهای قانونی باید مدارکی را تحویل دهید و آماده داشته باشید. بنابراین برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث هم باید به خوبی با مدارکی که نیاز است تحویل دهید آشنایی داشته باشید. برخی از این مدارک که شما باید آنها را آماده کنید عبارت می باشد از :

  1. تقاضای صدور سند مالکیت که یک فرم می باشد و باید شما آن را به صورت کامل پر کرده و تحویل دهید.
  2. گواهی حصر وراثت که اشاره به فوت آن فرد دارد و باید ثبت اسناد آن را تایید کرده باشد. در این گواهی باید تعداد افرادی که به عنوان وراث فرد هستند هم همراه با مشخصاتی که دارند آورده شود.
  3. فرم 1 مالیاتی یکی از دیگر گواهی هایی می باشد که از طرف اداره امور دارایی و اقتصادی آن را صادر می کنند. این فرم دلالت بر وصول مالیات دارد و اینکه عدم بدهی مالیات فرد را باید به درستی ثابت کند.
  4. هر یک از اسنادی که فرد فوت شده داشته و به نام او بوده است را باید ارائه دهید. دقت داشته باشید که این اسناد باید اصل بوده باشد و تمامی اطلاعات آن ملک درون آن جای داده شده باشد.

گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث

اقدامات اداره ثبت برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث :

اداره ثبت یکی از مهمترین اداره ها و سازمان هایی می باشد که برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث باید به آن مراجعه کنید. این اداره برخی از مهمترین اقدامات و نکات را جدی گرفته و انجام می دهد. شما باید به  خوبی با این اقدامات آشنایی داشته باشید که عبارت می باشد از :

  1. در ابتدا فردی که مسئول اداره می باشد دستور تقاضای کتبی که وراث داشته اند را به دفتر اندیکاتور ارائه می دهد. همچنین او باید مدارک و سوابق را که به عنوان مهمترین ابزار شناخته می شود به دفتر املاک ارجاع دهد. تاریخ مراجعه بعدی را هم باید به فرد متقاضی و یا آن دسته از افرادی که به عنوان متقاضیان می باشند اعلام نماید.
  2. در بایگانی پرونده ای که مربوط به دریافت سهم الارث می باشد را از ردیف خود خارج می سازند و آن را به پیوست تقاضا می برند. این اقدام به دلیل برده شدن مدارک به دفتر ملاک می باشد.
  3. فردی که متصدی دفتر املاک می باشد بعد از بررسی کردن سوابق و احراز نمودن انحصار وراثت گواهی آن را صادر می کند. این گواهی بر اساس تبصره های مشخص شده قانونی می باشد که دفتر املاک به آن توجه و دقت زیادی دارد.
  4. بعد از اینکه گواهی گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث صادر می شود، پرونده را به نزد مسئولی که نیاز است آن را امضاء کند ارسال می نمایند. مسئول مربوطه هر یک از اطلاعاتی که درون پرونده می باشد را به خوبی و به طور کامل مطالعه می کند تا ایرادی درون آن وجود نداشته باشد. بعد از آن پرونده را امضاء کرده و تحویل شما می دهد.

گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث

نکاتی در مورد گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث :

نکات بسیار زیادی در مورد گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث وجود دارد و شما باید به خوبی به آنها دقت داشته باشید. در صورتی که شما به این نکات دقت نداشته باشید امکان راد دریافت سند درخواست شده تان با وقفه مواجه شود. در هر صورت شما می توانید با استفاده از مشاوره ها و راهنمایی های وکیل به خوبی پرونده خود را مدیریت کنید و سریعتر برای املاک درخواست شده تان سند دریافت کند. برخی از مهمترین نکاتی که در این مورد وجود دارد و باید به آنها توجه داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. در صورتی که فرد متوفی پیش از سال 1346 فوت شده باشد شما نیازی نیست که فرم مالیاتی 19 را دریافت کنید.
  2. هر یک از املاک و مالی که از فرد متوفی باقی مانده است باید بر اساس قوانین اسلامی بین وراث تقسیم بندی شود. در صورتی که فرد خودش وصیت نامه قانونی داشته باشد، افراد می توانند بر اساس آن اسناد برای دارایی های خود دریافت کنند. اما در غیر این صورت باید ثبت اسناد قانونی بودن تقسیم کردن مال را به خوبی بررسی کند.
  3. در صورتی که زوجه فرد بخواهد مهریه خود را دریافت کند می تواند از باقیمانده اموال فرد مهریه اش را به صورت قانونی دریافت کند. در واقع باید بدانید که مهریه زن بعد از مرگ شوهرش امری ضروری و واجب تر از دیگر موارد می باشد.
  4. در صورتی که اداره ثبت مدارک ارائه داده شما برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث را قبول نکند، نمی توانید  اقدام کنید. بنابراین بهتر است به خوبی در مورد آماده کردن مدارک اطلاعات لازم را داشته باشید و به درستی مدارک را آماده سازید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی به گروه حقوقی عدل و حق مراجعه کنید. ما به شما در حل مشکلات حقوقی کمک خواهیم کرد.

 

4.6/5 - (330 امتیاز)

مدارک لازم جهت گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث چیست ؟

تقاضانامه ، گواهی انحصار وراثت ،اسناد متوفی...

برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث به کجا باید مراجعه کرد؟

برای گرفتن سند مالکیت سهم الارث برای وراث باید از طریق اداره ثبت اقدام کرد.

آیا گرفتن فرم مالیاتی الزامی است ؟

در صورتی که فرد متوفی پیش از سال 1346 فوت شده باشد شما نیازی نیست که فرم مالیاتی 19 را دریافت کنید.

17 دیدگاه

  • سلام
    ببخشید ، برای گرفتن سند تک برگی آیا باید مالیات بر ارث پرداخت شود یا اینکه فقط فرم مالیاتی را می گیرند؟ میخوام بدانم آیا باید مالیات پرداخت شود تا سند را به ما بدهند ؟ الان من مالیات بر ارث را ندارم و فروش هم نرفته ، آیا می توانم سندم را بگیرم.؟
    تشکر
    لطفا کامل پاسخم بدید.

    • سلام
      ببخشید ، برای گرفتن سند تک برگی آیا باید مالیات بر ارث پرداخت شود یا اینکه فقط فرم مالیاتی را می گیرند؟ میخوام بدانم آیا باید مالیات پرداخت شود تا سند را به ما بدهند ؟ الان من مالیات بر ارث را ندارم و فروش هم نرفته ، آیا می توانم سندم را بگیرم.؟
      اگر بین ۱۰وارث فقط ۹وارث اقدام به سند بکنند اداره ثبت اسناد جواب بقیه وراث را میدهد برای سند.

    • سلام
      برای گرفتن سند سهم الارث فرمودید که اصل مدارک مثل گواهی انحصار وراثت ، فرم مفاصا حساب مالیاتی و اصل سندهای بنام فرد فوت شده لازه هست ، اگر یکی از وراث که تمامی اصل اسناد دستشه و حاضر به همکاری و تفکیک سند هم نیست( چون املاک در اختیار اینشونه) آیا باز هم امکان صدور و تفکیک سند بنام دیگر وراث هست یا نه ( فقط کپی انحصار وراثت و گواهی فوت در اختیار دیگر وراث میباشد).
      ممنون اگه راهنمایی بفرمایید
      بندانی

    • سلام با تشکر از مطالب مفیدتان سوال من این است که با توجه به سهم دو برابری پسر نسبت به دختر از ماترک پدر، آیا هزینه صدور سند تک برگی هم به همین نسبت باید پرداخت شود یا به نسبت مساوی باید سهمشان را پرداخت کنند.ممنون از لطف شما.

  • سلام
    ما یک زمین ارثی به ما رسیده که هیچ سند و قولنامه‌ای و پلاک نداره،فقط یک تقسیم نامه بین وراث هست که شورا و دهیاری تایید کردن،زمین های این منطقه کلا اوقافی هست،برای گرفتن سند چه کارای باید انجام بدیم؟
    با تشکر از شما

  • سلام
    آیا برای سند زدن مال پدری که سهم الارث آن برای یکی از فرزندان می باشد آیا وراث باید به دفتر خانه اسناد رسمی جهت امضای تشریف بیاورند یا نیازی به آمدن وراث نیست گواهی حصر وراث کافی است

  • بنام خالق الارض و تاسمانی
    با سلام
    آیا قوانین مدنی در مورد هبه و ابطال و نقض قولنامه فقط برای افراد عادی و غیر می باشد و یا برای پدر هم در صورت عدم قبض اموال هبه شده به فرزند با مرگ واهب قبل از قبض نمودن خانه توسط مهتب قانون جاری و مصداق دارد یا خیر پدرم سال 84 قسمتی بیشتر اموال مخصوصا خانه را به برادر ناتنی با یک نامه دست نویس بدون رعایت نامه نگاری هبه نموده اولین کار و نقص محروم نمودن بقیه وراث از ارث سال85 پدرم مرحوم می شود اخوی ناتنی سال 87و89 قسمتی از خونه پدری تخریب و مجددا از نو می سازد آبا مهتب پس از مرگ واهب اموال قبض نموده قولنامه باطل نیست و حتی زمان کافی وجود داشت که قولنامه معمولی را به دفتر خانه اسناد رسمی دامغان برده و اجازه سند به مهتب با امضای واهب میداد که این کار را هم نکرده لطفا راهنمایی کنید

  • سلام
    ببخشید ، برای گرفتن سند تک برگی آیا باید مالیات بر ارث پرداخت شود یا اینکه فقط فرم مالیاتی را می گیرند؟ میخوام بدانم آیا باید مالیات پرداخت شود تا سند را به ما بدهند ؟ الان من مالیات بر ارث را ندارم و فروش هم نرفته ، آیا می توانم سندم را بگیرم.؟
    اگر بین ۱۰وارث فقط ۹وارث اقدام به سند بکنند اداره ثبت اسناد جواب بقیه وراث را میدهد برای سند.

  • سلام
    وقتی سند املاکی که متعلق به فرد فوت شده است در اختیار یکی از وراث باشد و آن فرد از دادن سند خودداری کنه بقیه وراث چجوری می‌توانند برای گرفتن سند نسبت به سهم خود اقدام کنند؟

  • سلام وخسته نباشید سوالی داشتم.در صورت گم شدن سند اصلی متوفی که برای ما پیش آمده و ما رونوشت سند را از دفتر اسناد دریافت کردیم.برای ما شرایط گرفتن سند تک برگ مشاعی وارثین چگونه است و حدودا چه مدت طول میکشد

  • با سلام
    ۱۵ هکتار زمین زراعی واقع در شهر آبی بیگلو شهرستان نمین داریم که برای پدربزرگمان بوده و ایشان حدود ۸۰ سال پیش طی توافقنامه ای و استشهادیه و شورای اسلامی شهر به مستاجر به مدت یکسال اجاره میدهد ولی با مهاجرت پدربزرگ به باکو زمین در غصب و تصرف مستاجر میرود و وراثین دارای سند میشوند و ما در طی این سالها شکایتهای مختلف به مراجع قضایی حتی با وکیل داشتیم ولی موفق به دریافت سند رسمی و اجرت المثل نشدیم و جدیدا مطابق سامانه ثبت ملک تمام مدارک از جمله جانمایی و نقشه utm و تعیین مختصات را اسکن در سامانه اداره ثبت نمودیم و برابر اصل مدارک را فرستادیم اداره ثبت نمین که آقای رئیس گفتن اینا چیه فرستادین همرو بایگانی میکنیم شما تصرفات ندارید و ازین طریق سند نمی دهیم خلاصه تا کنون از هر راهی رفتیم دولت با سنددار شدن و پس گرفتن زمین موروثی ما مخالفت ورزیدند .حال توان پرداخت حق الزحمه وکیل را مجددا نداریم و هر آنچه داشتیم فروختیم صرف امور دادگاهی کردیم .به نظر شما راهی هست یا نه

  • سلام .پدر و مادرم فوت شدن میخام سهم الارث بقیه وراث را از انان بخرم و یک خانه از پدرم باقی مانده و سند خانه بنام پدرم هست چکار کنم .

  • سلام خسته نباشید وپیشاپیش عیدنوروز را تبریک عرض میکنم.ما ملک قولنامه ای داریم دوشریک هستیم نحوه ثبت درخواست صدور سند را چطورباید پرکنیم.ممنون

  • سلام. متوفی جهار دستگاه آپارتمان دارد ووراث نیز جهار نفر ( شموهر – دو فرزند پسر و یک فرزند دختر ) میباشند. که برای هرکس چهار سند صادر خوهد شد. آیا قبل از ارسال مدارک به ثبت در محضر میشود به طریقی اموال تقسیم شود ( صلح شود)که به هرکس یک طبقه سند صادر شود .و از صدور اسناد متعدد جلوگیری شود

  • وقتی سند املاکی که متعلق به فرد فوت شده است در اختیار یکی از وراث باشد و آن فرد از دادن سند خودداری کنه بقیه وراث چجوری می‌توانند برای گرفتن سند نسبت به سهم خود اقدام کنند؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *