وکالت از راه دور

وکالت و انجام امور حقوقی و … امروزه بسیار مورد توجه بوده و شرایط خاص خود را دارد. وکلا با تمام توان خود سعی می کنند امور موکل خود را به انجام برسانند و گره از مشکلات او بگشایند. اما در برخی مواقع دیده می شود که وکیل و موکل بسیار از هم فاصله دارند که در اینجا‌ وکالت دادن از راه دور می تواند کارساز باشد.

وکالت از راه دور از مواردی است که می تواند به موکلین کمک کند تا با مشکلات رفت و آمد‌ از شهری به شهری دیگر و … روبرو نشوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص تنظیم وکالت نامه، قرارداد الکترونیک‌ وکالت، وکالتنامه محضری، انحصار وکالت، مشورت با وکیل از راه دور، عقد قرارداد با وکیل از راه دور و موارد از این قبیل توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید…

توصیه می شود از وکیل مشاوره حقوقی که مهارت بالایی در زمینه وکالت از راه دور دارد صحبت شود.

وکالت نامه چیست؟

وکالت نامه به قراردادی گفته می شود که میان وکیل و موکل او تنظیم می‌گردد. این قرارداد برای انجام امور مختلفی همچون فروش ملک، امور اداری، امور حقوقی و ….تنظیم می شود. طی تنظیم وکالت نامه هر دو طرف، موکل و وکیل دارای تعهداتی خواهند شد که می بایست به آن ها عمل کنند.

در واقع وکالت نامه قرارداد مهمی به حساب می آید زیرا می تواند از عدم‌ انجام تعهد میان وکیل و موکل جلوگیری کند. هر فردی که بخواهد انجام برخی امور را به وکیل واگذار کند، می بایست به دفتر او رجوع نماید یا به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کند. البته تنظیم وکالتنامه از راه دور نیز امکانپذیر است. گاهی وکالت از راه دور می تواند به موکل و وکیل بسیار کمک کند.

وکالت از راه دور

آیا وکالت از راه دور امکانپذیر است؟

همانطور که در بالا گفته شد وکالت نمودن از راه دور یکی از مباحثی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گاهی پیش می آید که‌ وکیل در شهر دیگری قرار دارد و موکل نیز در شهر دیگر اقامت می کند. در این صورت اگر موکل بخواهد وکالت نامه ای را تنظیم کند می بایست حتما از شهر خود به شهر وکیل رفته تا این کار انجام شود.

اما از آنجایی که این رفت و آمد ها برای وکیل و موکل بسیار سخت می باشد قانون گذاران شرایطی را پیش بینی کرده اند تا امکان تنظیم وکالتنامه از راه دور و بدون نیاز به حضور وکیل و موکل نیز انجام گیرد.

نحوه تنظیم وکالت نامه از شهری به شهری دیگر

وکالت از شهری به شهری دیگر بسیار ساده‌ انجام می شود و نیاز به تشریفات خاصی ندارد. قبول وکالت برای راه دور به دو روش زیر انجام پذیر خواهد بود:

وکالت از طریق پست

در این روش وکیل می بایست وکالت نامه را طبق خواسته‌ های خود و موکلش تنظیم کند، سپس باید‌ قرارداد وکالت را با استفاده از پست برای موکل که در شهر دیگر ساکن است ارسال نماید. در مرحله بعد موکل متن وکالت نامه را خوانده و چنانچه طبق خواسته های او بود می تواند آن را امضا کند. با امضای موکل وکالت نامه تنظیم شده و وکیل می تواند امور موکلش را به انجام برساند. پس با این حساب می توان نتیجه گرفت که موکل و وکیل می توانند بدون‌ مراجعه به شهر های یکدیگر وکالت از راه دور را انجام دهند. در واقع در این روش رفت و آمد و انتقال قرارداد وکالت نامه میان وکیل و موکل به عهده مامور پست خواهد بود.

قرارداد الکترونیک وکالت

در روش دوم وکالت از راه دور کمی پیچیده تر می شود اما بازهم نیازی به مراجعه وکیل و موکل به شهر های یکدیگر برای عقد قرارداد وکالت نامه نخواهد بود. برای عقد قرارداد حقوقی از راه دور می توان به صورت الکترونیکی نیز اقدام کرد. در این روش وکیل می بایست به صورت آنلاین با رجوع به سامانه خدمات الکترونیک قضایی اطلاعات خود و موکلش را وارد کند و درخواست تنظیم قرارداد وکالت نامه را در سایت ثبت کند. در مرحله قرارداد وکالت برای موکلش به صورت الکتریکی ارسال می شود و در سامانه خدمات الکترونیک قضایی وکلا قابل مشاهده و پیگیری خواهد بود. هرگاه موکل قرارداد وکالت نامه را مشاهده  و تائید کند وکالت انجام خواهد شد.

 

وکالت از خارج از کشور

تنظیم وکالت نامه خارج از کشور

گاهی فاصله وکیل و موکلش به یک شهر و استان خلاصه نمی شود و یکی از آن ها در کشور دیگری ساکن است. در این صورت سوالی که ممکن است پیش بیاید این می باشد که آیا تنظیم وکالت نامه از راه دور برای افراد خارج از کشور امکانپذیر است؟ که در این خصوص باید بگوییم این مورد نیز توسط قانونگذاران پیش بینی شده و افراد می توانند قرارداد وکالت را برای افراد مقیم خارج از کشور نیز تنظیم کنند که این کار از طریق سامانه تاک‌ انجام میگیرد.

تنظیم وکالت نامه از راه دور برای افراد مقیم خارج از کشور چگونه است؟

تنظیم وکالت نامه از راه دور برای افراد مقیم خارج از کشور نیاز به انجام چند مرحله دارد. برای انجام این کار می بایست به روش زیر عمل نمود:

  • موکل می بایست در مرحله اول به سایت تاک‌ یا همان سامانه تایید اسناد کنسولی رجوع کند و در این سایت ثبت نام نماید.
  • در مرحله دوم نیز موکل باید اطلاعات خود و وکیلش را در سامانه تاک وارد کند و رمز عبور و نام کاربری خود را انتخاب کند.
  • سپس موکل گزینه دفتر حفاظت منافع ایران_ واشنگتن را انتخاب کرده و نوع وکالت نامه مدنظر را پیدا و روی آن کلیک می کند.
  • در آخرین مرحله موکل می بایست وکالت نامه را تنظیم و آن را تایید کند. پس از تایید وکالت نامه برای موکل کد رهگیری ارسال خواهد شد.

دو نکته مهم در خصوص تنظیم وکالتنامه از راه دور

در حین تنظیم وکالت از شهری به شهری دیگر و یا از کشوری به کشور های دیگر می بایست دو نکته مهم را مدنظر قرار داد. این دو نکته به شرح زیر می باشند:

  • اگر وکالت نامه به صورت پستی تنظیم‌ شود امکان جعل امضا وجود دارد، از این رو بهتر است با دقت بیشتری این کار انجام شود. چنانچه امضا در وکالت نامه جعل شود مقام قضایی می تواند آن را فسخ کند.
  • چنانچه در حین تنظیم وکالت نامه تاریخی برای وکالت ذکر نشود وکالت نامه به صورت مادام العمر به حساب می آید.

 

هزینه‌ وکالت نمودن از راه دور

وکالت نمودن از راه دور ممکن است هزینه هایی را نیز در بر داشته باشد. هزینه تنظیم وکالت برای شهر های دیگر یا برای افراد ساکن در کشور های خارجی با‌ توجه به نوع و‌ کاربرد آن وکالت نامه تعیین می شود. پس می توان نتیجه گیری کرد که هزینه تنظیم وکالت نامه به این طریق متفاوت است.

سوالات متدوال

  • آیا وکالت نمودن از راه دور امکانپذیر است؟

بله افراد می توانند این کار را با روش های مختلفی انجام دهند که در بالا ذکر شده است.

  • برای وکالت نمودن افراد مقیم خارج از کشور باید به کدام سامانه رجوع کرد؟

برای انجام این‌ کار کافیست به سامانه تاک رجوع نمود و با انجام چند مرحله این کار را به انجام رساند.

  • هزینه تنظیم وکالت نامه برای افراد خارج از کشور چقدر است؟

هزینه بر اساس نوع و کاربرد وکالت نامه متغیر است.

  • اگر در حین وکالت نمودن از راه دور تاریخی برای وکالت تعیین نشود تکلیف چیست؟

در این صورت زمان وکالتنامه مادام العمر به حساب می آید.

  • برای تنظیم وکالتنامه الکترونیکی به کدام سامانه رجوع می کنند؟

می بایست به سامانه خدمات الکترونیک قضایی رجوع نمایید.

برای دریافت مشاوره تنظیم قرارداد حقوقی برای افراد مقیم خارج از کشور میتوانید به  وکیل مهاجرت بین المللی موسسه عدل و حق مراجعه کنید. هدف مجموعه حقوقی عدل و حق ارائه خدمات حقوقی ارزشمند و رفع مشکلات شما عزیزان در سریع ترین زمان ممکن است.

 

 

 

 

4.6/5 - (298 امتیاز)

11 دیدگاه

  • سلام بنده معلولیت دارم و برای رفت و آمد به بانک مشکل دارم آیا برای انجام کارهای بانکی وکالت نامه وجود دارد و برای تنظیم وکالت نامه باید به محضر مراجعه کرد ممنون

      • سلام بنده میخواهم به خواهرم که در مشهد هست وکالت بدم تا بجای من هم امضا کند وهم مقدار پولی که بابت سهم من از فروش خانه پدری دارم تحویل بگیرد باید به کجا وچه مدارکی با خود ببرم که وکالت از راه دور به خواهرم بدهم. چون ما 6 وارث هستیم وبنده فقط به همین خواهرم اعتماد دارم.

    • در ضمن شماره حسابم را هم باید بنویسم چون همین امروز همه خانوادم که در مشهد هستند قراره برن بنگاه جهت امضاع فروش خانه به همین خاطر چون من آبادان زندگی میکنم میخوام به خواهرم وکالت بدم بجای من امضاع وپولم را دریافت کند وبه شماره حسابم بریزد

    • آیا همانگونه که در نبود وکیل شما زمینی را که در دفتر خانه به نام وکیل میکنید میتوانید زمین را پس بگیرید

  • سلام
    من میخام یک وکالت نامه تعویض پلاک به شخصی که درحال حاضر خودروی فروخته شده من را در دست دارد بدهم که در شهر دیگریست.
    آیا با استفاده از کپی برابر اصل مدارک طرف خریدار میتوانم از دفتر ثبت وکالت تعویض پلاک بگیرم و با پست برایش ارسال کنم؟
    (چون ارسال اصل مدارک با پست برای من با پست ریسک پذیر است.)
    متشکرم

    • من یه ماشینی معامله کردم که مالک ماشین وکالت کاری داده به همونیه ماشینو ازش خریدم وکالت کاری داره اون میتونه به من وکالت بده لطفا راهنمایم کنید ممنون

  • سلام من از خواهرم میخام وکالت بگیرم ولی خواهرم مریض خیلی مریض نمیتونه بیاد دفتر اسناد،یه وکالت میخام بگیرم از خواهرم که حقوق پدرم و وصل کنم خودش نمیتونه بره اراک من باید وکالت بگیرم ازش برم ولی دفتر اسناد رسمی نمیتونه بیاد تکلیف چیه؟

  • سلام ایا مدارک ماشین لازم نیست برای وکالت تعویض پلاک چون فروشنده هیچ مدارکی نه از ماشین نه از من ندارد

    • سلام
      مادرمن شهرستانه و میخادیکی از ماشینهایی که ارث پدری هست وبفروشه
      چطورمیتونم توی تهران براش وکالت فروش بگیرمو بفرستم.چه مدارکی برا اسناد رسمی لازمه

  • سلام من خارج از ایران هستم و متاسفانه همه مدارک شناسایی ایرانیم گم شدن، الان میخوام یک وکالت غیرحضوری به وکیلم یا برادرم بدم تا پیگیر مدارکم باشه، آیا میشه یه وکالت نامه از طریق پست تنظیم کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *