نمونه دادخواست مهریه

نمونه دادخواست مهریه + 10 نمونه دادخواست

مهریه یکی از ملاک هایی است که در قانون برای پشتیبانی از حقوق زن قرار گرفته است که بدین ترتیب زن می تواند نسبت به باز پس گیری حق خود که همان مهریه است اقدام کند. اما باید بدانید که گرفتن مهریه همیشه آسان نیست و برای مطالبه مهریه می بایست نمونه دادخواست مهریه به دادگاه محل سکونت یکی از طرفین ارائه شود تا نسبت به بررسی آن اقدام شود.

در نوشتن دادخواست مهریه رعایت برخی نکات جزئی و اصلی بسیار قابل توجه و مهم است. از این رو ادبیات و نوشتن دادخواست مهریه اهمیتی دو چندان می یابد. برای ارائه دادخواست مهریه می توانید از نمونه های زیر کمک بگیرید و یا در صورتی که مورد شما جزئیات و نکات بیشتری را در برمی گیرد با مراجعه به وکیل مهریه از وی برای نگارش آن کمک بگیرید.

همچنین در این مطلب 10 نمونه دادخواست مهریه + نمونه دادخواست اعسار از هزینه دادرسی قرار داده شده است که می توانید از آن کمک بگیرید. توصیه می شود حتما از وکیل مهریه کمک گرفته و با وی مشورت نمود.

وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

1.صدورقرار تامين مهريه وتوقيف اموال خوانده به ميزان مهريه (نمونه دادخواست مهریه)

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

باسلام، احتراما به استحضار مي رساند اينجانب به دلالت سند نکاحيه شماره………… تنظيمي در دفتررسمي ازدواج شماره…….. درتاريخ ……….. به عقد نکاح رسمي وقانوني خوانده در آمدم که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلاي بهار آزادي(مبلغ………..ريال) به عنوان مهريه بر ذمه خوانده تعيين و توافق گرديد. باعنايت به اينکه تاکنون اقدامي درجهت پرداخت آن ننموده است فلذا درخواست صدور قرار تامين بموجه ماده ۱۰۸ قانون آيين دادرسي مدني و همچنين ماده ۱۱۷ همان قانون جهت توقيف اموال قبل از ابلاغ از اموال خوانده معادل بهاي مهريه مورد استدعاست.

باتشکر

امضاء خواهان


2.نمونه دادخواست مطالبه مهريه و تامين خواسته (نمونه دادخواست مهریه از طرف زن)

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز وبدواصدور قرار تامين خواسته از اموال خوانده با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل.

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

باسلام، احتراما به استحضار ميرساند اينجانب به دلالت سند نکاحيه شماره………… تنظيمي در دفتررسمي ازدواج شماره…….. درتاريخ ……….. به عقد نکاح رسمي وقانوني خوانده در آمدم.که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلاي بهار آزادي (مبلغ………..ريال) به عنوان مهريه بر ذمه خوانده تعيين و توافق گرديد.باعنايت به اينکه تاکنون اقدامي درجهت پرداخت آن ننموده است.

فلذا درخواست صدور قرار تامين بموجب ماده ۱۰۸ قانون آيين دادرسي مدني وهمچنين ماده ۱۱۷ همان قانون جهت توقيف اموال قبل از ابلاغ از اموال خوانده معادل بهاي مهريه و همچنين اتخاذ تصميم شايسته به صدور حکم بايسته دائر به وصول مهريه به اينجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزي) با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي و حق الوکاله وکيل مورد استدعاست. (دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

نمونه دادخواست مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی

 


3.نمونه دادخواست مهریه از طرف زن

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي و حق الوکاله وکيل.

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

باسلام، احتراما به استحضار ميرساند اينجانب به دلالت سند نکاحيه شماره………… تنظيمي در دفتررسمي ازدواج شماره…….. درتاريخ ……….. به عقد نکاح رسمي وقانوني خوانده در آمدم، که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلاي بهار آزادي(مبلغ………..ريال) به عنوان مهريه بر ذمه خوانده تعيين و توافق گرديد.باعنايت به اينکه تاکنون اقدامي درجهت پرداخت آن ننموده است.

فلذا درخواست اتخاذ تصميم شايسته به صدور حکم بايسته دائر به وصول مهريه به اينجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزي) با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي و حق الوکاله وکيل مورد استدعاست.

با تشکر

امضاء خواهان

 


4.نمونه دادخواست مهریه

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل.

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

اينجانب به استناد كپي مصدق عقدنامه شماره مورخ ……… باخوانده عقدازدواج دائمي در دفترخانه “شماره ونام شهرستان” منعقد كرده ايم. نظر به اينكه مهريه مقرر در عقدنامة مذكور به ميزان ريال كلاً بر ذمه زوج و عندالمطالبه مي باشد فلذا مستنداً به مواد ۱۰۸۲ قانون مدني و تبصره الحاقي ۲۹/۴/۷۶ آيين نامه اجرايي به ماده مذكور و ماده ۱۹۸ قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور مدني صدور حكم به محكوميت خوانده به پرداخت مهريه مذكور در عقدنامه به ميزان / ريال وفق تغيير شاخص قيمت سالانه زمان تاديه و جميع خسارات و هزينه دادرسي درحق اينجانب مورد استدعاست.

با تشکر

امضاء خواهان

 


5.نمونه دادخواست مهریه به قیمت روز

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل.

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

احتراماً اينجانب در تاریخ … به موجب عقدنامه ي شماره ي … به عقد دائم خوانده درآمدم. با عنایت به این که مهریه ي اینجانب مبلغ … ريال تعیین گردیده است، نظر به حدوث نزدیکی فی مابین و تغییر شاخص قیمت سالانه نسبت به زمان اجرای عقد مستند به تبصره ي الحاقی به ماده ي ۱۰۸۲ قانون مدني و بند ب از ماده ي ۱۰۸ و مادهي ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ … ریال با لحاظ تغییر شاخص قیمت سالانه، خسارات دادرسی و در ضمن با عنايت به احتمال نقل و انتقال اموال از سوي خوانده مستند به بند ب از مادهي ۱۰۸ قانون آيين دادرسي مدني صدور قرار تأمین خواسته مورد استدعا است.

با تشکر

امضاء خواهان

 


6.نمونه دادخواست مطالبه سکه بهار آزادی

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز بااحتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

احتراماً با عنایت به این که به موجب عقدنامهي شمارهي … در تاریخ … به عقد دائم خوانده درآمدهام و با توجه به این که مهریهي اینجانب مقدار … سکه بهار آزادی تعیین شده است و خوانده تاكنون از تأدیه آن خودداری ورزیده است مستند به ماده ي ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده ي ۱۹۸و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به تأدیه تعداد… سکه بهار آزادی و خسارت دادرسی را استدعا دارم.(دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

 


منظور از نمونه دادخواست اعمال ماده 5 قانون حمایت از خانواده چیست ؟

یکی از مهم ترین نمونه دادخواست هایی که شما گاها به آن نیاز پیدا می کنید مربوط به نمونه دادخواست اعمال ماده 5 قانون حمایت از خانواده می باشد که شرح این ماده به این شرح می باشد :

درصورت عدم تمکن مالی هریک از اصحاب دعوی دادگاه می‌تواند پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع و احوال، وی را از پرداخت هزینه دادرسی، حق‌الزحمه کارشناسی، حق‌الزحمه داوری و سایر هزینه‌ها معاف یا پرداخت آنها را به زمان اجرای حکم موکول کند. همچنین در صورت اقتضاء ضرورت یا وجود الزام قانونی دایر برداشتن وکیل، دادگاه حسب مورد رأساً یا به درخواست فرد فاقد تمکن مالی وکیل معاضدتی تعیین می‌کند.

در حقیقت اعمال ماده 5 قانون حمایت خانواده همان نمونه دادخواست مطالبه مهريه و اعسار از هزینه دادرسی می باشد که در ادامه به تفصیل نمونه های آن را بیان می کنید

نمونه دادخواست مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی

7.نمونه دادخواست مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل.

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

احتراماً به استحضار عالی میرسانم اینجانب به موجب عقدنامه ي رسمی شماره ي …. به زوجیت خوانده درآمدم. مبلغ … ريال به عنوان مهریه ام قرار داده شده است. نظر به این که بین اینجانب و خوانده نزدیکی واقع شده است و از تاریخ وقوع عقد تاکنون تغيير شاخص قیمت سالانه رخ داده است و خوانده از پرداخت مهریه ام استنکاف ورزیده است مستند به تبصره ي الحاقی به مادهي ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده ي ۱۹۸ قانون دادرسی مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ … ريال بابت مهریه با محاسبه ي آن به قیمت روز بر اساس شاخص اعلامی بانک مركزی مورد استدعا است. در ضمن نظر به ناتوانی اینجانب از پرداخت هزینه ي دادرسی مستند به ماده ي ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم بر اعسار اینجانب از پرداخت هزينه ي دادرسی دعوای مطروحه را خواستارم.

امضاء خواهان

 


8.نمونه دادخواست مطالبه نصف مهر مازاد پرداختی 

تقاضاي محکوميت خوانده به پرداخت مبلغ……. ريال ( تعداد…….سکه تمام بهار آزادي مقوم به مبلغ……..ريال ) به عنوان مهريه به نرخ روز با احتساب کليه خسارات قانوني اعم از هزينه دادرسي وحق الوکاله وکيل

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

احتراماً با توجه به این که اینجانب و خوانده به موجب عقدنامه ي شماره ي … در تاریخ … با یکدیگر به عقد دائم ازدواج کردیم اما به علت مشکلات و اختلافات حادث در تاریخ … به موجب طلاقنامه ي شماره ي … خوانده را طلاق داده م و نظر به این که در عقدنامه ي مذکور مهریه ي خوانده مقدار … تعداد … سکه بهار آزادی، و یا مبلغ … ريال وجه نقد قرار داده شده بود و اینجانب در تاریخ … به موجب رسید عادی مورخ … ، گواهی گواهان … ، سند رسمی شماره ي … ، تمامی مهریه را به ایشان پرداخت، تأدیه کرده ام و قبل از وقوع نزدیکی وی را طلاق داده ام در حالی که ایشان به موجب ماده ي ۱۰۹۲ قانون مدنی تنها مستحق دریافت نصف مهریه بوده است لذا مستند به ماده ي مرقوم و ماده ي ۲۶۵ قانون استنادی صدور حکم بر محکومیت خوانده به بازپرداخت مبلغ … ريال، تأدیه ي مقدار … سکه بهار آزادی را كه بدون استحقاق دريافت داشته است، خواستارم.

با تشکر

امضاء خواهان

 


9.نمونه دادخواست مطالبه نصف مهر مازاد پرداختی ( نمونه دادخواست مهریه)

صدور حكم مبنی بر الزام زوج به پرداخت نیمی از مهریه به میزان …………. ریال به استناد به حق حبس و و بهای آن مطالبه هزینه دادرسی

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

احتراماً؛ به استحضار میرساند اینجانب ………….. طبق سند ازدواج شماره …………….. مورخ ………….. تنظیمی در دفتر ازدواج شماره …………….. شهرستان …………… با مهریه معادل …………… به عقد دایم آقای ………….. (خوانده) در آمدهام با این حال علیرغم گذشت مدت ………….. ماه به استناد ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی و استفاده از حق حبس، از حضور در اقامتگاه زوج خودداری كرده و تمكین خود را مشروط به تأدیه نیمی از مهریه از جانب زوج نمودهام. اكنون از آن مقام عالی، تقاضای صدور حكم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت مهریه را دارد.(دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

 


10.نمونه دادخواست مطالبه مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی (پرداخت اقساطی مهریه)

رياست محترم دادگاه عمومي شهرستان …………

با توجه به اين كه اينجانب به موجب دادنامه ی شمارهی ……. صادرشده از آن دادگاه به پرداخت …… ريال وجه نقد بابت مهريه در حق خوانده محترم محكوم شده ام، نظر به اين كه اينجانب كارمند اداره …..، كارگر شركت ……، هستم و درآمد ماهانه من مبلغ …… ريال است؛ لذا توان پرداخت محكوم به را به صورت يكجا ندارم؛ لذا صدور حكم بر پذيرش اعسار اينجانب از پرداخت دفعي محكوم به و صدور حكم مبني بر پرداخت مهريه به صورت اقساط را درخواست ميكنم.

با تشکر

امضاء خواهان

 


11.نمونه درخواست صدور قرار تامین خواسته قبل از تقدیم نمونه دادخواست مهریه

احتراماً با عنايت به اين كه به موجب عقدنامه شماره ….. صادره در دفتر خانه شماره ………… شهرستان ……………. در تاريخ ………… به عقد دائم خوانده درآمده ام و با توجه به اين كه مهريه اينجانب مقدار ….. سكه بهار آزادي تعيين شده است و خوانده تاكنون از تأديه آن خودداري ورزيده است و با توجه به اين كه خوانده قصد دارد براي فرار از پرداخت بدهي خود به اينجانب مبادرت به انتقال اموال و دارايي خود نمايد مستند به ماده ي ۱۰۸ قانون آيين دادرسي مدني صدور قرار تأمين مهريه را استدعا دارم. نظر به اين كه مهريه در معرض تضييع است اجراي قرار تأمين خواسته قبل از ابلاغ آن را مستند به ماده ۱۱۷ قانون استنادي درخواست مي نمايم. دادخواست درخصوص مطالبه مهر متعاقباً تقديم خواهد شد.

با تشکر

امضاء خواهان

نمونه دادخواست مهریه به همراه اعسار از هزینه دادرسی

 


وکیل
نیاز به گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید

با استفاده از نمونه دادخواست مهریه های فوق الذکر می توانید اقدام به نگارش یک دادخواست و ارائه آن به دادگاه کنید و به این ترتیب نسبت به مطالبه مهریه اقدام کنید.

برای تقدیم نمونه دادخواست مطالبه مهريه به کجا مراجعه کنیم ؟ 

دادگاه های حقوقی در صلاحیت رسیدگی به نمونه دادخواست مطالبه مهريه از طرف زن و رسیدگی به آن را دارد فلذا این دادخواست در این دادگاه برسی می شود و اگر دادخواست اعسار از هزینه های دادرسی و یا همان نمونه دادخواست اعمال ماده 5 قانون حمایت از خانواده را نیز داشته باشید نیز در همین دادگاه دادخواست شما برسی می شود.

شما برای ثبت دادخواست خود در قدم اول باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنید و پس از ثبت آن منتظر اعلام شعبه و وقت تعیین شده از طرف دادگاه باشید.

 

ما در این مطلب سعی کردیم تا نمونه دادخواست مهریه از طرف زن و انواع آن را برای شما قرار دهیم. خوب است در بسیاری از موارد دادخواست مهریه به دلیل عدم تمایل به ادامه زندگی ارائه می گردد که در ادامه وارد مراحل درخواست طلاق می شود. در این مورد بهتر است که با مراجعه به وکیل خانواده یا وکیل مهریه مناسب نسبت به طی روند صحیح اقدام کنید.

همچنین بسیاری از افراد اقدام به گرفتن مهریه بعد فوت همسرشان می‌کنند که دارای شرایط و قوانین خاص خودش است و بهتر است با وکیلان مجرب در این زمینه مشورت کنند. به طور کلی افراد در موقعیت های گوناگونی اقدام به دادخواست طلب مهریه می کنند که انواع این دادخواست ها در ادامه آورده شده است.

یک وکیل پایه یک دادگستری که دارای تجربه کافی در پرونده های خانواده است می تواند موکلین را درباره دعاوی پیش آمده به خوبی راهنمایی و حمایت کند.

4.6/5 - (359 امتیاز)

قدم اول برای مطالبه مهریه چیست؟

برای مطالبه مهریه می بایست نمونه دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه محل سکونت یکی از طرفین ارائه شود تا نسبت به بررسی آن اقدام شود.

در نوشتن دادخواست مهریه چه مسائلی مهم است؟

در نوشتن دادخواست مهریه رعایت برخی نکات جزئی و اصلی بسیار قابل توجه و مهم است. از این رو ادبیات و نوشتن دادخواست مهریه اهمیتی دو چندان می یابد.

برای نوشتن یک دادخواست مهریه از چه کسی می توان کمک گرفت؟

برای ارائه دادخواست مهریه می توانید از نمونه های آورده شده در مقاله کمک بگیرید و یا در صورتی که مورد شما جزئیات و نکات بیشتری را در برمی گیرد با مراجعه به وکیل مهریه از وی برای نگارش آن کمک بگیرید.

5 دیدگاه

  • افتضاح.کی سکه را به نرخ شاخص تورم بانک مرکزی می نویسه..پس چرا تقویم نشده .از معافیت چرا استفاده نشده از اسار

  • افتضاح.کی سکه را به نرخ شاخص تورم بانک مرکزی می نویسه.. سکه عین هستش و باید عین همون تقاضا بشه.پس چرا تقویم نشده .از معافیت چرا استفاده نشده از (اعسار.)از کی تا حالا مهریه را میشه در محل (شهر)اقامت مردی که از محل اقامت زوجه متفاوته ارائه کرد.مهریه برای پشتیبانی از زوجه نیست.عوض یک عقد است

  • سلام. برای دادخواست مهریه بعد از فوت شوهر باید چکار کرد؟ و آیا میشود فقط تعدادی از سکه ها را درخواست کرد و فقط سهمی که به والدین متوفی می رسد را توقیف کرد؟

  • من شوهرم فوت کرده والان وراث برگه حصر وراثت را کرفته پسرم به من هم داد شوهر مرحوم من دو همسر داشت که من همسر اول هستم و میخوامقبل از تقسیم ما ترک مرحوم همسرم ، برای ۴۰۰۰ تومان مهریه سال ۱۳۳۷ که حدود سی میلیون میگن هست میخوام ماشینش را که دست خانواده دومش هست و خلاف قانون ازان استفاده میکنند ، ماشین را توقیف کنند ( البته ۶۰۰ تومان هم اینه و
    شمعد ان جزو مهریه است اولا خواش میکنم محرمانه باشد و ثانیا چکار بایذ بکنم تا ماشین جهت مهرم وقبل از تقسیم ماترک متوفی ، که البته بچه های من نمیروند ، مهرم را بگیرم
    ایا اونها ( خانواده دوم مرحوم همسرم) میتونن ماترک شوهرم را بدون من وبچه هام که تا گرفتن برگه انحصار وراثت همکاری کرده پبعد از درخواست مدارک انها هیچی ندادند و انها هم درخواست دریافت برگ حصر وراثت دادند ایا اونها میتونن با نبود ما چبزی بفروشند وبرای مهر سال ۱۳۳۷ که ۴۰۰۰ تومان نقد و ششصد تومن اینه وشمعدان هست الان چقدره چه کار میشه کرد ؟ ماشین هم توقیف واستفاده تشه؟ لطفا این مطالب خصوصی باشد. من ایمیل ندارم پس اینیل پسرم را میدم واون هم میگه سکرت باشذ

  • مخاطبین محترمی که نظرخودرانسبت به دادخواست مهریه عنوان نموده اندیادادخواست هاراکامل مطالعه نکرده اندیااستنباطشان ازقانون برخلاف تفسیرصحیح میباشداولا اعسار نه اسار. وبعدش بله میتوان سکه رابه قیمت روزتقاضاکردیعنی براساس قیمت روزپرداخت یااجرای رای واحداجرای احکام براساس قیمت روزکه بانک مرکزی اعلام میکندان رامحاسبه میکندودرضمن دردادخواست شمامقوم به قیمت روزمیکنی وخسارات وهزینه دادرسی وغیره حتی حق الوکاله وکیل هم که قابل وصول است اگرعین سکه هم مطالبه کنیدمانعی ندارددادخواست مخصوص عین درخواست سکه رانیزنگارش کردندودراختیارهمه قرارداده اندحتی بااعسارازهزینه دادرسی وباقرارتامین خواسته قبل ازابلاغ وازوکلای محترم بدلیل شفافیت توضیحات وذکرقوانین تشکروقدردانی میکنم لذااگرمخاطبین محترم بهترمیتوانندراهنمایی کنندخوب مجوزوکالت بگیرن وسایت بسازندوشروع بکارکنندچرابه نمونه دادخواست دیگران مراجعه کرده اند. باتشکرمجیدمقدسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *