نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

همانطور که می دانید ما مستحق دریافت خسارتی هستیم که ناشی از آسیب جسمی می باشد و این خسارت که جنبه مالی دارد دیه و گاهی ارش نامیده می شود. اما نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی به چه صورت می باشد و چه شرایطی برای پرداخت این خسارات وجود دارد ؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل 0 تا 100 نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی را برای شما برسی کنیم پس با ما در این صفحه همراه باشید و به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه دست پیدا کنید.

منظور از ضرب و جرح عمدی چیست ؟

ضرب و جرح دو واژه جداگانه از هم هستند که هر کدام معنی مخصوص به خود را دارند. برای اینکه بفهمیم نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی به چه صورت است خوب است با این مفاهیم کمی آشنا شوید :

  1. ضرب : به وارد شدن ضربه به بدن می گویند به شیوه ای که پوست پاره نشده و خون جاری نگردد.
  2. جرح : به هر گونه پاره شدن پوست و جاری شدن خون گفته می شود.

در این تعریف خوب است به ماده 614 قانون مجازات اسلامی نیز توجه کنید :

هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی ‌یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد …

  • توجه داشته باشید که هر گاه فردی عمدا به فردی چنین خساراتی را وارد کند مستوجب پرداخت دیه می باشد اگر امکان اجرای قصاص وجود نداشته باشد.
  •  همچنیندر نظر داشته باشید که دیه می تواند هم ناشی از ضرب و جرح عمدی ی باشد و هم ناشی از جرایم غیر عمدی اما اگر جرم عمدی باشد امکان جاری شدن قصاص نیز وجود دارد.

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

مجازات ضرب و جرح عمدی چیست ؟

ما مجازات های ضرب و جرح عمدی به سه قسمت تقسیم می شود که ما از دیه در این مطلب صحبت می کنیم و در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی صحبت می کنیم اما به اختصار در خصوص سایر مجازات ها نیز صحبت می کنیم :

  1. قصاص : اگر ضرب و جرح موجب از دست رفتن و یا نقصان یک عضو شود در صورت امکان قصاص اجرا می شود.
  2. دیه : اگر قصاص صورت نگیرد فرد محکوم علیه به پرداخت دیه محکوم می گردد.
  3. مجازات عمومی : برای تمامی جرایم عمدی یک مجازات عمومی برای برهم ریختن نظم عموم نیز مشخص می شود که مطابق ماده 614 قانون مجازات اسلامی حبس درجه 6 می باشد.

دیه ضرب و جرح عمدی چقدر است ؟

برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی باید بدانیم که فرد مستحق دریافت دیه می باشد یا ارش ! دیه مقدار پولی می باشد که در فقه توسط شارع مقدس به ازای هر عضو مشخص شده است و تنها در صورت آسیب دیدن آن عضو فرد مستحق دریافت آن می باشد. اما اگر فرد و ضرب و جرحی که دیده است مشمول دیه نشود همچنان می تواند ارش بگیرد که مقدار آن توسط کارشناسان بر اساس میزان آسیب دیدگی مشخص می شود.

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی به چه صورت است ؟

ماده 488 قانون مجازات اسلامی در این خصوص به طور کامل تعیین تکلیف کرده است که در این ماده به این شکل آمده است :

مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد:

  1. الف- در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری
  2. ب- در شبه عمد، ظرف دو سال قمری
  3. پ- در خطای محض، ظرف سه سال قمری

مطابق تبصره همین ماده در نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی اگر دادگاه شمارا مشمول بند یک بداند همه مقدار های تعیین شده را باید در مدت زمان مشخص شده بپردازید.

میزان پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی توسط چه کسی تعیین می شود ؟

همانطور که گفتیم دیه توسط شارع و در فقه اسلامی تعیین می شود پس مقدار آن مشخص است. اما از آنجایی که این مقدار از دیه باید به واحد پولی ما و مطابق با وضعیت اقتصادی کشور معادل سازی شود مقدار هر ساله مقدار دیه هر عضو و یک انسان کامل توسط رییس قوه قضاییه مشخص می شود. پس در نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی شما باید با توجه به مقدار مشخص شده توسط قوه قضاییه اقدام کنید.

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

  • همچنین اگر محکوم به پرداخت ارش شوید در این صورت توسط کارشناسان این هزینه تعیین می شود و شما باید بسته به مقرری دادگاه خسارت تعیین شده را پرداخت نمایید.
  • خوب است بدانید که شما می توانید به دیه و ارش ، محکوم شدن به آن و حتی به مقدار تعیین شده ان اعتراض کنید پس خوب است بدانید که با حکم دادگاه بدوی همچنان این امکان وجود دارد که حکم یا مقدار تعیین شده را تغییر دهید.

پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی به چه حسابی واریز می شود ؟

در نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی و پرداخت آن دو حالت امکان پذیر می باشد که به این شرح می باشد :

  • توافق طرفین : طرفین با توافق خود میزان مشخص شده را به حساب محکوم له پرداخت می کند و رسید مربوطه را دریافت می کند.
  • دادگاه : همچنین این امکان وجود دارد که شما مبلغ دیه را در موعد مشخص شده به حساب اجرای احکام واریز نمایید کافیست شماره حساب آن را دریافت کنید.

آیا تقسیط دیه ضرب و جرح عمدی امکان پذیر است ؟

بله بدون شک این امکان وجود دارد که به تقسیط دیه بپردازید. زمانی که نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی توسط دادگاه تعیین می شود شما می توانید ادعا اعسار کنید یعنی امکان پرداخت دیه را به صورت یکجا ندارید. در چنین شرایطی دادگاه با برسی وضعیت و شرایط مالی شما اعسار یا عدم اعسار را تایید می کند و سپس در صورت امکان اقدام به تقسیط دیه می نماید.

خوب است بدانید دادگاه با وجود اعسار شما در برخی از جنایات و جرایم عمدی می تواند درخواست تقسیط را رد کند.

برای گرفتن و پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی باید به چه وکیلی مراجعه کنیم ؟

اگر در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی و حتی پیگیری پرونده خود دچار مشکل شده اید این امکان برای شما وجود دارد که با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید که وکیل دیه همان فرد متخصص می باشد. چنین متخصصی در زمینه دیه را می توانید از طریق این صفحه پیدا کنید پس با ما تماس بگیرید و در خصوص وکیل دیه و شیوه انجام مشاوره با آن به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

سخن آخر در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

ما در این مطلب سعی کردیم تا در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. اما نباید فراموش کنید که هر پرونده از پیچیدگی های خاص و مربوط به خود برخوردار است که شما به عنوان یک فرد غیر متخصص نمی توانید به خوبی زمام امور را در چنین پرونده هایی به دست بگیرید. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با یک وکیل دیه در این زمینه مشورت کنید و به کسب اطلاعات لازم در این زمینه بپردازید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به سوالات مورد نظر خود در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی دست پیدا کرده باشید.

آیا برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی به وکیل نیاز داریم ؟

یک وکیل خوب می تواند شما را در این حوزه به مراتب بهتر راهنمایی کند.

پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی چند روزه می باشد ؟

بر اساس حکم دادگاه این مدت زمان تعیین شده می تواند متفاوت باشد که در این مطلب در این خصوص صحبت کرده ایم.

آیا نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی می تواند توافقی باشد ؟

بله توافق بر سر نحوه پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی می تواند با توافق طرفین صورت بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *