شکایت از همسایه

خانه و محل سکونت از مکان هایی است که هر فردی در آن آرامش و آسایش می طلبد. اگر آرامش و آسایش محل سکونت از بین برود ساکنین به ترک یا از بین بردن مانع آرامش می پردازند. در مواقعی پیش می آید که این مزاحمت از جانب ساکنین دیگر محل زندگی صورت می گیرد. قانون گذاران به درستی به این مورد پی برده اند و در دادگاه های ما به پرونده های مربوط به شکایت از همسایه توجه زیادی می شود. در این مقاله به راه شکایت از همسایه و نحوه ی پیگیری آن می پردازیم.

منظور از همسایه ، کسانی هستند که در خانه های هم جوار هم زندگی می کنند. این خانه های میتواند در یک مجتمع ساختمانی باشد یا هر کدام جدا از هم باشند یا حتی همسایه تجاری باشند که در این صورت شکایت از همسایه تجاری نیاز است. هنگامی که یکی از همسایه ها به ایجاد مزاحمت برای دیگری بپردازد ، می تواند از طریق قانون اقدام به شکایت و پیگیری این موارد کند.

منع اضرار به غیر

هرچند که در ماده ی 30 قانون مدنی در مورد ما یملک چنین نوشته شده است : “هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.” اما همیشه هر کسی نمی تواند هر تصرفی که بخواهد در ملک خود بکند. موقعیتی را تصور کنید که فردی بخواهد  در خانه آپارتمانی خود ، با خراب کردن دیواری ، نمای جدیدی به خانه ی خود بخواهد. اگر دیوار مذکور جزئی از ستون خانه باشد و موجب اسیب دیدن ساختمان بشود ، هرگز چنین اجازه ای به فرد داده نمی شود و می توان با شکایت از همسایه مذکور مقابل اعمال وی را گرفت. این قاعده با توجه به اصل 40 قانون اساسی است که در آن نوشته شده است:

” هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.”

از آنجا که قانون اساسی بر تمامی قانون های عادی کشور ناظر است اصل 40 در اولویت ماده ی 30 قانون مدنی قرار میگیرد و اگر همسایه ای در طی اعمالی که در ما یملک خود انجام می دهد به دیگری آسیبی بزند ، از نظر قانونی می توان شکایت از همسایه انجام داد و از اعمال وی جلوگیری به عمل آورد.

  1. نکته : اگر در طی اعمال همسایه ، خسارتی وارد شده باشد می توان در ادامه شکایت، طلب خسارت نمود.
  2. اگر خسارت ناشی از تقصیر خود شاکی باشد در این صورت نمی توان طلب خسارت کرد. چنانچه قاضی اعمال همسایه نوعی ضرر زدن تلقی کند ، حکم توقف اعمال را صادر می کند.

مصالحه

پیش از اقدامات قانونی برای شکایت از همسایه بهتر است  از طریق مصالحه به حل مشکلات بپردازیم. این هم موجب تسهیل و تسریع امور می شود و هم در صورت عدم رسیدن به نتیجه مطلوب و مزاحمت دوباره همسایه ، در دادگاه با استناد به این مورد می توان سریع تر به حق رسید. در این مورد نکته ای که حائز اهمیت است رفتاری است که در قبال ازار همسایه انجام می دهید. انجام هر گونه عملی که در نوع خود اسیب زننده باشد ، شما را در دادگاه متهم  می کند. پس در صورت مصالحه از انجام هر عملی که اسیب زننده می باشد خود داری کنید.در صورتی که چنین اعمالی را مرتکب شوید ، علاوه بر همسایه شما نیز مجبور به جبران خسارت می شوید و هر کدام باید تاوان اعمال خویش را بپردازید.

شکایت از همسایه

شکایت از همسایه

در صورتی که از طریق مصالحه نتوان به حل مشکلات میان همسایگان پرداخت می توان از طریق شکایت ، اعمال آزار دهنده را متوقف کرد. اما پیش از شکایت و مراجعه به مراجع قانونی ، میتوان از طریق مدیر یا هیئت مدیره ساختمان اقدام کرد. در نهایت اگر از طریق تذکرات مدیر ساختمان نیز نتیجه ای حاصل نشد شکایت از همسایه واجب می شود. بهتر است پیش از انجام هر شکایتی از طریق مشاوره حقوقی شکایت از همسایه در مورد پرونده خود به کسب اطلاعات بپردازید. اگر اعمال همسایه ، تمامی همسایه ها را مورد آزار قرار می دهد ، شکایت از همسایه بهتر است از طریق هیئت مدیره پیگیری و انجام شود. اما اگر این آزار صرفا دو شخص را درگیر میکند بهتر است خود اقدام به عمل کنید.

نکته : آزار و اذیت همسایه باید فراتر از حد معمول باشد. یعنی اعمال وی فراتر از حد متعارف باشد. در شکایت های این چنینی حد عرف میتواند اهمیت بسیاری داشته باشد که شما میتوانید با انجام مشاوره حقوقی شکایت از همسایه به اطلاعات سودمندی در مورد پرونده ی خود دست یابید.

اسناد و مدارک

برای اینکه شکایت شما در دادگاه به نتیجه مطلوب برسد ، باید از طریق اسناد و مدارک معتبر اقدام به عمل کنید. یکی از این مدارک که بسیار نتیجه بخش می باشد استشهاد نامه است. منظور از استشهاد نامه گواهی است که تمامی اعضای یک ساختمان یا اکثریت آن ها یا در موارد جزئی تر تعدادی از آنها گواهی را مبنی بر ازار و اذیت همسایه مذکور تایید کرده و به امضا می رسانند. بدیهی است هر چه تعداد امضا و شهادت در استشهاد نامه بیشتر باشد شکایت از همسایه راحت تر به نتیجه می رسید.همچنین امضا  مدیر و هیئت مدیره نیز بهتر است در استشهاد نامه وجود داشته باشد.

مدارک دیگری که میتوان به آن استناد کرد مدارکی از قبیل ، عکس ، فیلم ، صدا و مواردی از این قبیل است.

نکته : اگر قصد تهیه مدارک و اسنادی مانند فیلم دارید توجه داشته باشد که این فیلم نباید از حریم شخصی همسایه باشد که در این صورت شما نیز مورد اتهام قرار میگیرید و همسایه میتواند از شما شکایت به جرم تجاوز به حریم خصوصی انجام دهد. شما میتوانید از طریق مشاره حقوقی شکایت از همسایه به شیوه تهیه مدارک مستند پی ببرید.

اقدام به شکایت

باید یک شکایت علیه همسایه خود تنظیم کنید و در ضمیمه آن مدارک و اسناد خود را قرار دهید. در شکایت خود شرح تمامی مزاحمت های همسایه را به طور دقیق ذکر کنید. می توانید از طریق مشاوره حقوقی شکایت از همسایه شکایت خود را به بهترین نحو تنطیم کنید. در شکایت خود زمان یا زمان های رویداد را به طور دقیق ذکر کنید.

مرجع ذی صلاح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به شکایت همسایه ، دادسرا یا شورا حل اختلاف می باشد که دادسرا و شورای حل اختلاف محل سکونت در صلاحیت دادرسی به پرونده قرار میگیرد.

پس از برسی پرونده ی مذکور از خوانده در خواست می شود تا در دادگاه حضور به عمل بیاورد. اگر از حضور در دادگاه امتناع ورزید در نهایت با توسل به پلیس فرد در شورا یا دادسرا حاضر می کنند. در نهایت حکم دادگاه با توجه به اعمال خوانده صادر می شود و در صورت خسارت مالی ، همسایه مجبور به جبران خسارت می شود.

مشاوره حقوقی شکایت از همسایه

برای اینکه مزاحمت همسایه برداشته شود گاهی نیاز به شکایت است. اما شکایت نیز مراحل و قواعد مربوط به خود را دارد که باید آن را رعایت کرد. پیش از انجام هر شکایتی بهتر است از طریق یک فرد متخصص به کسب اطلاعات در مورد پرونده خود بپردازید. در مشاوره حقوقی شکایت از همسایه ، مورد شما از نظر قانونی برسی می شود و تمامی جزییات آن به شما گفته می شود. در صورتی که برای شکایت از همسایه به وکیل نیز نیاز داشته باشید میتوانید از طریق مشاوره حقوقی شکایت از همسایه به آن پی ببرید. برای انجام مشاوره حقوقی ، شکایت از همسایه و اتخاذ وکیل مناسب به سایت عدل و حق مراجعه کنید.

4.5/5 - (312 امتیاز)

مرجع ذی صلاح برای رسیدگی به شکایت از همسایه چیست ؟

شورا حل اختلاف و دادسرا

مدرک معتبر برای اثبات آزار همسایه چیست ؟

علاوه بر عکس و فیلم ، استشهاد نامه نیز تاثیر زیادی دارد.

منظور از منع اضرار به غیر چیست ؟

شکایت از همسایه را با توسل به منع اضرار به غیر میتوان پیگیری کرد. مطابق اصل 40 قانون اساسی هیچ کس نباید به منافع کسی ضرر برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *