آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟

آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟ همانطور که می دانید وکالت یکی از مهم ترین عقودی است که در عصر امروز منعقد می شود اما همیشه ابهامات  و سوالی در خصوص این عقد وجود دارد که یکی از مهم ترین های آن حد و حدود عقد وکالت می باشد. در حقیقت همیشه این سوال باقیست که وکیل تا چه حدی می تواند به جای موکل اقدام کند که در بحث رضایت دادن نیز این مورد مطرح می شود. اما آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟ ما در این مطلب به طور کامل به این سوال می پردازیم.

آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟

در جواب به این سوال باید گفت که بله ! وکیل می توانید به جای موکل رضایت دهد. در حقیقت اگر در مورد وکالت و در عقد آن توافق شده باشد که وکیل چنین اختیاری دارد بدون شک رضایت وکیل به جای موکل صحیح می باشد و موردی ندارد. همچنین پس از این رضایت موکل نمی تواند درخواست پس گرفتن رضایت را از محاکم و … داشته باشد.

البته باید در نظر داشته باشید که وکیل باید در هر حال مصلحت موکل خود را رعایت کند پس اگر رضایت او خلاف مصلحت باشد در این صورت امکان دریافت خسارات به بار آمده وجود دارد.

آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟

آیا وکیل عزل شده می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟

این وضعیت بر اساس زمان عزل متفاوت می باشد که ما در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم که آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد حتی اگر عزل شده باشد ؟

عزل وکیل پس از رضایت دادن

اگر وکیل رضایت را به جای موکل اعلام کرده باشد عزل او از جانب موکل هیچ اثری ندارد و رضایت صحیح بوده و به قوت خود باقی می ماند. از این رو باید گفت که عزل وکیل پس از رضایت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

عزل وکیل قبل از رضایت دادن

اگر وکیل قبل از رضایت دادن عزل شده باشد دو حالت متصور می باشد :

  1. در صورتی که از عزل شدن خود مطلع باشد در این صورت نمی تواند رضایت دهد و اگر هم به جای موکل رضایت دهد این عمل او هیچ اثری نخواهد گذاشت و علاوه بر آن باید خسارات به وجود آمده را نیز جبران کند.
  2. اما اگر وکیل از عزل خود مطلع نباشد بسته به رفتار موکل دارد. اگر موکل اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی انجام داده باشد در این صورت امکان پس گرفتن رضایت وجود دارد اما از باب دریافت خسارت از وکیل نمی تواند اقدام کند. اما اگر اقدامات لازم جهت اطلاع رسانی را انجام نداده باشد در این صورت امکان پس گرفتن رضایت سخت می شود و دادگاه ممکن است به نفع وکیل رای دهد.

البته اینکه آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد حتی اگر عزل شده باشد و یا در هر شرایط دیگری تا حدودی در هر پرونده و بر اساس شرایط آن متفاوت می باشد از این رو به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و به مشاوره حقوقی بپردازید.

همچنین امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به این سوال که آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد پاسخ داده باشیم.

آیا وکیل می تواند به جای موکل رضایت دهد ؟

با ما در این صفحه همراه باشید و در خصوص این وضعیت به کسب اطلاعات کامل بپردازید.

اگر وکیل بر خلاف مصلحت موکل رضایت بدهد چه می شود ؟

در این صورت می توان خسارات ناشی از رضایت موکل را از وکیل مطالبه کرد.

برای انجام مشاوره حقوقی در این زمینه با کجا تماس بگیریم ؟

از طریق موسسه حقوقی عدل و حق می توانیم به انجام مشاوره حقوقی بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *