جا نمایی پلاک ثبتی

گاهی اوقات برای ما پیش آمده که ملک یا زمین قدیمی داریم که تنها اسنادی که از آن ها در دست است بنچاقی یا قولنامه ای بوده و محل  قرار گیری و متراژ و محدوده ملک به طور دقیق در اسناد مذکور مشخص نمی باشد . ما در این مقاله قصد داریم برای شما جا نمایی پلاک ثبتی سند را توضیح دهیم.

 

جا نمایی پلاک ثبتی چیست؟

جا نمایی پلاک ثبتی به مجموعه کارهایی گفته می شود  که برای مشخص کردن محدوده قرار گیری ملک و معین کردن  زوایا ،  متراژ و مساحت دقیق ملک توسط کارشناسان رسمی دادگستری در امور ملکی  از طریق نقشه برداری یو تی ام  و جا نمایی آن روی نقشه 1/2000 و تطبیق اسناد قدیمی موجود با نقشه منطقه و سند مادر ، بنچاق و قولنامه صورت می پذیرد.

اگر ملکی دارید که از محل قرار گیری و محدوده آن خبر ندارید  یا می خواهید  سند تک برگ برای آن بگیرید یا دچار اختلافات ملکی با املاک مجاور شده اید می توانید با مشاوره گرفتن از وکلای مجرب در زمینه ملکی به راحت ترین روش جا نمایی پلاک ثبتی سند ملک خویش را انجام دهید.

 

مراحل جا نمایی پلاک ثبتی سند

در این قسمت به بررسی مرحله به مرحله نحوه جا نمایی پلاک ثبتی سند می پردازیم که آن را در پنج مرحله برایتان تشریح کردیم.

مراحل مذکور عبارتند از:

  1. برسی سند مادر

سند مادر به سندی گفته می شود که اراضی یک منطقه را در خود جای می دهد و هر منطقه را از منطقه دیگر تفکیک می کند در این حالت به طور فرض ممکن است ملک شما و املاک مجاورتان یک سند مادر داشته باشند و شما فقط یک بنچاق یا قولنامه از ملک خود داشته باشید که  باید در زمان گرفتن سند تک برگ یا دعاوی ملکی یا برای ساخت و ساز و نوسازی ملک خود جا نمایی پلاک ثبتی سند  را انجام داده باشید که در این امور می توانید با مشاوره گرفتن از وکلای مجرب در امور ملکی کار خود را تسهیل کنید.

 

  1. برسی قولنامه و بنچاق

بعد از برسی سند مادر باید اسناد موجود مانند قولنامه و بنچاق ملک خودمان و املاک مجاور را برسی کنیم تا از محدوده تقریبی ملک آگاه شد تا وارد حریم املاک مجاور نشویم که این کار باعث جلوگیری از به وجود آمدن اختلافات ملکی می شود. اگر در این مورد دچار مشکل شدید بهتر است با وکلای مجرب در امور ملکی مشورت کرده تا در شیوه جا نمایی پلاک ثبتی به شما کمک کرده تا از ورود ضرر به شما جلو گیری شود.

 

  1. برسی نقشه منطقه

پس از برسی های صورت گرفته از سند مادر ، بنچاق و قولنامه ها نوبت به برسی نقشه منطقه   می شود که در این برسی از نحوه قرار گیری املاک و اراضی که در مجاورت هم قرار دارند اطمینان حاصل می کنیم.

 

  1. تهیه عکس هوایی از منطقه

در این روش سعی می شود تا محدوده ملک به طور دقیق تر معین شود چرا که گاهی وارثینی هستند که ملک یا زمینی را به ارث برده اند اما از محل قرار گیری ملک یا زمین به طور دقیق خبر ندارند یا بعضا در اختلافات میان مالکانی که املاکشان در مجاورت هم دیگر است از این روش برای تعیین دقیق محل قرار گیری ملک استفاده می شود.

 

  1. نقشه برداری یو تی ام در مقیاس 1/2000

پس از انجام مراحل مذکور توسط کارشناس رسمی دادگستری نوبت به نقشه برداری یو تی ام است که در این روش کارشناسان در محل ملک حضور یافته و با دستگاه های نقشه برداری و    جی پی اس محل دقیق ملک را با تمام زوایا و متراژ دقیق و مساحت معین اندازه می گیرند و سپس آن را در نقشه منطقه به مقیاس 1/2000 جا نمایی می کنند .

پس از انجام مراحل لازم کارشناس رسمی دادگستری اقدام به جا نمایی پلاک ثبتی سند می نماید.

 

مزایای جا نمایی پلاک ثبتی سند چیست؟

در این بخش به شش مورد از مزایای جا نمایی پلاک ثبتی سند می پردازیم .

مزایای مذکور عبارتند  از :

  1. برای اخذ سند تک برگ اگر ملکتان به صورت قولنامه ای یا بنچاقی است لازم است که جا نمایی پلاک ثبتی سند صورت پذیرد چرا که با گرفتن سند تک برگ برای ملکتان در صورت به وجود آمدن دعاوی ملکی بر سر ملکتان دیگر دچار مشکلات اثبات مالکیت نخواهید شد.
  2. جلو گیری از بروز اختلافات ملکی مانند وارد شدن به حریم املاک مجاور یا وارد شدن املاک مجاور به حریم ملک شما که بعضی وقت ها در بررسی هایی که کارشناس رسمی دادگستری که مراحل جا نمایی پلاک ثبتی را انجام می دهد مشخص می شود که املاک مجاور وارد حریم ملک شما شده اند. در این خصوص شما می توانید با مشاوره گرفتن از وکلای مجرب در این زمینه و طرح دعوا در دادگستری محل واقع شده ملک ، حق خود را زنده نمایید.
  3. اثبات راحت تر در دعاوی ملکی چرا که وقتی جا نمایی پلاک ثبتی سند صورت می گیرد و سند تک برگ صادر می شود به دلیل اعتبار بالای این سند در معرض جعل قرار دادن این سند را سخت تر می کند چرا که تمام اموری که برای صدور این سند انجام می شود توسط کارشناس رسمی دادگستری و مورد تاییدیه اداره ثبت اسناد و املاک می باشد.
  4. ساختن یا نوسازی راحت تر ملک که شما با داشتن نقشه 1/2000 که برای تعیین محدوده و تعیین مساحت ملک بدست آوردید به راحتی برای ساخت ملک یا نوسازی می توانید با در دست داشتن نقشه 1/2000 که یکی از مدارک لازم برای گرفتن مجوز ساخت است به اداره مربوطه ارائه دهید .
  5. آگاه شدن از محدوده ملک خود ، محل قرارگیری و مشخص کردن زوایای دقیق ملک که در صورت ساختن ملک به ساخت بهتر ملک کمک می کند چرا که وقتی از طریق یو تی ام نقشه برداری می شود مساحت و متراژ ملک به طور دقیق بر روی مختصات نقشه مشخص می شود.
  6. در صورت موروثی بودن ملک و عدم آگاهی وارث یا وارثین از محل قرار گیری ملک و نبود مدارک کافی برای تعیین محدوده و مساحت ملک به طور دقیق ، با جا نمایی پلاک ثبتی سند از محل قرارگیری ملک ، متراژ و محدوده دقیق آن به طور دقیق آگاه می شوید.

 

همینطور که در موارد بالا ذکر شد این کار ، امری مهم است که در خصوص معین کردن متراژ و محل قرار گیری ملک به مالکین و همسایه های مجاور ملکمان که دچار شک یا اختلاف هستند کمک شایانی می کند چرا که وقتی برای فروش ملکمان اقدام می کنیم  با دانستن متراژ دقیق ملکمان می توانیم به طور دقیق تری آن را قیمت گذاری کنیم.

هزینه جا نمایی پلاک ثبتی سند چقدر است؟

هزینه جانمایی پلاک ثبتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به پروژه شما طبق طعرفه های دادگستری و توسط کارشناسان مشخص می شود. این عوامل معمولا عبارتند از مساحت ملک، میزان تکمیل بودن اطلاعات سندی و منطقه ای که ملک در آن واقع شده.

 

نتیجه گیری

اگر املاکی دارید که از محل قرارگیری دقیق آن مطلع نمی باشید یا متراژ و محدوده دقیق ملکتان را نمی دانید و تنها مدارک موجودی که از ملک خود در دست دارید قولنامه یا بنچاق است بهترین روش برای مشخص کردن محدوده ملکتان و تعیین متراژ دقیق آن این روش است چرا که از این طریق به راحتی می توانید سند تک برگ ملک خود را بگیرید چرا که برای اخذ سند تک برگ جا نمایی پلاک ثبتی سند لازم می باشد . برای انجام راحت تر این امور می توانید با مشورت گرفتن از وکلای مجرب در زمینه ی ملکی کار خود را در این زمینه تسهیل کنید.

4.6/5 - (316 امتیاز)

جا نمایی پلاک ثبتی چیست؟

جا نمایی پلاک ثبتی به مجموعه کارهایی گفته می شود  که برای مشخص کردن محدوده قرار گیری ملک و معین کردن  زوایا ،  متراژ و مساحت دقیق ملک توسط کارشناسان رسمی دادگستری در امور ملکی انجام می شود.

جا نمایی پلاک ثبتی در چه مواردی به ما کمک می کند؟

این کار ، امری مهم است که در خصوص معین کردن متراژ و محل قرار گیری ملک به مالکین و همسایه های مجاور ملکمان که دچار شک یا اختلاف هستند کمک شایانی می کند.

جا نمایی پلاک ثبتی به اخذ سند تک برگ چه کمکی می کند؟

برای اخذ سند تک برگ اگر ملکتان به صورت قولنامه ای یا بنچاقی است لازم است که جا نمایی پلاک ثبتی سند صورت پذیرد چرا که با گرفتن سند تک برگ برای ملکتان در صورت به وجود آمدن دعاوی ملکی بر سر ملکتان دیگر دچار مشکلات اثبات مالکیت نخواهید شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *