استعلام ملک از شهرداری

امروزه افراد برای خرید ملک مراحل مختلف قانونی را پشت سر می گذارند.  یکی از این مراحل که قبل از تنظیم سند رسمی مهم است استعلام ملک از شهرداری می باشد. چرا که از این طریق مشخصات دقیق ملک و یا تخلفات ملک در حوزه ساخت و ساز مشخص می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه استعلام ملک از شهرداری را برای شما توضیح دهیم.

 

نحوه استعلام ملک از شهرداری

یکی از شرایط موجود برای ثبت سند رسمی در دفتر خانه اسناد رسمی اخذ استعلام ملک می باشد. مالک ملک باید هزینه های نوسازی و عوارض شهرداری را پرداخت کرده باشد و ملک او نباید دچار بدهی به شهرداری یا تخلفی در ساخت یا پایان کار داشته باشد .

برای استعلام ملک اول از همه باید برگه ای که دفتر اسناد رسمی به مالک داده شده نزد شهرداری برده شود. در این خصوص باید دید ملک مذکور در کدام منطقه قرار دارد زیرا برای استعلام ملک از شهرداری باید به شهرداری منطقه ای مراجعه کرد که ملک در آن منطقه احداث شده است. سپس مالک در خواست استعلام از شهرداری را در شهرداری منطقه  به ثبت رسانده و منتظر جواب می شود.

در زمان استعلام کارشناسان شهرداری به برسی پروانه ساخت ملک می پردازند که اگر تخلفی صورت گرفته باشد مالک باید جریمه های تخلفات را پرداخت کند.

در قدم بعدی کارشناسان به برسی عوارض نوسازی ساختمان می پردازند چرا که یکی از شروط ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی که مالک قصد انتقال سند را دارد پرداخت هزینه نوسازی ملک و عوارض شهرداری می باشد.

سپس برسی مفاصا حساب ملک می باشد که مالک باید تمام بدهی ها را پرداخت کرده باشد و بدهی به شهرداری نداشته باشد .

لازم به ذکر است که هزینه های مالیات و عوارض برای ملک بستگی به نوع ملک متراژ و منطقه و قیمت ملک دارد و نرخ ثابتی در این خصوص تعیین نگشته است.

 

مدت زمان اعتبار استعلام ملک از شهرداری

مدت زمان استعلام بستگی به منطقه مورد نظر دارد گاهی از یک هفته تا سه روز زمان می برد تا جواب استعلام ملک از شهرداری صادر بشود و مدت اعتبار این استعلام بین یک ماه تا سه ماه می باشد چرا که عوارض ملک طی مدتی به روز می شود و موارد دیگری طی زمان تغییر می کند اما مالک باید جواب استعلام را فورا به دفتر ثبتی که در آن تقاضای فروش ملک و انتقال سند را داد ارائه دهد تا بتواند سند را انتقال دهد.

 

نتیجه گیری

بهتر است اگر قصد انتقال سند یا خرید فروش ملکی را دارید حتما استعلام ملک بگیرید تا از بدهی ملک و عوارض نوسازی و دیگر مسائل از جمله تخلفات ساختمانی و مواردی همچون در طرح قرار گرفتن ملک را مطلع شوید. این نکته مهم را حتما بدانید که برای انتقال رسمی سند حتما باید جواب استعلام ملک را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهید تا سند رسمی صادر و انتقال یابد.

4.5/5 - (322 امتیاز)

قدم اول استعلام ملک از شهرداری چیست؟

برای استعلام ملک اول از همه باید برگه ای که دفتر اسناد رسمی به مالک داده شده نزد شهرداری برده شود.

مدت زمان اعتبار استعلام ملک از شهرداری چقدر است؟

مدت اعتبار این استعلام بین یک ماه تا سه ماه می باشد.

استعلام ملک از شهرداری چه فوایدی دارد؟

بهتر است اگر قصد انتقال سند یا خرید فروش ملکی را دارید حتما استعلام ملک بگیرید تا از بدهی ملک و عوارض نوسازی و دیگر مسائل از جمله تخلفات ساختمانی و مواردی همچون در طرح قرار گرفتن ملک را مطلع شوید

5 دیدگاه

  • سلام
    بنده برای فقط گرفتن سپرده مرحوم مادرم به اداره مالیات رفتم وازهمه اموال اواظهارنامه پرکردم ازقضابرای سندملک مادراستعلام ازشهرداری خولستن باتوجه به اینکه مانه قصدفروش ونه قصد انتقال داریم چراباید همه مراحل نظیرپرداخت عوارض وارزیابی وامدن کارشناس وقیمت گذاری طی چند ماه طول بکشد؟باتوجه به مشکل مالی وبلوکه شدن حساب مرحومه که تنهامنبع معیشتی ما بوده آیا نمیشود فقط جهت اثبات حق مالکیت مادرم یک استعلام فوری جواب داده شود؟

  • باسلام
    چرابرای گرفتن سپرده مرحوم بایدازسوی اداره دارایی جهت مشخص شدن اظهارنامه مالیات برارث استعلام ملک ازشهرداری وپروسه طولانی وزمان بَرودادن عوارض باتوجه به اینکه تنها منبع معیشت ماسپرده بانک مرحوم بوده واکنون تا مشخص نشدن پرونده بسته شده باید صورت بگیرد؟راهی نیست که بتوان اول سپرده هارابرداشت کنیم تابعد پول عوارض راازمحل آن پرداخت کنیم؟این چه جور قانونیه؟شاید یکی مثل ماها تمام معیشتش به سپزده مرحوم باشه والانم که بلاک شده؟؟؟؟

  • سلام و عرض ادب
    من یک ملکی رو که نسق و مسکونی هست و امتیاز گاز دارد میخوام خریداری کنم قبل از خرید چه کاری باید انجام بدم تا خرید مطمئنی داشته باشم؟؟

  • سلام وقت بخیر ما رفتیم برای خرید اپارتمان نسق از شهرداری استعلام بگیریم گفتن باید مبایه نامه بنویسید تو املاک بعد بیاید استعلام کتبی بدیم به شما ، ایا با مدارک خود اپارتمان هم میشه استعلام کتبی گرفت؟؟؟

  • سلام
    من دارم ملکی رو میخرم که باید روش وام بگیرم. رفتم برای درخواست، بانک بهم نامه استعلام شهرداری داد که ببرم بدم فروشنده ببره جوابشو بیاره. حالا رفته ازش 300 تومن برای بازدید و اینا گرفتن. میگه شما میخوای وام بگیری این پول رو شما باید بدی. این درسته این پول رو من که خریدارم باید بدم؟
    بعد موقع تشکیل پرونده برای وام همون اول مالک باید فک رهن کنه تو بانک یا وقتی مدارک بررسی شد و تایید شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *