اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

قولنامه یکی از روش‌ های رایج برای انتقال و انجام معاملات اموال است. قولنامه، یک سند رسمی است که توسط طرفین معامله برای تعیین شرایط و قوانین انتقال اموال امضا می‌ شود. قولنامه می‌ تواند شامل انتقال اموال، خرید و فروش، رهن و اجاره، و دیگر موارد مرتبط با انتقال اموال باشد. قولنامه معمولاً شامل جزئیات مربوط به طرفین معامله، مشخصات اموال، قیمت، شرایط پرداخت، مهلت‌ ها، تعهدات طرفین و شرایط مورد نیاز دیگر است. بعد از امضای قولنامه توسط طرفین، این سند به عنوان مدرکی برای اثبات تعهدات و حقوق طرفین در صورت بروز اختلافات قانونی استفاده می‌ شود.

قولنامه‌ ها در حضور شاهدان معتبر یا در دفترخانه‌ ها و ادارات ثبت اسناد و یا توسط خود افراد تنظیم می‌ شوند. قولنامه‌ ها می‌ توانند در معاملات ملکی، خودرو، کسب و کار، سرمایه‌گذاری‌ ها و سایر معاملات مرتبط با انتقال اموال استفاده شوند. این روش معمولاً برای اطمینان حاصل کردن از تعهدات و حقوق طرفین معامله استفاده می‌ شود و به عنوان یک روش قانونی و رسمی برای انتقال اموال و یا اجاره در ایران تلقی می‌ شود.

اما یکی از موضوعاتی که امروزه بیش از پیش دیده می شود، تنظیم دستی قولنامه و یا گم شدن آن است. در این صورت با سوالاتی همچون برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه باید چه کرد؟ چه راه هایی می تواند در اثبات مالکیت کمک کننده باشد؟ بهترین راه برای اثبات مالکیت بدون قولنامه چه می باشد؟ برخورد خواهید کرد.

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

بررسی راه های اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

راه هایی برای اثبات مالکیت در صورت قولنامه مفقودی وجود دارد که می توان به مراجعه به وکیل ملکی، استفاده از کد رهگیری، اقرار، شهادت شهود، سوگند و امارات اشاره کرد.

استفاده از کد رهگیری

امروزه یکی از مواردی که برای امنیت بخشیدن به معاملات ملکی قولنامه ای استفاده می شود. در سال 1387 بخشنامه ای در این زمینه برای جلوگیری از نداشتن اعتبار کافی قرارداد ها از طرف دولت به اصناف و بازرگانان صادر گشت. در این بخشنامه ذکر شده است که تمام مشاورین املاک ملزوم هستند تا تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود را مانند قرارداد های خرید، فروش، رهن و اجاره در سامانه ثبت معاملات ثبت کنند.

در صورت ثبت آن کد رهگیری و استعلام مبایعه نامه مربوط به ملک را دریافت می کنند. افراد همچنین می توانند با کد ملی و کد رهگیری، قرارداد را استعلام بگیرند و تمامی موارد مربوط به آن قولنامه را مشاهده نماید. این امر باعث می شود که اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه به راحتی انجام گیرد. اما موضوع زمانی نگران کننده و جدی می شود که کد رهگیری وجود نداشته باشد.

اقرار

در حقوق مدنی اقرار به معنای پذیرش یک واقعه یا حقیقت است. ممکن است در یک قضیه حقوقی، یکی از طرفین ادعایی را ارائه کند و طرف دیگر این ادعا را تصدیق کند یا با آن موافقت کند. این تصدیق به صورت کتبی یا شفاهی می‌ تواند صورت بگیرد و به نوعی توافق طرفین را نسبت به وجود یا درستی یک موضوع و تحلیل قانونی آن تثبیت می‌ کند. منظور از اقرار در زمینه اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه، این است که برای مثال طرف معامله اقرار کند که با شخص قولنامه تنظیم نموده اند و آن گم شده است و به موجب آن قولنامه معامله مورد نظر انجام گشته است.

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

شهادت شهود و سوگند

شهادت شهود در تنظیم قولنامه به معنای شهادت و تصدیق یک شاهد یا شاهدان به واقعیت یا درستی اطلاعات یا حقایقی است که در قولنامه منعکس شده است. در قرارداد ها و قولنامه‌ ها، ممکن است نیاز به ارائه شهودی داشته باشید تا مواردی مانند حقایق، واقعیت‌ ها، شرایط قرارداد و توافقاتی که صورت گرفته است را تایید کنند. شهادت شهود در تنظیم قولنامه به منظور تقویت اعتبار و قوت اثبات قرارداد استفاده می‌ شود.

در صورت اختلافات و نیاز به حل اختلاف در مورد قولنامه شهادت شهود می‌ تواند به عنوان مدرک و شواهدی مورد استناد قرار بگیرد و در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. با ارائه شهادت شهود، اطلاعات و حقایق موجود در قولنامه تأیید می‌ شوند و قضاوت درباره صحت و اعتبار قولنامه به عهده دادگاه خواهد بود. در نتیجه شهادت شهود نیز یکی از راه های اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه می باشد.

راه دیگری نیز به نام سوگند وجود دارد. منظور از سوگند، سوگند دادن فرد مقابل است. به این منظور که مدعی می تواند از مرجع صالح مانند قاضی بخواهد که در صورت منکر شدن فرد مقابل برای اتیان سوگند آن را ملزم کند. البته این راه امروزه خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و توصیه نمی شود.

راه اثبات مالکیت در صورت منکر شدن وجود قولنامه

مواردی که گفتیم بیشتر در صورتی بود که فرد منکر وجود قولنامه نمی شود و مشکل جایی بروز می کند و نگران کننده می شود که طرف معامله، منکر وجود معامله و قولنامه شده باشد و فرد بخواهد اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه را در این صورت انجام دهد. در این امر واضح است که در ثبوت معامله انجام شده است ولی در اثبات به مشکل خورده و مدعی باید مالکیت خود و معامله صورت گرفته را ثابت کند.

در حالت پیش آمده راهی که بیشتر پیشنهاد می گردد و حدوداً تنها راه تلقی می گردد، مراجعه به مراجع قضایی مربوطه می باشد. اگر قولنامه ای که ثبت شده تا مبلغ 20 میلیون تومان باشد، فرد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند، چرا که مرجع قضایی صالح در معاملات زیر 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد. اگر مبلغ معامله در قولنامه انجام شده بیش از 20 میلیون تومان باشد، فرد باید برای اثبات مالکیت خود به مراجع عمومی حقوقی مراجعه نماید.

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

برای آن که شخص درخواست اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه را انجام دهد باید ابتدا دادخواستی مبنی بر اثبات مالکیت خود تنظیم نماید و بعد از آن به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند، چرا که این دفاتر دادخواست او را به مرجع صالح ارجاع می دهد. قبل از دادخواست دادن، فرد باید در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کرده و دارای کد ثنا باشد. در نهایت از سوی قوه قضاییه پیامکی به فرد داده می شود که حاوی ابلاغیه برای او می باشد.

چه مدارکی برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه لازم است؟

در بخش های قبل به راه های اثبات و روند اثبات مالکیت در صورت قولنامه مفقودی اشاره کردیم. حال باید به مدارک و اسنادی که در روند اثبات مالکیت کمک می کنند، بپردازیم. اگر فرد کد رهگیری نداشته باشد، باید شخص به دفاتر و مشاوره های املاک مراجعه کند و نسبت به دریافت یک نسخه از قولنامه اقدام کند تا یک سند عادی و حتی رسمی داشته باشد. سند دیگر در اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه نیز اقرار نامه است که به منظور اقرار منکر شدن به صورت لایحه یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است. استشهادیه نیز می تواند یکی از مدارک لازم برای اثبات مالکیت در صورت قولنامه مفقودی باشد.

به طور کل هر فرد برای آن که بتواند ادعایی که در دادگاه کرده است را ثابت کند و رای نهایی دادگاه را به سمت خود برگرداند و یا در اصطلاح به نفع خود کند، استفاده از مدارک و ادله لازم می باشد. یکی از این ادله ها که در رویه قضایی ایران نیز بسیار محبوب و پرکاربرد می باشد، استشهادیه است. استشهادیه یکی از مدارک کمک کننده برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه می باشد.

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

منظور از استشهادیه یک فرم کتبی می باشد که فرد احضارات خود را در آن ثبت می کند و چندین شاهد آن را به منظور تصدیق و تضمین اعتبار امضا می کنند. یکی از مهم ترین استشهادیه ها نیز استشهادیه محلی است. یکی از ادله های مورد استفاده در دادگاه ها، استفاده از امارات می باشد. در زمینه اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه فرد می تواند از پیام های رد و بدل شده و یا فیش بانکی استفاده کند. فیش بانکی به منظور دادن مبلغی که برای قولنامه مفقودی پرداخت شده است، می باشد.

هزینه دادرسی اثبات مالکیت چه قدر است؟

هزینه دادخواست اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه به طور متفاوتی اعمال می شود. برای مثال اگر مال غیر منقول یا منقول باشد و یا تا 20 میلیون تومان و یا بیش از 20 میلیون تومان باشد، متفاوت است. اگر مال در معامله تا 20 میلیون تومان باشد، هزینه آن 2.5 درصد ارزش اصلی مال است و اگر مال در معامله بیش از 20 میلیون تومان باشد، هزینه دادرسی 3.5 درصد خواهد بود. در زمینه اموال منقول و غیر منقول باید گفت که در مال غیر منقول هزینه دادرسی، ارزش منطقه ای ملک خواهد بود.

در کل پیشنهاد می شود که برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه به یک وکیل با تجربه و متخصص در زمینه های ملکی و پرونده های ملکی مراجعه کنید. چرا که یک وکیل با تخصصی که دارد، می تواند به بهترین نحو به شما کمک کند و از حق و حقوق شما دفاع کند. علاوه بر موارد گفته شده یک وکیل مجرب به تمامی تبصره ها و روش های قانونی و نحوه دادرسی آگاه است و در نتیجه به بهترین روش به شما مشاوره حقوقی می دهد و در دادگاه و مرجع قضایی صالح به شما کمک می کند تا به حقوق خود دست پیدا کنید و در زمینه های ملکی نیز کمک بزرگی خواهد بود.

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

4.4/5 - (13 امتیاز)

آیا دادرسی اثبات مالکیت هزینه دارد؟

بله، گر مال در معامله تا 20 میلیون تومان باشد، هزینه آن 2.5 درصد ارزش اصلی مال است و اگر مال در معامله بیش از 20 میلیون تومان باشد، هزینه دادرسی 3.5 درصد خواهد بود. در زمینه اموال منقول و غیر منقول باید گفت که در مال غیر منقول هزینه دادرسی، ارزش منطقه ای ملک خواهد بود.

چه مدارکی جهت اثبات مالکیت مهم است؟

از جمله مدارکی که می توان برای اثبات مالکیت به آن ها استناد کرد می توان به مدارکی همچون استشهاد، اقرارنامه، سند عادی و یا رسمی در دفاتر مشاوره املاک، اماراتی از جمله پیام های رد و بدل شده و یا فیش بانکی اشاره کرد.

بهترین راه اثبات مالکیت بدون قولنامه چیست؟

بهترین راه مراجعه به یک وکیل مجرب است. چرا که یک وکیل با تخصصی که دارد، می تواند به بهترین نحو به شما کمک کند و از حق و حقوق شما دفاع کند. علاوه بر موارد گفته شده یک وکیل مجرب به تمامی تبصره ها و روش های قانونی و نحوه دادرسی آگاه است و در نتیجه به بهترین روش به شما مشاوره حقوقی می دهد و در دادگاه و مرجع قضایی صالح به شما کمک می کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *